Fork extensions- Gaffelbensförlängare

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Luftfjädern är progressiv i sin natur. Den har väldigt låg fjäderkonstant längst upp i slaget och mycket styvare fjäderkonstant längst ner i slaget. Om du ändrar luftfjädern kommer du därför att notera störst skillnad långt ner i slaget.

Av denna anledning använder man ofta luftfjädern för att ställa in hur mycket av fjädringens slaglängd man använder vid hårda inbromsningar. En ändring av framgaffelns oljenivå ger ingen märkbar skillnad högst upp i slaget, måttlig skillnad i mitten av slaget men stor skillnad i botten av slaget.
Så teoretiskt kanske "tire to intercooler interference" skulle eventuellt kunna elimineras med endast extra olja med den setup'en jag har nu?

Huvudorsaken är ju att det sitter en pryl till framför kylaren som inte satt där när hojen byggdes.
Men som sagt relativt sällan som den tar i.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har aldrig tänkt på att luften i gaffelbenen har en funktion, iaf inte på en landsvägshoj.

Är det motocrosshojar som har nån slags avluftning upptill? Varför, bygger de upp för mycket tryck iom med körningen eller vad?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så teoretiskt kanske "tire to intercooler interference" skulle eventuellt kunna elimineras med endast extra olja med den setup'en jag har nu?

Min rekommendation är att alltid ha ett definierat stopp ("metal-to-metal") för fjädringens slaglängd INNAN något av hjulen tar i chassit. Man kan säkert begränsa fjädringens slaglängd med både styva fjädrar och hög oljenivå. Detta kommer sannolikt ge avkall på komforten samtidigt som du ändå förr eller senare kommer att träffa ett monstergupp oavsiktligen och ha sönder din intercooler...

Är det motocrosshojar som har nån slags avluftning upptill? Varför, bygger de upp för mycket tryck iom med körningen eller vad?

Dels för att luftfjädern värms upp och trycket ökar, dels för att en hel del radialtätningar tenderar att suga in luft som pumpar upp luftfjädern ytterligare.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Min rekommendation är att alltid ha ett definierat stopp ("metal-to-metal") för fjädringens slaglängd INNAN något av hjulen tar i chassit. Man kan säkert begränsa fjädringens slaglängd med både styva fjädrar och hög oljenivå. Detta kommer sannolikt ge avkall på komforten samtidigt som du ändå förr eller senare kommer att träffa ett monstergupp oavsiktligen och ha sönder din intercooler...
Ja, jag hade en tanke på det där.
Jag tänker, om man sätter på förlängare och tappar ur all olja ordentligt (för att inte söla ner hela garaget) och har gaffelbenen fastskruvade i gaffelkronan, tar bort all vikt från framhjulet. Går det då att lossa toppmuttarna på gaffelbenen helt och sen kontrollerat släppa på hojens tyngd med framhjul och allt på för att se hur långt ner benen måste vara föra att hjulet inte ska ta i?
(Gjort röda pilar på bild)

Eller tänker jag fel gällande gaffelns konstruktion? Måste man ta isär den mer?
 

Bifogat

  • Screenshot_20240705_194424_Gallery.jpg
    Screenshot_20240705_194424_Gallery.jpg
    586.4 KB · Visningar: 17
  • Screenshot_20240705_195256_Chrome.jpg
    Screenshot_20240705_195256_Chrome.jpg
    167.5 KB · Visningar: 15
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja, jag hade en tanke på det där.
Jag tänker, om man sätter på förlängare och tappar ur all olja ordentligt (för att inte söla ner hela garaget) och har gaffelbenen fastskruvade i gaffelkronan, tar bort all vikt från framhjulet. Går det då att lossa toppmuttarna på gaffelbenen helt och sen kontrollerat släppa på hojens tyngd med framhjul allt på för att se hur långt ner benen måste vara föra att hjulet inte ska ta i?
(Gjort röda pilar på bild)

Eller tänker jag fel gällande gaffelns konstruktion? Måste man ta isär den mer?
Ja och du behöver inte ens tappa ur oljan för det testet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ungefär var, eller hur långt ner bottnar ytterröret (metall mot metall) normalt på en sån här gaffel mätt från bottendelen som bromsoken sitter monterade på.

Alltså hur mycket av innerbenen är synliga (i centimeter) vid max kompression?
 

Bifogat

  • Screenshot_20240705_194424_Gallery.jpg
    Screenshot_20240705_194424_Gallery.jpg
    48.1 KB · Visningar: 10

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Framgaffelbenet bottnar inte ”metal-to-metal” mellan ytterrör och bottenstycke, utan vanligtvis genom att den så kallade ”top capen” - alltså locket på ytterröret - bottnar mot toppen av innerröret.

