Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sverige kan nog hållas nerstängt länge.

I Filippinerna är allt nerstängt trots att folk inte kan försörja sig, inga pengar eller mat från staten heller.

Läste om några svenska turister som inte ens fick vara på stranden, avhysta av militär. Och andra sidan har jag rapport från familjen att deras strand är full av folk som söker skaldjur att äta. Större delen av befolkningen lever bara en dag i taget så nästan ingen har något matförråd och få har sparade pengar.

Hört att butiker i Manila blivit plundrade, restaurangägare får sova i restaurangen för att vakta.

Den tidigare väldigt populära presidenten är inte så populär längre.

Jag lyssnade lite på en amerikansk trucker som satt och pratade skit på radion med en kompis, han körde en lastbil med en väldigt välkänd toapapperstillverkares logo på.
Han kunde inte stanna bilen lastad, och när han stannade olastad så öppnade han skåpet så att folk såg att den var olastad.

han sa "Give it another week or 2, then I'll need a tailgunner on my rig..."

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Annars får du bygga ett kartonghus med lite presseningar , ha ett hål på ena väggen.

Så såg det ut i början på 90-talet, 7 år efter jordbävningen, om man åkte från Mexico City ut till Teotihuacan, hela norra sluttningen ut ur stan proppat med små skjul i kartong och masonit. Hyffsad kontrast jämfört med Zona Rosa.

mexico-1993.jpg

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag lyssnade lite på en amerikansk trucker som satt och pratade skit på radion med en kompis, han körde en lastbil med en väldigt välkänd toapapperstillverkares logo på.
Han kunde inte stanna bilen lastad, och när han stannade olastad så öppnade han skåpet så att folk såg att den var olastad.

han sa "Give it another week or 2, then I'll need a tailgunner on my rig..."

Ha va fan e de så bra konds på 11meter pch skip över pölen :tummenupp

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Värmeavskiljande material har i princip alltid en folierad sida, som jag antar är den enda delen som ska reflektera bort värmestrålning.
Men..är det bara själva folien som gör jobbet oavsett vad den sitter på för material? Skulle det bli samma sak om man klistrade vanlig köksfolie på en skumplatta t.ex.?

- Men varför kan ingen svara mig....varför?...vaaarför!!?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, du kan limma hushållsfolie på frigolit och göra eget värmereflekterande material (för låga temperaturer)
Folien reflekterar och frigoliten isolerar mot vad som är bakom.
Ska du ha det någonstans där det blir riktigt varmt så skulle jag köpa färdigt.

Jag gjorde en reflektor bakom en gasollampa som var tvungen att stå nära en vägg (som blev väldigt varm) av en pajform av folie, dock hade jag ingen isolering utan bara luftgap bakom, funkade prima och värmen och ljuset spreds inåt rummet istället

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag är radioamatör, 11m är inte aktuellt i mitt fall...

Lokaltrafiken på 2m och 70cm är så död så en hel amatörer ligger och tuggar på 11m och 4m med folk.
Många har desutom jobbat med gamla polisnätet s70m och när det plockades ned 2011 så fick dom godbitarna.
Dom har byggt egna nät med växlar och repeaters med tillståndsfrekvenser länkat mot licenfritt och sånt.
Massa crossbandlänkar och mot ROIP emheter.

Så radioamatörer finns numera överallt

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jo, du kan limma hushållsfolie på frigolit och göra eget värmereflekterande material (för låga temperaturer)
Folien reflekterar och frigoliten isolerar mot vad som är bakom.
Ska du ha det någonstans där det blir riktigt varmt så skulle jag köpa färdigt.

