Frågor man vågar ställa

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag vill köpa batteridrivna "power tools" som använder samma batteri.
Närmast ligger cirkelsåg, sticksåg, tigersåg och möjligen nån slipmaskin.

Vilket märke och/eller serie skall jag köpa? :va
Makita, Bosch, DeWalt, Ryobi eller annat?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

You'll get what you'll pay for...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
You'll get what you'll pay for...

True dat! :)

Men det finns serier i olika märken som kostar ungefär lika.
Gissar att det finns så många här som arbetar professionellt med sådana verktyg.
Så det jag frågar de samlade SH-experterna här är vilket märke/serie ger mest för pengarna? :va

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vi kör med Hilti batteri maskiner på jobbet. Dom har många olika maskiner där man kan använda samma batteri.
Men är säkert ganska dyra att köpa för att använda som hobby verktyg hemma

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Använt Milwaukee i många år, fungerar fint med bra ergonomi för mig och förmodligen dom bättre batterierna på marknaden. Använder både 12V och 18V, snabbladdare är snabb.

Det som är kul med dom är att de är ganska påhittiga och det blir rätt ofta bra. Deras bitssatser är sådär, bra krångliga lådor, dyra och håller sällan bättre än övriga. Tigersågbladen har varit helt ok men vill man ha bra drag ska det vara carbide.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag är nöjd med mina Panasonic, de fixar både 14 & 18V, effekt eller vikt är ganska skönt att välja beroende på uppdrag. De fixar även regn och vissa även att jobba i vatten.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
När jag är nykter så skriver jag långsamt på tangentbordet, måste ibland titta på varenda bokstav för att hitta.
När jag däremot har satt i mig en halv pava wirre så går det fort och smidigt som bara den.
Varför?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad som är bäst vet jag inte men jag har Bosch och dom funkar bra.

Var nog bara en slump att det blev Bosch vid inköp av första skruvdragaren. Sen när jag behövde sticksåg så blev det ju billigast att köpa en Bosch med samma batteri.

Det viktigaste man lär sig av det är att välj din första batteriapparat med omsorg för du kommer antagligen sitta fast i det träsket när du ska köpa nästa maskin.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Min erfarenhet - Bosch (blått, håll dig så långt ifrån grönt som möjligt); Bra batterier (procore), bra sågar, bra innovativa snabbfästen, bra det mesta egentligen, men dassiga skruvdragare om man inte går på en toppmodell, och många dömmer ju serien efter skruvdragaren...
Makita; bättre billiga skruvdragare, vettig genomsnitts kvalitet-ergonomi-prestanda, sämre batterier, sällan först på något nytt och spännande. - Finns i mitt garage.
Milwaukee; inte jättestor erfarenhet, men svår att splitta från makita, lite klumpig eventuellt, men då har jag använt nån generation äldre milwaukee, förr för dålig kvalitet för yrkesbruk men de jag känner som kör dem hemma är asnöjda.
Festool; Bäst ergonomi och precision, inte samma kvalitet sen de skrotde protool-trademarket. Inte värt priset för hemmabruk är min åsikt.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Har provat som mesta märkena på jobbet som snickare, jag har varit mest nöjd med makita, så kör med det hemma oxå. Hilti funkar ju bra men är tunga klumpiga maskiner, bosch brukar inte hålla värst länge...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min erfarenhet - Bosch (blått, håll dig så långt ifrån grönt som möjligt); Bra batterier (procore), bra sågar, bra innovativa snabbfästen, bra det mesta egentligen, men dassiga skruvdragare om man inte går på en toppmodell, och många dömmer ju serien efter skruvdragaren...
Makita; bättre billiga skruvdragare, vettig genomsnitts kvalitet-ergonomi-prestanda, sämre batterier, sällan först på något nytt och spännande. - Finns i mitt garage.
Milwaukee; inte jättestor erfarenhet, men svår att splitta från makita, lite klumpig eventuellt, men då har jag använt nån generation äldre milwaukee, förr för dålig kvalitet för yrkesbruk men de jag känner som kör dem hemma är asnöjda.
Festool; Bäst ergonomi och precision, inte samma kvalitet sen de skrotde protool-trademarket. Inte värt priset för hemmabruk är min åsikt.

Jag har gröna Bosch och har inte haft några problem ännu.(Skruvdragare och sticksåg.) Jag använder dom iofs inte professionellt som en snickare gör och sticksågen går inte många minuter om året men min skruvdragare tror jag ändå går mer än hos de flesta hemmapulare.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad är så speciellt med ett privat garage att folk travar rakt in objudna och börjar klämma och känna? Lämnar jag dörren öppen till bostaden är det ingen som travar in och börja fingra på TV, stereo eller spanar in kylskåpet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vad är så speciellt med ett privat garage att folk travar rakt in objudna och börjar klämma och känna? Lämnar jag dörren öppen till bostaden är det ingen som travar in och börja fingra på TV, stereo eller spanar in kylskåpet.

Var dörren olåst men stängd eller stod den vidöppen? Ytterst märkligt beteende hursom.
Rent juridiskt så är det väl ett hemfridsbrott?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Var dörren olåst men stängd eller stod den vidöppen?

Inbrott i måndags morse. Sen igår var garageporten vidöppen och jag inne och skruvar. Det är bara jag som gnäller av mig lite.

Vid besöket i måndags morse snoddes ingenting (rekning?) men flyttades på saker direkt innanför porten. Däremot vid besöket igår fick man sig en skrapa av en 25-årig know-it-all med adhd/add/whatever som tyckte att jag inte skulle tomgångsköra i garaget då det luktade i hans lägenhet. Jag varken startar eller tomgångskör i garaget. Tomgångskör inte heller utomhus. Har heller ingen anslutning till lägenheternas ventilation. Hans lägenhet är f.ö. två lägenheter bort. Garaget ventileras ut mot gatan i portens underdel mha två galler. Han tyckte heller inte att man skulle skruva i garaget, det skulle ju kunna börja brinna. I min barndom parkerades det två bilar (dvs totalt 100 liter bensin) i just detta garage. Bah!

/han som inte orkar med att hantera den söndercurlade generationen

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...