Team Funbike och speedster cup i Karlskoga under Bike week 2015!
Foto: Björn Nordgren
Fy fan va roligt jag har haft! Det har varit riktigt skoj att träffa så mycket folk och få köra i både solsken och regn! Det är inte mycket som slår känslan av att sitta med ett toppengäng och äta god mat, dricka god öl (och rom!) och lyssna på bra musik.
Under dessa omständigheter gör det inte så mycket alls att det är dåligt väder med hårda vindar!
Foto: Björn Nordgren
Fredagsträningen rullade på som vanligt och det kändes spännande att utvärdera framgaffeln med ny och fräsch olja. Tack vare den extra mängden olja så var den ännu mer stabil också! Däremot uppstod ett annat problem nu. Jag kunde inte bara klippa till bromsen eftersom ett störande vobbel uppstod då. Jag lärde mig hyfsat snabbt att det löstes genom att låta gaffeln sätta sig ordentligt först innan jag kunde pallnita. Och då gick det riktigt bra. Stabilt och fint kunde jag få ner farten väldigt bra tyckte jag. För första gången använde jag escapen medvetet upprepade gånger för att testa gränserna och för att kunna nita riktigt hårt. Minns jag rätt så har jag numera cirka 1,5-2cm kvar innan gaffeln går i botten.
Originalstyret monterades ju också och det är sååå stor skillnad! Äntligen en vettig hoj igen!
Foto: Björn Nordgren
Hela fredagen var det jättefint väder med klarblå himmel och behagliga temperaturer.
Jag stod tillsammans med Esa, Björn, Fritte och Marcus och vi hade en riktigt bra plats tycker jag. Vi stod i anslutning till huvudläktaren och Grevens. Det var jäkligt smidigt att bara ha ett par meter till caféet, toaletter, dusch, Grevens och läktaren.
Under helgen så var det många som kom för att småprata och trots det tråkiga vädret så var det bara glada miner!
Björn och Marcus, de andra två i Team Funbike, bytte klass till BoTT och där lyckades Björn köra otroligt bra! Trots att det var hans första regnrace så placerade han sig på tredje plats på söndagen! En annan bra sak är ju att han fick möjlighet, samt tog sig tid, att fotografera andra klasser, inklusive Speedster Cup. Han tog fina bilder!
Marcus var dessutom ruskigt snabb på torr bana visade det sig med två varv på 1,10,2 om minnet inte sviker mig.
Foto: Björn Nordgren
Under lördagen fick vi torrt kval och regn på racet.
Dagen till ära så dök morsan + hennes man upp, farsan, flickvännen, mina två systrar samt en av mina tre lillebröder upp och gav mig stöd och sällskap!
Jag kom äntligen ner till 1,12,966 och kunde starta på sjätte rutan. Under racet så var det regndäck och jag var nog lite nervös eftersom jag bara har kört ett pass ungefär på Mantorp med regndäck tidigare. Det är inte mycket till erfarenhet. Men jäklar va roligt det var! Jag rullade ut i rain mode med 100hk men märkte vid butterfly-starten att det inte hände ett dugg i motorn i det läget. När jag rullade genom depåkurvan så valde jag att ändra till streetmode för fullt effekt men snäll TC och ABS. Det var rätt bra det för då blev starten bara lite halvkass istället för katastrof!
Foto: Jerry Arvidsson
Däremot så vobblar och ålar hela hojen när jag passerar 200km/h. Det är inte lite heller utan det syntes ordentligt från läktarplats. jag får åka på halvgas tills det är dags att slå av vid 230km/h mätarfart. Dessutom var det ingen höjdare att bromsa sent när ABSen hugger som en galning.
Men jag kom femma! Jäklar va kul det var att köra i regn! Det gick inte fort men de andra körde långsammare
1,24,9 körde jag på sista varvet och jag kände att jag hade mycket kvar att ge. Inte ett enda släpp hade jag och jag såg fram emot söndagens körning!
Lördagens facebookuppdatering:
Ett torrt kval där jag sätter 6:e bästa tiden av 27 tävlande (bild från kvalet) så blir det regnrace och jag tar en femteplats!! Regnkörning är helt fantastiskt roligt! Imorgon ser det ut att bli regn igen. Då kör vi ännu fortare tycker jag! Stort tack till mina föräldrar, Marielle, Lucas, Malin, Kajsa och Pertti som dök upp som supportrar! Vilken dag!
