Fråga, väktare vs krogvakt (befogenheter)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pertan skrev:
Helt rätt nästan, hur en kula som går i ca 1300m/s V0 ska kunna gå in i låret och ut genom axeln blir nog svårt rent praktsikt, men teoretiskt så går det och farten /anslagsenergin räcker, AK5 ammo 5.56x45 slår sönder inre organ med sin höga hastighet, skulle ammunitionen vara av hålspets så skulle den som träffas få betydligt större skador, dessa kulor kom fram efter att man i Geneve koventionen kommit överens om att inte använda halvmantlad ammunition.

Du får skyddsvisitera vid envarsgripande.

Söker man fakta om saker så är det naturligt att fråga, men många skriver sina gissningar :kocko som svar, sök på nätet så får ni :fakta fakta, läs den åtminstone innan ni skriver inlägg, sen kan man diskutera tolkningar och om det är något man inte förstått. :tummenupp

Utgångshastigheten för AK5 är 930m/s

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Chris Ash skrev:
Utgångshastigheten för AK5 är 930m/s

Helt rätt den första ammon som kom var hårdare laddad och det var den jag använde, sen *laddade man ner* ammon med tanke på konventioner och deras överenskomelser. Jakt ammon ligger kvar på ca 1150m/s

Calibre 5,56x45
Model 5,56mm Sk Ptr 5 stkprj

Projectile weight Gram 4 Gram

V0 mps 930 mps
V0 fps 3051 fps

This is Sweden's standard 5,56x45 ball today. It has a hard steel core in the tip of the projectile which gives the ball a very good penetration on hard targets. It will penetrate 3,4mm steel on 500 meters or a modern helmet on up to 800 meters.

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Kakan skrev:
:7peta jag får bära batong så nu får du förklara dej

Läser du under så har jag skrivit:
Ungefär så. Nån som kan det bättre?
Hade du sedan läst hela tråden hade du sett
att jag fått det påpekat ett par gånger! :tungan
Ska genast läsa på om väktare i alla dess
former! :mattias

Mr Ash: Eftersom slutet på våran lilla debatt
låg på novellnivåer får jag återkomma när jag har
lite mer tid. Det var intressant! :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pertan skrev:
Helt rätt den första ammon som kom var hårdare laddad och det var den jag använde, sen *laddade man ner* ammon med tanke på konventioner och deras överenskomelser. Jakt ammon ligger kvar på ca 1150m/s

Calibre 5,56x45
Model 5,56mm Sk Ptr 5 stkprj

Projectile weight Gram 4 Gram

V0 mps 930 mps
V0 fps 3051 fps

This is Sweden's standard 5,56x45 ball today. It has a hard steel core in the tip of the projectile which gives the ball a very good penetration on hard targets. It will penetrate 3,4mm steel on 500 meters or a modern helmet on up to 800 meters.

.223 jaktammunition är väl betydligt elakare än 5.56x45 avlossad från AK5? Jag vet att om vapnet är M16 så går det ganska stor skillnad på uppkomna skador då den dels har lite högre hastighet samt en annan pipräffling.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Chris Ash skrev:
.223 jaktammunition är väl betydligt elakare än 5.56x45 avlossad från AK5? Jag vet att om vapnet är M16 så går det ganska stor skillnad på uppkomna skador då den dels har lite högre hastighet samt en annan pipräffling.

AK5 ammo heter 223 civilt och M16 kör med 5.56x43 lika med 222rem civilt och AK4:an och Ksp58 :ans ammo heter 7.62x51 militärt och 308win civilt den militär är dock för hårt laddad för att skjutas i min bössa, stämplar tändhatten.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pertan skrev:
AK5 ammo heter 223 civilt och M16 kör med 5.56x43 lika med 222rem civilt och AK4:an och Ksp58 :ans ammo heter 7.62x51 militärt och 308win civilt den militär är dock för hårt laddad för att skjutas i min bössa, stämplar tändhatten.

5.56x45 är standard NATO-ammunition och passar i jänkarnas bössor också, den gamla 5.56x43 är väl till de tidigaste versionerna av M16?

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
DumbassDriver skrev:
Läser du under så har jag skrivit:
Ungefär så. Nån som kan det bättre?
Hade du sedan läst hela tråden hade du sett
att jag fått det påpekat ett par gånger! :tungan
Ska genast läsa på om väktare i alla dess
former! :mattias

Hihi jo jag såg det när jag läste hella tråden sen :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln