Fråga angående garagevändning?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.
 

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsx 1400
H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.


ja så e det... gas o kopling man skall ju krypköra igenom ring o fråga en trafikskola annars
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.

Det beror helt på VV-snubben :tomten .... jag bromsade till lite vid min garagesväng och blev godkänd :tummenupp Jag frågade gubben innan och han svarade "går det för fort måste du ju bromsa"

Mer träning så fixar han det utan broms!!! :fyllisar
 

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Kostet78 skrev:
Det beror helt på VV-snubben :tomten .... jag bromsade till lite vid min garagesväng och blev godkänd :tummenupp Jag frågade gubben innan och han svarade "går det för fort måste du ju bromsa"
r

Haha, precis så sa min besiktnings gubbe :D kanske var samma =)

Nåja jag bromsade och klarade ändå...
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Naturligtvis får man bromsa (typ ett par gånger). MEN, du får inte sitta och dutta med bromsen hela tiden; du får alltså inte bromsa dig igenom svängen, utan ska visa att du klarar samspelet koppling, gas och broms.

Det låter som att farsgubben din gjorde just det, bromsade sig genom svängen.

/T
 

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Ort
hässleholm
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
du ska klara svängen på ett snyggt och lätt sätt

sen hur du gör spelar inte så stor roll
han vill mest se att du har 100% kontroll på fordonet i svängen i låg hastighet :tomten
 

illis78

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
900rr
garage sväng

H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.


jag fick körkortet förra torsdag och jag använde bakbromsen och han sa inget men där imot får man inte använda båda samtidigt :banana
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.

Låter skumt å dumt! :va
 

Tobbe N

kommer snart
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Jag använde bakbromsen när jag gjorde garagevändningen men vv gubben sa inget om det.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Snubben klagade aldrig om att det gick för "ryckigt" eller liknande. Men som sagt så sa han att man får inte använda fotbromsen.

Sen i serpentinen eller vad det heter körde han för långsamt. Innan honom var det en tjej som körde i samma tempo fast hon hade haft lektioner till skillnad från farsan som övningskörde privat. Hon klarade det men pappan kuggade på det också.

Farsan kör för övrigt en ZX9R.

Vart kan man ta reda på vad som gäller så att man kan visa den där snubben att han hade fel?
 
Last edited:

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Verkar vara ett käsligt ämne detta. Under min övningskörning på skola så har min lärare lärt mig att jag ska använda fotbromsen. det ska vara ett samspel mellan dragläge gas och broms har jag lärt mig. Men men det beror kanske lite på vv gubben om han är bakis forfarande på måndagmorgonen.
 

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
zilver skrev:
Under min övningskörning på skola så har min lärare lärt mig att jag ska använda fotbromsen.

Samma här. Låter aningen udda om han skulle bli kuggad bara för det
 

GibsonSG

Nice boys don't play Rock'n'Roll
Gick med
2 May 2003
Ort
Järfälla
Hoj
BMW R1150 Rockster
H4 skrev:
Vart kan man ta reda på vad som gäller så att man kan visa den där snubben att han hade fel?

:) Lycka till att övertala en VV-snubbe. Han är allsmäktig gud, med rätt att döma levande och döda. Din farsa får nöta lite fler vändningar och gasa ninjan lite hårdare mellan konerna så löser det där sig! Men att börja tvista med VV har du inte mycket för....
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Jag har själv sett ett meddelande från vägverket angående broms och garagesväng, där det står att den som håller bromsen genom hela garagevändningen skall kuggas.

Det är alltså ok att bromsa till om det går lite för fort, men man får inte hålla farten med hjälp av bromsen genom hela svängen. Det är koppling och gas som skall reglera farten, inte bromsen. Det går normalt att genomföra garagevändningen helt utan hjälp av bromsen om man övat lite.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Jag fick lära mej att hitta ett samspel mellan gas-koppling-fotbroms (typ samtidigt). Jag fick alltså lära mej att klara vändningen med bakbromsen och gjorde såklart likadant på uppkörningen och fick inga avhyvlingar för det.
 

Micke.N

Ninja 4 Ever
Gick med
26 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX-9r -95 IGEN
äää

mjukis skrev:
Jag fick lära mej att hitta ett samspel mellan gas-koppling-fotbroms (typ samtidigt). Jag fick alltså lära mej att klara vändningen med bakbromsen och gjorde såklart likadant på uppkörningen och fick inga avhyvlingar för det.
Jag körde med bromsen i & det gick bra... det står väl ingenstans att man inte får använda bromsen!!!! "körde privat" så gnäller han be honom visa var det står!!! nog för att VV gubben tror att han är gud men han kan väl inte hitta på egna regler!! huvudsaken är väl endå ayt komma runt GV på ett stabilt sätt.( ej ryckigt & vingligt).

bara du har lite varv på motorn & använder dragläget på kopplingen & bromsar dig runt så är det ganska lätt.)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Va, är det verkligen så?

Nu är det ganska länge sedan jag körde upp för mc så jag kommer inte riktigt ihåg hur det var 1987 men om man tänker lite logiskt så borde man ju för sjutton få göra hur man vill bara man kommer igenom med allt under kontroll och inga fötter, eller andra kroppsedelar, i marken!!!

Själva övningen tycker jag personligen inte ger ett skit mer än att man kanske lär sig krypköra. För när i hela friden hamnar man i en sådan situation ute i trafiken när man MÅSTE vända med så snäv vändradie som möjligt och INTE kan/får sätta ner fötter eller andra extremiteter??? Aldrig skulle jag vilja säga!

Nåväl, det var min högst personliga reflektion på just den övrningen men frågan var:

- Är det verkligen sådana regler man har idag för att bli godkänd på uppkörningen?

// Niklas
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
det beror på vv snubben som sagt, själv hade jag lite lutning på vägen som jag gjorde vändningen på, så jag fick inte upp farten :)
 

PoH

motivlackerare
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
sökes
Jag körde också med en ZX9R å jag bromsade en hel del , själva grejen är ju att du ska ha kontroll å kunna göra svängen sakta , och då bör man ju få använda bromsen ihop med koppling å gas om det är det som behövs..

Om kontrollanten har en dålig dag så kuggar han säkert för det också... :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top