"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag tycker att jag hade rätt gott om utrymme att förflytta mig över banan. Sedan var det ju ingen framför mig och hade jag gått omkull så hade enbart jag åkt av :)


Här är Buddahs video som visar hur det såg ut från e annan vinkel.



Tar man ett snålspår vid start så håller man snålspåret genom böj. Dom på yttern om dig fick bromsa upp sin framfart rejält då du inte fick hejd på ditt ekipage och och gick tjock genom böj, Hade dom inte uppmärksamat dig så hade det blivit strike ;)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Du skär över alla bakomvarandes linjer, så du hade kunnat ha någon med en snabbare linje genom kurvan på din ytter när du kom farande, tror jag är det han tänker på. Men, jädrar vad du drar på rakan. :3freak

Tar man ett snålspår vid start så håller man snålspåret genom böj. Dom på yttern om dig fick bromsa upp sin framfart rejält då du inte fick hejd på ditt ekipage och och gick tjock genom böj, Hade dom inte uppmärksamat dig så hade det blivit strike ;)

Ja, det är ju helt korrekt och det tar jag med mig till helgens tävling :) Planen var att hålla innerspår längs med trösen men jag är uppenbarligen inte tillräckligt rutinerad för att helt känna gränsen för vad framdäcket håller för vid inbromsning. :rolleyes:
Jag lever i förhoppningen att jag hann dyka upp tidigt nog för att de skulle säga "suck" istället för "Oh shit vad i..."
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är ju helt korrekt och det tar jag med mig till helgens tävling :) Planen var att hålla innerspår längs med trösen men jag är uppenbarligen inte tillräckligt rutinerad för att helt känna gränsen för vad framdäcket håller för vid inbromsning. :rolleyes:
Jag lever i förhoppningen att jag hann dyka upp tidigt nog för att de skulle säga "suck" istället för "Oh shit vad i..."

Hah, första rejsstarterna, det är inte direkt konstigt att du eldar på som en galning och missar bromsningen. Träna på att köra de där snålspåren på träningarna så blir du mindre överraskad av dem när du "måste" ta dem när hela huvet dunkar av adrenalin och varenda fiber i kroppen skriker "SNABBARE!".
Jag håller tummarna för att du håller dig på hjulen hela säsongen, för jag vill minsann se de där staterna live. :fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Just det, Buddah! På tal om att din båt skrapade i. Du är inte ensam tydligen :fakta

4DD_1214.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Rock on:yoparty Gött att se Fordon! Får mig att tänka på min licenskurs för ett gäng år sedan, med en liten skillnad, jag kraschade:D
Jag minns inte var jag startade men var 3:a efter något varv och när jag såg Andreas Sveistrup (körde flera år senare i Pro SBK SM i mitt team innan han kraschade och skadade sig) och en annan sticka iväg som an avlöning ville jag inte hamna allt för långt efter, så jag tog i och kraschade:D
Gött att se att du laddade hårt och dessutom klarade dig utan krasch:tummenupp

Ser fram emot SM-premiären nu, kommer och hejar på alla som kör underhållande på söndag:tummenupp De som imponerar mest hamnar i racesidorna i ett framtida nummer av Motorrad:) Så kör hårt!:crash
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Rock on:yoparty Gött att se Fordon! Får mig att tänka på min licenskurs för ett gäng år sedan, med en liten skillnad, jag kraschade:D
Jag minns inte var jag startade men var 3:a efter något varv och när jag såg Andreas Sveistrup (körde flera år senare i Pro SBK SM i mitt team innan han kraschade och skadade sig) och en annan sticka iväg som an avlöning ville jag inte hamna allt för långt efter, så jag tog i och kraschade:D
Gött att se att du laddade hårt och dessutom klarade dig utan krasch:tummenupp

Ser fram emot SM-premiären nu, kommer och hejar på alla som kör underhållande på söndag:tummenupp De som imponerar mest hamnar i racesidorna i ett framtida nummer av Motorrad:) Så kör hårt!:crash

Jag ska nog ut och dreva ner hojen lite till :D här ska bli bakhjulsåka :yoparty
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Just det, Buddah! På tal om att din båt skrapade i. Du är inte ensam tydligen :fakta

View attachment 418886

Trist de där med markfrigången på våra hojar :huvet Jag ska testa att spänna på förspänningen max fram och bak och se om jag kan trycka upp båten lite till. Skitstörigt att åka runt och dra den där plasbaljan i asfalten hela tiden :crash
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Tar man ett snålspår vid start så håller man snålspåret genom böj. Dom på yttern om dig fick bromsa upp sin framfart rejält då du inte fick hejd på ditt ekipage och och gick tjock genom böj, Hade dom inte uppmärksamat dig så hade det blivit strike ;)

Annars kan man göra likadant fast på yttern där ingen blir lidande :crash [video]https://www.facebook.com/fornellmattias/videos/o.164459106934012/871354072941806/?type=2&theater[/video]
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Förberedelserna är många. Igår blev det nya bromsbelägg och (mönstrade) slicks. Jag håller även på att bearbeta hajfenan för fullt. Idag blir det en lång dag där allt annat skall fixas. Inkl tvättstuga för att få rena kläder ner till Anderstorp.

Sedan är det lite ont om tid men till nästa tävling kommer det finnas en eller två företagsdekaler på hojen :tummenupp

11150635_10152728206962105_77846158444008895_n.jpg
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu sitter äntligen hajfenan monterad! Proffslackerad av Fordon Lack och Puts av direktör Winblad :tummenupp
Monterad och finjusterad enligt konstens alla regler (dvs najtråd och buntband).
Den sitter fast nu och visst tusan måste den här gå igenom besiktningen.

IMG_6500.JPG IMG_6499.JPG
IMG_6501.JPG

Herregud va snyggt! :kär


Bromsoket bak har jag äntligen bytt bultar på samt najjat snyggt och helt okej, även om jag kunde ha trätt najtråden lite bättre genom främre (vänstra) bulten.

IMG_6502.JPG

Sedan najjades även bromsoken fram och jag tror att jag är Ready to Race nu! Jag håller på att tvätta för fullt och därefter ska jag packa ner allting.
2st spännremmar för 9,90kr/styck samt en sladdvinda på 15 meter införskaffades idag på Jula. Jag får inte glömma mitt unika MX24-depåtält heller.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Snyggt! Har inte ens kollat mina najningar de hänger med sen innan helgen. Däremot har jag bytt tank och soppapump. Kom ihåg anslutningssladden också: 1-fas CEE till Schuko... :rolleyes:
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
En nyfiken fråga bara, måste du ta bort framskärmen när du byter framhjul även fast du tar bort oken?

Fräsig hajfena :tungan hemmabygge? Det är något specielt att skruva på hojen när funktion alltid går före form eller hur :D Bytte mina belägg idag föresten... de hade nog lite rätt vid besiktningen i helgen när dom sa att det var lite för lite kvar på dom...

DSC_0054.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Snyggt! Har inte ens kollat mina najningar de hänger med sen innan helgen. Däremot har jag bytt tank och soppapump. Kom ihåg anslutningssladden också: 1-fas CEE till Schuko... :rolleyes:

Jag vet inte riktigt vad 1-fas CEE till Schuko är men jag har en såndära 3-fas-kontakt som mynnar ut till en vanlig kontakt. är jag på rätt spår då? :rofl Nästa fråga är; Behövde jag köpa till 3-fas-el för 500 spänn till anderstorp eller var det bortkastade pengar?

En nyfiken fråga bara, måste du ta bort framskärmen när du byter framhjul även fast du tar bort oken?

Fräsig hajfena :tungan hemmabygge? Det är något specielt att skruva på hojen när funktion alltid går före form eller hur :D Bytte mina belägg idag föresten... de hade nog lite rätt vid besiktningen i helgen när dom sa att det var lite för lite kvar på dom...

Ja! Det är Rickens ritning av hajfenan och EnRosaBil som har tillverkat den :Bugar Den blev finfin när jag sprayade den gråsvart. Du det var inte mycket kvar på dina belägg inte! Jag borde ha tagit bild på mina gamla, de hade knappt en millimeter kvar på tjockaste stället. Men våra belägg höll och det visste vi ju givetvis hela tiden att de skulle göra det!
Just det. Din första fråga också. Jag måste ta bort framskärmen dumt nog. Om inte annat så blir det jäkligt omständigt och bökigt annars. Men om du tänker på najning, så leta upp ett par hårnålsprintar som du stoppar i de förborrade hålen. Då slipper man naja om hela tiden :)
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ja! Det är Rickens ritning av hajfenan och EnRosaBil som har tillverkat den :Bugar Den blev finfin när jag sprayade den gråsvart. Du det var inte mycket kvar på dina belägg inte! Jag borde ha tagit bild på mina gamla, de hade knappt en millimeter kvar på tjockaste stället. Men våra belägg höll och det visste vi ju givetvis hela tiden att de skulle göra det!
Just det. Din första fråga också. Jag måste ta bort framskärmen dumt nog. Om inte annat så blir det jäkligt omständigt och bökigt annars. Men om du tänker på najning, så leta upp ett par hårnålsprintar som du stoppar i de förborrade hålen. Då slipper man naja om hela tiden :)

Viktigt att få ut så mycket som möjligt av grejerna, inget som är gratis direkt ;-) Skumt med framskärmen men som sagt med såna sprintar så underlättar det ju.

Tänker köra Speedster på finalen på Sviestad, har inte möjlighet att komma iväg till något annat rejs i år. Nu har jag ju ett tag på mig att ladda oxå, ska köra lite kvällsträningar tänker jag och mycke startträning :crash Fick ju grym mersmak i helgen alltså :tummenupp
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Ajjemen, missade delen att det var bokat.. :D

Ha så kul där nere, vi syns på träningen imorrn.

#74
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Debreifing Fredag

Det började på torsdagen när jag kommer iväg från stockholm klockan fem på eftermiddagen. Efter mycket om och men lyckades jag packa bilen full med mycket hjälp av tjejen.. Nu hade jag varit stressad hela dagen redan och eftersom grindarna enligt mailet stängdes klockan 22 så var det bråååååttom! Ett tankstopp och en snabbt stopp längs ett dike var allt jag hann med innan jag kom fram 21:46. Om jag var stressad tidigare så var jag snarare helt vilsen nu. Var är jag? Var ska jag? Hur gör jag nu?! Jag hittar ingenstans att anmäla mig och jag vet inte var jag skall ställa mig. Däremot klämmer jag in mig i en liten parkeringsruta och frågar grannarna om det går för sig att låna ett av deras eluttag för att få lite kräm till kupéfläkten under natten. Som tur var så gick det bra :) Med endast en liten kupéfläkt så va det dock fortfarande kallt trots full mundering, balaklava och mössa. Den natten sov jag med hojen tätt intill.

IMG_6520.JPG

Det var osäkert om jag ens skulle ner till fredagsträningen, men såhär i efterhand så var det nog det bästa jag kunde ha gjort. Första passet var jag helt vilsen, och bromsade så otroligt tidigt så jag nästan fick släppa bromsen innan kurvan. Andra passet så lyckades jag få häng på någon slö nakenhoj med en riktigt vass förare med gul hjälm tror jag. Riktigt långsam på rakarna men fy faaaaaan vilken kurvhastighet han hade! Jag gav mig fan på att haka på honom och min kurvhastighet var närmare 10km/h fortare än föregående pass. Han drog iväg sakta men säkert men på den löjligt långa flygrakan så kom jag ikapp och kunde snylta kunskap av honom. Det vore kul att få veta vem det var. Det var många gånger under passet som han vände sig om och undrade varför jag inte körde om för. Ibland slog han av på gasen men jag tänkte att det här är min biljett till att lära känna banan så jag höll mig bakom som en flämtade hund. Så tack ska du ha för draghjälpen!

Däck och bromsbelägg är nya inför tävlingen. Det är första gången jag kör på (mönstrade) slicks och det var lite läskigt första passet. Men vilket grepp de har! Under de tre första körpassen så fick jag inte ett enda bakhjulssläpp trots tidig gas med sportmappen med mycket nedlägg. Det är ju en helt annan värld av fäste som finns! Och framdäcket har lika bra grepp det också. Flera gånger så tänkte jag att ”Nu går det inte. Nu är det nästan armbågsskrap och båten skrapar i på sidan.” men jag höll mig på hjulen ändå! Nu säger det här säkert mer om mig som förare än om däcken, men jag är övertygad om att Sportsmart 2-däcken hade släppt både fram och bak så många gånger under träningen.

