Frågor man vågar ställa

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har vi något restaurangfolk här?

Finns det en uttalat "strategi" att låta gästerna vänta länge på maten för att de köper mer dricka då?
Ibland får jag nästan det intrycket.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Finns det en uttalat "strategi" att låta gästerna vänta länge på maten för att de köper mer dricka då?
Nu är inte jag restaurangfolka (känner ett flertal dock), men på vissa syltor finns det helt klart det.
Andra är seriösare.
Ikväll fick vi veta av kyparen (mindre pub, ingen finrestaurang) att det var minst en halvtimma väntetid osv, osv. Efter 17 minuter hade vi både beställt, serverats & käkat klart. Winning! :hihi

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Jag har arbetat på restaurang och där var det definitivt inte så, men vissa rätter går inte att förbereda och tar då rätt lång tid att få ut till gästerna. Har man lite högre beläggning än förväntat kan det resultera i lång väntetid.

Ett bra sätt att be om ursäkt kan vara att bjuda på en öl :)

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
I dagens läge ser man en del trådstarter som börjar på följande vis: "Jag ber om ursäkt ifall detta redan postats"? Ska det verkligen behöva vara så? Är det så? Är det så? Va? :D

Jag förstår varför, men tycker att det är lite tokigt. Självklart så kan man ju inte hålla reda på allt som postas, vilket leder till en del dubbelposter, men är det så farligt? En del verkar få kortslutning så fort det sker. =)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Därför att stiftet är ovalt för att få en stark spets som kan ge rediga streck + pennan blir oflexig.
Tror jag :)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Tror jag blivit allergisk mot gräs i sommar. Vissa dagar var jag så trött att jag trodde att maten innehöll insomningstabletter.

När ska/kan man sluta med sin medicin?
Blir det värre/bättre när det regnar?
Annat bra att veta?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag kommer troligen dra på en sista-minuten till Turkiet i slutet av augusti. Och innan ni skriker "ÅK INTE!" så vill jag klargöra att jag är fullt medveten om att det kanske inte är världens bästa land att turista i, men det är förmodligen varmt och billigt vilket är allt jag har råd med och jag måste komma bort ett tag från Umeås arktiska "sommar".
Vill ha lite information om hur saker funkar i Turkiet.
Förväntas man dricksa? Var? Hur mycket?
Måste man muta någon för att inte hamna i trubbel? Vem och i vilka fall?
Behöver man fixa någon typ av visum innan?
Vad ska man absolut undvika?
Tror jag blivit allergisk mot gräs i sommar. Vissa dagar var jag så trött att jag trodde att maten innehöll insomningstabletter.

När ska/kan man sluta med sin medicin?
Blir det värre/bättre när det regnar?
Annat bra att veta?
Prova kanske röka på lite sällare? :glömdet
Tröttheten kan kompenseras med koffein.
Det blir oftast lindrigare besvär när det regnar eftersom det då blir mindre pollen i luften. Du borde m.a.o. inte ha några besvär alls om du bor i GBG.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag kommer troligen dra på en sista-minuten till Turkiet i slutet av augusti. Och innan ni skriker "ÅK INTE!" så vill jag klargöra att jag är fullt medveten om att det kanske inte är världens bästa land att turista i, men det är förmodligen varmt och billigt vilket är allt jag har råd med och jag måste komma bort ett tag från Umeås arktiska "sommar".
Vill ha lite information om hur saker funkar i Turkiet.
Förväntas man dricksa? Var? Hur mycket?
Måste man muta någon för att inte hamna i trubbel? Vem och i vilka fall?
Behöver man fixa någon typ av visum innan?
Vad ska man absolut undvika?
.

Det är absolut inget fel på att turista i Turkiet. De förväntar sig inte dricks, men blir inte på något sätt ledsna om de får det.
Jag har aldrig hamnat i trubbel där så jag har ingen aning om huruvida man kan muta sig loss.
Visum behövs inte.
Åker du till Side eller Kemer är det väldigt "turistigt" och ser ut som på många andra ställen runt medelhavet.
Maten är helt fantastisk. Ordet kebab betyder "stekt kött" och det finns många olika sorters kebaber. Inte bara kebabrulle. Jag säger ÅK! :tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kommer troligen dra på en sista-minuten till Turkiet i slutet av augusti. Och innan ni skriker "ÅK INTE!" så vill jag klargöra att jag är fullt medveten om att det kanske inte är världens bästa land att turista i.

Turkiet är nog ett av världens bästa länder att turista i.
Fina stränder vid medelhavet, mycket att titta på, bra mat och ont om skurkaktiga individer.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Vad är detta för knapp? Citroen xantia activa tct.
citkn.jpg

Edit: hittade tillslut, ska tydligen vara för att låsa bakrutorna..

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
På vilket lågprisvaruhus kan jag köpa såndär knottrig genomskinlig plastmatta man har för att skona laminatgolvet från kontorsstolsslitage?

Tjita1

Guest
Jag har också en från Ikea, funkar ypperligt, har haft den i flera år.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Ny fråga:

Jag har vid dyk i Umeåälven kunnat konstatera att det ligger rätt mycket cyklar i vattnet.
Om man bärgar dessa, har man då laglig rätt att sälja dem vidare?
Om inte, vem tillfaller cyklarna om de inte är anmälda som stulna alternativt ingen gör anspråk på dem?
Ifall någon gör anspråk på en cykel jag bärgat, har jag då rätt att begära någon ersättning?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Ny fråga:

Jag har vid dyk i Umeåälven kunnat konstatera att det ligger rätt mycket cyklar i vattnet.
Om man bärgar dessa, har man då laglig rätt att sälja dem vidare?
Om inte, vem tillfaller cyklarna om de inte är anmälda som stulna alternativt ingen gör anspråk på dem?
Ifall någon gör anspråk på en cykel jag bärgat, har jag då rätt att begära någon ersättning?
Jag tror att de ska lämnas till polisen. Är det ingen som gör anspråk på dem tillfaller de dig om du vill ha dem. Någon ersättning kan du troligtvis inte kräva.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati