Fråga om "värdefulla" uppgraderingar.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Jag är 25 år, har kört hoj i 3 år (inte 125:a eller ens moppe före det) och har blivit tok-biten av det. Skaffat mig en RR - R6:a av modell 2000 för att jag upplever att det är endast på banan jag får ut det jag önskar av körandet. Bor i Bollnäs så närmsta bana är Midlanda (Härnösand), så det är där jag varit och kört. Iofs endast 2ggr sista året (köpte cykeln sent) men satsar på mer nästa år, har kört ca 1000 mil på en -92:a Fireblade innan det.

Jag är långsam, men inte skamligt långsam. Jag kör faktiskt ifrån endel folk men blir även passerad som om jag stod still av andra, med tanke på min tidigare rutin så är jag nöjd med det jag presterat.

Cykeln är original, jag har kostat på ett helsystem, dynojet + bänkning samt ett K&N filter i vinter (trots att jag lovade mig själv att jag inte skulle)... Men har, prylbög som jag är, börjat sneglat åt Öhlins eller Wilbers prylar att kitta fjädringen med.

Min fråga till er: Är det värt det för en som är så pass oerfaren som jag är? Jag kör midlande på ca 1:05, killen som hade den före mig hade kört på ca 1min blankt med den. Är det ändå värt det för mig att kosta på fjädringen? Eller bör jag snurra runt tills jag närmar mig 1-minuts sträcket och sedan göra något åt det? Spontant tänker jag "gör inget åt fjädringen, köp en 600RR när du vill byta istället" då jag är superkåt på en sådan... Men R6:an kanske är en lika bra hoj egentligen? Samtidigt, en 00:a har ändå 5 år på nacken nu?

Det jag egentligen är ute efter är ett "Kitta inte, kör"-svar då det är dyrt med fina fjädringskomponenter... :) Men det vore också kul att höra av er som kan vad som är att rekommendera. Nu känns det nästan som att det hade varit bättre att köpa på sig Öhlinsprylar istället för att köpa de prylarna jag skaffat under vintern...

Målet är att få skapligt respektabla varvtider (under 1 minut), men siktar på under 1:03 kommande år så får det andra komma framöver.

Jag kan tänka mig att köra några riktiga race också om det visar sig att jag får upp farten nästa år, även om det inte är mitt primära mål, då jag är nöjd om jag hittar runt Midlanda skapligt.

Vad tänker ni?

MVH

- Peter -

Peccus skrev:
Vad tänker ni?

MVH

- Peter -

Visst är det kul att kitta upp och köpa grejor, men ska jag vara helt ärlig (och lite tråkig :) ) Tror jag det är vettigare att lägga motsvarande peng på bandagar och bensin om du vill sänka varvtider :tummenupp , om det nu inte är så att du genom noggran injustering av din nuvarande dämpning kommit till slutsatsen att det är där det stora problemet ligger, för då skulle jag nog :näsblod Faktist ändå lagt pengarna på bandagar.. Det får bli mitt svar: Hur kul det än är med prylar, är det i slutändan körda mil som ger ngt!! Så boka nu upp kalendern och slit upp dina däck istället!

/crallan

Kör dig snabbare på din nuvarande hoj, sen byter du till säsongen efter.
Kostar nog mer än vad det smakar att kitta upp fjädringen, speciellt när du ändå inte är så snabb, och bara behöver mer körtid.
Det är inte dyrare med färdigkittade hojar direkt, och pengarna du lägger ner på din lär du inte få igen.

Helsystemet är bra om du vurpar sönder orginalet, annars tror jag bara att det är onödiga pengar för en rookie. Om man inte har väldigt mycket pengar såklart.
Försök få en heldag med nån som kan fjädring så han kan hjälpa dig ställa in det du har.
Nya däck ska man inte snåla på heller.

Tackar gott folk.

Känns som att det blir däck och bantid som pengarna hamnar på nästa år!

Har tidigare funderat på att åka på en bandag där Wilbers eller Öhlins-folk är närvarande så man kan få lite ideér och hjälp i rätt riktning, det känns nu som en än mera vettig investering.

Peccus skrev:
Tackar gott folk.

Har tidigare funderat på att åka på en bandag där Wilbers eller Öhlins-folk är närvarande så man kan få lite ideér och hjälp i rätt riktning, det känns nu som en än mera vettig investering.

Tjenare!

Visst var det du som köpte Marcus hoj?

Köp däck och bantid för pengarna.

Midlanda är min närmaste bana (48mil) så jag har kört där några ggr.

Eftersom du kör mycket på just midlanda kan du prova dreva ner hojen lite eftersom den banan är ganska långsamt. Ett mindre framdrev kostar en 100ring och gör en ganska stor skillnad på just den banan.

En fjädringskurs är inte heller helt fel. Jag fick till min R6a rätt bra och kände ingen större begränsning på orginal fjädringen. (Jag är oxå långsam iof)

Denna förändring gör dig inte till en bättre förare men upplevelsen blir bättre för nästan inga pengar. Speciellt i backen efter E4kurvan.

Peccus skrev:
Tackar gott folk.

Nån som vet bandagar nästa år när fjädringsexperterna kommer att finnas på plats?

Hahaha.. jag är ledsen men jag måste skriva det här och det är helt off topic. I 10 år eller mera har jag inte för mitt liv kunnat förstå vad det betyder på affischer och klistermärken där det står "Bandag" Jag har varit övertygad om att det måste va ett företag för vad fan betyder annars bandag..märkväl jag uttalar det i en stavelse. banndag. Hela tiden 0 koll på vad banndag betytt. Till jag joinade SH. Skrattade en skvätt då. Otroligt. En polare hade samma problem med massagéolja..få se nu.. han tyckte det lät som "en massa G olja "..men detta var efter ölkonsumtion och han fick sedan reda på det samma dag... jag måste ha ngt rekord för att ha trott det här från början av 90 talet. :huvet :D

Köp ett par extra fälgar och sätt på riktiga RR-däck på dessa. Då kan du ha gat-däck på gata och RR-däck på bana.
Sen ett par kraschkåpor så det inte blir så dyrt om du lägger dig - då kanske du "vågar" minska dina marginaler lite vilket brukar ha bra effekt på varvtider.

Paroxyst skrev:
Hahaha.. jag är ledsen men jag måste skriva det här och det är helt off topic. I 10 år eller mera har jag inte för mitt liv kunnat förstå vad det betyder på affischer och klistermärken där det står "Bandag" Jag har varit övertygad om att det måste va ett företag för vad fan betyder annars bandag..märkväl jag uttalar det i en stavelse. banndag. Hela tiden 0 koll på vad banndag betytt. Till jag joinade SH. Skrattade en skvätt då. Otroligt. En polare hade samma problem med massagéolja..få se nu.. han tyckte det lät som "en massa G olja "..men detta var efter ölkonsumtion och han fick sedan reda på det samma dag... jag måste ha ngt rekord för att ha trott det här från början av 90 talet. :huvet :D
:tummenupp :pannkyss Underbart! Skönt att du äntligen har skådat ljuset, Hoppas då vi får se dig på en Bann dag till sommaren! :lol

Paroxyst skrev:

Ha ha, du har ju fel, det vet ju alla att det är Mattias och Swedies favvodag, de får banna hur mycket de vill på en bandag! :fyllisar

Rickard skrev:
Köp ett par extra fälgar och sätt på riktiga RR-däck på dessa. Då kan du ha gat-däck på gata och RR-däck på bana.
Sen ett par kraschkåpor så det inte blir så dyrt om du lägger dig - då kanske du "vågar" minska dina marginaler lite vilket brukar ha bra effekt på varvtider.
Cykeln är en "ren-rr" hoj, med racekåpor och riktiga-däck.

Föraren saknar iofs lite jävlaranamma, men det kommer nästa år. :tummenupp

Zvugge skrev:
Köp däck och bantid för pengarna.

Midlanda är min närmaste bana (48mil) så jag har kört där några ggr.

Eftersom du kör mycket på just midlanda kan du prova dreva ner hojen lite eftersom den banan är ganska långsamt. Ett mindre framdrev kostar en 100ring och gör en ganska stor skillnad på just den banan.

En fjädringskurs är inte heller helt fel. Jag fick till min R6a rätt bra och kände ingen större begränsning på orginal fjädringen. (Jag är oxå långsam iof)

Denna förändring gör dig inte till en bättre förare men upplevelsen blir bättre för nästan inga pengar. Speciellt i backen efter E4kurvan.
Killen som hade den innan mig hade drevat den skapligt för Midlanda vad jag förstod, och iofs för honom själv då... Så den är nog väl snabb för mig men det fonkar. :)

Peccus skrev:
Jajjamen, guilty as charged. :)

.. och du är killen med den saffran/guldfärgade 750:in?

Stämmer bra det :tummenupp

Körde du 1,05 efter 2 gånger så har du talang och kommer säkerligen under ditt satta mål på 1,03 med råge.

Jag funderade ett tag på att köpa den hojen som du har, men det vart Suzuki i stället.

Vi ses till sommaren!

Peccus skrev:
Killen som hade den innan mig hade drevat den skapligt för Midlanda vad jag förstod, och iofs för honom själv då... Så den är nog väl snabb för mig men det fonkar. :)

Aha...Då är det ju bara att gasa.

norrlansguld skrev:
Stämmer bra det :tummenupp

Körde du 1,05 efter 2 gånger så har du talang och kommer säkerligen under ditt satta mål på 1,03 med råge.

Jag funderade ett tag på att köpa den hojen som du har, men det vart Suzuki i stället.

Vi ses till sommaren!

Nja, 1.03 är väl normalt tempo i en snabb grupp där va?
Hursom så det där med drevning, jag hörde att på Midlanda så kan man sikta på att varva ur femman innan inbromsningen. Min hoj var lite högt drevad när jag var där så jag fick inte det att stämma riktigt på start/mål.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick