Formulabil med R6 motor, team CRR

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Måste det vara någon som varit med och byggt bilen som ska köra? Måste gå hitta någon förare som är tokbra på gokart tänker jag :D



tänker du på någon speciell?:rolleyes:


vi måste få se filmer när ni kör den på banan sen. när den får flåsa ordentligt ist för brapp, broms brapp broms osv på en parkering.

lycka till:tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
tänker du på någon speciell?:rolleyes:


vi måste få se filmer när ni kör den på banan sen. när den får flåsa ordentligt ist för brapp, broms brapp broms osv på en parkering.

lycka till:tummenupp

Om det var mig du menade så nej, jag är inte fräsig på köra gokart :p Jag gillar bara att sladda runt lite, det är kul :D
 

clearriver

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha R6 -03
Filmer på CRR-09

vi måste få se filmer när ni kör den på banan sen. när den får flåsa ordentligt ist för brapp, broms brapp broms osv på en parkering.

lycka till:tummenupp

Det finns filmer ute på Youtube där vi kör på flygfältet. Där får den visa vad den går för, både mot andra bilar och däcken! :)

Gå in på länken nedan och titta på Testdrive 3 och The release movie, där får bilen allt bekänna färg.

http://www.youtube.com/user/Clearriverracing
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bilen har provkört på gokartbana och våran kylare som fått ett ordentligt lass med grusstänk på sig räckte inte till att kyla motorn. Så länge man körde gick de bra men så fort bilen stannade så sprutade det vatten.

Nu åker en ny kylare på så får vi se om det räcker eller om man måste lägga in en kylare till i serie.

Centrummuttern bak gav med sig och gled av, men tack vare vår special beställda bromsskiva ifrån ISR (dyrt) så höll sig hjulet på plats i alla fall. Men antagligen beror det på klantfel vid tillverkningen så vi har tillverkat nya grejer och skall nu försöka få ihop bilen.

Monterats har också växlningsknappar på ratten samt solonoid som kommer göra det möjligt att växla på en mycket smidigt sätt.

Nytt är också att vi kommer att köra ett race den 14 aug på Gelleråsen i samband med STCC:)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
får man fråga vad de ar du pluggar?:)

Just jag läser till Maskiningenjör och det läser den stora skaran deltagare i projektet men vi har flera civ-ingenjörer också.

Lutar åt att vi kommer att finnas på Gelleråsen under Scandinavian open också:tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Såhär ser skivan ut som räddade oss (hjulet satt kvar) då pinnbultplattan gick av.

IMG_4117.JPG


Körde den faktiskt i vår 40tons press idag ett antal gånger och fick den nästan rak. (hade inget att göra då ena kille körde fräsen)
IMG_4121.JPG


Under arbete med ny pinnbultplatta (med mindre lättning)
IMG_4122.JPG


Katastrofområdet
IMG_4123.JPG
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Länge sedan uppdatering.

dsc_0129.jpg


Tävlingen på silverstone är nu genomförd.

Kortinfo dag för dag
http://www.clearriverracing.se/?page_id=118

Resultat (82 team):
Chalmers Universiter, 15 plats , 590poäng
Karlstad Universitet, 17 plats, 583 poäng
Lund Universitet, 51 plats, 254 poäng

http://www.formulastudent.com/NR/rdonlyres/E999CD55-F263-4682-99DD-D9C13D9CB846/0/CLASS1OVERALL.PDF

Fick ett sms ifrån England där det stod dom kört 3,94 på acc testet antar de är 0-100km/h :näsblod

Tydligen behövde vi ett år till på oss för att dänga göteborgarna:D

Topp 20 som mål fixades ju i alla fall:tummenupp

Imponerad av team-medlemmarna:)

dsc_0026.jpg




//Alex in china
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Skulle vara intressant att göra en analys vad det är som gör att man bärgar hem förstaplatsen i tävlingen. Ibland tycker jag att tillsynes simpla bilar vinner medans bilar som är väldigt snyggt byggda hamnar långt ned? :va
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Länge sedan uppdatering.

Tävlingen på silverstone är nu genomförd.

Kortinfo dag för dag
http://www.clearriverracing.se/?page_id=118

Resultat (82 team):
Chalmers Universiter, 15 plats , 590poäng
Karlstad Universitet, 17 plats, 583 poäng
Lund Universitet, 51 plats, 254 poäng

http://www.formulastudent.com/NR/rdonlyres/E999CD55-F263-4682-99DD-D9C13D9CB846/0/CLASS1OVERALL.PDF

Fick ett sms ifrån England där det stod dom kört 3,94 på acc testet antar de är 0-100km/h :näsblod

Tydligen behövde vi ett år till på oss för att dänga göteborgarna:D

Topp 20 som mål fixades ju i alla fall:tummenupp

Imponerad av team-medlemmarna:)

dsc_0026.jpg




//Alex in china

Bra jobbat!

Skulle inte KTH varit med och kört också?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Grattis till andra platsen :tummenupp :yoparty

Som någon skrev ovan, får inte KTH vara med och leka? :tungan
Kanske man skulle satsat på att plugga i lund istället...
Jag hoppas på att KTH fixat ett team om jag sedan får möjlighet att
välja denna kurs :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Skulle vara intressant att göra en analys vad det är som gör att man bärgar hem förstaplatsen i tävlingen. Ibland tycker jag att tillsynes simpla bilar vinner medans bilar som är väldigt snyggt byggda hamnar långt ned? :va

Därför det handlar inte bara om hur snygg/ bra lösningar bilen har.

Här kan du se hur vi placerade oss. Man har nog en del poäng att ta genom att förbättra tex den ekonomiska biten.

Acceleration 16
Kostnadsredovisning 58
Design 36
Economy 23
Endurance 7
Pressentation 36
Skidpad 35
Sprint 33

KTH var för sena och anmäla sig och missade därför tävlingen.

Kul att ni följer tråden:tummenupp
 

KLobble

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 -07
Stort grattis till placeringen, och speciellt endurance-placeringen (även om vädrets makter spelade er i händerna lite grann)!

För övrigt så blev det till slut så att jag var med detta året också. Hoppade in för att hjälpa till och styra upp kaoset som infann sig för några månader, och var även med nu i England =)

Vi är fruktansvärt missnöjda med vårt resultat (inte minst jag personligen) och ser därför fram emot STCC-helgen på Gelleråsen. Om allt går som det är tänkt ska vi ha fixat till bilen ordentligt så den går som den ska, och då jävlar ska ni få pisk...! =D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Stort grattis till placeringen, och speciellt endurance-placeringen (även om vädrets makter spelade er i händerna lite grann)!

För övrigt så blev det till slut så att jag var med detta året också. Hoppade in för att hjälpa till och styra upp kaoset som infann sig för några månader, och var även med nu i England =)

Vi är fruktansvärt missnöjda med vårt resultat (inte minst jag personligen) och ser därför fram emot STCC-helgen på Gelleråsen. Om allt går som det är tänkt ska vi ha fixat till bilen ordentligt så den går som den ska, och då jävlar ska ni få pisk...! =D


Hej.

Tråkigt att det inte gick något vidare. Vad hade ni problem med då? Nöjd med bilen i övrigt?

Hoppas det fungerar bättre på Gelleråsen för er:tummenupp

En artikel om tävlingen, största motor-eventet i Europa står det med 2000 studenter som deltog.
http://www.imeche.org/publications/agenda/archives/0709/formula+student+2009.htm
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Därför det handlar inte bara om hur snygg/ bra lösningar bilen har.

Här kan du se hur vi placerade oss. Man har nog en del poäng att ta genom att förbättra tex den ekonomiska biten.

Acceleration 16
Kostnadsredovisning 58
Design 36
Economy 23
Endurance 7
Pressentation 36
Skidpad 35
Sprint 33

KTH var för sena och anmäla sig och missade därför tävlingen.

Kul att ni följer tråden:tummenupp

Jo jag vet att det är en bedömning av en massa moment. Men som teknik/motornörd så vill man ju att det ska vara bra och ingenjörsmässigt vackra lösningar som vinner :D.

Hade varit intressant och se hur LTU's bilar hade placerat sig ifall de hållit ihop en hel tävling nån gång... :brinnerup
 

KLobble

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 -07
Hej.

Tråkigt att det inte gick något vidare. Vad hade ni problem med då? Nöjd med bilen i övrigt?

Hoppas det fungerar bättre på Gelleråsen för er:tummenupp

En artikel om tävlingen, största motor-eventet i Europa står det med 2000 studenter som deltog.
http://www.imeche.org/publications/agenda/archives/0709/formula+student+2009.htm

Problemet var att motorn gick/går skitkasst på låga varv (under 4000 rpm) och då vi har en alldeles för hög utväxling från motor till bakhjul så var vi tvungna att ändå ligga på dessa varvtal i de tajta svängarna, plus att vi var tvungna att slira på koppling länge i starten, t ex under acceleration eventet så slira vi koppling halva sträckan.

Anledningen till att den går kasst är att den inte är mappad ordentligt så långt ner, och detta beror på att årets "ordinarie" motorgrupp varit under all kritik (med en person som undantag) och inte hade en färdigmappad motor vid sommarens början. Det var då jag hoppade in och hjälpte till, framförallt på motorsidan (inte för att jag hade nån tidigare erfarenhet från motormappning). Men förmodligen p g a märkliga tändingsinställningar så sa den motorn upp sig, såg ut som knackning. Så vi köpte en ny, började om med mappandet helt från början och mappade klart på två dagar! Så nu blir det till att slänga ner motorn i bänken igen...

Bortsett från motorn, så är bilen riktigt bra och vi tror att det finns mycket att hämta ur den, bara vi får allt att lira!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bortsett från motorn, så är bilen riktigt bra och vi tror att det finns mycket att hämta ur den, bara vi får allt att lira!

Om du läser mina tidigare poster så har vi inte heller kunnat mappa något vidare under 3000 eller om de var 4000, jag mins inte. Det var för att då studsade den bara i bänken och gick riktigt krassligt.

Annars är ju våran justerad med hjälp av tunelink.

Hur jobbar ni? egen bänk? MS? Justerar manuellt eller med programvara?

Kör ni på etanol? Vi gjorde ju det förra året med pga allt snack kring att det inte är framtidens bränsle och hur det påverkar personer i fattigare länder tyckte vi i år att det skulle vara vettigare å köra bensin men tydligen fick man massa mer poäng om man körde med det berättade en team kompis. Verkar väldigt dumt tycker jag.

Hoppas ni får ordning på det!
 
Last edited:

KLobble

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 -07
Om du läser mina tidigare poster så har vi inte heller kunnat mappa något vidare under 3000 eller om de var 4000, jag mins inte. Det var för att då studsade den bara i bänken och gick riktigt krassligt.

Annars är ju våran justerad med hjälp av tunelink.

Hur jobbar ni? egen bänk? MS? Justerar manuellt eller med programvara?

Kör ni på etanol? Vi gjorde ju det förra året med pga allt snack kring att det inte är framtidens bränsle och hur det påverkar personer i fattigare länder tyckte vi i år att det skulle vara vettigare å köra bensin men tydligen fick man massa mer poäng om man körde med det berättade en team kompis. Verkar väldigt dumt tycker jag.

Hoppas ni får ordning på det!

Vi har sen början fått tillgång till en egen bänk och tillhörande utrustning nere i källaren på skolan (inte det senaste, men ändå vårt egna), och sedan förra året kör vi med ett DTA-system. Själva mappningen sker mer eller mindre med manuella justeringar av tändvinklar och öppetider för spridarna i DTAs programvara (DTASwin). Lambda kan vi kolla direkt i DTASwin, men bromsmomentet från bänken visas på en helt separat dator, och bänkens varvtal justeras på en annan separat enhet, så det blir ju ganska mycket manuellt arbete i slutändan.

Anledningen till att vi körde med etanol i år är dels för att nischa sig lite mer åt det miljövänliga hållet (i allmänhetens ögon ses nog etanol som bättre), men även för att den nya motorgruppen skulle få lite mer utmaning (vilket tydligen var för mycket begärt =D ). Det där med att man skulle få pluspoäng för etanol-drift kan jag nog tänka mig att man får, speciellt om ens utgångsmotor är ämnad för att köras med bensin (vilket de flesta är) så har man ju åstadkommit mer genom att konvertera gentemot att fortsätta köra bensin.

Vad är Tunelink för något, och vad menar du med MS?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top