Jag gjorde en reflektor bakom en gasollampa som var tvungen att stå nära en vägg (som blev väldigt varm) av en pajform av folie, dock hade jag ingen isolering utan bara luftgap bakom, funkade prima och värmen och ljuset spreds inåt rummet istället

- Det är alltså folie som folie, ytan som reflekterar. Då spelar tjockleken ingen roll i det fallet, utan en enkel alufolie reflekterar bort värme lika bra som en centimeter tjock folie?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
- Det är alltså folie som folie, ytan som reflekterar. Då spelar tjockleken ingen roll i det fallet, utan en enkel alufolie reflekterar bort värme lika bra som en centimeter tjock folie?

Ja, reflektionen är nog bäst på en blank hushållsfolie (ju blankare ju bättre), men en cm tjock "folie" (jag skulle nog kalla det ett aluminiumstycke) fungerar ju som kylfläns också.

Många SAAB turbo ägare satte aluminiumfolie på "värmeplåten" mellan turbo och batteriet för trots att det satt en plåt där så hade batterierna förvånansvärt kort livslängd jämfört med bilar utan turbo...
Speciellt i dom hårt körda turbobilarna.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ja, reflektionen är nog bäst på en blank hushållsfolie (ju blankare ju bättre), men en cm tjock "folie" (jag skulle nog kalla det ett aluminiumstycke) fungerar ju som kylfläns också.

Många SAAB turbo ägare satte aluminiumfolie på "värmeplåten" mellan turbo och batteriet för trots att det satt en plåt där så hade batterierna förvånansvärt kort livslängd jämfört med bilar utan turbo...
Speciellt i dom hårt körda turbobilarna.

- Tackar o niger vackert. Ska nämligen skydda insugskåpan på bilen o undrar vad som egentligen krävs för att reflektera bort värmestrålning från ex. motorn.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lokaltrafiken på 2m och 70cm är så död så en hel amatörer ligger och tuggar på 11m och 4m med folk.
Många har desutom jobbat med gamla polisnätet s70m och när det plockades ned 2011 så fick dom godbitarna.
Dom har byggt egna nät med växlar och repeaters med tillståndsfrekvenser länkat mot licenfritt och sånt.
Massa crossbandlänkar och mot ROIP emheter.

Så radioamatörer finns numera överallt

Här är 11m och 4m totaldött, utom när vi kör offroad, då alla i offroadklubben har 11m (även jag), men 2m/70cm är det full fart på, och kortvågen så klart.

Man ska nog vara försiktig med repeatrar på dom fria banden då det inte är tillåtet, speciellt inte korsband mellan olika band eller internetlänkar, 4m är ju även ett amatörband (dock inte i sverige utan specialtillstånd), så det finns dom som lyssnar efter olaglig aktivitet där.

PMR ligger ju inom 70cm amatörband, och där stänger radioamatörer regelbundet ner olaglig trafik.

11m är ett skitband som ingen bryr sig om, men eftersom det gränsar till 10 och 12m så hålls det koll även där.
(ett bra sätt att hålla koll på när banden öppnar är att monitorera idioterna på 11m i sydeuropa)

Mina första stapplande steg med radio togs på det bandet, och jag åkte även dit och dömdes för brott mot radiolagen för trafik på 11m, det är dock förlåtet för länge sedan och jag fick mitt amatörradio tillstånd efter lite brevväxling med Televerket Radio om att jag skulle sköta mig (numera heter dom PTS)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
- Tackar o niger vackert. Ska nämligen skydda insugskåpan på bilen o undrar vad som egentligen krävs för att reflektera bort värmestrålning från ex. motorn.

Vad som helst med ett litet luftgap egentligen.
Isolering är ju egentligen bara ett bundet luftgap.

Det hjälper mindre att limma folien på insugskåpan än att ha en folie mitt emellan motorn och kåpan, men ett alternativ är ju då folie med isolering mot kåpan

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Här är 11m och 4m totaldött, utom när vi kör offroad, då alla i offroadklubben har 11m (även jag), men 2m/70cm är det full fart på, och kortvågen så klart.

Man ska nog vara försiktig med repeatrar på dom fria banden då det inte är tillåtet, speciellt inte korsband mellan olika band eller internetlänkar, 4m är ju även ett amatörband (dock inte i sverige utan specialtillstånd), så det finns dom som lyssnar efter olaglig aktivitet där.

PMR ligger ju inom 70cm amatörband, och där stänger radioamatörer regelbundet ner olaglig trafik.

11m är ett skitband som ingen bryr sig om, men eftersom det gränsar till 10 och 12m så hålls det koll även där.
(ett bra sätt att hålla koll på när banden öppnar är att monitorera idioterna på 11m i sydeuropa)

Mina första stapplande steg med radio togs på det bandet, och jag åkte även dit och dömdes för brott mot radiolagen för trafik på 11m, det är dock förlåtet för länge sedan och jag fick mitt amatörradio tillstånd efter lite brevväxling med Televerket Radio om att jag skulle sköta mig (numera heter dom PTS)

Finns friband på 69 och 8 av kanalerna är 25W , ger bättre räckvidd än 2m mobil/bas i olika kombos - ungefär som 11m på ssb om alla har 5.5m pinnar(även bilar) minus skip.

Rpt nätverk ligger på tilståndskanaler aka företagsradio och då kan man länka hur man vill med roip , man får lätt duplexpar på 68/73 numera.

Sådana nätverk har rövat bort mycket av 2m/70cm i syd iaf

Jakt/pmr och srbr används endast av dom som skall och där finns ingen hobbytrafik alls

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Finns friband på 69 och 8 av kanalerna är 25W , ger bättre räckvidd än 2m mobil/bas i olika kombos - ungefär som 11m på ssb om alla har 5.5m pinnar(även bilar) minus skip.

Rpt nätverk ligger på tilståndskanaler aka företagsradio och då kan man länka hur man vill med roip , man får lätt duplexpar på 68/73 numera.

Sådana nätverk har rövat bort mycket av 2m/70cm i syd iaf

Jakt/pmr och srbr används endast av dom som skall och där finns ingen hobbytrafik alls

Jag tror jag vet mer än dig om radioutbredning, men tack för att du försöker förklara

Jag har dessutom tillstånd (och möjlighet) att köra 1000W ut på dom flesta banden, I bilen har jag dock bara 100W
Jag har möjligheten att använda riktantenner som lätt ger mig 10dB i antennriktningen

På 6m, som är det som mest liknar 4m har jag nog kört mer än 60 länder
Att dösurra med någon som är några mil bort har jag inget intresse av.

Av vad jag har hört (och sett) så är 69 gänget överlyckliga över att nå grannbyn, och att lyckas logga in på någon meningslös ring varje vecka.
Folk skriver på facebook när dom ska åka någonstans för att kanske lyckas få en mobilkontakt med någon på resan.

Folk på 69MHz hittar på egna anropssignaler som till och med förskolebarn tycker är pinsamma..
"Vargen47 till Pristo420 kom..."
Fox, Grodan, Gåsen, Viking, Albano, Maxxan och Haddock är andra "anropssignaler" :rofl

69 är pajjasradio för folk som tycker att det är tufft med gamla "polisradios" med telefonlur och töntiga "preppers", lyckligtvis slipper man sydeuropa på det bandet, så det är inte lika illa som 11m

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enda anropssignalerna som är godkända är förstås "Bandit" och "Snowman". :mattias

Dom har ju så klart ett kulturvärde, men du glömde "Rubberduck" ur filmen Convoy...

Flexnes körde ju med sitt LA8PV, tyvärr en helt legitim norsk anropssignal som förevigt är förknippad med Flexnes fataliteter

EDIT: Tjejen i "Nu blåser vi snuten" tog ju signalen "Frog" för att hon hoppade omkring i bilen och hade shyssta ben...

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur hittar man vad man själv skrivit i forumet om olika saker? Sitter och försöker minnas vad jag tyckte om V85TT, men lyckas inte.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin