Frågor man aldrig vågar ställa

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För ganska många år sedan tittade jag på mindre vindkraftverk.
Generatorn satt i markplan och drevs av en drivaxel som gick till en vinkelväxel uppe vid snurran.
Jag trodde att det var så man byggde nufötin.
Nu har det satts upp en del i trakterna.
Dessa har generatorn uppe i snurran, vilket inte känns lättservat.
Till på köpet fick jag reda på för ett par veckor sedan att om de snurrat tre varv, så snurrar man tillbaks dem, eftersom det går kabel från generatorn och ner.
Varför gör man så?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För ganska många år sedan tittade jag på mindre vindkraftverk.
Generatorn satt i markplan och drevs av en drivaxel som gick till en vinkelväxel uppe vid snurran.
Jag trodde att det var så man byggde nufötin.
Nu har det satts upp en del i trakterna.
Dessa har generatorn uppe i snurran, vilket inte känns lättservat.
Till på köpet fick jag reda på för ett par veckor sedan att om de snurrat tre varv, så snurrar man tillbaks dem, eftersom det går kabel från generatorn och ner.
Varför gör man så?

Det är enorma förluster i att ha en axel ner genom stolpen och växlar och grejor.
Dessutom vill man inte ha grejor som kan gå sönder så att propellern börjar snurra fritt och obelastat.
Vestas (tror jag det var) hade problem med sina växelhus vilket gjorde att en del snurror varvade ihjäl sig.

Anledningen till att man vrider tillbaka kraftverket är ju för kabelns skull, med dom effekterna kan man inte ha släpringar.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
För ganska många år sedan tittade jag på mindre vindkraftverk.
Generatorn satt i markplan och drevs av en drivaxel som gick till en vinkelväxel uppe vid snurran.
Jag trodde att det var så man byggde nufötin.
Nu har det satts upp en del i trakterna.
Dessa har generatorn uppe i snurran, vilket inte känns lättservat.
Till på köpet fick jag reda på för ett par veckor sedan att om de snurrat tre varv, så snurrar man tillbaks dem, eftersom det går kabel från generatorn och ner.
Varför gör man så?

För att det funkar











bäst.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur kan du veta det, det är ingen som har listat ut det än...

Så du hävdar att du har det?

Kom inte och skriv "dåligt", ett mer uttömmande krävs nog för att få en uppfattning.

Ni har nog varsin poäng, det medges.

Jag vill mena att svaret är lika obegripligt som skrämmande. Man får betänka det är hormoner som talar.

Vidhåller att det är inga problem att ställa frågan, för att sedan lubba iväg med mina löjeväckande hoppsasteg.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag undrar om ordet "sporthoj" har nånting med sex att göra på norska. Eller varför poppar det då och då upp trådar som mer kan beskrivas som knullförmedling i Bergen? :rofl
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är Umeå världens mest rondelltäta stad? Jag tappade räkningen på hur jäkla många snurror jag körde igenom.. :crash
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är Umeå världens mest rondelltäta stad? Jag tappade räkningen på hur jäkla många snurror jag körde igenom.. :crash

Ja, vi ledde för ett tag sedan, men det byggs nya hela tiden så sånt ändras ju....
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39806.0

Över 60st 2010, och det har väl tillkommit ett tiotal IAF

I en fyrvägskorsning högg dom bara ner en stolpe i mitten med en skylt på och kallade det rondell, bussarna tar i stolpen när dom kör rakt igenom korsningen
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
För ganska många år sedan tittade jag på mindre vindkraftverk.
Generatorn satt i markplan och drevs av en drivaxel som gick till en vinkelväxel uppe vid snurran.
Jag trodde att det var så man byggde nufötin.
Nu har det satts upp en del i trakterna.
Dessa har generatorn uppe i snurran, vilket inte känns lättservat.

Riktigt moderna verk har ibland inte växellådor alls utan löser det där med kraftelektronik alternativt eller kombinerat med mångpolig stator (synd då de får en fetare ring kring axeln). Då försvinner också det mesta av servicebehovet och man slipper att växellådan stjäl effekt och faktiskt en ganska stor del av ljudet (ibland hör man vindkraftverk som låter mycket mer än andra, då är det nästan alltid just växellådan som är paj.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top