Frågor angående Husqvarna SMS 125

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Tjenare jag ska snart köpa en Husqvarna SMS 125 och vill ej köra strypt så jag undrar var man kan köpa delar till den och kan jag ha t.ex Husqvarna WR 125 avgasrör och sånt eller blir det bara skit då?

Hur är den hojen att köra på gata? Är fjädringen okej , bra gasrespons osv?

Nån som har några tips för att slanga sen då och nått jag måste tänka på då? Kan redan grunderna för Scooter men helt ovan vid växlar.

Sen så är sista frågorna hur många hästar bänkar den ostrypt/med ett ostrypt effektrör på ett ungefär och hur mycket soppa dricker den ungefär?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Alltså, alla dina frågot har blivit besvarade minst fem gånger om de senaste månaderna...

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
"Jag har skrivit massor om Husqvarna SMS125 i den här forumsdelen, sök och du skall finna!
Jag köpte min med 1000 mil på mätaren och en helt nyrenoverad motor (tidigare ägaren skar den ordentligt).
Sålde den efter 400 mil och det enda jag gjorde var att byta olja i växellådan samt byta batteriet.
Startade alltid utan problem och gick väldigt bra.
GGn har mer effekt (samma klass som EXC/WR) och kräver service därefter.
Husqvarnan är mer jämförbar med en Aprilia RS om man kollar på service och underhåll, mer körtimmar/timme meck helt enkelt.
Jag ångrar fortfarande att jag sålde den faktiskt..." taget ur annan tråd skrivet av Degenerate

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
"Jag har skrivit massor om Husqvarna SMS125 i den här forumsdelen, sök och du skall finna!
Jag köpte min med 1000 mil på mätaren och en helt nyrenoverad motor (tidigare ägaren skar den ordentligt).
Sålde den efter 400 mil och det enda jag gjorde var att byta olja i växellådan samt byta batteriet.
Startade alltid utan problem och gick väldigt bra.
GGn har mer effekt (samma klass som EXC/WR) och kräver service därefter.
Husqvarnan är mer jämförbar med en Aprilia RS om man kollar på service och underhåll, mer körtimmar/timme meck helt enkelt.
Jag ångrar fortfarande att jag sålde den faktiskt..." taget ur annan tråd skrivet av Degenerate

Tack för svaret det hjälper väl endel men det besvarar inte alla frågor ändå ;) Så om nån vet svaret får ni gärna svara :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Delar finns det handlare i Sverige som kan plocka fram alla.
Det finns inget avgasrör som är specifikt gjort för SMS125 vad jag vet, man använder som som är till WR125.
Hojen rockar på gata, fjädring, bromsar och chassi är bra.
Gasresponsen är det inte heller något fel på, det är dock rekommenderat att man bytar till större förgasare (32-34mm), särskilt ifall man ska köra ostrypt.
Jag upplevde att det svåra med att slanga växlad hoj var att hålla sig på balanspunkten, men när man väl har lärt sig så är det inga problem.
Med ett HGS system och större förgasare så får du väl ut 30-32 hästar på hjulet.
Min drack en liter milen vid inspirerad körning, lite drygt hälften när jag pendlade (vilket man nästan aldrig gjorde för det är så jävla kul att köra som ett fucko.

Frågor på detta? :fakta

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Delar finns det handlare i Sverige som kan plocka fram alla.
Det finns inget avgasrör som är specifikt gjort för SMS125 vad jag vet, man använder som som är till WR125.
Hojen rockar på gata, fjädring, bromsar och chassi är bra.
Gasresponsen är det inte heller något fel på, det är dock rekommenderat att man bytar till större förgasare (32-34mm), särskilt ifall man ska köra ostrypt.
Jag upplevde att det svåra med att slanga växlad hoj var att hålla sig på balanspunkten, men när man väl har lärt sig så är det inga problem.
Med ett HGS system och större förgasare så får du väl ut 30-32 hästar på hjulet.
Min drack en liter milen vid inspirerad körning, lite drygt hälften när jag pendlade (vilket man nästan aldrig gjorde för det är så jävla kul att köra som ett fucko.

Frågor på detta? :fakta
Tack som f-n för svaret! Det var precis vad jag ville höra! Tur att jag har en 34mm fögg liggandes hemma som jag kan slänga på då. Det låter som en perfekt hoj om man vill köa mer än skruva och ändå kunna ha kul. Nu är jag bestämd på vilken hoj jag ska ha iaf. Tycker Husqvarnan är snyggare än Ktm och fixar man ett schysst dekalkit så blir det nog grymt

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tack som f-n för svaret! Det var precis vad jag ville höra! Tur att jag har en 34mm fögg liggandes hemma som jag kan slänga på då. Det låter som en perfekt hoj om man vill köa mer än skruva och ändå kunna ha kul. Nu är jag bestämd på vilken hoj jag ska ha iaf. Tycker Husqvarnan är snyggare än Ktm och fixar man ett schysst dekalkit så blir det nog grymt

Finns rätt feta dekalkit till Husqvarna, hoppas du gör slag i saken och skaffar dig en! :yoparty

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Finns rätt feta dekalkit till Husqvarna, hoppas du gör slag i saken och skaffar dig en! :yoparty

Trust me , Inom absolut max 2 månader så står det en Husky i mitt garage. Vet du förresten var man kan köpa dekalkit? Har inte hittat nått men kommer troligen trycka upp personliga dekaler för att få den unik :)

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04

Trust me , Inom absolut max 2 månader så står det en Husky i mitt garage. Vet du förresten var man kan köpa dekalkit? Har inte hittat nått men kommer troligen trycka upp personliga dekaler för att få den unik :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848

Ebay finns det massor på, annars så checka med återförsäljare av Husqvarna!

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Hur mäter sig en GasGas Halley mot Sms? Har eventuellt hittat en för rätt billig peng

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Hur mäter sig en GasGas Halley mot Sms? Har eventuellt hittat en för rätt billig peng

Halleyn är GasGas motsvarighet till sms:en, dvs lite billigare fjädringskomponenter osv. Tror inte att du skulle bli missnöjd med en GG. :)

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Halleyn är GasGas motsvarighet till sms:en, dvs lite billigare fjädringskomponenter osv. Tror inte att du skulle bli missnöjd med en GG. :)
Aha men är det värt att ge 25000 för en tokfräsch 09a som gått 200 lugna mil , sprillans nya Michelin däck och det är en firma så beg-garanti ingår i 6månader?

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Aha men är det värt att ge 25000 för en tokfräsch 09a som gått 200 lugna mil , sprillans nya Michelin däck och det är en firma så beg-garanti ingår i 6månader?

Det är det om du frågar mig, det är ett fruktansvärt bra pris. Anledningen till att GasGas är såpass billigt jämfört med tex Husqvarna och KTM är att det är betydligt ovanligare hojar, och därmed mer okända. Med detta sagt så är dom inte sämre, jag har hittills ägt en GG och är påväg att köpa en ny så jag är nöjd iallafall.
Delar är inget problem heller, märket fick nyss en ny importör (KGK, generalagent för suzuki) och dessutom har Karlströms motor en fantastiskt välsorterad webshop som jag stark kan rekommendera för GG-grejer. :tummenupp

Om du köper den så får du gärna återkomma med vad du tycker om hojen! :)

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Skiter björnen i skogen? :hihi

Haha men det blev inte den hojen. Gillade inte den för den kändes rätt liten och jag är ganska lång (187cm) så Husqvarna och Ktm är nog bättre alternativ.

Nån som vet om FMF rör till Husqvarnan är bra eller ren skit? Dom är så jävla heta iaf ;)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!