Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På tal om presenning, varför knepiga mått?

Exempel:

6.95x11.9=82.705 3.45x5.3=18.285 5.4x7.2=38.88

Ser ingen logik till tum, fot eller yard.

Medan andra säljer mer logiska mått i hela meter/kvm.. typ.

Bara en gissning men råpressennngen på rulle levereras i dom helmått du förväntar dig och sedan går en bit av bredden bort i att göra kanter?

Då skulle man ju IOFS kunna ta höjd för det och kapa lite långt på längden så man får helmeter där, men dom kanske ville vara konsekventa med sina konstiga mått?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På tal om presenning, varför knepiga mått?

Exempel:

6.95x11.9=82.705 3.45x5.3=18.285 5.4x7.2=38.88

Ser ingen logik till tum, fot eller yard.

Medan andra säljer mer logiska mått i hela meter/kvm.. typ.
Dom lagas i hela decimeter, och sedan viks hörnen in och sys.
Sedan är det något gnällarsul som (hotat att?) stämt för att hans 3x5m bara var 2982x4989mm.
Sen var det enklast att justera etiketten än jiggarna i hela produktionskedjan. De heter säkert fortfarande 3x5m på mindre gnällbenägna marknader.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Dom lagas i hela decimeter, och sedan viks hörnen in och sys.
Sedan är det något gnällarsul som (hotat att?) stämt för att hans 3x5m bara var 2982x4989mm.
Sen var det enklast att justera etiketten än jiggarna i hela produktionskedjan. De heter säkert fortfarande 3x5m på mindre gnällbenägna marknader.

Dom är inte helt vattentäta och kallas

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Vet ni om någon har en nyinspelning på G av Villervalle i Söderhavet?

”Samma” manus och tidsålder men bara ny inspelning med moderna kameror.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vet ni om någon har en nyinspelning på G av Villervalle i Söderhavet?

”Samma” manus och tidsålder men bara ny inspelning med moderna kameror.
Den måste vara PK också, hbtqia+, nån muslim, några olika hudfärger, någon bipolär - f-n, ingen skulle orka skriva det manuset på nytt.......

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Fråga till expertisen....
Kan blecket bytas ut eller åker man på ny lampa?
View attachment 494110
Om du är försiktig så kan du löda på en bit kabel med ett stift på - sedan får du byta ut isolatorn på motgående kabel, men det kanske det är värt. Fem cm isolerad kabel, kläm eller löd på ett stift - gärna motsvarande typ som du brutit av. Isolera av ca 7-10mm av andra kabeländen, förtenna den änden ordentligt. Förtenna änden på vad som är kvar av stiftet på lamphållaren. Lägg de förtennade delarna mot varandra, värm på kabeldelen med lödkolven, när tennet smälter på lamphållaren så lyft lödkolven o håll kabeln still tills tennet stelnat. Klart!

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Åsså ta bort isolatorn från motgående kabel o isolera de hylsorna med krympslang

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om du är försiktig så kan du löda på en bit kabel med ett stift på - sedan får du byta ut isolatorn på motgående kabel, men det kanske det är värt. Fem cm isolerad kabel, kläm eller löd på ett stift - gärna motsvarande typ som du brutit av. Isolera av ca 7-10mm av andra kabeländen, förtenna den änden ordentligt. Förtenna änden på vad som är kvar av stiftet på lamphållaren. Lägg de förtennade delarna mot varandra, värm på kabeldelen med lödkolven, när tennet smälter på lamphållaren så lyft lödkolven o håll kabeln still tills tennet stellnat. Klart!
Fusklaga ftw, men löda sånt där brukar spricka och lossna. (Jag antar att det är till något fordon)

Jag hade tagit ett pjutt hål att vika ledaren igenom innan jag löder, för att förankra lite.
Sandpappra och värma noggrant är också hett (höhö) tips för att få det att ta fast.

Edit: Krympslang över.

Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Fråga om FC-Moto:
Är det någon som har koll på deras praxis gällande storleksbyte om man köper kläder/skyddsutrustningen från dem?
Har försökt läsa på deras hemsida men hittar inget specifikt...
:va

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Fråga om FC-Moto:
Är det någon som har koll på deras praxis gällande storleksbyte om man köper kläder/skyddsutrustningen från dem?
Nu är det ett par år sedan jag handlade från dem. Det ska inte vara några problem att byta varor men du får själv stå för returfrakt och frakt på de nya varorna. Har för mig man kunde köpa till något ”förmånligt” returfraktpaket vid beställningen.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har en gammal V70 med Magneti marelli spjällhus med vit etikett. Den modellen av spjällhus hade tydligen Volvo enorma problem med för ung. 20 år sedan. Den gav upp (är i alla fall 99% säker på att det är den som knasar) så jag har beställt en från skroten, den "nyare" med gul etikett. Felet yttrades sig som att det nästan inte hände något när man gasade. Har hänt kort stund första gångerna, sista/senaste (innan jag byter) fick jag köra hem halva vägen i mellan 20-50 km/h beroende på uppförsbacke. Inga felkoder.

Hur som helst, det kan funka rakt av utan att man behöver göra något efter bytet. Men det kan också vara behov av att ladda ny mjukvara i spjällhuset för att den ska gå bra. Jag vet att verkstan nära mig kan göra det, men där kostar det ca en tusing. Finns någon i närheten som kan göra det (om det behövs) för en lägre peng?

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Fråga om FC-Moto:

Köpte nyligen ett ställ i fel storlek som jag skickade tillbaka.
Väldigt smidigt.
I mitt paket låg en lapp som förklarade hur man gör för att returnera.

I korta drag så köper en sträckkod på fc-moto som du tar med till närmsta dhl-ombud.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Köpte nyligen ett ställ i fel storlek som jag skickade tillbaka.
Väldigt smidigt.
I mitt paket låg en lapp som förklarade hur man gör för att returnera.

I korta drag så köper en sträckkod på fc-moto som du tar med till närmsta dhl-ombud.
Kommer du ihåg vad du fick pynta för returen...?
För den var väl knappast FOC?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...