Ja det kan ju vara så att den som betalar med swish har kapat ett Bank-ID av någon lurad svensk. Sedan lånat pengar i namn av den lurade svensken och nu betalar hojen med de lånade pengarna. Och då blir du misstänkt för identitetsstöld. Minst. För nåt år sedan var det ett antal taxichaffisar som blev av med pengar, tog lån osv i Borås. Avslöjades när en tjej togs för snatteri och några smarta poliser upptäckte hon hade 6 eller 7 taxichaffisars Bank-ID i mobilen. Har läst senare att polisen hittat kriminella med mobiler med 60 olika personers Bank-Id i mobilen. Bedrägerier kring Bank-ID är idag större än narkotika. Jag har varit utsatt för försök (SMS om min leverans från Bauhaus, ville jag göra några ändringar, ring .... och numret gick inte till Bauhaus) En vän likadant SMS om leverans, hon ringde numret och dom bad att hon skulle legitimera sig med Mobilt-Bank-ID. När hon svarade att hon inte hade Mobilt Bank-Id av säkerhetskäl la dom på. En man fick ett SMS om att hans labbresultat från sjukhuset var klara, bara logga in med mobilt bankid, kostade honom alla pengar han sparat lite över 400000 kr.
.
Så välj du kontant betalning av säkerhetsskäl.
Fast, reliable answers and still in trust: Qwant does not store your search data, does not sell your personal data and is hosted in Europe.
www.qwant.com
Vad är ID-kapning, hur går det till, hur ska du göra för att förebygga att bli ID-kapad och vad ska du göra om du blir utsatt? Här får du svaren.
www.stoldskyddsforeningen.se