Debreifing Fredag
Det började på torsdagen när jag kommer iväg från stockholm klockan fem på eftermiddagen. Efter mycket om och men lyckades jag packa bilen full med mycket hjälp av tjejen.. Nu hade jag varit stressad hela dagen redan och eftersom grindarna enligt mailet stängdes klockan 22 så var det bråååååttom! Ett tankstopp och en snabbt stopp längs ett dike var allt jag hann med innan jag kom fram 21:46. Om jag var stressad tidigare så var jag snarare helt vilsen nu. Var är jag? Var ska jag? Hur gör jag nu?! Jag hittar ingenstans att anmäla mig och jag vet inte var jag skall ställa mig. Däremot klämmer jag in mig i en liten parkeringsruta och frågar grannarna om det går för sig att låna ett av deras eluttag för att få lite kräm till kupéfläkten under natten. Som tur var så gick det bra
Med endast en liten kupéfläkt så va det dock fortfarande kallt trots full mundering, balaklava och mössa. Den natten sov jag med hojen tätt intill.
Det var osäkert om jag ens skulle ner till fredagsträningen, men såhär i efterhand så var det nog det bästa jag kunde ha gjort. Första passet var jag helt vilsen, och bromsade så otroligt tidigt så jag nästan fick släppa bromsen innan kurvan. Andra passet så lyckades jag få häng på någon slö nakenhoj med en riktigt vass förare med gul hjälm tror jag. Riktigt långsam på rakarna men fy faaaaaan vilken kurvhastighet han hade! Jag gav mig fan på att haka på honom och min kurvhastighet var närmare 10km/h fortare än föregående pass. Han drog iväg sakta men säkert men på den löjligt långa flygrakan så kom jag ikapp och kunde snylta kunskap av honom. Det vore kul att få veta vem det var. Det var många gånger under passet som han vände sig om och undrade varför jag inte körde om för. Ibland slog han av på gasen men jag tänkte att det här är min biljett till att lära känna banan så jag höll mig bakom som en flämtade hund. Så tack ska du ha för draghjälpen!
Däck och bromsbelägg är nya inför tävlingen. Det är första gången jag kör på (mönstrade) slicks och det var lite läskigt första passet. Men vilket grepp de har! Under de tre första körpassen så fick jag inte ett enda bakhjulssläpp trots tidig gas med sportmappen med mycket nedlägg. Det är ju en helt annan värld av fäste som finns! Och framdäcket har lika bra grepp det också. Flera gånger så tänkte jag att ”Nu går det inte. Nu är det nästan armbågsskrap och båten skrapar i på sidan.” men jag höll mig på hjulen ändå! Nu säger det här säkert mer om mig som förare än om däcken, men jag är övertygad om att Sportsmart 2-däcken hade släppt både fram och bak så många gånger under träningen.
Bromsbeläggen under första körpasset gav inte alltför mycket förtroende. De skall nötas in lite försiktigt och bromsförmågan var sämre än min gamla Puch Dakota till en början. Men till andra passet fanns det riktigt bra bett i dem. Detta trots att det är Newfren gatbelägg för 395kr/skiva. De är inte gjorda för sporthojar. Det är endast en ekonomisk nödlösning till nästa tävling. Då blir det Newfren racingbelägg. Hur som helst, de biter bra och jag behöver ända bara bromsa med ett finger. Enda nackdelen är väl att de inte håller så länge.
Tredje körpasset så körde jag bara cirka tio minuter, och var mest ute efter att jaga lite tider. Under andra körningen så hamnade jag på höga 1.50 som bästa tid så målet var under 1.50. Efteråt kollade jag tiden och jag fick låga 1.50. Surt! Men nu hade jag ingen draghjälp och det är förklaringen till varför jag åker långsammare i kurvorna. Jag måste intala mig själv att jag kan åka fortare än vad jag tycker är behagligt. En annan sur grej är att min kylarvinge gick sönder på raksträckan! Den korrekt monterade kylvarvingen slets sönder av fartvinden i 270 blås! Främre fästet gick av och slog till mig på knät. Det blev en jädra smäll trots knäpuck.
Fjärde och sista passet. Nu skulle jag bara ner under 1.50! Redan under andra varvet lyckades jag hålla 15 km/h högre kurvhastighet än vanligt i den andra kurvan efter flygrakan, Atlaskurvan. Jag såg att curbsen började komma allt närmare men som vanligt tänkte jag att om jag ignorerar den där obehagliga känslan av att det går galet, och bara fortsätter att svänga, så kommer det lösa sig!
Men curbsen förstod inte alls detta utan fortsatte att närma sig mig och när jag kör av dem i 120 blås så får jag räta upp mig Ut på nysådd mjuk jord där både bak -och framhjul dansar runt för fullt tänker jag att något i stil med att det här blir den första kraschen på bana. Men jag höll mig på hjulen och kunde rulla ut på den korta raksträckan igen relativt fint igen. Efter ytterligare ett par varv så kunde jag sätta dagens snabbaste tid på 1.49.971! Det räckte till 10:e bästa tiden för dagen i speedster cup, av 26 personer. Mellan plats 5 och plats 10 skiljer det bara 0,6 sekunder!
Däcket började visa tendens till kallrivning och jag ska testa att gå ner från 2.2 bar varmtryck bak till 2.0 till kval och race idag. Det är trots allt rätt kallt i backen, endast runt 15 grader som bäst, samt blåser väldigt mycket. Däcken blir inte varmare än 65-67 grader trots 90 minuter med däckvärmarna.
Besiktningen av hojen gick som en dans och det enda jag behövde göra var att se till att kameran är najad till kvalet.
Men sidan av banan har varit en minst lika uppskattad upplevelse som själva körningen! Morgonen började inte helt bra. Det nyinförskaffade depåtältet visade sig sakna tak! TAK! Tack 24MX.se för detta. Som tur är så finns det snälla människor här! Det kanske är karma? I så fall har jag gjort något riktigt bra någon gång! Strax efter detta så dyker Juha upp, instruktören från licenskursen. Han var snabb med att erbjuda mig plats under hans tält och då löste sig allting fint
En kort tid efter detta dök Kriss och Morris MC upp och parkerade bredvid. Jag hjälpte Kriss med att plocka av hjulen så han kunde få däcken utbytta. Tyvärr missade han första körpasset. Det har varit en riktigt trevlig fredag och kvällen avslutades med att jag köpte en flintastek, potatissallad med chili, beasås och ett par alkoholfria Mariestad. Engångsgrillen jag köpte var dock inte mycket att hurra för men även det lösa sig. Jag hittade fyra grabbar med en grill och de bjöd på både grillkol och tändvätska. Kvällen var räddad!
Nu ska jag ut och dra på däckvärmarna. Det är kval 11.55 för oss. Väderapparna säger regn, men det är bara ljust gråmulet här. Jag kanske kan förbättra min tid idag. Jag kollade igenom filmerna från körpassen och jag tror att kurvhastigheten är bra, men jag missar apex, svänger för tidigt och gasar för lite. Håll tummarna för att det går vägen nu.
Ikväll kan jag kalla mig roadracingförare!