Fotokurvan bulten. Förbannade jävla idioti....

Status
Ej öppen för fler svar.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
F.Ö tycker jag att TS har rätt i det han säger ang bulten, har sj åkt/sett mycket där, men jag tänker fan inte ta ansvar för någon annans handling!

Ja jag tänker och påverkas inte av att det står fotografer där för jag känner till mina gränser.
Alla vuxna människor har egna val och de väljer själva.
Och ja jag har läst igenom hela tråden innan jag svarade.

Liknelse:
Polisen jagar en trafikant (bilist eller hojåkare = egalt) som kraschar. Beroende på hur jakten gått till (längd mm.) anses av polismyndigheten att i vissa situationer bör poliserna avbryta, varför...?

KAN det vara för att de påverkar???

Ansvaret bär dock ALLTID föraren av det jagade fordonet precis som här om en mc-förare kraschar!

Vill man som fotograf riskera påverka till vurpa fine stå och plåta i fotokurvan!

Har ingen av er som tjatar om att vi fotografer kan skita i om vi påverkar eller ej varit med om när ni kör hoj att föraren framför kör fortare och fortare för att till slut göra grova misstag allt bara pga. att han/hon känner sig "jagad"/stressad för att du/jag ligger bakom?

Jag har slagit av flera gånger både på landsväg och bana av just den anledningen att jag påverkar negativt ÄVEN om det inte är mitt ansvar till fullo om han/hon kraschar!

Nåväl, tråden handlar inte om fotograferna utan om de som kör och jag måste nog säga att jag aldrig hört talas om så många vurpor på en relativt kort sträcka väg på en och samma dag. Det är extremt oavsett vilka referensramar man har!

För övrigt kan vi nog vara lugna för att boende läser våra trådar på SH, speciellt delar av dem som bor utmed Bulten!

// Niklas
 

Dr.Bike

Guest
Är det fel av mig att gena när jag ser igenom hela kurvan och ser att jag inte får något möte?

Ja - och nej. (det finns vissa kurvor där man kan tvingas gena LITE för att de inte synkar med huvuddelen av de kurvor just den vägen har, och man kommer in i fel fart, men även det är klumpighet och sbs)

Men...
Rent generellt kan sägas att: Om man genar, så rätar man vägen - om man rätar vägen kan man lika gärna köra E4!
Vi kör ju hoj för att vi gillar när det svänger.
Eller hur?
Om man måste gena, har man för hög fart.
Jag gillar att svänga, och att hela tiden försöka följa vägens linje.
Det är det optimala hojåkat.
Likfullt ser man folk framför sig eller i backspegeln som konstant genar.

Troligen för att kunna hänga på över huvud taget.

Och då slår jag av.
Resonerar exakt som Avarage i det fallet. (dvs man vill inte trissa dem mer oc utöver deras gräns)
För när folk börjar gena - så visar detta oxå att de ligger nära (eller över) sin egna kompetensgräns.

Tycker jag

Det absolut roligaste med de där bilderna är att en snäv bråkdel ser ut att ha en susning om vad de håller på med .. jag menade inte fotograferna.

Helt sant broder!
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Väldigt spännande att den där kära huvudstaden inte verkar ha nåt annat att bidra med i fotoväg eftersom alla fotografer verkar hänga i just den där kurvan.
Här omkring finns det motorbanor i alla dess former om man vill fotografera motorfordon men även väldigt mkt annat kul som natur och diverse sevärdigheter.
Det pågår ju även väldigt mycket stubbrace denhär tiden av året där man kan fotografera lite galna enduroåkare, garanterat mer action än vad det är i en sleten kurva nånstans utanför storstan.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Väldigt spännande att den där kära huvudstaden inte verkar ha nåt annat att bidra med i fotoväg eftersom alla fotografer verkar hänga i just den där kurvan.

det är enkelt, bra väg och det ligger ett bra fik i närheten, chansen att få plåta några hojar är nog störst där.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Väldigt spännande att den där kära huvudstaden inte verkar ha nåt annat att bidra med i fotoväg eftersom alla fotografer verkar hänga i just den där kurvan.
Här omkring finns det motorbanor i alla dess former om man vill fotografera motorfordon men även väldigt mkt annat kul som natur och diverse sevärdigheter.
Det pågår ju även väldigt mycket stubbrace denhär tiden av året där man kan fotografera lite galna enduroåkare, garanterat mer action än vad det är i en sleten kurva nånstans utanför storstan.

Vad trött jag blir på folk som bor ute i landet och som vägrar inse att det kanske är lite annorlunda än i deras byhåla.

För att klargöra det hela lite så du/ni kanske förstår... det som gör att folk som gillar att fota motorcyklar står just utmed Slingerbulten är för att det en skön helgdag åker några hundra hojar där... vissa flera ggr. Den mängden hojar har ni förmodligen inte i ert samhälle!

Och nej, jag försöker inte försvara eller något då jag själv inte är den som brukar köra eller fota där (igår var första gången på några månader). Men när man försöker applicera de faktorer som finns i ett 30.000 samhälle på en stad med 1,6miljoner invånare så blir det bara så larvigt.
 
Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Ja - och nej. (det finns vissa kurvor där man kan tvingas gena LITE för att de inte synkar med huvuddelen av de kurvor just den vägen har, och man kommer in i fel fart, men även det är klumpighet och sbs)

Men...
Rent generellt kan sägas att: Om man genar, så rätar man vägen - om man rätar vägen kan man lika gärna köra E4!
Vi kör ju hoj för att vi gillar när det svänger.
Eller hur?
Om man måste gena, har man för hög fart.
Jag gillar att svänga, och att hela tiden försöka följa vägens linje.
Det är det optimala hojåkat.
Likfullt ser man folk framför sig eller i backspegeln som konstant genar.

Troligen för att kunna hänga på över huvud taget.

Och då slår jag av.
Resonerar exakt som Avarage i det fallet. (dvs man vill inte trissa dem mer oc utöver deras gräns)
För när folk börjar gena - så visar detta oxå att de ligger nära (eller över) sin egna kompetensgräns.

Tycker jag



Helt sant broder!


Ok! Jag får ta o spåra på dig nästa säsong :yoparty :krama
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Så rent konkret bara för att jag varit så jävla korkad att jag lät mig ryckas med och fotas betyder det inte att jag 'är stolt över det jag gjort.
Men jag riskerade inte någon annan i ett möte där... Vilket du skulle veta om du ens besökt platsen.
Det är en jävla skillnad att möte folk som ligger hela vägen in i mötande.
Kurvan är till viss del öppen och har fri sikt. Vilket gör att du kan låna lite utan att riskera något. Men lånar du mer så kommer din utgång hamna i mötande körfälts utgång från nästa kurva.
Det är det som händer där dagligen... Finns massor med bilder på det här på forumet.

Om man dessutom tror att knäskrap har med hastighet att göra så är man så jävla fel ute så det är inte sant.
Men förstår man inte hur man ska sitta, hur man ska hänga och framför allt hur man snabbt styr in en mc.. Då kompenserar man med högre hastighet och ökar riskerna....

Vad jag gjort där förändrar inte saken
Fortsätt köra på det sättet och det är bara en tidsfråga innan du dör.

Det kom medan du skrev detta...

Jag vet att du har stenkoll på din körning :tummenupp och du har garanterat god marginal på dessa bilder. Jag har inte den mista tvekan om det.

Men

När det sitter några stackare med mindrevärdeskomplex som heter duga och ser dina bilder och känner fan det måste jag också klara blir det problem. Drivet att komma med på en bra bild tar över det sunda förnuftet vad jag klarar av.

Små barn gör som du gör, inte som du säger.

Nu har inte jag fotat på Bulten så ofta då det ligger på helt fel sida för mig men säg så här: Vet inte hur många gånger jag har skrivit att man behöver inte köra snabbt för att se snabb ut på foto. Att skylla på fotograferna tycker jag också är fel för det bevisar bara att dessa som kör över sin förmåga borde inte ha klarat uppkörningen. Sen att Ezzo ligger på fel sida "oavsett hur långt in eller inte" enligt bilderna blir lite kasta sten i glashus även om du Ezzo är duktig på att köra, men håller med dig att mååååånga kör långt over there limit!

Däremot kan bilderna som senare läggs upp här bli en triggande funktion att nästa helg så jäklar ska jag banne mig få ner knät syndromet. De som fotograferar kan nog hålla med mig att det är i första hand att de gillar att fota hojar. Sen kan det vara att träna på panoreringar för att få in fartkänslan i bilderna tillsammans med skärpa. Träffa likasinnade att fråga om olika inställningar mm men inte försöka få andra att ta livet av sig!

Man kan diskutera det här hur mkt som helst ändå är människan fortfarande i grottstadiet så fort denne ser nåt som får hormonerna att bubbla i skallen.

Det krävs en skylt i fotokurvan att ingen fotograf får stå där om man har slutartider över 1/80 ;)
 
Last edited:

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
ezzos biler är photoshopade han kan inte skrapa knä:D


nä håller med ts om man vill så gjärna ha ett kort på
sig själv när någon fotar så kanske välja tillfälle när man kör i kurvan.
man ser ju igenom hela kurvan och det är inga problem att skrapa knä
i sin egen fil i den kurvan.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fotograffråga

Fråga (aningen OT):
- Har sett några bilder där fotograferna står i ytterkurva där en fotograf tydligt syns vara inte mer än max 5m från vägens kant!

Finns verkligen inget bättre ställe att stå på?

Att få en förare á 70kg eller ännu värre en hoj a +180kg i pannan är nätt o jämnt hälsosamt!

Målar man lite fan på väggen kanske vi nästa gång det sker en dödsolycka i denna kurvan får läsa om att det är fotografen som omkommit!

Har plåtat mycket racing både bilar men framför allt hojar och det här med säkerhetsavstånd är lätt att glömma när man är inne i fotograferandet men en hoj som börjar tumla runt i 90km/ kan studsa så in i helvete långt. Om man nu har turen att ha fokus precis på just denna hoj färdas den ca. 27m innan man ens hunnit PÅBÖRJA sin reaktion (kasta sig/ducka what ever) därefter tar det ytterligare tid innan man hunnit ur vägen...om man nu hinner!

Plåtar man i ytterkurva på race/träning står man antingen bakom staket (sticker fram gluggen) eller använder långt teleobjektiv. Undantag finns (ex. kurva #1 & #2 på Falkenberg men där står/sitter man åt minstånde 1,5m ovanför banan och hastigheten på förarna är sällan så hög som 90km/h.

// Niklas
 
Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Ja dåså nu har de gnällts och hoppats på åt alla håll så de känns smart att enas om att ni inte kan enas och här med stängs tråden.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top