Fortast på 1:an?

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Min gör 30 på ettan, på tomgång med kopplingen helt ute..

/B
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
nicke skrev:
ca 65km/h,, men men, då är det ändå en 125`a jag pratar om... :6surkart

Går 125:eek:rna så fort på ettan? Av vilket skäl?
Min fd motard gjorde väl 50, det var lagom på den tyckte jag, 100 på trean.
Min TL gör lite över 100 på ettan.
En R1 -00 har 135 vid rött på ettan (nån som undrade högre upp)
 

HanneZ

Guest
Jag har numrerat om mina växlar så min går väl uppåt en 250 på 1:an
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
-PLM- skrev:
Går 125:eek:rna så fort på ettan? Av vilket skäl?
Min fd motard gjorde väl 50, det var lagom på den tyckte jag, 100 på trean.
Min TL gör lite över 100 på ettan.
En R1 -00 har 135 vid rött på ettan (nån som undrade högre upp)
hmm va skumt.
Det gör min gamel med ungefär, det kanske inte skiljer mer än en 5-10 knyck då iaf, verkar fånigt tat göra den lilla ändringen.
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Biifer skrev:
:skrämd Vad har du för drevning? Min gör 50km/h på 1:an.
16 fram men bak vet jag faktist inte, får ta reda på det imorrn... nej men den når ca 65 om man pressar den nästan otrevligt mkt... varvstopp?? finns väll inget varvstopp på tzr?.. men det är ju knappast helsosamt för cykeln att gå förbi 12 000 varv :crash ...
 
Last edited:

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
min moppe jag hade för ett tag sen (mt5) gjorde 35 knyck (!) på ettan. har ingen koll på varken CRMen eller crossen. karten gör kanske 70-75 på ettan
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Den här tråden verkar ju ha blivit en 'Hur fort går din moppe eller 125a på ettan"... men skit samma.

Topphastighet per växel, GSX-R750 1998, originaldrevning:

1: 119,8
2: 161,9
3: 201,1
4: 230,8
5: 256,4
6: 281,0

... om jag räknat rätt.

Nån skrev att ZX10an gjorde 160 knutar på ettan. Det kan mycket väl vara så, men jag tycker det låter bra mycket ändå.
Varför?
Jo, därför att den ska gå att köra på ettan inne i stan, krypköra, etc. Om den ska göra 160 vid varvstoppet, så får inte varvtalet hamna alldeles för lågt vid krypkörning, utan på ett varv där motorn fortfarande orkar dra på ett "fint" sätt utan ryck.

Säg att den når varvstoppet på 13.000 varv. = 160 knutar. Det innebär att den gör 16 km/h på 1300 varv. Det är lågt, men det kan vara så...

Åsikter? Fakta ?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Pejo skrev:
Nån skrev att ZX10an gjorde 160 knutar på ettan. Det kan mycket väl vara så, men jag tycker det låter bra mycket ändå.
Varför?
Jo, därför att den ska gå att köra på ettan inne i stan, krypköra, etc. Om den ska göra 160 vid varvstoppet, så får inte varvtalet hamna alldeles för lågt vid krypkörning, utan på ett varv där motorn fortfarande orkar dra på ett "fint" sätt utan ryck.

Säg att den når varvstoppet på 13.000 varv. = 160 knutar. Det innebär att den gör 16 km/h på 1300 varv. Det är lågt, men det kan vara så...

Åsikter? Fakta ?
Den gör tydligen runt 170 på ettan zx10r (r för att zx10 är en modell från 80-talet)
Förmodligen för att hojen ska vara lättare att komma iväg med, vridet är nog skapligt så den orkar ändå.
I en del test jag sett har det anmärkts på den höga ettan, men ändå ligger väl konkurrenterna bara ett tiotal kilometer under det.

Sen håller jag med, hur fort mopeden eller nån 125a går på ettan käns skitsamma då de knappast kan konkurrera på nåt sätt.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Ja, dom där literhojjarna är nog ena riktiga bestar... lika bra att dreva dom så "vanligt folk" kan köra dom... :va

Alas, I rest my case.


Silwer skrev:
Den gör tydligen runt 170 på ettan zx10r (r för att zx10 är en modell från 80-talet)
Förmodligen för att hojen ska vara lättare att komma iväg med, vridet är nog skapligt så den orkar ändå.
I en del test jag sett har det anmärkts på den höga ettan, men ändå ligger väl konkurrenterna bara ett tiotal kilometer under det.

Sen håller jag med, hur fort mopeden eller nån 125a går på ettan käns skitsamma då de knappast kan konkurrera på nåt sätt.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
280 är taget från Haynes mekmanual. Den ska tydligen göra det, 98'an. Sen är hastigheterna extrapolerade mha utväxlingen.

-- P

Silwer skrev:
Pejo:det är givetvis mätarfarter vi talar om med, din tabell är verklig fart va?(fast 280 låter isf väl högt)
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top