Fråga, väktare vs krogvakt (befogenheter)

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Efter en lång diskussion med en jobbarkompis igår natt om ordningsvakter och väktare måste jag reda ut en del saker. Jobbarpolaren påstår att en ordningsvakt (läs krogvakt) har större befogenheter än en väktare (Securitas o dyl) Stämmer detta? Han påstår även att en krogvakt har full rätt att använda batong :confused: Nån av sh:s medlemmar kanske vet hur det ligger till?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
VÄKTARE:
1. Är en person som är anställd i ett av länsstyrelsen AUKTORISERAT BEVAKNINGSBOLAG med uppgift att utföra bevakningsuppdrag.
(Bevakningslagen 1994:12, FAP 579-2)

2. Som är GODKÄND för anställning i bevakningsföretag och har till uppgift att utföra bevakningstjänst åtnjuter skydd enligt 17 kapitlet Brottsbalken paragraf 5. Lag 1974:687 FÖRSTÄRKT RÄTTSSKYDD (Bevakningslagen 1994:12, FAP 579-2)

3. Är den som "utan att vara krigsman för försvaret" fullgör bevaknings- eller ordningsuppgift och därvid bär uniform eller märke som TYDLIGT utvisar denna uppgift. (BRB 1975:688 - 2 om skydd för viss tjänsteutövning)

4. Som arbetar som livvakt eller civil butikskontrollant får om bevakningsbolaget BESTÄMMER det, bära CIVIL KLÄDSEL. RPS FS 1987:1 - FAP 5792(Bevakningslagen 1994:12, FAP 579-2)

5. Som arbetar civilt skall för att åtnjuta "rättsligt skydd", legitimera sig vid varje tjänsteåtgärd. Ordet VÄKTARE I RÖTT TRYCK skall då vara FULLT SYNLIGT. Uniformerad väktare skall alltid bära med sig sin legitimation. RPS FS 1987:1 - FAP 5792. (Bevakningslagen1994:12, FAP 579-2)

6. Får om bevakningsbolaget så bestämmer, utrustas med batong. Väktaren måste dock ha genomgått batongteknikträning i väktarutbildningens självskyddsdel. RPS FS 1987:1 - FAP 5792 (Bevakningslagen 1994:12, FAP 579-2)

7. Har utöver tjänstemannaskyddet och rätten att bära batong, INGA andra rättigheter eller befogenheter än vilken annan människa i samhället.

8. Har inte någon juridisk skyldighet att ingripa i olika situationer, däremot en moralisk. Förövrigt gäller envarsrättigheterna som alla och envar innehar. Väktaren har alltså INGA ytterligare befogenheter.

Stulet från http://www.personskyddsskolan.se/

[edit] Här finns skillnaden: http://www.skelleftevakt.se/faq.htm#skillnad

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
An3Azz skrev:

Förenklat kan man säga att väktare har samma befogenheter
som vilken svensson som helst men har ett stärkt rättsskydd.
Ex dom får inte bära batong men om någon ger sig på dom blir
det våld mot tjänsteman.

Krogvakter, eller ordningsvakter som det heter, har rätt att efter
utbildning bära batong, fängsel samt avisa, avlägsna och omhänderta
folk som stör den allmänna ordningen samt omhänderta berusade
personer.

Ungefär så.
Någon som kan det lite bättre?

Edit: Kom man tvåa där ja..

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
An3Azz skrev:
Ok då vet man det :tummenupp
Varit i bråk med vakterna på källarn eller saga? :hihi

Finns ett par som är riktigt osympatiska om de är på fel humör.

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Fire skrev:
Väktare får använda batong..

Är det handfängsel dom inte får ha? Fan jag minns inte hur
det var...

"Vilka befogenheter har en väktare?
Väktare har inga särskilda befogenheter utöver vad andra medborgare har, det vill säga endast rätt att göra envarsgripanden. Däremot har väktare ett förstärkt tjänstemannaskydd enligt 17 kap. 5 § BrB.
"
Källa

Talar inte detta emot att en väktare skulle få bära batong?

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
--
så om jag förstår detta rätt, de får inneha batong men de får inte använda den mot andra?

Sen att de har moralisk rätt att ingripa, vilkaen typ av ingripanden får de göra? bara civilgripande eller får de hålla kvar en person fast straffet inte är fängelse för brottet personen har gjort?

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Hoj
CB600F Hornet -03
DumbassDriver skrev:
Är det handfängsel dom inte får ha? Fan jag minns inte hur
det var...

"Vilka befogenheter har en väktare?
Väktare har inga särskilda befogenheter utöver vad andra medborgare har, det vill säga endast rätt att göra envarsgripanden. Däremot har väktare ett förstärkt tjänstemannaskydd enligt 17 kap. 5 § BrB.
"
Källa

Talar inte detta emot att en väktare skulle få bära batong?

Stämmer... :tummenupp Där är en skillnad dock, väktare får inte använda den nya expanderbatongen än, som är betydligt lättare att bära med sig.

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Kobolt skrev:
så om jag förstår detta rätt, de får inneha batong men de får inte använda den mot andra?

Sen att de har moralisk rätt att ingripa, vilkaen typ av ingripanden får de göra? bara civilgripande eller får de hålla kvar en person fast straffet inte är fängelse för brottet personen har gjort?

Inneha men inte använda?! WTF?! :confused:

Den moraliska skyldigheten ligger väl i att de måste larma när
de ser nåt men behöver inte ingripa själva. Typ. Eller?
De får göra envarsgripanden precis som alla medborgare får.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
DumbassDriver skrev:
Förenklat kan man säga att väktare har samma befogenheter
som vilken svensson som helst men har ett stärkt rättsskydd.
Ex dom får inte bära batong men om någon ger sig på dom blir
det våld mot tjänsteman.

Krogvakter, eller ordningsvakter som det heter, har rätt att efter
utbildning bära batong, fängsel samt avisa, avlägsna och omhänderta
folk som stör den allmänna ordningen samt omhänderta berusade
personer.

Ungefär så.
Någon som kan det lite bättre?

Edit: Kom man tvåa där ja..
Xakt, utom det med batong som någon skrev. Dom får bara bära gummiklubban.

Så om någon väktare ska stoppa er, skratta bara åt han och gå......men gå inte in i han om han står ivägen, för då kan det hända saker, då har han rätt att försvara sig, dom (väktare) kan ljuga rätt hårt och säga att ni knuffade/hoppade på väktaren.

Jag jobbar med båda dessa yrken, har ni någon fråga så shooooot...........

Sen måsta jag bara poängtera att det finn en uppsjö av Ord.vakter och väktare som är :kocko :kocko och borde söka hjälp.....

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Hoj
CB600F Hornet -03
Kobolt skrev:

Fråga 1: Man får använda den i nödvärn.. dvs om man är i fara, sen får man dock inte använda mer våld än nödvändigt.
Sen är den inte så jätterolig att bära för att den slår mot benen varje steg man tar,, gör ont efter ett tag..

Fråga 2:
Man får gripa nån som gjort ett brott som ger fängelse, som vilken svensson som helst också får. ( bar gärning eller flyende)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
DumbassDriver skrev:
Inneha men inte använda?! WTF?! :confused:

Den moraliska skyldigheten ligger väl i att de måste larma när
de ser nåt men behöver inte ingripa själva. Typ. Eller?

:tummenupp

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Alltså, väktare är ju bara ett samlingsnamn på personer anställda av vaktbolag.

En väktare kan ju t.ex bära handeldvapen om han/hon är skyddsvakt på t.ex en försvarsinstallation/FMV, flygplats eller liknande, en dörrvakt kommer aldrig få rätt att bära handeldvapen :). En väktare kan (väl?) även vara ordningsvakt (ha ordningsvaktsförordnande) och ha batong och hela kittet.

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
R1 Uffe skrev:
Så om någon väktare ska stoppa er, skratta bara åt han och gå......men gå inte in i han om han står ivägen, för då kan det hända saker, då har han rätt att försvara sig, dom (väktare) kan ljuga rätt hårt och säga att ni knuffade/hoppade på väktaren.

Men en väktare får väl bara stoppa någon då i samband med ett
envarsgripande? Då blir det väl svårt att skratta o gå? Sliter
man sig ur greppet blir det väl våld mot tjänsteman eller nåt
i den stilen.
Hade en moralisk debatt med mig själv om detta när jag tänkte på
SLs biljettkontroller...

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
mb skrev:
Varit i bråk med vakterna på källarn eller saga? :hihi

Finns ett par som är riktigt osympatiska om de är på fel humör.

Jo det vet jag nog ;) Men svaret är nej, inget bråk här :D Tycker bara det är lite småkonstigt att en väktare som löper större risk att bli utsatt för större brott inte har mer befogenheter än en krogvakt.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Hallå stopp!!!

Lugn nu det påpekas teorier som kan få vem som helst snurrig och oförstående, det är en sak att skriva vad man tror och en att skriva vad som gäller.

Kort och gott Ordnigsvakter får bruka våld med batong och handfängsel om de har förordnande för detta, dessa kan också omhändertaga personer enligt §13 polislagen samt LOB lagen om omhändertagande av berusade personer.

Väktare får bruka våld med batong, ingår i utbildningen. §10 Polislagen

Alla (du och jag)det är samma sak om ENVAR i lagboken får gripa person som gör sig skyldig till brott var på minst 6 mån fängelse kan följa i lagtexten.

De som har detta som yrke har ämbetsmannaskydd vilket är ett för höjt rättskydd om något blir /går fel i tjänsten.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
sgtpepper skrev:
Alltså, väktare är ju bara ett samlingsnamn på personer anställda av vaktbolag.

En väktare kan ju t.ex bära handeldvapen om han/hon är skyddsvakt på t.ex en försvarsinstallation/FMV, flygplats eller liknande, en dörrvakt kommer aldrig få rätt att bära handeldvapen :). En väktare kan (väl?) även vara ordningsvakt (ha ordningsvaktsförordnande) och ha batong och hela kittet.

Nix, du får skilja på det hela. Det finns väktare sen har du ordningsvakt och sen har du polis och sen har du skyddsvakt högst upp på skalan typ. Det låter konstigt men så är det. Och väktare är inget samlingsnamn har jag fått lära mig iaf, men det är flera som tror det verkar det som.
Självklart kan du vara alla fyra grejjerna men inte på samma gång. Eller Polis får inte jobba som de andra, så är det nog :va
Jag är utbildad väktare men jobbar på skyddsobjekt :3freak
Och som vanligt finns det rötägg inom alla branscher, inte så att det finns fler rötägg inom väktaryrket än tex taxiyrket....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024