Frågor man aldrig vågar ställa

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Vad tjänar en sökmotor som t.ex Google sina pengar på egentligen?

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Inte en ända fråga här inne går under rubriken, då de ställs..

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600

Annonsering genom Adwords. När du gör en sökning så är oftast de två eller tre första alternativen "sponsrade länkar". Dvs när du klickar på någon av dessa så kostar det en viss summa för annonsören.
Även länkarna som visas på sidan av sökresultatet är annonser.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Dom ringer mig en gång i veckan på jobbet och vill sälja "sökmotoroptimering" så att företaget ska hamna högst upp i träfflistan.

Senast dom gjorde det så kostade det 4900, jag googlade och vi var på fjärde träff, en konkurrent var första träff.

Då förklarade säljaren att dom nyss hade köpt en "optimering" av honom.

Varpå jag svarade, vad säger att du inte ringer någon annan efter mig och således petar ner mig ett snäpp?

När jag hade förklarat att det inte var intressant sänkte han priset med 2000 rakt av...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dom ringer mig en gång i veckan på jobbet och vill sälja "sökmotoroptimering" så att företaget ska hamna högst upp i träfflistan.

Senast dom gjorde det så kostade det 4900, jag googlade och vi var på fjärde träff, en konkurrent var första träff.

Då förklarade säljaren att dom nyss hade köpt en "optimering" av honom.

Varpå jag svarade, vad säger att du inte ringer någon annan efter mig och således petar ner mig ett snäpp?

När jag hade förklarat att det inte var intressant sänkte han priset med 2000 rakt av...

Är det inte en tredje part, och inte Google själva som säljer sökmotoroptimering?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
På det avståndet blir darrwe till snabbt svepande rrörelser över någon kilometer stort område, vilket leder till att förr eller senare träffar strålen för en millisekund.

Det räcker.

Måste vara en jävla laser som når ett plan 7000meter upp och en bra bit bort för att komma in i tuppkuken.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Måste vara en jävla laser som når ett plan 7000meter upp och en bra bit bort för att komma in i tuppkuken.

Det är ju själva vitsen med Laser, att ljusvågorna är koherenta och fotonerna deexiterar fler fotoner så att ljuset förstärks med samlad polarisation och våglängd och når väldigt långt.

Man kan ju lysa på utplacerade reflexer på månens yta och ta emot relektionerna med laser och på så sätt mäta endringar i månens form.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är ju själva vitsen med Laser, att ljusvågorna är koherenta och fotonerna deexiterar fler fotoner så att ljuset förstärks med samlad polarisation och våglängd och når väldigt långt.

Man kan ju lysa på utplacerade reflexer på månens yta och ta emot relektionerna med laser och på så sätt mäta endringar i månens form.

Jag vill se dig vifta med den lasern.

Lasrar når oändligt, i teorin, i verkligheten inte så värst långt.

Tror inte det var en pojk med nyckelring, men ett underlag till förbud har dom iallafall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vill se dig vifta med den lasern.

Lasrar når oändligt, i teorin, i verkligheten inte så värst långt.

Tror inte det var en pojk med nyckelring, men ett underlag till förbud har dom iallafall.

Näe, inte var det en nyckelring, men större än en ficklampa behöver den inte vara, och visst, laserljus dissiperas i atmosfären, men inte speciellt mycket.

Man studsar ju radiovågor mot månens yta och tar emot dom på jorden igen med måttliga effekter och lågbrusiga mottagare, och då är är dom ju inte speciellt samlade.

(man studsar även radiovågor mot flygplan, och det verkar dom inte ha något emot, eller dom kan inte säga något om det i alla fall)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Näe, inte var det en nyckelring, men större än en ficklampa behöver den inte vara, och visst, laserljus dissiperas i atmosfären, men inte speciellt mycket.

Man studsar ju radiovågor mot månens yta och tar emot dom på jorden igen med måttliga effekter och lågbrusiga mottagare, och då är är dom ju inte speciellt samlade.

(man studsar även radiovågor mot flygplan, och det verkar dom inte ha något emot, eller dom kan inte säga något om det i alla fall)

Nja, jämförelsen med radiovågor håller jag inte med om.

Provat lysa genom en vägg någon gång?:D

Gjorde lite tester med en 5w rörlaser en gång i tiden, den jävigaste laser jag haft i min närhet, men inte hade den gått ett par mil och kunnat lysa någon i ögonen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nja, jämförelsen med radiovågor håller jag inte med om.

Provat lysa genom en vägg någon gång?:D

Gjorde lite tester med en 5w rörlaser en gång i tiden, den jävigaste laser jag haft i min närhet, men inte hade den gått ett par mil och kunnat lysa någon i ögonen.

30mW och lyser över en kilometer:
http://www.handladigitalt.se/gron-laser-laserpekare-cr2-batteri-30mw-p-2955.html

700mW och räckvidd 2.5 mil
http://www.handladigitalt.se/gron-laser-extreme-laserpekare-700mw-p-3423.html

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Iof. gröna men dom siffrorna är nog i bästa fall.

Men ok den når planet, det enda som skulle isåfall synas vore en liten grön eller röd prick, inte mer.

Där är ju lite andra lysande prickar oxå, hur visste dom att det var en laser och hur i hela h-e kunde dom ange positionen på den?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S