Fotokurvan bulten. Förbannade jävla idioti....

Status
Ej öppen för fler svar.

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Hur kan ansvaret ligga på VV? Vad tycker du att dom borde göra?
Det är väl ändå vi/de som kör fort/över sin förmåga som står för ansvarsbiten?

Visst ska vi ta ansvar också det säger jag inget om, men deras ansvar ligger väll i att få vägen säkrare för dom som bor och för oss som färdas på den samt polisen att regler efterföljs "storebror"
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En "kul" grej när det gäller fotokurvan och bulten i allmänhet.

Kan inte någon sätta sig med en videokamera och köra helt laglig hastighet (70kmh) ett par repor en söndag? i BIL?

Skulle nog kunna ge ett "annat" perspektiv på hojåkningen där.

Sen kan de (för det kommer garanterat att vara ett par st) som gör nåt idiotiskt framför kameran få förklara sig hur de tänkte (om de tänkte).

Tyvärr har jag själv ingen videokamera, och inte en HUMMER heller (vilket skulle kännas mest tryggt) :(
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Hur många av de som åker av kör custom?
Hur många filmer på youtube e på customhojjar?
Vilka snabbkörare körde sina snabbaste tider på custom?

alltså var inte så insnöad, du vet förmodligen känslan av att köra sporthoj, det ligger nog inte för tanter och customhojar att filma.

ja jag har sett customhojar åka av där
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Farthinder, utökad hastighetsövervakning etc etc..

Kan inte "Uppdrag Granskning" göra ett reportage om Bulten såsom de gjorde om Bogan i våras?? :)

de lär få med andra fordon än MC som gör lite av varje så då blir diskussionen lite svår att fokusera på MC

"eh, ska vi klippa bort det där? det här blir svårt att visa det i TV och diskutera MC på bulten"
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Visst ska vi ta ansvar också det säger jag inget om, men deras ansvar ligger väll i att få vägen säkrare för dom som bor och för oss som färdas på den samt polisen att regler efterföljs "storebror"

Att man ska kunna gå rakt fram i fotokurvan i 150km/h är inte VV's ansvar. Är du rädd för träden får du antingen hålla till på bana eller köra efter egen förmåga :tummenupp

*EDIT* Däremot håller jag med Icko om Polisen och övervakningen. Iofs. tror jag dom blundat lite för just Bulten för att hålla gasandet lokaliserat. Men efter dom har setat i vinter och analyserat alla avåkningar så lär det nog hända något drastiskt till nästa år. Hur många singel-mcolyckor har det varit i år? 20-30st?
 
Last edited:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
de lär få med andra fordon än MC som gör lite av varje så då blir diskussionen lite svår att fokusera på MC

"eh, ska vi klippa bort det där? det här blir svårt att visa det i TV och diskutera MC på bulten"

Kan så vara..
Men Janne e nog inte den som e den, klipper o klistrar till sin fördel.

Så inget nytt under solen.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Skulle vara kul om ni som fotar endast lade ut bilder på förare som ligger i RÄTT körfält :fattartil

kan bli mindre marginaler då.....

"om jag inte ligger på den här sidan om linjen så fotar dom inte men jag ska skrapa, nu blev det tight!..., *skraaaap* *Kraaaasscccccccccccch*
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Skulle vara kul om ni som fotar endast lade ut bilder på förare som ligger i RÄTT körfält :fattartil

Ska fotograferna fostra hojåkarna till att åka bättre/snyggare? Ska vi trycka 70-skyltar till fotograferna också att hålla i kurvan? Ge dom bötesblock och penna samt tillhörande uniform? :tummenupp :D :rolleyes:
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Vi lär inte komma längre, du kommer aldrig vilja ta åt dig en millimeter vad jag menar. Du har bestämt dig för att det du gör inte på något sätt påverkar en enda individ att ta annorlunda beslut än om du inte stod där med din kamera.

Jag vet att jag inte skulle påverkas, men jag är precis lika övertygad om att det finns andra som påverkas. Jag hoppas att du lika hårdnackat har samma inställning till alla andra ämnen när någon påstår att omständigheter påverkar ett visst beteende.

Nu släpper åtminstone jag ämnet, då det vandrat åt fel håll. Plus att det äntligen hamnat i rätt forum del.

Grunden är att förarna beter sig fel och äventyrar andras liv.

:tummenupp
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Det är bara upp till föraren och till viss del deras kompisar.
hur svårt kan det vara för polarna (om de är lite snabbare) att ta några lugna repor så att den mindre säkra kompisen inte behöver köra på sitt max?

Jag tror dessvärre att många, många som "kör på sitt max" inte ens vet om det själva..
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Det absolut roligaste med de där bilderna är att en snäv bråkdel ser ut att ha en susning om vad de håller på med .. jag menade inte fotograferna.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Med all respekt, om den formen av logik användes universellt, hade inte motorcyklar tillåtits överhuvudtaget.

Och hur får du den kopplingen till det jag skrev?

Känns lite som att det inte riktigt gott framm att 4 utav dessa 6 olyckor var i andra kurvor än den beryktade kurvan, 6 olyckor totalt på en sträcka under en dag är en katastrof.

Må hända! Men frågan är om förarna kör annorlunda där det står fotografer än på andra ställen!

Vi har den erfarenheten på kurser där man allt som oftast ser förare göra både det ena och det andra som de INTE skulle ha gjort om inte fotografen stått där! Fast gatåkare kanske är annorlunda!? :D

Jag fotar inte för att få ett ballt knäskrap. Jag fotar för att jag gillar att fotgrafera.... och jag gillar hojjar. Alltså fota hojjar.... plåtar kråmslädar, sporthojjar, touringmaskiner, fyrhjulingar och t.o.m bilar. Har aldrig bett nån att köra som en galning, utan tvärtom pratat med folk som stannat för ett snack att det blir jäkligt mycket snyggare och bättre bilder om dom inte kör så jäkla fort.

Bra då är vi två! Jag plåtar också hojar/bilar what ever bara det är action!

Jag fördömmer inte de som plåtar men kan tycka att man nog bör tänka sig för en extra gång om hur man påverkar vare sig man anser att man har ansvar eller ej.

Personligen plåtar jag inte på allmän landsväg just av den orsaken! Hur du/andra gör är upp till er! Jag vet att jag påverkar genom att vara på plats och vill INTE vara bidragande till en olycka! That´s it!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Allvarligt nu har ni fan fått min bägare att rinna över, vi skyller på fotograferna för dom är där för att ta kål på folk och ingen annan ska behöva ta ansvar för motorcyklisten!

Nej absolut inte! Det var åt minstånde inte så jag varken skrev eller menade! Men faktum är att vi påverkar varandra vare sig vi vill eller ej. Och det behövs inte en kamera för det heller även om det är ETT sätt att påverka varandra!

Vissa triggas lättare än andra. Vissa triggas inte alls oavsett vad/hur du/jag säger/beter oss medan andra knappt behöver se dig/mig för att fatta dåliga beslut!

Och bara för att förtydliga så upprepar jag mig!
Ansvaret ligger hos föraren no matter what men genom olika handlingar kan vi få honom/henne att fatta orationella beslut. Om vi är medvetna om att en viss handling lättare startar ett sådant beteende anser jag att man bör tänka sig för både en och två gånger innan man ställer isg vid vägkanten och plåtar!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hur fan orkar ni ? :handväska
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top