Jag hämtade hem hojen igår. Nu är allting nästan klart! Lite små fartgupp fram till mållinjen bara men annars ser det ljust ut!
Jag beställde snabbfästen, en påse tankskum samt 2st förborrade bultar till bromsoket bak från Bactor MC för cirka två veckor sedan. I förrgår ringde jag upp och frågade hur det gick.
Ungefär såhär gick konversationen:
- Hur går det med beställningen som jag gjorde för 2 veckor sedan?
- Bultarna som jag beställde kom aldrig med av nån anledning.
- ... Men det är beställt nu eller?
- Nej, vill du att jag gör en beställning?
Och typ såhär gick tankarna:
HUR I HELA JÄVLA HELVETE KAN DET KOMMA SIG ATT DU INTE HAR RINGT UPP OCH BERÄTTAT DET, SAMT LAGT EN NY BESTÄLLNING OMGÅENDE NÄR DU FAKTISKT VET ATT JAG HAR EN DEADLINE SOM JAG MÅSTE HÅLLA!?
Men jag sa något i stil med att "ja, det måste ju göras för jag har ju en tävling om knappt två veckor".
Men mer ska jag åtminstone inte hänga ut Bactor MC. Generellt är jag riktigt nöjd med deras service och engagemang och
jag kommer absolut att vända mig dit igen. Pelle på Bactor har jag enbart positiva saker att säga om.
Så nu skall åtminstone snabbfästena samt skummet redan vara skickat, och bultarna kommer någon gång mellan 27:e-30:e. Dvs överjävligt tight i tidsschemat. Som backup så har jag iaf en 1mm-borr och jag kan förhoppningsvis borra mina originalskruvar.
Jag hämtade hem hojen från västerås igår som sagt. Från Funbike. Linus på verkstan är toppen tycker jag. Han har svetsat dit en 690-insats i insatsen, samt svetsat dit ett extrarör som vrider avgaserna lite snett åt höger.
Det låter fortfarande högt även om det är lägre ljud nu. Men ljudet är även mycket mjukare. Motorn verkar inte ha påverkats nämnvärt heller. Vi körde den i en halvtrasig och okalibrerad bänk som faktiskt skar ihop och gick sönder helt på sista repan. Den visade på ett effektuttag mellan 158-161hk på bakhjulet (vilket skulle motsvara 181hk i motorn med 13% påslag), och mellan 99Nm till 214Nm
rofl ) i vrid men insatsen i. När vi skulle jämföra utan insats så gav bänken upp.
Dessa siffror gav varken jag eller Linus en femöring för, då det är siffror som lämnas original utan helsystemet. Däremot så kanske man kan gå efter effektkurvan och hästkraft-kurvan visade mer eller mindre likadana fina kurvor vid varje repa. Nu har jag dock inte själv sett pappret. Det primära var dock A/F-blandningen med insatsen och den var bra. Det hade varit roligt att få köra den i en tillförlitlig och kaliberad bänk men det får bli en annan gång. Förhoppningsvis så lagar de den befintliga.
Vidare gjorde fler saker som att justera frambromsbelägg. De hade tydligen satt sig snett och orsakat missljud. Samma missljud som väldigt många 1290-ägare har. ett litet lätt skrapade ljud när man går med hojen. Ungefär som att skivan skulle vara skev. Och detta utan att tappa bromsverkan eller orsaka konstigt slitage. Han monterade även på regnlampan samt en av/på-knapp under sadeln från Feltema.
Det blev riktigt bra!
Idag ska jag ta mig ut till Barkarby flygfält och värma upp mig själv samt köra in det nya framdäcket. Även tjejen skall få övningsköra på den idag. Det blir sista körning innan licenskursen. Däremellan ska jag plocka bort allt som måste bort.
Det som är kvar att göra:
Byte eller borra bakokets bultar.
Naja om framoket.
Montera hajfena.
Strippa hojen på lampor, regskylt, blinkers etc
Montera kolfiberdummy baktill, som ersätter baklyset.