"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Är du säker på att den minns det? Jag har för mig att jag letade som en dåre efter lite vettig info om det men jag tror att jag bara kom fram till att vissa säger en sak, och andra säger något annat. Det vore toppen ifall den faktiskt gör det!

Du menar såna här insatser va?

Jo , jag är sätt säker på Mtc samt abs läget stannar .

Jo precis sådana insatser , har man en extra db-killer så går det modifiera

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Orkar inte kika igenom hela tråden, men visst är väl planen att du ska köra premiären Fordon?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Sedan igår är jag anmäld till Anderstorp! Det gick att lösa trots att licensen först skall tas den 25:e.
Folket på Svemo är riktigt bra, engagerade och tillmötesgående :tummenupp

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Sedan igår är jag anmäld till Anderstorp! Det gick att lösa trots att licensen först skall tas den 25:e.
Folket på Svemo är riktigt bra, engagerade och tillmötesgående :tummenupp

Går der att anmäla sig även utan MC-id? Har inte fått mitt ännu och vill inte betala extra för sen anmälan som kommer bli om man anmäler efter lördag. (400:- )

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag hämtade hem hojen igår. Nu är allting nästan klart! Lite små fartgupp fram till mållinjen bara men annars ser det ljust ut!

Jag beställde snabbfästen, en påse tankskum samt 2st förborrade bultar till bromsoket bak från Bactor MC för cirka två veckor sedan. I förrgår ringde jag upp och frågade hur det gick.

Ungefär såhär gick konversationen:
- Hur går det med beställningen som jag gjorde för 2 veckor sedan?
- Bultarna som jag beställde kom aldrig med av nån anledning.
- ... Men det är beställt nu eller?
- Nej, vill du att jag gör en beställning?

Och typ såhär gick tankarna:
HUR I HELA JÄVLA HELVETE KAN DET KOMMA SIG ATT DU INTE HAR RINGT UPP OCH BERÄTTAT DET, SAMT LAGT EN NY BESTÄLLNING OMGÅENDE NÄR DU FAKTISKT VET ATT JAG HAR EN DEADLINE SOM JAG MÅSTE HÅLLA!?

Men jag sa något i stil med att "ja, det måste ju göras för jag har ju en tävling om knappt två veckor".

Men mer ska jag åtminstone inte hänga ut Bactor MC. Generellt är jag riktigt nöjd med deras service och engagemang och jag kommer absolut att vända mig dit igen. Pelle på Bactor har jag enbart positiva saker att säga om.

Så nu skall åtminstone snabbfästena samt skummet redan vara skickat, och bultarna kommer någon gång mellan 27:e-30:e. Dvs överjävligt tight i tidsschemat. Som backup så har jag iaf en 1mm-borr och jag kan förhoppningsvis borra mina originalskruvar.

Jag hämtade hem hojen från västerås igår som sagt. Från Funbike. Linus på verkstan är toppen tycker jag. Han har svetsat dit en 690-insats i insatsen, samt svetsat dit ett extrarör som vrider avgaserna lite snett åt höger.

nya insatsen akra helsystem.jpg

Det låter fortfarande högt även om det är lägre ljud nu. Men ljudet är även mycket mjukare. Motorn verkar inte ha påverkats nämnvärt heller. Vi körde den i en halvtrasig och okalibrerad bänk som faktiskt skar ihop och gick sönder helt på sista repan. Den visade på ett effektuttag mellan 158-161hk på bakhjulet (vilket skulle motsvara 181hk i motorn med 13% påslag), och mellan 99Nm till 214Nm :)rofl ) i vrid men insatsen i. När vi skulle jämföra utan insats så gav bänken upp.

Dessa siffror gav varken jag eller Linus en femöring för, då det är siffror som lämnas original utan helsystemet. Däremot så kanske man kan gå efter effektkurvan och hästkraft-kurvan visade mer eller mindre likadana fina kurvor vid varje repa. Nu har jag dock inte själv sett pappret. Det primära var dock A/F-blandningen med insatsen och den var bra. Det hade varit roligt att få köra den i en tillförlitlig och kaliberad bänk men det får bli en annan gång. Förhoppningsvis så lagar de den befintliga.