Bromsbeläggen under första körpasset gav inte alltför mycket förtroende. De skall nötas in lite försiktigt och bromsförmågan var sämre än min gamla Puch Dakota till en början. Men till andra passet fanns det riktigt bra bett i dem. Detta trots att det är Newfren gatbelägg för 395kr/skiva. De är inte gjorda för sporthojar. Det är endast en ekonomisk nödlösning till nästa tävling. Då blir det Newfren racingbelägg. Hur som helst, de biter bra och jag behöver ända bara bromsa med ett finger. Enda nackdelen är väl att de inte håller så länge.

Tredje körpasset så körde jag bara cirka tio minuter, och var mest ute efter att jaga lite tider. Under andra körningen så hamnade jag på höga 1.50 som bästa tid så målet var under 1.50. Efteråt kollade jag tiden och jag fick låga 1.50. Surt! Men nu hade jag ingen draghjälp och det är förklaringen till varför jag åker långsammare i kurvorna. Jag måste intala mig själv att jag kan åka fortare än vad jag tycker är behagligt. En annan sur grej är att min kylarvinge gick sönder på raksträckan! Den korrekt monterade kylvarvingen slets sönder av fartvinden i 270 blås! Främre fästet gick av och slog till mig på knät. Det blev en jädra smäll trots knäpuck.

trasig kylarvinge.jpg

275kmh anderstorp.jpg

Fjärde och sista passet. Nu skulle jag bara ner under 1.50! Redan under andra varvet lyckades jag hålla 15 km/h högre kurvhastighet än vanligt i den andra kurvan efter flygrakan, Atlaskurvan. Jag såg att curbsen började komma allt närmare men som vanligt tänkte jag att om jag ignorerar den där obehagliga känslan av att det går galet, och bara fortsätter att svänga, så kommer det lösa sig!
Men curbsen förstod inte alls detta utan fortsatte att närma sig mig och när jag kör av dem i 120 blås så får jag räta upp mig Ut på nysådd mjuk jord där både bak -och framhjul dansar runt för fullt tänker jag att något i stil med att det här blir den första kraschen på bana. Men jag höll mig på hjulen och kunde rulla ut på den korta raksträckan igen relativt fint igen. Efter ytterligare ett par varv så kunde jag sätta dagens snabbaste tid på 1.49.971! Det räckte till 10:e bästa tiden för dagen i speedster cup, av 26 personer. Mellan plats 5 och plats 10 skiljer det bara 0,6 sekunder!

IMG_6545.JPG

Däcket började visa tendens till kallrivning och jag ska testa att gå ner från 2.2 bar varmtryck bak till 2.0 till kval och race idag. Det är trots allt rätt kallt i backen, endast runt 15 grader som bäst, samt blåser väldigt mycket. Däcken blir inte varmare än 65-67 grader trots 90 minuter med däckvärmarna.
Besiktningen av hojen gick som en dans och det enda jag behövde göra var att se till att kameran är najad till kvalet.

Men sidan av banan har varit en minst lika uppskattad upplevelse som själva körningen! Morgonen började inte helt bra. Det nyinförskaffade depåtältet visade sig sakna tak! TAK! Tack 24MX.se för detta. Som tur är så finns det snälla människor här! Det kanske är karma? I så fall har jag gjort något riktigt bra någon gång! Strax efter detta så dyker Juha upp, instruktören från licenskursen. Han var snabb med att erbjuda mig plats under hans tält och då löste sig allting fint :)

depåtält med juha.jpg

En kort tid efter detta dök Kriss och Morris MC upp och parkerade bredvid. Jag hjälpte Kriss med att plocka av hjulen så han kunde få däcken utbytta. Tyvärr missade han första körpasset. Det har varit en riktigt trevlig fredag och kvällen avslutades med att jag köpte en flintastek, potatissallad med chili, beasås och ett par alkoholfria Mariestad. Engångsgrillen jag köpte var dock inte mycket att hurra för men även det lösa sig. Jag hittade fyra grabbar med en grill och de bjöd på både grillkol och tändvätska. Kvällen var räddad!

grillad mat.jpg

Nu ska jag ut och dra på däckvärmarna. Det är kval 11.55 för oss. Väderapparna säger regn, men det är bara ljust gråmulet här. Jag kanske kan förbättra min tid idag. Jag kollade igenom filmerna från körpassen och jag tror att kurvhastigheten är bra, men jag missar apex, svänger för tidigt och gasar för lite. Håll tummarna för att det går vägen nu. Ikväll kan jag kalla mig roadracingförare!
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top