Fortåkning...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Angående det här med att polisfordon är inblandade i olyckor så kan jag berätta att dom är så totalkassa på att köra så det är inte klokt!

Jag jobbar ju som bilplåtslagare och jag reparerar köpingskårens bilar. Poliserna har kört in i varanda, backat in i containrar, slagit sönder bärarmar och underreden pga trottoarkanter och sen tillkommer ju de "vanliga" skadorna såsom prejning, huvuden nerslagna i motorhuven, backat/kört på stolpar mm.

Det är i snitt 1 polisbil i veckan. En gång hade vi 4st inne samtidigt, både målade och civila.

Ibland är de faktiskt ursäktade att "slakta" bilar, att framvagn och bärarmar tar stryk, får nog ses som vardagsmat. Bilarna används, och de är ett arbetsredskap, har de prejat en bil med en knarkare/fyllo i som kör för att inte denna skall köra ner familjen Karlsson som är ute och promenerar, så gör det inget om mina skattepenar går till det. Sen finns det säkert mycket skador som tillkommer för att folk skall "hata" dem, som repade bilar, krossade fönster bortsparkade backspeglar och lampor..Eller som när det var Göteborgskravallerna, de skadorna på polisbilar från anarkistpöbeln som drev runt där kostar hederliga skattebetalare hiskeliga pengar.

Vet ett fall istan då en Polisbil dundrade ner i alldeles för tokhög fart ner för Ullvibackar så den inte kunde ta kurvan och poliserna kraschade av i kurvan utanför ullviskolan rakt ut i perifirin..varför det blev så tokigt vet jag inte, men jag vet att de körde alldeles i h.e för fort för att bemästra situationen, sen om det berodde på hastigheten, för halt väglag etc, det spelar lixom ingen roll att man FÅR köra för fort, om man inte KLARAR av att hålla sig på vägen...

Uppkommer skadorna för att poliser skall visa sig på styva linan, köra hårdare än vad de klarar, eller bara är oaktsamma, eller inte INSER för allas bästa att lägga ner en biljakt, så skulle de kunna dra det på deras julklapps konto....

Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Intressant sak som inte allt för ofta tillämpas

Polislagen (1984:387)
Rapporteringsskyldighet
9 § När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal, skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske.
En polisman får lämna rapporteftergift om brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter. Lag (1998:27).

Och enligt staten så är det som betecknas som trafikbrott enligt:
https://lagen.nu/1951:649
Vilket är helt ok som brott...

Övriga saker är förseelser (alltså inget allvarligt brott???) som man får ordningsbot för, typ fortkörning!

Så tolkning av VAD som är allvarligt eller inte om som brott verkar variera stort beroende på vem man frågar.

Intressant sajt att kolla
www.trafikjuristen.se

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Oj massor av matnyttig fakta! Kan man inte åka dit på 52km? Skall ta det med sportis! Han kanske kan få tillbaka sina 1400kr:D Naturligtvis har du rätt i om att så som man behandlar så blir man behandlad men vet dem det med;)??Ett leende skulle ta dem långt !!!Min erfarenhet säger dock att skulle jag efter en liten överträdelse sitta och le när dem kommer fram för att bötfälla en så ökar nog botantalet lavinartat:D Jag anser mig vara en ganska trevlig gladlynt prick så det blir alltid dyrt:D

Rent generellt så säger deras riktlinjer att dom ska rapportera fortkörningar överstigande 6 km/h och strunta i det därunder. Rapporterar dom en fortkörning som är mindre än så och man väljer att neka så är chansen ganska stor att man kommer undan då tingsrätten helt enkelt måste prioritera och därför oftast väljer att lägga ner den typen av fall.

Och visst är det så att det där med leendet även skulle hjälpa poliserna. dock är det ju så att dom får hantera allsköns drägg dagarna i ända. Jag har bekanta som är poliser och jag fattar allvarligt talat inte hur det kommer sig att ingen av dom helt sonika dragit vapnet och avrättat folk på plats när man får höra hur en del beter sig i sina kontakter med ordningsmakten.

Jag tycker inte heller det är ett dugg kul att få fortkörningsböter eller böter för något annat. Men samtidigt så måste jag ju som vuxen person inse att jag själv har valet att antingen efterleva lagen och slippa böter eller så bryter jag mot den och tar risken. Jag väljer att ganska ofta överskrida hastighetsbegränsningarna och då vet jag att jag tar en kalkylerad risk att polisen kanske bötfäller mig för det. För min egen del är det dock så att det är roligare att köra fort än det är irriterande med böter.

Dom gånger jag har blivit stoppad för fortkörning (två tillfällen) så har jag varit trevlig och tillmötesgående och dom har faktiskt ingen av gångerna brytt sig om att detaljgranska mitt fordon och försöka klämma dit ytterligare böteslappar vilket som säkert kunnat göra. Även om man har en bil eller motorcykel i relativt gott skick så går det säkerligen altid att hitta något att bötfälla för. Av samma anledning så väljer jag att inte montera dit miniblinkers eller mixtra med numerplåten. Jag ser ju ändå inte grejorna när jag kör så det skulle inte göra något för mig alls. Jag tillbringar ytterst lite tid i garaget stirrandes på motorcykeln. Den tiden jag är i närheten av den så sitter jag ovanpå och kör.

Så visst. Det händer säkert att poliser är otrevligare än dom måste på grund av att dom kanske precis nyss plockat in någon riktigt dryg djävel och därigenom är på dåligt humör. Troligen skulle dom i det läget komma längre genom att tvinga fram ett leende. Men hamnar du i den situationen så är det ditt eget uppdrag att försöka avväpna situationen. Den enda som egentligen har något att förlora på en dålig stämning i det läget är ju du som står på fel sida bötesblocket. Det är den bistra sanningen vare sig man gillar det eller inte.

Ähhh... Jag tror inte att det är så allvarligt menat utan mest lite vänskapligt munhuggande. Jag tror att både jag och Steffo_b egentligen bara var lite trötta på den pubertala nivå som ofta kommer fram när allas vår favoritantagonist diskuteras.

Kör försiktigt och :krama varandra i trafiken! :)

Lite så är det ju.
Ingen gilar att få böter oavsett anledning. Vet man med sig att man faktiskt brutit mot reglerna (genom att exempelvis köra för fort) så är det dock bara att svälja stoltheten och ta den där djävla boten.

Och jag tycker nog faktiskt att den här diskussionen faktiskt har hållt sig på en ganska saklig nivå. Jag och dom flesta andra här har ju inga större problem med om man tycker lite olika. Alla har sin ståndpunkt och syn på saker och ting och att diskutera om olika åsikter tycker i alla fall jag är mest intressant så länge som det inte går till personangrepp och osakligheter.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...