Första stycket. Jo jag vet. Jag tror inte att man kan lyfta i nedre gaffelkronan enbart utan att hojen välter direkt. Jag skulle aldrig komma på tanken. Hade 4:a i fysik i 7:an.Ett främre depåstöd typ Valter Moto är avsett att användas tillsammans med ett bakre depåstöd (eller med ett centralstöd) och dessutom att det bakre depåstödet / centralstödet appliceras först. Om man bara använder det främre depåstödet medans hojens bakdäck fortfarande står på marken så kan jag tänka mig att hojen uppfattas som extremt vinglig. Då står ju hojen bara på en linjekontakt mellan styrstolpen och bakdäckets kontaktyta. Till skillnad från bakre depåstöd / centralstöd som har 300-500 mm mellan sina fötter.
Jag är dessutom en skeptiker och stor avrådare från alla former av lyft under avgassystem och oljetråg. Det må fungera på vissa hojar, men titangrenrör med godstjocklek 0.7 mm och oljetråget på moderna sporthojar är definitivt inte gjorda för sådana saker.
Inom racingen byter man ju gaffelkronor och flyttar styrstolpar framåt och bakåt ganska ofta. Då funkar inte främre depåstöd typ Valter Moto. Då använder man ett depåstöd som lyfter hojen under de främre motorfästena ("motorhängarna"), den del som syns högst upp i bild strax till höger om grenröret. Om jag skulle lägga tid på att göra ett hemgjort depåstöd så tror jag att jag skulle sikta på något sådant.
Andra stycket. Jag gillar inte när saker går sönder. Jag har väldigt sällan sönder något. Här beskrev jag hur jag gjorde på min standardhoj med rostfria rör och för säkerhetsskull med avlastande kilar mellan rör och motorblock. Inte optimalt men i mitt fall var det inga problem. Utan framhjul så är belastningen mindre. På Kawan som har våtsump så lyfter jag i ramrören med saxlyften. Skulle inte lyfta i oljetråget. Ska bakhjulet upp lyfter jag i ramröret tvärs bakom motorn. Depåstödet funkar inte med de långa ljuddämparna. Det gör saxlyften.
Det funkar att höja hojen från sidostödet tills hjulet är i luften utan någon balansakt eller risk.
Tredje stycket. Gör så.
Jag är så nöjd med mina lösningar att jag inte behöver ändra något.
Nu blev det en massa bra tips i tråden för både hemmapulare och proffs.