Fråga..Vem f..n röstar så här???

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Ojje skrev:
2674759 Jag är ju äldre också men jag tycker synd om de som har försäkringar som är orimligt höga.
Kan man inte ha en rimlig peng som man betalar per säsong och så höjer man självrisken istället?

Om det blir som regeringen har som förslag, så kommer säkert FB att komma med flera varianter, dom vill ju fortfarande ha kunder, ett sätt är ju som du skriver, hög självrisk, ev deponera självrisken under försäkringstiden m.m.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
gabor2 skrev:
2674762 Nonsens ! Vissa skaffar aldrig barn och andra köper sh hoj ! båda förtjänar att få utvecklas som det passar dem ! Att syssla med sporter eller intressen som utmanar och utvecklar kan aldrig vara fel ! lev i en låda om du inte har råd med försäkringen är det dummaste man kan säga när det finns ett mycket bra och fungerande system som nu monteras ned ! sorgligt !
Förstår inte ditt inlägg..
Var påstår jag att människor inte har rätt att utöva sina intressen??

Däremot är extremsporter och övriga fritidsaktiviteter en "lyxvara" som inte är livsnödvändig och därför kan dessa ha ett pris som inte alla kan betala..
Tillhör man statistiskt en högriskgrupp så får man ev finna sig i att betala, eller
som i detta fall.. byta till en annan typ av hoj!

zaya

Speed of life
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Yzf R6
Jag ville bara säga om det skulle bli en höjning med 250% så är det bara dumt och överdrivet punkt slut...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Unga personer=adreralinpundare, 30+=risk för stroke osv. Orka bråka låt försäkringsbolagen ta våra pengar jag åker ändå på vägarna. Får väl jobba över 2timmar så jag har råd.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
wannagofast skrev:
2674644 Och så fick vi då äntligen ett inlägg som berättigar de höga premier försäkringsbolagen kräver av unga mc-förare..
För din ålder så måste jag säga att dina inlägg är väldigt substanslösa och saknar grund. Språket jag använde mig av i mitt förra inlägg var menat att väcka en reaktion från din sida, alla har vi vart (eller är) unga.
Är det verkligen så enkelt att bara höja alla avgifter för att bli av med ett "problem"? Mig vetligen så är även den äldre gruppen med mc-förare ett problem då de har fått kortet "på köpet" och ofta kör utan fullgod skyddsutrustning.
Kan ta mig själv som exempel. Jag är 24 år och har arbetat som yrkeschafför i 5 år. Det innebär att jag har kört i genomsnitt 55 mil om dagen, 5 dagar i veckan.
Övning ger ju färdighet heter det, men oavsett, ska jag straffas med ekonomiska sanktioner för att jag är ung. Rätt eller fel? Svaret är moderaterna.

Edit: Allt för att du ska förstå, newstead

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Afterburner skrev:
2675696 För din ålder så måste jag säga att dina inlägg är väldigt substanslösa och saknar grund. Språket jag använde mig av i mitt förra inlägg var menat att väcka en reaktion från din sida, alla har vi vart (eller är) unga.
Är det verkligen så enkelt att bara höja alla avgifter för att bli av med ett "problem"? Mig vetligen så är även den äldre gruppen med mc-förare ett problem då de har fått kortet "på köpet" och ofta kör utan fullgod skyddsutrustning.
Kan ta mig själv som exempel. Jag är 24 år och har arbetat som yrkeschafför i 5 år. Det innebär att jag har kört i genomsnitt 55 mil om dagen, 5 dagar i veckan.
Övning ger ju färdighet heter det, men oavsett, ska jag straffas med ekonomiska subventioner för att jag är ung. Rätt eller fel? Svaret är moderaterna.
Ett litet tips bara: slå upp ordet subvention till nästa gång du tänker använda det.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
newstead skrev:
2675723 Ett litet tips bara: slå upp ordet subvention till nästa gång du tänker använda det.
Ursäktar mig för den språkliga missen och reserverar mig härmed för framtida felskrivningar. Givetvis var det ekonomiska sanktioner jag menade. Hoppas du kan förlåta mig.

Last edited:

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Måste bara fråga;

Är det ingen som har tänkt på att en eventuell höjning på 250% kan betyda att det blir en aning dyrare för ALLA att försäkra sina hojar, även om det givetvis kommer att svida mer för "Sigge snorvalp" än för "Arne erfaren"..

Jag menar, sist jag kollade var det ju inte direkt gratis att försäkra en ny literhoj även om man är över 35.:va

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Lx3 skrev:
2675962 Måste bara fråga;

Är det ingen som har tänkt på att en eventuell höjning på 250% kan betyda att det blir en aning dyrare för ALLA att försäkra sina hojar, även om det givetvis kommer att svida mer för "Sigge snorvalp" än för "Arne erfaren"..

Jag menar, sist jag kollade var det ju inte direkt gratis att försäkra en ny literhoj även om man är över 35.:va
Jo, det har jag tänkt på. Men jag är ändå av åsikten att andra inte ska behöva betala för mina intressen, precis som jag inte ska behöva betala för andras intressen.

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
newstead skrev:
2676032 Jo, det har jag tänkt på. Men jag är ändå av åsikten att andra inte ska behöva betala för mina intressen, precis som jag inte ska behöva betala för andras intressen.

Jo, det kan jag väl hålla med om..

Men som det skrivits tidigare i den här tråden ska det väl isf gälla alla.

Om inte den ensamstående mamman med golfen vill betala min sjukhusräkning efter en misslyckad wheelie så ska jag inte behöva betala hennes lungcancer behandling efter att hon rökt två paket om dan i 30 år...:rolleyes:

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Allt är en generationsattityd. Sen 60talist och tidigt 70talist kommer ifrån ett annat "tänk" än sen 70talist och 80talist. Vi har en attiyds förändring i samhället det märks mycket väl. Därför är det omöjligt att argumentera med vissa individer för dom har blivit lärda uppväxta och inkörda på ett helt annorlunda sätt.
Men att unga ska bli diskriminerade pågrund av sin ålder är fel, det straffar sig i slutändan och det är bara att titta på skenförsäkringar, olovlig körning osv.
Ställ alla mot samma villkor och bygg upp premierna därifrån. Har du aldrig smällt ska du få premie sänkning emot en som smällt mycket, valt bo i ett område där det är lite stöld osv.

Det är vad jag tycker i alla fall, den här attityden:
- Du ska minskäl gå igenom den tuffa banan innan det blir lättare för dig för så var det för mig är så jävla omogen och korkad.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Afterburner skrev:
2675696 För din ålder så måste jag säga att dina inlägg är väldigt substanslösa och saknar grund. Språket jag använde mig av i mitt förra inlägg var menat att väcka en reaktion från din sida, alla har vi vart (eller är) unga.
Övning ger ju färdighet heter det, men oavsett, ska jag straffas med ekonomiska sanktioner för att jag är ung. Rätt eller fel? Svaret är moderaterna.

Edit: Allt för att du ska förstå, newstead
Egentligen borde jag ignorera detta men..

Du "straffas" inte för att du är ung, men för att du tillhör en grupp mc-förare som är överrepresenterade i olycksstatistiken..
Detta är lika för alla och om det inte funkar ekonomiskt så är det bara att vänta.. alt köpa en annan hoj!!

Ang din kommentar om äldre med körkort "på köpet", så anser även jag att man borde se över detta eftersom trafiksituationen idag kräver annat!!

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
Är inte hela iden med försäkringar att kolektivet ska betala för den enskilde vid skada, förstår inte detta snack om att "vill inte att andra ska betala" ge fan i att försäkra då, då slipper ni belasta någon annan och ni kan sova gott om natten.

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
espa skrev:
2676251 Är inte hela iden med försäkringar att kolektivet ska betala för den enskilde vid skada, förstår inte detta snack om att "vill inte att andra ska betala" ge fan i att försäkra då, då slipper ni belasta någon annan och ni kan sova gott om natten.

OjOjOj vad klockrent !!!!! Faaan att jag själv inte kom på det:tummenupp

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
espa skrev:
2676251 Är inte hela iden med försäkringar att kolektivet ska betala för den enskilde vid skada, förstår inte detta snack om att "vill inte att andra ska betala" ge fan i att försäkra då, då slipper ni belasta någon annan och ni kan sova gott om natten.

Exaktementum!! Det är därför det känns som vi alla är/kommer bli lurade när det burit sig i ALLA år, men nu skall det höjas med flera 100%. "It sounds like bullshit to me" Allra helst då olycksstatestiken går ner mer och mer varje år, i förhållande till antal in/nyregistrerade hojar.:va

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...