Fork extensions- Gaffelbensförlängare

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Finner dessa något intressanta då jag kör med 1000R k5/k6 gaffelben på Busan och de är någon centimeter kortare så skulle inte göra något om fronten kom upp lite. Hittat några olika fabrikat men ingen kopiös marknad.

Något att tänka på?

Hur är det med oljemängden?

 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sådana är vanligt förekommande inom racing och kan tillverkas på flera olika sätt. Den som tillverkat den modell du funderar på måste kunna berätta hur framgaffelns luftvolym påverkas.

Jag höjer ett varningens finger för att vissa sådana kan skapa allehanda friktions- och linjeringsproblem. Inte nödvändigtvis för att de är dåligt tillverkade, utan för att de förlitar sig på att framgaffelrörets invändiga gänga ligger koncentriskt med dess ytterdiameter. Tyvärr har vissa OEM framgaffelrör ganska slappa toleranser på den punkten, med följden att denna förlängare i princip hamnar vid sidan av framgaffelrörets ytterdiameter.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Sådana är vanligt förekommande inom racing och kan tillverkas på flera olika sätt. Den som tillverkat den modell du funderar på måste kunna berätta hur framgaffelns luftvolym påverkas.

Jag höjer ett varningens finger för att vissa sådana kan skapa allehanda friktions- och linjeringsproblem. Inte nödvändigtvis för att de är dåligt tillverkade, utan för att de förlitar sig på att framgaffelrörets invändiga gänga ligger koncentriskt med dess ytterdiameter. Tyvärr har vissa OEM framgaffelrör ganska slappa toleranser på den punkten, med följden att denna förlängare i princip hamnar vid sidan av framgaffelrörets ytterdiameter.
Tack!
Så jag avläser av detta att det kan alltså handla lite om tur om hur de hamnar på gaffeln. Finns ju inget mer störande än när saker som SKA vara OEM inte linjerat upp.
🤣

Men dessa ger mig ändå en liten gnutta av hopp. Inget jättestort problem hur hojen fungerar nu för mig och min primitiva körning, men som det är nu så har jag gaffelbenen så långt ner i kronan som det går, förspänningen på max och kompressionsdämpningen skruvad till botten med typ 2 klick ut för att inte framhjulet ska ta i intercoolern vid extrema knöligheter i asfalten.

2 cm längre gaffel skulle ge mig lite fler justeringsmöjligheter och geometri så att säga.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Men det där med oljan förstår jag inte som de verkar rycka på axlarna åt, typiskt amerikanare.

Kan inte någon Ingenjörguru här kommentera det, alltså rent tekniskt?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men det där med oljan förstår jag inte som de verkar rycka på axlarna åt, typiskt amerikanare.

Kan inte någon Ingenjörguru här kommentera det, alltså rent tekniskt?

Den som har tillverkat prylarna måste ju veta hur dom påverkar framgaffelns invändiga volym. Tillför dom invändig volym eller konsumerar dom invändig volym…? Detta bör i så fall kompenseras genom att höja eller sänka oljenivån, så att volymen hos luftfjädern fortfarande blir densamma. Annars får du inte bara en längre framgaffel, utan också en som har mjukare eller hårdare luftfjäder.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Den som har tillverkat prylarna måste ju veta hur dom påverkar framgaffelns invändiga volym. Tillför dom invändig volym eller konsumerar dom invändig volym…? Detta bör i så fall kompenseras genom att höja eller sänka oljenivån, så att volymen hos luftfjädern fortfarande blir densamma. Annars får du inte bara en längre framgaffel, utan också en som har mjukare eller hårdare luftfjäder.
Precis. Mjukare vill jag ju inte ha.

Borde inte oljemängden höjas lika långt/mycket som förlängningen? Eller är det inte så enkelt?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fick svar.
Teknisk support på Geezer Engineering rekommenderar 40-45ml extra olja/ben.

Får se om det blir något. Blir väl strypt av sambon om jag köper något mer nu. Annars blir det kul mod till vintern.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Står en busagaffel å skräpar i garaget med en tillhörande röd stänkskärm....
Och jag har en bromspump (radial) från nyare GSXR 1000 (2017 och fram) tror den kom från en 2020 typ...

Tänkte montera den på Busan men det kräver ju nya slangar och sen stöter man säkert på något nytt problem så den har lagts på hyllan. Men skulle jag förlänga gaffeln så behövs förmodligen nya slangar likt förbannat och då kanske den åker dit.

Inte bestämt mig riktigt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Borde inte oljemängden höjas lika långt/mycket som förlängningen? Eller är det inte så enkelt?

Allt handlar om hur mycket luftvolym du har inuti framgaffeln. Denna luftvolym är en fjäder. Större luftvolym = mjukare fjäder. Mindre luftvolym = hårdare fjäder. Samma luftvolym som tidigare = lika styv fjäder som tidigare.

Den som har tillverkat grejerna har ju rimligtvis ritat upp dem i något CAD-system först. Om konstruktören har mer än sex timmars vana av det CAD-systemet bör han ha hittat knappen som beräknar volymen på delen han just ritat. Annars kan han enkelt beräkna volymen inuti gaffelbenet genom att fylla gaffelbenet proppfullt med olja och sedan mäta / väga hur mycket olja det är, före och efter denna modofikation.

Att inte rakt ut kunna berätta ett exakt värde för kunden inger tyvärr inte förtroende.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Allt handlar om hur mycket luftvolym du har inuti framgaffeln. Denna luftvolym är en fjäder. Större luftvolym = mjukare fjäder. Mindre luftvolym = hårdare fjäder. Samma luftvolym som tidigare = lika styv fjäder som tidigare.

Den som har tillverkat grejerna har ju rimligtvis ritat upp dem i något CAD-system först. Om konstruktören har mer än sex timmars vana av det CAD-systemet bör han ha hittat knappen som beräknar volymen på delen han just ritat. Annars kan han enkelt beräkna volymen inuti gaffelbenet genom att fylla gaffelbenet proppfullt med olja och sedan mäta / väga hur mycket olja det är, före och efter denna modofikation.

Att inte rakt ut kunna berätta ett exakt värde för kunden inger tyvärr inte förtroende.
Det blir Nobelpris till dig! Guldinfo!

Fick ett värde från Geezer. De säger ju även på hemsidan att man ska kontakta dem innan beställning.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
De där Extreme Creations som säljer gaffelförlängare verkar ju rätt stora.
Stationerade i Australien.

Turbokit till "nya" Yamaha R7 (välbehövligt)
Ger 110-120 häst på hjulet med turbon och uppåt 130+ efter mod av motorn.
Tänk på att detta är en budgetparalelltwin och inte en radfyra som namnet kan vilseleda en till.

Utseendet är det inget fel på som även han i videon säger.


 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kollade upp vad en ny 2024 kostade och det var ju inte mycket.
Blir faktiskt lite inspirerad/sugen.
Bra att svänga med och skulle man tröttna på 75 häst eller vad den ger så finns ju turbokitet i ovan inlägg.

Läste i R7-tråden att någon påpekade att det kommer utan intercooler. Men behövs det? Laddar de inte bara runt tama 0,6 Bar för runt 120 häst på slangen?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Allt handlar om hur mycket luftvolym du har inuti framgaffeln. Denna luftvolym är en fjäder. Större luftvolym = mjukare fjäder. Mindre luftvolym = hårdare fjäder. Samma luftvolym som tidigare = lika styv fjäder som tidigare.

Den som har tillverkat grejerna har ju rimligtvis ritat upp dem i något CAD-system först. Om konstruktören har mer än sex timmars vana av det CAD-systemet bör han ha hittat knappen som beräknar volymen på delen han just ritat. Annars kan han enkelt beräkna volymen inuti gaffelbenet genom att fylla gaffelbenet proppfullt med olja och sedan mäta / väga hur mycket olja det är, före och efter denna modofikation.

Att inte rakt ut kunna berätta ett exakt värde för kunden inger tyvärr inte förtroende.
Fick svar från Australiensarna att de trodde jag förmodligen hade för mjuka fjädrar eftersom 1000r är en lättare hoj än Busan.
Att hälla i extra olja påverkar inte dämpningen utan endast att gaffeln bottnar tidigare, om jag inte missförstår dem helt.

Jag svarade på det och skrev att infon jag hade när jag köpte de gaffelbenen var att 1000r fjädrar har en högre "spring rate" än Busa gen1.

Drog samma story för amerikanarna och där fick jag endast rekommendationen att "adda" lite mer olja som jag skrev tidigare.
(Alltså, vid montering av deras förlängare)
Jag frågade även vilket material bottendelarna var gjorda av och om man inte riskerar att försvaga gaffeln, men de är i stål.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
När det gäller fjädern till bakstötdämparen ska det tydligen enl forumgurus vara tvärtom, dvs att Busafjädern är betydligt hårdare än 1000r
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att hälla i extra olja påverkar inte dämpningen utan endast att gaffeln bottnar tidigare, om jag inte missförstår dem helt.

Luftfjädern är progressiv i sin natur. Den har väldigt låg fjäderkonstant längst upp i slaget och mycket styvare fjäderkonstant längst ner i slaget. Om du ändrar luftfjädern kommer du därför att notera störst skillnad långt ner i slaget.

Av denna anledning använder man ofta luftfjädern för att ställa in hur mycket av fjädringens slaglängd man använder vid hårda inbromsningar. En ändring av framgaffelns oljenivå ger ingen märkbar skillnad högst upp i slaget, måttlig skillnad i mitten av slaget men stor skillnad i botten av slaget.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top