Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, enligt biltema där du snodde bilden så heter den det, men jag har hört den kallas alla dom andra varianterna också.

Säkerhetssprint har jag också hört, men vanligast hittar du den under ringsprint i olika kataloger och affärer

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
För så låter det när den smäller över tumnageln?

Ja, enligt biltema där du snodde bilden så heter den det, men jag har hört den kallas alla dom andra varianterna också.

Säkerhetssprint har jag också hört, men vanligast hittar du den under ringsprint i olika kataloger och affärer
Detektiv du men något borde väl vara mer korriktigt? En ringsprint kan väl lika väl vara en ledlös jävel till en brandsläckare, lixom?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Vad har hänt med smällandet/raketandet?
Inte hört en enda knall och då är det nyårsafton...
Flytta närmare ett utanförskapsområde.

Det låter som att det är ett nytt Omagh där borta varje kväll.
Grå import på fyrverkerier är en rätt lönsam anrättning om jag förstått det hela rätt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hörde en eller max två pjäser igår så det verkar lugnt vilket jag tackar för som stallvakt över årsskiftet. Ska se om jag kan fyrverkeriträna Alfred lite med surraround och youtube.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vad har hänt med p1?
Den enda någorlunda seriösa radiokanalen har blivit tramsradio så man tror att man hamnat på p3.
Sämre lär det bli. ☹️

Det är ganska många program och personer som omfördelas/läggs ner framöver på SR.

Synd, tycker jag som är gammal och tillhör målgruppen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag åkte in till stan och hälsade på lite folk, där hade det också skjutits raketer i ett par dagar.
När jag åkte hem skjöt någon raketer mot bilarna vid rödljuset på andra sidan vägen, jag tror till och med att en träffade under en bil.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lite sugen på en Tormek T-1.
Någon som har en och har lite åsikter?

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Lite tveksam till vinkelinställningen som verkar lite oexakt men har inte prövat själv, har bara en T4.
Men det kan ju funka i praktiken fast det ser vingligt ut på deras filmer.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Honda CRV 2001 vägrar starta, imobalizern sönder, och det är totalt omöjligt att få tag på en ny!
Hur är man biltjuv lättast och får igång skitet?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Större slipskiva (bredd o diameter) gör det mindre vingligt. Har du utrymme så är T4 o T8 att föredra, men de kan knappast stå i köket.
Har själv en T4 - knivslip fungerar bra men man måste vara noga med stöd o vinklar. Dessutom blir det ganska söligt så jag brukar jobba på utebänk på sommaren eller med en beg. frottéhandduk under på vintern (inne i verkstaden).
Ju mindre maskin - desto bökigare att skärpa långa knivar på läderskivan
T4 o T8 har grymt bra tillbehör som väl inte?? passar på mindre maskiner. Tål att tänka på om man behöver skärpa annat. Har deras borrslipfixtur som är grym för borr upp till ca 15 i diameter samt diamantskiva för finslipning av ex. svarvstål.
Mina japanska köksknivar slipar jag inte på Tormeken - den kan vara lite för aggressiv om man är extra petig med vinklar o jämn slipning (men det är kanske bara jag som är lite nojig).
Sammantaget - Tormek gör bra grejer, är det bara för knivar och den skall stå framme i köket så funkar säkert T1. Ingen i bekantskapskretsen som har en så du kan testa??

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Större slipskiva (bredd o diameter) gör det mindre vingligt. Har du utrymme så är T4 o T8 att föredra, men de kan knappast stå i köket.
Har själv en T4 - knivslip fungerar bra men man måste vara noga med stöd o vinklar. Dessutom blir det ganska söligt så jag brukar jobba på utebänk på sommaren eller med en beg. frottéhandduk under på vintern (inne i verkstaden).
Ju mindre maskin - desto bökigare att skärpa långa knivar på läderskivan
T4 o T8 har grymt bra tillbehör som väl inte?? passar på mindre maskiner. Tål att tänka på om man behöver skärpa annat. Har deras borrslipfixtur som är grym för borr upp till ca 15 i diameter samt diamantskiva för finslipning av ex. svarvstål.
Mina japanska köksknivar slipar jag inte på Tormeken - den kan vara lite för aggressiv om man är extra petig med vinklar o jämn slipning (men det är kanske bara jag som är lite nojig).
Sammantaget - Tormek gör bra grejer, är det bara för knivar och den skall stå framme i köket så funkar säkert T1. Ingen i bekantskapskretsen som har en så du kan testa??
Tack för utförligt svar! ?

Jag klickade hem en T1 som jag bara skall ha till mina köksknivar.
Har en snäll kompis som vässar div verktyg åt mig.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
På tal om presenning, varför knepiga mått?

Exempel:

6.95x11.9=82.705 3.45x5.3=18.285 5.4x7.2=38.88

Ser ingen logik till tum, fot eller yard.

Medan andra säljer mer logiska mått i hela meter/kvm.. typ.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC