Angående det här med att polisfordon är inblandade i olyckor så kan jag berätta att dom är så totalkassa på att köra så det är inte klokt!
Jag jobbar ju som bilplåtslagare och jag reparerar köpingskårens bilar. Poliserna har kört in i varanda, backat in i containrar, slagit sönder bärarmar och underreden pga trottoarkanter och sen tillkommer ju de "vanliga" skadorna såsom prejning, huvuden nerslagna i motorhuven, backat/kört på stolpar mm.
Det är i snitt 1 polisbil i veckan. En gång hade vi 4st inne samtidigt, både målade och civila.
Ibland är de faktiskt ursäktade att "slakta" bilar, att framvagn och bärarmar tar stryk, får nog ses som vardagsmat. Bilarna används, och de är ett arbetsredskap, har de prejat en bil med en knarkare/fyllo i som kör för att inte denna skall köra ner familjen Karlsson som är ute och promenerar, så gör det inget om mina skattepenar går till det. Sen finns det säkert mycket skador som tillkommer för att folk skall "hata" dem, som repade bilar, krossade fönster bortsparkade backspeglar och lampor..Eller som när det var Göteborgskravallerna, de skadorna på polisbilar från anarkistpöbeln som drev runt där kostar hederliga skattebetalare hiskeliga pengar.
Vet ett fall istan då en Polisbil dundrade ner i alldeles för tokhög fart ner för Ullvibackar så den inte kunde ta kurvan och poliserna kraschade av i kurvan utanför ullviskolan rakt ut i perifirin..varför det blev så tokigt vet jag inte, men jag vet att de körde alldeles i h.e för fort för att bemästra situationen, sen om det berodde på hastigheten, för halt väglag etc, det spelar lixom ingen roll att man FÅR köra för fort, om man inte KLARAR av att hålla sig på vägen...
Uppkommer skadorna för att poliser skall visa sig på styva linan, köra hårdare än vad de klarar, eller bara är oaktsamma, eller inte INSER för allas bästa att lägga ner en biljakt, så skulle de kunna dra det på deras julklapps konto....
Last edited: