Frågor man aldrig vågar ställa

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Motoraplikationer.
Jag har frågat tidigare, men var inte nöjd med svaren.
För ett gäng år sedan fick en kompis problem med båtmotorn.
En marinkonverterad cheva 350.
Kylkanalerna var totalt uppröötna.
Vi kastade i en vanlig pu-motor (350 med TPI).
Skillnaden var att den går bättre och snålare, samt att det numer är värme indragen till både manöverplatsen och ruffen.
Varför marinkonverteras motorerna?

Samma sak med snöskojters.
Ingen erfarenhet av sådana, men varför byggs de inte på MC-teknik, med rullgas, växellåda och allt?

Rullgas på skoter skulle vara högst opraktiskt då man inte alls har en lika statisk körställning som på en hoj... Dvs. man står ibland med bägge fötterna på ena fotsteget och bryter och sliter i styret och då är en vridning av handleden högst opraktisk jämfört med att trycka in tumreglaget.

Variatorn är förutom som nån annan nämnde betydligt lättare viktmässigt än en växellåda samt också högst praktisk då den är automatisk och steglös (läs anledningen till tumgas) Sen är skotermotorer till största del ganska extrema tvåtaktsmotorer som presterar toppeffekt i ett ganska snävt varvtalsområde därför är det bra att ha en apparat som hela tiden låter motorn arbeta där oavsett hastighet och motstånd.

Kolla runt på lite skoterfilmer på nätet som kommer du snabbt att inse att det skulle vara i det närmaste omöjligt att hinna växla när man bryter runt i lössnön med en motor som tappar all effekt så fort varvtalet sjunker!

Gällande din båtmotorfråga funderar jag på varför nån överhuvudtaget investerar i drev, motorer osv. från exempelvis Mercruiser? Då dessa förutom från att låta fränt drar sjuka mängder bränsle, är tunga jämfört med moderna utombordare, inte håller för saltvatten utan man får byta en massa svindyra prylar efter ett par år i saltvatten....
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Rullgas på skoter skulle vara högst opraktiskt då man inte alls har en lika statisk körställning som på en hoj... Dvs. man står ibland med bägge fötterna på ena fotsteget och bryter och sliter i styret och då är en vridning av handleden högst opraktisk jämfört med att trycka in tumreglaget.

Variatorn är förutom som nån annan nämnde betydligt lättare viktmässigt än en växellåda samt också högst praktisk då den är automatisk och steglös (läs anledningen till tumgas) Sen är skotermotorer till största del ganska extrema tvåtaktsmotorer som presterar toppeffekt i ett ganska snävt varvtalsområde därför är det bra att ha en apparat som hela tiden låter motorn arbeta där oavsett hastighet och motstånd.

Kolla runt på lite skoterfilmer på nätet som kommer du snabbt att inse att det skulle vara i det närmaste omöjligt att hinna växla när man bryter runt i lössnön med en motor som tappar all effekt så fort varvtalet sjunker!

Gällande din båtmotorfråga funderar jag på varför nån överhuvudtaget investerar i drev, motorer osv. från exempelvis Mercruiser? Då dessa förutom från att låta fränt drar sjuka mängder bränsle, är tunga jämfört med moderna utombordare, inte håller för saltvatten utan man får byta en massa svindyra prylar efter ett par år i saltvatten....

Tumgas tror jag bara är ren konservatism, det har alltid varit så får det vara.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Fråga kolon:

Hur sitter brudarnas Bikinis:arsele kvar i Beach volleyn?? ,:Bugar

Menar, som de hoppar å står i,,,,

Kan det vara "påmålade":7peta Typ Bodypaint... frågas kom?
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Tumgas tror jag bara är ren konservatism, det har alltid varit så får det vara.

Vetefan.... Har då aldrig sett nån som bytt till rullgas förutom möjligtvis på nåt gammalt dragracingekipage. På både skoter och fyrhjuling tycker då jag att det är ruggigt praktiskt då man kommer åt gasen lätt oavsett körställning, Nackdelen kan väl vara att man blir lite trött i tummen vid långkörning särskilt om man kör en gammal förgasartrippel :)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tumgas tror jag bara är ren konservatism, det har alltid varit så får det vara.
Förmodligen.
Fast det spelar ingen roll.
Har kört snöskoter med rullgas, det var inga problem.
Har kört MC med tumgas, det var inga problem.
Inte så stor skillnad.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vetefan.... Har då aldrig sett nån som bytt till rullgas förutom möjligtvis på nåt gammalt dragracingekipage. På både skoter och fyrhjuling tycker då jag att det är ruggigt praktiskt då man kommer åt gasen lätt oavsett körställning, Nackdelen kan väl vara att man blir lite trött i tummen vid långkörning särskilt om man kör en gammal förgasartrippel :)

Jag fnös oxå åt tumgas förr innan jag började köra lite mer aktivt med fyrhjuling och skoter.

Tror inte det hade gått med rullats, tom motorvägarna hade rullats förr så dom första stormarna hade nog det med. Tror fsaktist att den första swampbiken jag körde hade konventionell gas.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Inte nödvändigtvis, kylmediat är i gasfas på returen och sugs in i kompressorn.

Oljan däremot är det värre med men jag skulle iaf. provat om det var special.
Hmm får nog ta en närmare koll..
Är det bara jag som undrar varför Culpa ska ha sitt kylskåp upponer och inte bara hänger om dörren istället?
Därför Culpa vill ha frysen överst.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Vetefan.... Har då aldrig sett nån som bytt till rullgas förutom möjligtvis på nåt gammalt dragracingekipage. På både skoter och fyrhjuling tycker då jag att det är ruggigt praktiskt då man kommer åt gasen lätt oavsett körställning, Nackdelen kan väl vara att man blir lite trött i tummen vid långkörning särskilt om man kör en gammal förgasartrippel :)

Nä utvecklingen är så pass anpassad efter deras proffsförare idag så skulle nån komma på att det var bättre med rullgas hade det redan sutte på stor del av maskinerna.
Men dom jag skrev tidigare är fingergas något som verkar bli populärare. Bland annat kör Kalle KJ Johansson med det i några filmklipp.

Kanske inget man sätter på gammelstormen dock ;-)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kan man dricka en halv liter grogg med 2dl sprit som det ligger
6 msk salt i..toppade?

Var ute på en vandring och drog i detta p.g.a felmärkt behållare..
Skulle vatt socker till hallonthet som bas...men salt var la lite väl i samma mängd

Detta är ju ganska mycket....så jag får nog späda ut det o göra
elektrolyt dricka av det o ha i vattenflaskorna??

Fick pipa in i civilationen och köpa nytt :)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Kan man dricka en halv liter grogg med 2dl sprit som det ligger
6 msk salt i..toppade?

Var ute på en vandring och drog i detta p.g.a felmärkt behållare..
Skulle vatt socker till hallonthet som bas...men salt var la lite väl i samma mängd

Detta är ju ganska mycket....så jag får nog späda ut det o göra
elektrolyt dricka av det o ha i vattenflaskorna??

Fick pipa in i civilationen och köpa nytt :)

E de ens drickbart smakmässigt!?
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
:)

Nej........fick löpa på och köpa nytt! Däremot späder jag ut det
i löparvattnet iåm med elektrolyt! Då är spriten inte förlorad

Nu var den den e dödlig saltgrogg.......lite väl högt dygnsintag :(

Spä å svep, NaCl lär va snällare än KCN å NaCN iaf :hihi
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top