Fork extensions- Gaffelbensförlängare

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett främre depåstöd typ Valter Moto är avsett att användas tillsammans med ett bakre depåstöd (eller med ett centralstöd) och dessutom att det bakre depåstödet / centralstödet appliceras först. Om man bara använder det främre depåstödet medans hojens bakdäck fortfarande står på marken så kan jag tänka mig att hojen uppfattas som extremt vinglig. Då står ju hojen bara på en linjekontakt mellan styrstolpen och bakdäckets kontaktyta. Till skillnad från bakre depåstöd / centralstöd som har 300-500 mm mellan sina fötter.

Jag är dessutom en skeptiker och stor avrådare från alla former av lyft under avgassystem och oljetråg. Det må fungera på vissa hojar, men titangrenrör med godstjocklek 0.7 mm och oljetråget på moderna sporthojar är definitivt inte gjorda för sådana saker.

Inom racingen byter man ju gaffelkronor och flyttar styrstolpar framåt och bakåt ganska ofta. Då funkar inte främre depåstöd typ Valter Moto. Då använder man ett depåstöd som lyfter hojen under de främre motorfästena ("motorhängarna"), den del som syns högst upp i bild strax till höger om grenröret. Om jag skulle lägga tid på att göra ett hemgjort depåstöd så tror jag att jag skulle sikta på något sådant.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ett främre depåstöd typ Valter Moto är avsett att användas tillsammans med ett bakre depåstöd (eller med ett centralstöd) och dessutom att det bakre depåstödet / centralstödet appliceras först. Om man bara använder det främre depåstödet medans hojens bakdäck fortfarande står på marken så kan jag tänka mig att hojen uppfattas som extremt vinglig. Då står ju hojen bara på en linjekontakt mellan styrstolpen och bakdäckets kontaktyta. Till skillnad från bakre depåstöd / centralstöd som har 300-500 mm mellan sina fötter.

Jag är dessutom en skeptiker och stor avrådare från alla former av lyft under avgassystem och oljetråg. Det må fungera på vissa hojar, men titangrenrör med godstjocklek 0.7 mm och oljetråget på moderna sporthojar är definitivt inte gjorda för sådana saker.

Inom racingen byter man ju gaffelkronor och flyttar styrstolpar framåt och bakåt ganska ofta. Då funkar inte främre depåstöd typ Valter Moto. Då använder man ett depåstöd som lyfter hojen under de främre motorfästena ("motorhängarna"), den del som syns högst upp i bild strax till höger om grenröret. Om jag skulle lägga tid på att göra ett hemgjort depåstöd så tror jag att jag skulle sikta på något sådant.
Första stycket. Jo jag vet. Jag tror inte att man kan lyfta i nedre gaffelkronan enbart utan att hojen välter direkt. Jag skulle aldrig komma på tanken. Hade 4:a i fysik i 7:an. 😉

Andra stycket. Jag gillar inte när saker går sönder. Jag har väldigt sällan sönder något. Här beskrev jag hur jag gjorde på min standardhoj med rostfria rör och för säkerhetsskull med avlastande kilar mellan rör och motorblock. Inte optimalt men i mitt fall var det inga problem. Utan framhjul så är belastningen mindre. På Kawan som har våtsump så lyfter jag i ramrören med saxlyften. Skulle inte lyfta i oljetråget. Ska bakhjulet upp lyfter jag i ramröret tvärs bakom motorn. Depåstödet funkar inte med de långa ljuddämparna. Det gör saxlyften.
Det funkar att höja hojen från sidostödet tills hjulet är i luften utan någon balansakt eller risk.

Tredje stycket. Gör så. 👍
Jag är så nöjd med mina lösningar att jag inte behöver ändra något.

Nu blev det en massa bra tips i tråden för både hemmapulare och proffs. 🙂
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Första stycket. Jo jag vet. Jag tror inte att man kan lyfta i nedre gaffelkronan enbart utan att hojen välter direkt. Jag skulle aldrig komma på tanken. Hade 4:a i fysik i 7:an. 😉

Andra stycket. Jag gillar inte när saker går sönder. Jag har väldigt sällan sönder något. Här beskrev jag hur jag gjorde på min standardhoj med rostfria rör och för säkerhetsskull med avlastande kilar mellan rör och motorblock. Inte optimalt men i mitt fall var det inga problem. Utan framhjul så är belastningen mindre. På Kawan som har våtsump så lyfter jag i ramrören med saxlyften. Skulle inte lyfta i oljetråget. Ska bakhjulet upp lyfter jag i ramröret tvärs bakom motorn. Depåstödet funkar inte med de långa ljuddämparna. Det gör saxlyften.
Det funkar att höja hojen från sidostödet tills hjulet är i luften utan någon balansakt eller risk.

Tredje stycket. Gör så. 👍
Jag är så nöjd med mina lösningar att jag inte behöver ändra något.

Nu blev det en massa bra tips i tråden för både hemmapulare och proffs. 🙂
Det beror nog på hojen om den välter direkt när man bara lyfter i framänden, om tyngdpunkten hamnar över linjen mellan lyftpunkten under gaffelkronan och bakdäckets kontaktpunkt så kommer den fortsätta stå upp tills man knuffar omkull den. Hamnar tyngdpunkten över den linjen välter det direkt.

Men det är en dålig idé att bara lyfta i gaffelkronan även om det nu "funkar". Det blir ju inte ens lite stabilt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Slår man loss skruven i botten på gaffelbenet med denna tror ni?
Någon med erfarenhet?

Jag har en 220v hjulmutterdragare från Jula, men den är så överdrivet stark och slaktar nästan mindre skruvar som M10 och neråt. Skruvarna blir fula menar jag.
Dessutom bara "off" eller "fullt ös"

Har haft isär dem förut men endast med handverktyg efter Suzukis manual.
 

Bifogat

  • Screenshot_20240725_225920_Biltema.jpg
    Screenshot_20240725_225920_Biltema.jpg
    135.2 KB · Visningar: 6
  • Screenshot_20240725_230629_Biltema.jpg
    Screenshot_20240725_230629_Biltema.jpg
    127.9 KB · Visningar: 6
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har aldrig haft några problem med mitt Valter Moto främre depåstöd. Har nog haft det i 20 år och gjort minst tio kompletta gaffelbyten med det, på ett flertal olika sporthojar och åttiotalare med. Om det är vingligt eller inte beror väl på vad man jämför med, men jag uppfattar det inte som vingligt under demontering / montering av framhjul och framgaffelben. Det håller dessutom för sporthoj + förare.

View attachment 501383
Behövde du ta bort kåporna?
Det momentet slipper man ju gärna.

Tänkte vad/om det är någon skillnad rent tekniskt/fysiskt på det som Thansen säljer?
Aldrig handlat där men är ju trevligt med stenkastsavstånd hemifrån.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En gubbe med erfarenhet och tre armar.
Samma gaffel?
Ja, det är sådär Suzuki instruerar att man ska göra och jag har alla verktyg.
Men tänkte prova och ev fuska denna gång och göra som i första videon jag postade i inlägg #1
Man slipper ju lossa toppmuttern från cartridge-insatsen då.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hur ska du få dit förlängarna utan att lossa toppmuttrarna?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Slår man loss skruven i botten på gaffelbenet med denna tror ni?
Någon med erfarenhet?

Jag har en 220v hjulmutterdragare från Jula, men den är så överdrivet stark och slaktar nästan mindre skruvar som M10 och neråt. Skruvarna blir fula menar jag.
Dessutom bara "off" eller "fullt ös"

Har haft isär dem förut men endast med handverktyg efter Suzukis manual.

Nej, den där knackar väl inte(?) och i så fall är du inte mycket hjälpt av sen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nej, den där knackar väl inte(?) och i så fall är du inte mycket hjälpt av sen.
Nej, det gör den nog inte. Stämmer...

Blev en stor och tjock klassiker istället.
Duger väl för enstaka jobb.
Hade en för 20 år sedan som brann upp men den hade nog inte inställbart vridmoment.
 

Bifogat

  • Screenshot_20240726_193311_Biltema.jpg
    Screenshot_20240726_193311_Biltema.jpg
    280.4 KB · Visningar: 10
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Genom att ta bort bottenskruven enbart. Då behöver man inte det.
Video, inlägg #1
Jag läste lite slarvigt som "utan att lossa toppmuttern" och funderade hur det skulle gå till...
Komprimera fjädringen lite så brukar det gå att lossa skruven i botten med vanliga handverktyg.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Då var dem på plats. Blev dock inget test med att kolla "wheel travel" eller om däcket nu kan skrapa i Intercoolern, men kan inte tänka mig att det är möjligt nu. Hade ingen "fancy" lyftutrustning heller.
(Pallbockar och kartong)

Inga konstigheter med att de inte linjerade upp eller så. Sitter "super straight" som Del Bollox skulle ha sagt 🤣
20240730_130617.jpg20240730_123149.jpg20240730_141843.jpg

Jag överdrev nog något genom att höja den 2,5cm fram, men ska nog sänka ner den 1 cm åtminstone. Det kändes på tyngdpunkten, speciellt vid bökande in och ur garage.
20240730_132746.jpg20240730_132831.jpg20240730_141824.jpg
Bromsslangarna räckte till med hjulet hängande, hade förväntat mig att de inte skulle göra det.

En eftertanke är att man kanske skulle använt Loctite på förlängningsgängan för att inte få ev luft eller oljeläckage....

Drog bara på dem för hand tills det tog stop, men noterade att sista biten så gick det lite tyngre så de kanske har löst det med någon slags kona?
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top