Vidare gjorde fler saker som att justera frambromsbelägg. De hade tydligen satt sig snett och orsakat missljud. Samma missljud som väldigt många 1290-ägare har. ett litet lätt skrapade ljud när man går med hojen. Ungefär som att skivan skulle vara skev. Och detta utan att tappa bromsverkan eller orsaka konstigt slitage. Han monterade även på regnlampan samt en av/på-knapp under sadeln från Feltema. Det blev riktigt bra!

Idag ska jag ta mig ut till Barkarby flygfält och värma upp mig själv samt köra in det nya framdäcket. Även tjejen skall få övningsköra på den idag. Det blir sista körning innan licenskursen. Däremellan ska jag plocka bort allt som måste bort.

Det som är kvar att göra:
Byte eller borra bakokets bultar.
Naja om framoket.
Montera hajfena.
Strippa hojen på lampor, regskylt, blinkers etc
Montera kolfiberdummy baktill, som ersätter baklyset.

attachment.php

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Medans bruden har tjejmiddag så har jag lördagsmys med min kärlek :kär

Jag har blivit av med oskulden idag också. Jag har najjat mina första bromsok! Eller ja, jag har najjat för första gången överhuvudtaget! :fakta

najning 1.jpgnajning 2.jpg

Jag har skickat regskylten och blinkers åt skogen och monterat kolfiberdummyn. Det blev top notch! :tummenupp

IMG_6451.JPG

Men framifrån ser det ut som att det finns en hel del utvecklingsmöjligheter..Dock har jag noterat att KTM numera säljer en lykt-dummy. Men den kostnaden får jag nog lägga på vinterbudgeten..

hojen framifrån tävlingsklar.jpg

Men från sidan så ser den faktiskt rätt bra ut tycker jag! Den blev så mycket bättre med Svart istället för vit underkåpa :kär

IMG_6452.JPG

Sista gatkörningen innan tävlingen så passade jag på att nöta starter. Nu ska vi inte jämföra med de två andra som ville testa på att träna starter samtidigt men det tar sig iaf. Framhjulet åker inte åt helvete för det mesta, även om den sparkade bakut en gång.

Bifogat

• IMG_6453.JPG
    IMG_6453.JPG
    1.1 MB · Visningar: 106

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Najningen får du träna mer på. :7peta

Se till att tråden går in genom ett hål och ut genom ett annat, lägg tråden på höger sida om bulten. Då sprider du belastningen på bultskallen och hindrar vridkraft åt höger. Som tråden ligger nu kan du (om du har otur) få ett brott i skallen så tråden släpper eftersom hela kraften ligger på godset mellan ett hål och kanten.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas

Se till att tråden går in genom ett hål och ut genom ett annat, lägg tråden på höger sida om bulten. Då sprider du belastningen på bultskallen och hindrar vridkraft åt höger. Som tråden ligger nu kan du (om du har otur) få ett brott i skallen så tråden släpper eftersom hela kraften ligger på godset mellan ett hål och kanten.

I fix! :)

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1

Flygsnubbar kan det här med najning... :fakta

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Du kommer få göra det där alldeles fasligt mycket på banan, speciellt om du börjar köra med torr/regndäck och skiftar fälgar hela tiden och måste plocka av bromsoken för att skifta fälg. :crash

Jag får nog köpa på mig lite hårnålssprintar...

images

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Av med framskärmen, ur med framaxeln, dra fram hjulet mellan gaffeln så skivorna frigörs, vinkla ut undre gaffelbenet så hjulet går förbi oken. Då slipper man naja om vid hjulbyte...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det kommer bli två intressanta helger nu.

Nu på torsdag anländer jag troligtvis runt klockan tio på kvällen i Karlskoga. Det är ju... rätt sent.
Nästa torsdag avreser jag till Anderstorp för att deltaga på träningen på fredag. Men då åker jag hemifrån först vid klockan 17-18 och det är 5h bilresa nonstop :näsblod
Men fy fan va kul det kommer bli! Det närmar sig ordentligt nu!

Visst "ska" man sätta transpondern på framgaffeln? Flärpen najar jag fast i plasten till lyktan är det tänkt.

IMG_6470.JPG

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jupp, finns inte målkamera så är det första transponder över linjen!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...helvete, tyckte du var bekant idag. Snabb resursgrupp. Får heja på riktigt nästa gång då. /Svart gixxer 750 k9...sverigepuckar. Såg bra ut på SD:n :tummenupp

Raderad medlem 61114

Guest
Men Vafan uppdatera nån gång då! Har klickat in hit flera ggr nu utan att fått veta hur du har det :huvet

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring