Fortåkning...

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Jag håller med trixarn' jag...och så här med perspektiv på tillvaron, det är åt helvete det vi pysslar med på gatan, det går bra tills någon kör ihjäl sig, eller än värre, någon annan...

Vet inte om jag tycker full sprätt i skogen är så mycket tryggare med polarn flåsande precis bakom med nydubbat! Jag gör inte mycket fel enligt lagen varje år men det händer att jag kör över utsatt hastighet! Dubbelmoral är att skaffa sig en 200 kusare och påstå att den aldrig används fel likaså att köra motard på 50 kus men då på ett hjul i tid o otid.Träffar hellre dessa damer o herrar på gatan än en person som slår fast kniven i ryggen på en för att man har en fin klocka på armen!Så åter till grundfrågan vilken bör dem i blått koncentrera sig på??

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vet inte om jag tycker full sprätt i skogen är så mycket tryggare med polarn flåsande precis bakom med nydubbat! Jag gör inte mycket fel enligt lagen varje år men det händer att jag kör över utsatt hastighet! Dubbelmoral är att skaffa sig en 200 kusare och påstå att den aldrig används fel likaså att köra motard på 50 kus men då på ett hjul i tid o otid.Träffar hellre dessa damer o herrar på gatan än en person som slår fast kniven i ryggen på en för att man har en fin klocka på armen!Så åter till grundfrågan vilken bör dem i blått koncentrera sig på??

I skogen bryter man ett ben i värsta fall, räknat till antalet vurpor som sker, och vad utgången blir (oftast ett gediget garv) så är det betydligt värre när det går snett på gatan, då lär man handla trisslotter om det bara slutar med trasiga ledband...

Men, faktum kvarstår, som vi härjat är det nog bara mer tur att det inte gått värre.
Problemet ligger i de yttre omständigheterna, oavsett hur vass man är på spakandet, går det i 200 stup i ett, kommer det gå käpprätt en dag...

Eller har jag fel? ;) Jag är inte ett dugg bättre, men tycker det är rätt vettigt att kliva lite tillbaka och få perspektiv på't, och det är fan inte bra på något sätt att bomba helveTT regelbundet.

Allt bevis man behöver är att peka på minneslunden..

/M.oraltant som bombade helvete på båge, med döds-dubb igår, vad gjorde ni? ;)

gabor2

Gick med
29 Jan 2006
Hoj
/M.oraltant som bombade helvete på båge, med döds-dubb igår, vad gjorde ni? ;)

Julfest med tillhörande drycker i olika smaker o färger;)

Vet en som lurade döden i 200 i sommras med lite utdragna muskler som följd(det vet du med)däremot blir jag påmind varje gång jag träffar en klasskamrat från grundskolan om hur illa det kan gå på en gegmoppe! Han bygger numera tävlings rullstolar...sensmoralen i detta är att vad du än företar dig så kan du inte vara 100% trygg men du kan öka oddsen för lyckliga åkturer med lite självdisiplin!ligg aldrig på 100% av din körkunnighet!Farbror blå är inte något som gör mig otrygg på vägarna dock det är vägverket(transportstyrelsen)som gör med sina beslut ist!:död

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Julfest med tillhörande drycker i olika smaker o färger;)

Vet en som lurade döden i 200 i sommras med lite utdragna muskler som följd(det vet du med)däremot blir jag påmind varje gång jag träffar en klasskamrat från grundskolan om hur illa det kan gå på en gegmoppe! Han bygger numera tävlings rullstolar...sensmoralen i detta är att vad du än företar dig så kan du inte vara 100% trygg men du kan öka oddsen för lyckliga åkturer med lite självdisiplin!ligg aldrig på 100% av din körkunnighet!Farbror blå är inte något som gör mig otrygg på vägarna dock det är vägverket(transportstyrelsen)som gör med sina beslut ist!:död

Geggmoppar har skador med, men du kan ju på fullt allvar inte jämföra riskerna? :D

Skulle det vurpas lika frekvent på gatan som det görs i skogen/på crossbanan skulle det inte finnas många gatåkare kvar, konsekvenserna är betydligt värre på gatan.

Sedan lider man inte av vilt, galna grusande kärringar, blindstyren i trafik och annat kul.

Famlar vi månne efter halmstrån i våran lilla förnekelsetripp Gabbe? :hihi

gabor2

Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Geggmoppar har skador med, men du kan ju på fullt allvar inte jämföra riskerna? :D

Skulle det vurpas lika frekvent på gatan som det görs i skogen/på crossbanan skulle det inte finnas många gatåkare kvar, konsekvenserna är betydligt värre på gatan.

Sedan lider man inte av vilt, galna grusande kärringar, blindstyren i trafik och annat kul.

Famlar vi månne efter halmstrån i våran lilla förnekelsetripp Gabbe? :hihi

Japp!!!:D

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Jag gör inte mycket fel enligt lagen varje år men det händer att jag kör över utsatt hastighet!
Nähä? :rolleyes:
Dubbelmoral är att skaffa sig en 200 kusare och påstå att den aldrig används fel likaså att köra motard på 50 kus men då på ett hjul i tid o otid.
Vem har påstått att den aldrig används fel? Frågan gällde väl hur mycket pung man levererar den dag farbror blå vill prata med en om hur man använder sin lilla leksak?
Träffar hellre dessa damer o herrar på gatan än en person som slår fast kniven i ryggen på en för att man har en fin klocka på armen!Så åter till grundfrågan vilken bör dem i blått koncentrera sig på??
Seriöst?!? Har du någon aning om hur mycket oftare du möter en förare som är alkohol eller drogpåverkad när kommer farande på din maskin i 71 på 70-väg? Ungefär 400 miljoners trilljarder oftare än du träffar på någon som kommer att råna dig. De får gärna fortsätta jobba med att plocka bort dessa också! Och ja... Ditt motorfordon blir helt klart mycket dödligare för omgivningarna och allmänheten i 200 än i 70 så jag förstår att farbror blå inte är vårt största fan.

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
För er med övertro på myndighetsutövare som SKA ta sig fram säkert i trafiken :D

http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp?Artikel=3299983

Utbildning? :D

Intressant hur tråden utvecklats/avecklats :D

Jag kan bara grattulera till alla er som sluppit möta rötäggen inom den myndighetsutövande kåren för trafikövervakning. Men kom aldrig att påstå att sådanan inte finns, och va dom kan ställa till det för vanliga medborgare.

För de e va som tråden handlade om från början OM nu en herr messerschmitt snut med berått mod sätter dit någon och vet om sin makt och auktoritet i rättsal OM det kommer till rättegång.
Hade herrarna hojåkare varit 3st advokater med trafikmål på sin repertoar så hade sannolikheten inte vartit att det blivit samma utslag i att ens försöka ge dom en bot felaktigt, eller om polismannen vågat dra det till rättegång utan 100% bevisning.
Å hade det varit en känd yrkeskriminell så finns det att läsa i boken "svensk maffia" hur lite lagens långa arm kan göra nått över huvud taget, vilket KAN få till följd att frustration går ut över vanliga medborgare i samhället som är lätta offer...
Så visst finns det incitament för snutar att jävlas med "svennar", nå annat är bara naivt önsketänkande för sådana som ännu ej råkat ut för sådan.

Och sedan var de nån som påpekade angående min ironi över poppo att de inte alla behöver ha kunskap om brottsutredning :va
Då tror ja en sak är missad med vad som ingår i grundutbildningen för polisman och vad som ingår i deras oppgifter oavsett va de kommer att hamna på för avdelningar.
Fastän frågan kanske e att grundutbildningen inte e som den varit tidigare då.

Och gnäll? Ja om de inte gör sina jobb har vi rätt att påpeka, de e VÅRA skattepengar som avlönar dom.

gabor2

Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Vem har påstått att den aldrig används fel?
.

Inte du!!!!

jooo... det har faktiskt hänt ett par gånger;)

Seriöst?!? Har du någon aning om hur mycket oftare du möter en förare som är alkohol eller drogpåverkad när kommer farande på din maskin i 71 på 70-väg? Ungefär 400 miljoners trilljarder oftare än du träffar på någon som kommer att råna dig. De får gärna fortsätta jobba med att plocka bort dessa också! Och ja... Ditt motorfordon blir helt klart mycket dödligare för omgivningarna och allmänheten i 200 än i 70 så jag förstår att farbror blå inte är vårt största fan.

Näpp ingen aning hur ofta!!! Om de koncentrerar sig på dem med alkohol o droger så blir jag tryggare än att de tar en som överträder hastigheterna misstänker jag!Kan det vara så...?? Enkel matte ger att dem nog får mer tid över att trygga oss från dessa om de ger fan i att patrullera obyggden.:)

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visst har du rätt !!! Men visst skulle det svida att få en bot för 52 på 50väg som fallet är för många....lr? Det kallar jag iallafall egenintresse om man tar dessa! Sh folk ligger nog lite högre över 52 dock är jag rädd!

Du åker inte dit för 52 på 50 väg. Rapporteringsgränsen är aldrig mindre än 6 km/h. Dvs dom ska mäta upp minst 56 för att dom ska bry sig. Då har dessutom lasern automatiskt dragit av 3 km/h vilket innebär att din verkliga hastighet är minst 59 km/h. Vid 59 km/h visar en genomsnittlig hastighetsmätare närmare 65 km/h.
Med andra ord. Med reservation för att hastighetsmätare kan visa olika mycket för mycket (Dom får enligt lag inte visa för lite) så ska du köra åtminstone 65 enligt din hastighetsmätare för att polisen ska bry sig om att stoppa dig för fortkörning.

Visst kan dom rapportera dig för mindre än 6 km/h över gränsen men om du då väljer att neka så kommer fallet att avskrivas då tingsrätten inte tar upp fall som är så små. Det är också det som är anledningen till att man har just 6 km/h som rapportgräns.

Och nog fan klarar jag av att hålla mig under 65 km/h på en 50 väg om jag måste. Dom gånger som jag blivit stoppad har jag dessutom kört ganska mycket för fort. Och eftersom jag mer eller mindre konstant kör för fort så får jag nog säga att bara 2 böteslappar på 17 år är en ganska tydlig indikation på att så djävla nitiska är inte polisen.

Dock är det ju så att om man vid tidigare tillfällen har djävlats med polisen så ökar man naturligtvis sannolikheten för att dom ska vara lite djävliga. Dvs dom känner igen dig som den där bråkiga djäveln och då väljer dom att stoppa dig för något som dom kanske hade släppt någon annan för.

Jag har som sagt aldrig varit med om att en polis varit vare sig dryg, osaklig eller otrevlig trots att jag har stött på ganska många genom åren så jag är fast övertygad om att dom som råkar ut för att poliserna genomgående är otrevliga nog borde fundera lite över sin egen attityd för det är nog deras eget fel att personer i omgivningen blir otrevliga.
Poliser i allmänhet är ganska trevliga men om du beter dig som ett svin så blir dom otrevliga tillbaka.
På samma sätt som jag är en ganska trevlig prick men om du ställer dig och hotar mig med stryk så kan jag bli ganska otrevlig ganska fort.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För er med övertro på myndighetsutövare som SKA ta sig fram säkert i trafiken :D

Utbildning? :D

Intressant hur tråden utvecklats/avecklats :D

Jag kan bara grattulera till alla er som sluppit möta rötäggen inom den myndighetsutövande kåren för trafikövervakning. Men kom aldrig att påstå att sådanan inte finns, och va dom kan ställa till det för vanliga medborgare.

För de e va som tråden handlade om från början OM nu en herr messerschmitt snut med berått mod sätter dit någon och vet om sin makt och auktoritet i rättsal OM det kommer till rättegång.
Hade herrarna hojåkare varit 3st advokater med trafikmål på sin repertoar så hade sannolikheten inte vartit att det blivit samma utslag i att ens försöka ge dom en bot felaktigt, eller om polismannen vågat dra det till rättegång utan 100% bevisning.
Å hade det varit en känd yrkeskriminell så finns det att läsa i boken "svensk maffia" hur lite lagens långa arm kan göra nått över huvud taget, vilket KAN få till följd att frustration går ut över vanliga medborgare i samhället som är lätta offer...
Så visst finns det incitament för snutar att jävlas med "svennar", nå annat är bara naivt önsketänkande för sådana som ännu ej råkat ut för sådan.

Och sedan var de nån som påpekade angående min ironi över poppo att de inte alla behöver ha kunskap om brottsutredning :va
Då tror ja en sak är missad med vad som ingår i grundutbildningen för polisman och vad som ingår i deras oppgifter oavsett va de kommer att hamna på för avdelningar.
Fastän frågan kanske e att grundutbildningen inte e som den varit tidigare då.

Och gnäll? Ja om de inte gör sina jobb har vi rätt att påpeka, de e VÅRA skattepengar som avlönar dom.

Visst är det väl så att polisfordon råkar ut för olyckor men vad vill du ha sagt med det.
Det är fordon som körs väldigt mycket och dessutom stundtals i väldigt höga hastigheter på utryckning. Det är en naturlig följd att dom råkar ut för saker oavsett utbildning. Kör man nära gränsen så kommer det en viss andel av gångerna att gå åt helsike. Det är samma sak med dom som kör racing och lever på att köra fort. Även dom krashar ibland. Jag tror inte att det finns någon enda racingförare som aldrig krashat en bil eller motorcykel. Det skulle då innebära att alla racingförare är inkompetenta med ditt resonemang.

Att sedan vissa grunder i brottsutredning ingår i polisutbildningen innebär inte att alla som klarar en examen från polisskolan är färdiga att driva en brottsutredning. I min utbildning ingick massor av saker som finns där för att man ska ha grunderna. Exempelvis massa och pappersteknik. Men inte fan kan jag konstruera en pappersmaskin för det. Dock ger det mig grundkunskaperna så att jag inte börjar från noll om jag skulle välja att inrikta mig på det området när jag börjar arbeta.

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Blah, blah, blah... yadda, yadda, yadda osv... ;)

Med tanke på din signatur tror jag att det är bäst att vi lägger ner denna diskussion. :krama

...

Var tredje sporthoj är omkull på en säsong... Och de gör fan så mycket färre mil än en polisbil. Så vad ville du ha sagt?!? Att sporthojsförare är inkompetenta idioter som inte kan köra?

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Inte du!!!!

jooo... det har faktiskt hänt ett par gånger;)

Näpp ingen aning hur ofta!!! Om de koncentrerar sig på dem med alkohol o droger så blir jag tryggare än att de tar en som överträder hastigheterna misstänker jag!Kan det vara så...?? Enkel matte ger att dem nog får mer tid över att trygga oss från dessa om de ger fan i att patrullera obyggden.:)

Vi vet ju alla hur det är i Banjoland:D -oink, oink, -wiiiiiiiieee....Låt hembrännarna och gris--------- vara ifred vettja:)

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Med tanke på din signatur tror jag att det är bäst att vi lägger ner denna diskussion. :krama

Var tredje sporthoj är omkull på en säsong... Och de gör fan så mycket färre mil än en polisbil. Så vad ville du ha sagt?!? Att sporthojsförare är inkompetenta idioter som inte kan köra?

Att det verkar finnas en övertro hos vissa medborgare på poppos förmåga att framföra sina tilldelade fordon på ett säkert sätt i trafiken.
Att poppo är inblandade i en jävla massa olyckor, och då inte ens under utryckning, läs rapporten!
Och vad det kan bero på.
Dålig utbildning!
Att vissa individer inte borde framföra fordon trots polisutbildning!

Vilket betyder att det finns inkompetenta förare bland polisen...

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Att det verkar finnas en övertro hos vissa medborgare på poppos förmåga att framföra sina tilldelade fordon på ett säkert sätt i trafiken.
Att poppo är inblandade i en jävla massa olyckor, och då inte ens under utryckning, läs rapporten!
Och vad det kan bero på.
Dålig utbildning!
Att vissa individer inte borde framföra fordon trots polisutbildning!

Vilket betyder att det finns inkompetenta förare bland polisen...

Vi kanske ska ta och utbilda dom i hojkörning ute på Hälla. :)

gabor2

Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Du åker inte dit för 52 på 50 väg. Rapporteringsgränsen är aldrig mindre än 6 km/h. Dvs dom ska mäta upp minst 56 för att dom ska bry sig. Då har dessutom lasern automatiskt dragit av 3 km/h vilket innebär att din verkliga hastighet är minst 59 km/h. Vid 59 km/h visar en genomsnittlig hastighetsmätare närmare 65 km/h.
Med andra ord. Med reservation för att hastighetsmätare kan visa olika mycket för mycket (Dom får enligt lag inte visa för lite) så ska du köra åtminstone 65 enligt din hastighetsmätare för att polisen ska bry sig om att stoppa dig för fortkörning.

Visst kan dom rapportera dig för mindre än 6 km/h över gränsen men om du då väljer att neka så kommer fallet att avskrivas då tingsrätten inte tar upp fall som är så små. Det är också det som är anledningen till att man har just 6 km/h som rapportgräns.

Och nog fan klarar jag av att hålla mig under 65 km/h på en 50 väg om jag måste. Dom gånger som jag blivit stoppad har jag dessutom kört ganska mycket för fort. Och eftersom jag mer eller mindre konstant kör för fort så får jag nog säga att bara 2 böteslappar på 17 år är en ganska tydlig indikation på att så djävla nitiska är inte polisen.

Dock är det ju så att om man vid tidigare tillfällen har djävlats med polisen så ökar man naturligtvis sannolikheten för att dom ska vara lite djävliga. Dvs dom känner igen dig som den där bråkiga djäveln och då väljer dom att stoppa dig för något som dom kanske hade släppt någon annan för.

Jag har som sagt aldrig varit med om att en polis varit vare sig dryg, osaklig eller otrevlig trots att jag har stött på ganska många genom åren så jag är fast övertygad om att dom som råkar ut för att poliserna genomgående är otrevliga nog borde fundera lite över sin egen attityd för det är nog deras eget fel att personer i omgivningen blir otrevliga.
Poliser i allmänhet är ganska trevliga men om du beter dig som ett svin så blir dom otrevliga tillbaka.
På samma sätt som jag är en ganska trevlig prick men om du ställer dig och hotar mig med stryk så kan jag bli ganska otrevlig ganska fort.

Oj massor av matnyttig fakta! Kan man inte åka dit på 52km? Skall ta det med sportis! Han kanske kan få tillbaka sina 1400kr:D Naturligtvis har du rätt i om att så som man behandlar så blir man behandlad men vet dem det med;)??Ett leende skulle ta dem långt !!!Min erfarenhet säger dock att skulle jag efter en liten överträdelse sitta och le när dem kommer fram för att bötfälla en så ökar nog botantalet lavinartat:D Jag anser mig vara en ganska trevlig gladlynt prick så det blir alltid dyrt:D

Vi kanske ska ta och utbilda dom i hojkörning ute på Hälla. :)

Dem kanske kan visa hur man krypkör som betalning;)

Last edited:

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
kan mycket väl vara den mest seriösa och tungskarpaste tråden under min tid på LRMC´s forumdel,

jag vet inte riktigt hur jag ska reagera :va

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
kan mycket väl vara den mest seriösa och tungskarpaste tråden under min tid på LRMC´s forumdel,

jag vet inte riktigt hur jag ska reagera :va

Ähhh... Jag tror inte att det är så allvarligt menat utan mest lite vänskapligt munhuggande. Jag tror att både jag och Steffo_b egentligen bara var lite trötta på den pubertala nivå som ofta kommer fram när allas vår favoritantagonist diskuteras.

Kör försiktigt och :krama varandra i trafiken! :)

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Angående det här med att polisfordon är inblandade i olyckor så kan jag berätta att dom är så totalkassa på att köra så det är inte klokt!

Jag jobbar ju som bilplåtslagare och jag reparerar köpingskårens bilar. Poliserna har kört in i varanda, backat in i containrar, slagit sönder bärarmar och underreden pga trottoarkanter och sen tillkommer ju de "vanliga" skadorna såsom prejning, huvuden nerslagna i motorhuven, backat/kört på stolpar mm.

Det är i snitt 1 polisbil i veckan. En gång hade vi 4st inne samtidigt, både målade och civila.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Angående det här med att polisfordon är inblandade i olyckor så kan jag berätta att dom är så totalkassa på att köra så det är inte klokt!

Jag jobbar ju som bilplåtslagare och jag reparerar köpingskårens bilar. Poliserna har kört in i varanda, backat in i containrar, slagit sönder bärarmar och underreden pga trottoarkanter och sen tillkommer ju de "vanliga" skadorna såsom prejning, huvuden nerslagna i motorhuven, backat/kört på stolpar mm.

Det är i snitt 1 polisbil i veckan. En gång hade vi 4st inne samtidigt, både målade och civila.

Därför dom försvinner så fort i backspegeln, har alltid under vad det är för speciellt med köpingspolisen :D:rolleyes:

Polisbilarna är väl till för att användas.

Ang. tråden. Det märks ganska väl att det är vinter och en del inte har kört gathoj på länge...

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...