Varför är hundägare i regel någon form överviktiga? Från "lätt överskott av underhudsfett" till att ha antagit formen av en mänsklig barbapappa. Det verkar dessutom som om storleken på hu.nd spelar in. Rottis eller motsvarande storlek på hund så tenderar husse och/eller matte att vara tjockare än om djuret är av terrierstorlek.
K
Hundägare borde få mer vardagsmotion än medelsvensson och det är vardagsmotionen som motverkar övervikt. Inte att vara som jag, en "aktiv soffpotatis" som går på gymet tre gånger i veckan men annars är skapligt stillasittande. Nej, jag har ingen rippad kropp jag heller... Och det närmsta som kommer hund hemma är dammråttorna som reser sig på bakbenen och fräser när jag tänder lyset.
Har under ca.20 år umgåtts och jobbat med olika former av hundägare, från vanliga myshundar till tjänstehundar inom försvarsmakten där hundägarna har varit av större antal överviktiga, procentuellt sett, än de utan hund. Det slår inte fel, är det bara i min krets det är så? När jag tänker efter så är de tjockaste jag känt genom åren hundägare.
OBS! Jag har inget emot tjocka människor. Har varit en riktig heffaklump själv.
Men med de kraven på fysik exkluderar du ju i princip bara aktiva sportutövare och dom har inte tid över för jyckar.