Frågor angående Husqvarna SMS 125

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Jag är inne på samma spår som Mattyyy här på forumet, att köpa en gasgas istället för en Husqvarna för det finns ju inga på blocket...
Vad tror ni om denna: http://www.blocket.se/gavleborg/Gas_Gas_125_SM___04_40221769.htm?ca=10&w=2
Är det lika krävande service på denna som på ktm?
Och om det skulle vara något konstigt med den, vad skulle det vara? :)

Mvh

Som jag förstått så har både KTM och GasGas "ren" crossmotor som kräver mer underhåll än Husqvarna SMS

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Precis som Mattyyy säger så är det lika mycket underhåll på den som det är på ktm:en, tycker dock inte att det är speciellt krävande med tanke på hur roliga dom är.

Dock är det inte direkt jobbigt att varken byta oljan eller kolven. Sålänge du slipper ras så är det inte så överdrivet jobbigt med tvåtaktare :)

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Precis som Mattyyy säger så är det lika mycket underhåll på den som det är på ktm:en, tycker dock inte att det är speciellt krävande med tanke på hur roliga dom är.

Dock är det inte direkt jobbigt att varken byta oljan eller kolven. Sålänge du slipper ras så är det inte så överdrivet jobbigt med tvåtaktare :)

I så här låga kubik så är det betydligt roligare med en 2T iaf ;)

Men vad för intervaller är det på en GasGas 125 då? Nån borde veta det iaf. Skruva har jag inget emot särskilt inte med tanke på att jag ska utbilda mig till bilmekaniker så då klarar jag nog av en liten 2T motor ;)

Men hur stor skillnad är det mellan modellen med Öhlins framgaffel och bakdämpare jämfört med modellen med marzocchi (?) framgaffel och Öhlinsbakdämpare? Skiljer nått annat mellan dom hojarna eller är det "bara" det?

Effektmässigt om man jämför dessa 4 hojar så hur placerar dom sig/hur många hk levererar dom ostrypta/med effektrör? Hojarna jag vill jämföra då är : KTM Exc 125 , GasGas Halley SM 125 , GasGas EC 125 och Husqvarna WR125 vilken är piggast/slöast och hur mycket skiljer mellan dom?

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
I så här låga kubik så är det betydligt roligare med en 2T iaf ;)....
....Hojarna jag vill jämföra då är : KTM Exc 125 , GasGas Halley SM 125 , GasGas EC 125 och Husqvarna WR125 vilken är piggast/slöast och hur mycket skiljer mellan dom?

På min 200 körde jag iallafall oljebyte var 10:e timme på ett ungefär, kolven kan du köra en 40-50 timmar med utan att behöva byta. :)

Det är bara gaffeln som skiljer på dom modellerna, Öhlins är ju den finaste dämpningen du kan ha på en hoj om du frågar mig iallafall. Dock svindyrt när man måste byta packboxar/bussningar i gaffeln.. :näsblod

Det du ska tänka på om du vill ha en motard är att du köper en med motardbromsar och motardfjädring, det är det som gör störst skillnad i upplevelsen och inte om det är öhlins/marzocchi.

Angående effekten så är jag helt övertygad om att du inte skulle känna skillnad på vilken av hojarna du provade som hade mest effekt, det skiljer som mest en/ett par hästar. Det som gör störst skillnad är drevningen på hojen, där kan man göra mycket för att ändra hur hojen ska gå.

Det jag skulle göra om jag vore du är att åka runt och provköra alla hojarna som finns i närheten och se vilken du gillar bäst :tummenupp

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Det jag skulle göra om jag vore du är att åka runt och provköra alla hojarna som finns i närheten och se vilken du gillar bäst :tummenupp

Tack för svaret! Men tyvärr så är problemet att det finns inga i närheten iaf inte hos företag och dom privatpersoner jag kontaktat vägrar låta mig provköra utan kort.

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Tack för svaret! Men tyvärr så är problemet att det finns inga i närheten iaf inte hos företag och dom privatpersoner jag kontaktat vägrar låta mig provköra utan kort.

Jo det är ju trots allt ganska förståeligt..

Men när jag ska köpa hoj så vet jag innerst inne vilken det är jag vill ha även om det är svårt att välja, följ den känslan så blir du nog nöjd :tummenupp

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Jo det är ju trots allt ganska förståeligt..

Men när jag ska köpa hoj så vet jag innerst inne vilken det är jag vill ha även om det är svårt att välja, följ den känslan så blir du nog nöjd :tummenupp
Ska jag följa den känslan så blir det en GasGas såklart ;) Verkar vara den bättre hojen av dom då Husqvarnan är "lite" slöare , Ktm är ktm så det håller väl inte och Gasgas lär hålla då all erfarenhet jag har av deras 2T motorer är bra dock så är deras egna 4T motorer ren skrot. Sen att den har öhlins är ju ett stort plus :banana

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Ska jag följa den känslan så blir det en GasGas såklart ;) Verkar vara den bättre hojen av dom då Husqvarnan är "lite" slöare , Ktm är ktm så det håller väl inte och Gasgas lär hålla då all erfarenhet jag har av deras 2T motorer är bra dock så är deras egna 4T motorer ren skrot. Sen att den har öhlins är ju ett stort plus :banana

Kör på en GasGas skulle jag säga isåfall :tummenupp

Haha käft, jag har ju en sån motor! :gråta

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
I helgen blir det förmodligen att åka iväg och köpa en GasGas ec 125 -04 :) Nästan 100 mil tur och retur e det värt :) Hoppas hojen ser bra ut när man kommer fram

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Länka! :) Eller lägg upp bild på den!

6303754559.jpg6369661283.jpg

Det blir inte i helgen utan den 3/4de Juli då Farsan kan inte i helgen och under veckan och nästa helg ska vi till Uddevalla på MX Vm men på Tisdag/Onsdag veckan efter så går det :) Bättre sent än aldrig!

WRR125

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2012
Hoj
Suzuki DRZ 400 SM -07
Blir nog en bra hoj för dig :tummenupp
Tänkte köpa 2T först men så blev de bara inte... ;/

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Blir nog en bra hoj för dig :tummenupp
Tänkte köpa 2T först men så blev de bara inte... ;/

Nästan så man vill ha 4T med ett schysst slipon ändå för dom låter ju förjävla gött! Men samtidigt vill jag ju ha kul som fan och mycket effekt ;) Och jag vill ändå kunna köra lite på crossbana/Enduroslingan ibland. Men vi får köra nån/några gång/er sen när jag fixat lappen för det är inte långt till v-rås från E-tuna :) Jag lär ju vara ofta i västerås och köra där för jag trivs bättre där än i Eskilstuna ;)

WRR125

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2012
Hoj
Suzuki DRZ 400 SM -07
Nästan så man vill ha 4T med ett schysst slipon ändå för dom låter ju förjävla gött! Men samtidigt vill jag ju ha kul som fan och mycket effekt ;) Och jag vill ändå kunna köra lite på crossbana/Enduroslingan ibland. Men vi får köra nån/några gång/er sen när jag fixat lappen för det är inte långt till v-rås från E-tuna :) Jag lär ju vara ofta i västerås och köra där för jag trivs bättre där än i Eskilstuna ;)

Funderar på att sälja WR:en för en KTM 125 sm.... Any thoughts?

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Funderar på att sälja WR:en för en KTM 125 sm.... Any thoughts?

Nej köp en GasGas EC 125 ;) Oftast billigare , snyggare , har Öhlins dämp original osv. Kul att vara annorlunda också men är du inte sugen på en Gasse så kör på en Husqvarna WR125 eller KTM Exc 125 :) Enda nackdelarna jag ser är att dom drar lite mer soppa och dom låter inte lika skönt :brynad

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!