Frågor man vågar ställa

På tal om presenning, varför knepiga mått?

Exempel:

6.95x11.9=82.705 3.45x5.3=18.285 5.4x7.2=38.88

Ser ingen logik till tum, fot eller yard.

Medan andra säljer mer logiska mått i hela meter/kvm.. typ.

Bara en gissning men råpressennngen på rulle levereras i dom helmått du förväntar dig och sedan går en bit av bredden bort i att göra kanter?

Då skulle man ju IOFS kunna ta höjd för det och kapa lite långt på längden så man får helmeter där, men dom kanske ville vara konsekventa med sina konstiga mått?
 
På tal om presenning, varför knepiga mått?

Exempel:

6.95x11.9=82.705 3.45x5.3=18.285 5.4x7.2=38.88

Ser ingen logik till tum, fot eller yard.

Medan andra säljer mer logiska mått i hela meter/kvm.. typ.
Dom lagas i hela decimeter, och sedan viks hörnen in och sys.
Sedan är det något gnällarsul som (hotat att?) stämt för att hans 3x5m bara var 2982x4989mm.
Sen var det enklast att justera etiketten än jiggarna i hela produktionskedjan. De heter säkert fortfarande 3x5m på mindre gnällbenägna marknader.
 
Dom lagas i hela decimeter, och sedan viks hörnen in och sys.
Sedan är det något gnällarsul som (hotat att?) stämt för att hans 3x5m bara var 2982x4989mm.
Sen var det enklast att justera etiketten än jiggarna i hela produktionskedjan. De heter säkert fortfarande 3x5m på mindre gnällbenägna marknader.

Dom är inte helt vattentäta och kallas

 
Vet ni om någon har en nyinspelning på G av Villervalle i Söderhavet?

”Samma” manus och tidsålder men bara ny inspelning med moderna kameror.
 
Fråga till expertisen....
Kan blecket bytas ut eller åker man på ny lampa?
View attachment 494110
Om du är försiktig så kan du löda på en bit kabel med ett stift på - sedan får du byta ut isolatorn på motgående kabel, men det kanske det är värt. Fem cm isolerad kabel, kläm eller löd på ett stift - gärna motsvarande typ som du brutit av. Isolera av ca 7-10mm av andra kabeländen, förtenna den änden ordentligt. Förtenna änden på vad som är kvar av stiftet på lamphållaren. Lägg de förtennade delarna mot varandra, värm på kabeldelen med lödkolven, när tennet smälter på lamphållaren så lyft lödkolven o håll kabeln still tills tennet stelnat. Klart!
 
Last edited:
Om du är försiktig så kan du löda på en bit kabel med ett stift på - sedan får du byta ut isolatorn på motgående kabel, men det kanske det är värt. Fem cm isolerad kabel, kläm eller löd på ett stift - gärna motsvarande typ som du brutit av. Isolera av ca 7-10mm av andra kabeländen, förtenna den änden ordentligt. Förtenna änden på vad som är kvar av stiftet på lamphållaren. Lägg de förtennade delarna mot varandra, värm på kabeldelen med lödkolven, när tennet smälter på lamphållaren så lyft lödkolven o håll kabeln still tills tennet stellnat. Klart!
Fusklaga ftw, men löda sånt där brukar spricka och lossna. (Jag antar att det är till något fordon)

Jag hade tagit ett pjutt hål att vika ledaren igenom innan jag löder, för att förankra lite.
Sandpappra och värma noggrant är också hett (höhö) tips för att få det att ta fast.

Edit: Krympslang över.
 
Last edited:
Fråga om FC-Moto:
Är det någon som har koll på deras praxis gällande storleksbyte om man köper kläder/skyddsutrustningen från dem?
Har försökt läsa på deras hemsida men hittar inget specifikt...
:va
 
Fråga om FC-Moto:
Är det någon som har koll på deras praxis gällande storleksbyte om man köper kläder/skyddsutrustningen från dem?
Har försökt läsa på deras hemsida men hittar inget specifikt...
:va
Nu är det ett par år sedan jag handlade från dem. Det ska inte vara några problem att byta varor men du får själv stå för returfrakt och frakt på de nya varorna. Har för mig man kunde köpa till något ”förmånligt” returfraktpaket vid beställningen.
 
Har en gammal V70 med Magneti marelli spjällhus med vit etikett. Den modellen av spjällhus hade tydligen Volvo enorma problem med för ung. 20 år sedan. Den gav upp (är i alla fall 99% säker på att det är den som knasar) så jag har beställt en från skroten, den "nyare" med gul etikett. Felet yttrades sig som att det nästan inte hände något när man gasade. Har hänt kort stund första gångerna, sista/senaste (innan jag byter) fick jag köra hem halva vägen i mellan 20-50 km/h beroende på uppförsbacke. Inga felkoder.

Hur som helst, det kan funka rakt av utan att man behöver göra något efter bytet. Men det kan också vara behov av att ladda ny mjukvara i spjällhuset för att den ska gå bra. Jag vet att verkstan nära mig kan göra det, men där kostar det ca en tusing. Finns någon i närheten som kan göra det (om det behövs) för en lägre peng?
 
Fråga om FC-Moto:
Är det någon som har koll på deras praxis gällande storleksbyte om man köper kläder/skyddsutrustningen från dem?
Har försökt läsa på deras hemsida men hittar inget specifikt...
:va

Köpte nyligen ett ställ i fel storlek som jag skickade tillbaka.
Väldigt smidigt.
I mitt paket låg en lapp som förklarade hur man gör för att returnera.


I korta drag så köper en sträckkod på fc-moto som du tar med till närmsta dhl-ombud.
 
Köpte nyligen ett ställ i fel storlek som jag skickade tillbaka.
Väldigt smidigt.
I mitt paket låg en lapp som förklarade hur man gör för att returnera.


I korta drag så köper en sträckkod på fc-moto som du tar med till närmsta dhl-ombud.
Kommer du ihåg vad du fick pynta för returen...?
För den var väl knappast FOC?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top