Frågor man vågar ställa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Den heter CYVB och det är separata spolar, annars hade jag en annan teori :(
Jo, det stämmer. Jag bytte som sagt spolarna sist jag hade problemet eftersom jag tänkte att det kanske kunde vara grundproblemet.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har du klickat så att alla fordonsuppgifter syns. Klicka på "Visa alla xxx fordonsuppgifter" om du inte gjort det.
På vissa/äldre bilar så saknas data om motorkod har jag märkt.
Aha, nu hittade jag det. Som sportbike säger heter den CYVB.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jo, det stämmer. Jag bytet som sagt spolarna sist jag hade problemet eftersom jag tänkte att det kanske kunde vara grundproblemet.
Följ kabelhärvan bakåt och se om det finns ett kontaktstycke mot nån fet härva. Ser ledarna hela ut etc.
På vissa härvor så sitter det en etikett med partnr etc så att man söka efter en ny.
(hade ett intermittent fel på en golf en gång och det var just glapp nånstans i härvan, bytte och felet försvann)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Går du in på skruvat.se får du upp en massa info, längre ner i samma ruta kommer VIN-nummer, samt en massa fordonsspecifika uppgifter.

1711031290797.png
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Stift bytt, felkoder släckta och bilen går normalt igen.
Ska försöka hitta tid i helgen och kontrollera om jag hittar något uppenbart på kablaget.

Gamla stiftet såg bra jävligt ut.
IMG_1752.jpeg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Inte för att vara den, men har du rätt tändstift?
Enligt alla reservdelshandlare så ska det vara rätt.
Både första och andra gången det strulade var det dessutom en auktoriserad verkstad som monterat stiften, så jag känner mig rätt säker att det inte är problemet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Låter som problem med spridare om du nu bytt tändspolen.

Hur ser stiftet ut efter varmkörning? Jämfört med de övriga?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Låter som problem med spridare om du nu bytt tändspolen.

Hur ser stiftet ut efter varmkörning? Jämfört med de övriga?
Ska se om jag kanske kan kika på det i helgen. Jag vill minnas att stiften såg ganska lika ut när jag bytte allihop sist jag hade problem.

Jag har ändå kört ca 2000 mil mellan gångerna det strular, så jag vet inte om det känns rimligt att det är spridaren som är felet då eller om jag borde märkt av det tidigare i så fall?
Jag inser dock att ett tändstift ska hålla betydligt längre än så, så något jäkla fel är det ju.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ska se om jag kanske kan kika på det i helgen. Jag vill minnas att stiften såg ganska lika ut när jag bytte allihop sist jag hade problem.

Jag har ändå kört ca 2000 mil mellan gångerna det strular, så jag vet inte om det känns rimligt att det är spridaren som är felet då eller om jag borde märkt av det tidigare i så fall?
Jag inser dock att ett tändstift ska hålla betydligt längre än så, så något jäkla fel är det ju.
En sak att testa om du har tid är ju att sätta i tvåans gamla stift i en annan cylinder och se om felet flyttas.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
En sak att testa om du har tid är ju att sätta i tvåans gamla stift i en annan cylinder och se om felet flyttas.
Jovisst, men det fastställer ju bara att det stiftet är dåligt, inte varför det tagit stryk och gått sönder. Att det är dåligt vet vi ju eftersom problemet försvann när jag satte i ett nytt stift. Man skulle alltså behöva koppla om delar högre upp i kedjan för att kunna köra uteslutningsmetoden, men om det tar 2000 mil innan felet uppstår igen så blir det en ganska långdragen felsökning.

Jag får heller inga nya felkoder när jag kör scannern även med motorn igång.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jovisst, men det fastställer ju bara att det stiftet är dåligt, inte varför det tagit stryk och gått sönder. Att det är dåligt vet vi ju eftersom problemet försvann när jag satte i ett nytt stift. Man skulle alltså behöva koppla om delar högre upp i kedjan för att kunna köra uteslutningsmetoden, men om det tar 2000 mil innan felet uppstår igen så blir det en ganska långdragen felsökning.

Jag får heller inga nya felkoder när jag kör scannern även med motorn igång.
Jag tror att du har löst problemet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Var hittar jag en luftpåfyllare med vinklad anslutning mot Schraderventilen och bra mätning av trycket?
Jag vill använda den både på motorcyklarna och på hydropressen.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top