Det finns säkert någon avart till konstruktion som har ett definierat stopp någonstans längs dämpsystemets kolvstång, men det är osannolikt att dessa har letat sig in hos en japansk tillverkare.

Normal slaglängd på en sporthoj brukar vara 120-130 mm ”metal-to-metal” och då går hydraulstopp eller bumpgummi in 5-15 mm tidigare.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fick hem förlängarna från Geezer Engineering igår nämligen och kan nog säkert säga att jag fick precis det som är på bild och vad jag betalat för.

Känns väldigt hög kvalitet och fin finish när man tittar på kanter och gängor osv.
Valde de svarteloxerade.

Men har som sagt inte provat att gänga på dem än. Vill ivrigt ut och mecka men heltidsjobbet förbinder en.

Om någon har något mektips på hur man hänger upp en hoj framtill om man inte har en takregel så mottages det tacksamt.
Hade en tanke på att använda pallbockar vid svingfästet med 2 hylsförlängare i den genomgående bulten och en domkraft under motorn men vettefan om det inte bara blir ett farligt vingel...

Depåstöd med styrhuvudinfästning hade jag förmodligen kunnat använda, men har redan ett vanligt depåstöd så blir att kolla upp.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag använder en motorlyft för att hänga hojen i när jag skruvar på gaffel etc.
Annars så får du väl bygga nån ställning av träreglar och simulera en takbalk.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Två stegar i vinkel och en regel som a-strecket.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Precis, vad jag tänkt på också.

Annars? Är den här något att hänga i julgranen?
Har butik 200m hemifrån nämligen.

Kolla först så du har ett hål i undre gaffelkronan.
Du kan få räkna med att ta bort kåpor fram om du inte redan gjort det.
Och om hålet finns så nrukar de medskickade pinnarna vara för små, då får man hitta en hylsa som passar att fylla ut med. På hojen jag använder biltemas variant på det där atödet stoppar jag i en 19mm hylsa först.
Och se till att hojen sr bra för det blir lite vingligt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ett sånt funkar också, har ett liknande men det brukar vara trångt mella skärm, kylare och styrkronan på en sportis.
Precis, därför man varit en smula återhållsam och nöjt sig med det vanliga stödet.
Ska fundera lite.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kolla först så du har ett hål i undre gaffelkronan.
Du kan få räkna med att ta bort kåpor fram om du inte redan gjort det.
Och om hålet finns så nrukar de medskickade pinnarna vara för små, då får man hitta en hylsa som passar att fylla ut med. På hojen jag använder biltemas variant på det där atödet stoppar jag i en 19mm hylsa först.
Och se till att hojen sr bra för det blir lite vingligt.
Tack!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köpte mig en garagelyft för upp till 2t på Biltema när de hade rabatt på dem. En med uppfällbara stödben och hjul så den är lätt att stuva undan och flytta runt. Av nån anledning är mitt treportars lastbilsgarage så fullt av skit att allt behöver packas undan. :gnissla
Men den lyften är skitsmidig att lyfta hojar med.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag kör med denna. Fett grym till mina 210-kiloshojar. Endast denna eller tillsammans med centralstöd.
Depåstöd är svajiga. Denna är stadig.
IMG_0755.jpeg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har aldrig haft några problem med mitt Valter Moto främre depåstöd. Har nog haft det i 20 år och gjort minst tio kompletta gaffelbyten med det, på ett flertal olika sporthojar och åttiotalare med. Om det är vingligt eller inte beror väl på vad man jämför med, men jag uppfattar det inte som vingligt under demontering / montering av framhjul och framgaffelben. Det håller dessutom för sporthoj + förare.

IMG_9827.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har aldrig haft några problem med mitt Valter Moto främre depåstöd. Har nog haft det i 20 år och gjort minst tio kompletta gaffelbyten med det, på ett flertal olika sporthojar och åttiotalare med. Om det är vingligt eller inte beror väl på vad man jämför med, men jag uppfattar det inte som vingligt under demontering / montering av framhjul och framgaffelben. Det håller dessutom för sporthoj + förare.

View attachment 501383
Om hojen står på centralstödet så är ett främre depåstöd inte vingligt. Mitt depåstöd för svingen har blivit svajigt med tiden. Det kanske skulle bli bättre med bobiner.
När jag använder depåstödet fram med piggarna i botten på gaffelbenen i kombination med centralstödet så står TDMen bra. Kawan har bara sidostöd så då är saxlyften perfekt.
Senast bytte jag ett skrapgummi på TDMen och körde centralstöd och saxlyft när jag tog loss gaffelbenet.
Det kändes bättre än tidigare variant vid däcksbyte.
IMG_1819.jpeg
Domkraft mot avgasrör och träkilar mellan avgasrör och motorblock för att avlasta.
Lite extra plockepinn ifall domkraften skulle vilja sjunka medan jag åkte iväg med hjulet.
Funkade men det kändes sådär.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top