På lördagkvällen hände dock inte alltför mycket för min del. Jag vill minnas att jag kröp till sängs strax efter klockan 21:00.
Under söndagen blev det nästan helt torr bana och regndäck. Jag körde ett par varv, gick ut och letade vattenpölar i depån och körde ett par varv till. Stannade till lite i escapen något varv för att låta däcken svalna och jag körde på 1,20,092 innan jag körde ut av rädsla för att elda upp däcken. Märklig känsla att i vissa sektioner köra typ lika fort som på slicks, medans man i andra får både framhjulssläpp och oväntade bakhjulssläpp. Mattias körde bland annat om mig på yttern i depåkurvan och när han var två-tre hojlängder framför mig så lowsidar han ut i sanden. Min tid räckte till ett sjätteplats och även om jag inte var nöjd med tiden så var jag nöjd med platsen!
Foto: Jerry Arvidsson
Jag gjorde mitt bästa för att få fram ett regnoväder och till min lycka så kom det ett sådant! Dock var det en bidragande orsak till att mitt race var förskjutet 2 timmar.
Jag funderade länge på vilken mapp jag skulle köra till racet och kom fram till att jag slänger i sportläget. Den, i förhållandet till omständigheterna, värdelösa traction controlen fick istället skötas av högerhanden men jag hade en helt okej ABS tänkte jag. Såhär i efterhand så borde jag ha stängt av ABSen helt då jag tycker att den gick in för tidigt ändå. Jag fick till en helt okej start och var tvåa in i Trösen och jag lyckades hålla den platsen fram till Ejes kurva under andra varvet. Där blev jag dock omkörd av två stycken om jag minns rätt! Mattias lyckades även umder racet att krascha framför mig. Han var väl ungefär 50 meter längre fram än jag när han under inbromsningen till trösen fick ett framhjulssläpp och glider av banan.
Jag kom i mål som fyra till slut vilket jag är otroligt glad över! Bästa tiden låg på 1,22,684 och det känns fortfarande som att jag har mycket mer att ge. Jag blev dock förvånad och tyckte att det var väldigt tråkigt när jag passerade målflaggan... efter endast sex varv! Det kändes inte helt okej men samtidigt så förstår jag att de var tvungna att korta av racet. Trist när det ska vara 12 varv (vid torr bana) egentligen.
Vid klockan 20.00 så rullade jag ut från området och jag fick strax under 4h sömn innan vardagen knackade på axeln för ett 13h-arbetspass i gävle innan min semester tisdag-fredag.
Söndagens facebookuppdatering:
Igår lovade jag att det skulle gå fortare, och idag infriade jag det löftet! Jag tog en fjärdeplats!!! Jag startade från sjätte rutan och fick till en bra start. Inför första kurvan låg jag tvåa! Efter att ha halkat ner till fjärde plats då försvann de allt snabbare och jag lyckades hålla min plats med 4 sekunders marginal till föraren bakom mig! Valet att köra med hojen i sportläget med full effekt, i praktiken ingen traction control och lägsta ABS-aktiveringen i regnet var ett bra val visade det sig! Nu har jag klättrar upp till 8:e plats i totalen med två tävlingar kvar av säsongen! Stort grattis till Kalle som vann och en tröstkram till
Mattias som under både kval och race lyckades med konststycket att krascha framför mig idag.
Stort grattis till teamkollegan Björn Nordgren som under sitt första regnrace tog tredjeplatsen i den tuffa klassen BoTT. Det har gått bra för Team Funbike i helgen!
Trött, utmattad men jäkligt glad så är jag äntligen påväg hem med vaniljgifflar och mjölk som sällskap! Imorgon väntar vardagen innan semester och fallskärmshopp på tisdag!
Jag har även noterat att det skall regna imorgon på Gelleråsen så i sista sekund (efter att anmälan hade stängt) så bestämde jag mig för att anmäla mig och köra lite regnträning! Jag håller verkligen tummarna för att det kommer regna hela dagen och även under KM-tävlingen. Inatt klockan 04:00 rullar jag dit. Jag hade så gärna kört alla 4 dagarna men både ekonomin och tiden säger ifrån. Jag och tjejen har vår gemensamma semestervecka och att jag lyckas smita iväg såhär är en seger i sig
Vi hoppade för övrigt fallskärm igår för första gången och det var nästan lika häftigt som att tävla!