Formulabil med R6 motor, team CRR

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
allting är relativt... banorna är ungefär som tajta gokartbanor (körs ibland på gokartbanor med uppsatta koner), så nåt av det allra viktigaste är att ha en liten svängradie.

ja då förstår jag att ni gjort den så kort som möjligt om de körs på gokartbanor.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
grymt snyggt!

har man grejer så äre lätt att göra fina saker!

tummen upp!

Kul att göra, vi har allt spanat in ditt bygge och de är allt lite stil på det med:tummenupp

Bild%20583.jpg

Film ifrån 3e testkörningen (i slutet testar vi rökeffekten av däcken):yoparty
[YOUTUBE-ID]05G94pwK4hY[/YOUTUBE-ID]

Om du hör att den misständer så vet vi, jag tror det är pickupen till soppa pumpen som är något felplacerad men det ska vi testa i morgon.

Nu har vi 1.5 dag på oss att testa chassiet innan det ska blästras och lackas så nu är det minst sagt stressigt. Själv har jag gått å varit göbbig över dålig uppslutning i verkstaden hela dagen.

Ett nytt stag är ditsvetsat i bakramen för att klara kraften ifrån diffvaggorna. Vi har två fästen och det ena ska ta 5000N och det andra 1000N (drag i båda fallen) som vi haft lite problem med men nu monterades ett fyrkantrör som hade dubbla vikten men 4,5 gånger så stark emot böjning.

Kan också säga att under testkörningen upplevdes en vis understyrdhet i bilen (då inte gasen rördes mycket:D) då testade vi montera mjukare fjädrar fram och allt blev mycket bättre, undra om det har just med fjädrarna att göra eller dom ändra hjulinställningarna. Det finns mycket att testa!

Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Hej Mr Helmut! Imponerande bygge! Måste vara kul att få tillämpa teori på det där viset! Även imponerad av att det ställs så fina resurser till ert förfogande! Ska följa tråden med spänning och lycka till i tävlingen!

Bästa hälsningar!
Wille :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej Mr Helmut! Imponerande bygge! Måste vara kul att få tillämpa teori på det där viset! Även imponerad av att det ställs så fina resurser till ert förfogande! Ska följa tråden med spänning och lycka till i tävlingen!

Bästa hälsningar!
Wille :)

Jo det är nog det absolut bästa sättet att komma ur skolan med lite mer kött på benen. Man får ju lära sig hur det fungerar att jobba i projekt, få många nya kompisar, lära sig mycket tillverkningstekniker och svårigheter osv. Vi har bra resurser men dom har inte kommit gratis, det är ju studentdrivet projekt som nu skolan stöttar upp och som vi nu på andra bilen även börjar få högskolepoäng för att delta i (på gott och ont)

//Alex

Tja vad fan ska man säga lite oväntat för min del att hamna mitt uppe i en "try out" på flygfältet och förbannat imponerande!!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Mvh Christer

Hehe, jo du hade turen:D I torsdags provkörde jag den med slicks och då gick de lite till men som du såg så finns det mycket att jobba med.

I helgen monteras karossen för första gången sen i morgon så skall allt demonteras för blästring/lack och eloxering.

Men vi har problem med läckande bromscyl, centrummuttrar som på höger drar åt sig och vänster skruvar upp sig, underdimensionderad kylare, saker i allmänhet skruvar upp sig. Framför allt skruvarna i underkant på spideln. m.m.

Fegge_rd

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Yamaha MT07-14 och Zero FX-18
Update!

Vi har jobbat stenhårt de senaste veckorna för att få bilen klar till torsdag nästa vecka.
Flera i min grupp har inte sovit mer än 24 timmar den här veckan.
Karossen är så gott som klar. Den ska bara finslipas och lackas.
Idag blästrades och pulverlackerades ramen i fin banangul färg:tummenupp

Vi tänker inte lägga upp helbilder på bilen så som den är nu. Bara några kryptiska närbilder:arsele.
Det blir inte så stor chockfaktor om man får se alla små steg i utvecklingen.
P5290348.JPG

P5290350.JPG

P5290351.JPG

P5290352.JPG

P5290353.JPG

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kenny Bräck

Lite uppdate

Det har jobbats stenhårt av dom som har hand om kaross/ chassie. En jobbig period nu eftersom man också har tentor som skall klaras av. Några har nog gett upp hoppet om tentorn med bilen blir då bra:näsblod

Allt står väll egentligen klart nu för slutmontering i den bemärkelse att alla saker finns sen ska alla detaljer finputsas på lösningarna och najjas m.m.

På tisdag kommer filmkamera riggas i vårat verkstadstak (10m högt) så kommer chassiet placeras i mitten av lokalen. Sen kommer vi under antagligen 24h arbete med montering och justering inför pressrelease på torsdag.

Detta skall bli kul:tummenupp

Dålig mobkamerabild vilket är bra då egentligen inget får visas upp innan torsdag.
teaser.jpg

Kommentera gärna:)

Last edited:

Fegge_rd

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Yamaha MT07-14 och Zero FX-18
Idag var det realese på bilen och det gick kanon, så när som på vädret.
Alla har jobbat nått så helt fantastiskt den senaste veckan och resultatet har blivit därefter.
Projektet har nu 12500 arbetstimmar bakom sig och en 100% körklar bil framför sig.
Nu är det bara finjusteringar och testkörningar kvar innan silverstone.

Mr_helmut provkör bilen innan karossen monteras:
P6030356.JPG

Bilen klar för realesen!
P6040369.JPG

P6040370.JPG

P6040371.JPG

P6040378.JPG

P6040380.JPG

Vi har också klippt ihop en realesefilm:tummenupp
I slutet av klippet ser vi bilder från en kamera som vi monterade på en balkong över våran verkstad.
Den tar en bild var 30'e sekund och filmade hela ihopmonteringen av bilen före realesen.

[YOUTUBE-ID]2KkDdLwbRKc[/YOUTUBE-ID]

:banana:bananaHappy times:banana:banana

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Gryyyymt!

Önskar er all lycka på Silverstone! :yoparty

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fet som få!:yoparty

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
just nu undrar jag varför jag var så jävla dum å valde IT utbildningen, de där ser fan så mycket roligare ut :p

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Måste det vara någon som varit med och byggt bilen som ska köra? Måste gå hitta någon förare som är tokbra på gokart tänker jag :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning