Frågor man vågar ställa

Har du klickat så att alla fordonsuppgifter syns. Klicka på "Visa alla xxx fordonsuppgifter" om du inte gjort det.
På vissa/äldre bilar så saknas data om motorkod har jag märkt.
Aha, nu hittade jag det. Som sportbike säger heter den CYVB.
 
Jo, det stämmer. Jag bytet som sagt spolarna sist jag hade problemet eftersom jag tänkte att det kanske kunde vara grundproblemet.
Följ kabelhärvan bakåt och se om det finns ett kontaktstycke mot nån fet härva. Ser ledarna hela ut etc.
På vissa härvor så sitter det en etikett med partnr etc så att man söka efter en ny.
(hade ett intermittent fel på en golf en gång och det var just glapp nånstans i härvan, bytte och felet försvann)
 
Går du in på skruvat.se får du upp en massa info, längre ner i samma ruta kommer VIN-nummer, samt en massa fordonsspecifika uppgifter.

1711031290797.png
 
Stift bytt, felkoder släckta och bilen går normalt igen.
Ska försöka hitta tid i helgen och kontrollera om jag hittar något uppenbart på kablaget.

Gamla stiftet såg bra jävligt ut.
IMG_1752.jpeg
 
Inte för att vara den, men har du rätt tändstift?
Enligt alla reservdelshandlare så ska det vara rätt.
Både första och andra gången det strulade var det dessutom en auktoriserad verkstad som monterat stiften, så jag känner mig rätt säker att det inte är problemet.
 
Låter som problem med spridare om du nu bytt tändspolen.

Hur ser stiftet ut efter varmkörning? Jämfört med de övriga?
 
Låter som problem med spridare om du nu bytt tändspolen.

Hur ser stiftet ut efter varmkörning? Jämfört med de övriga?
Ska se om jag kanske kan kika på det i helgen. Jag vill minnas att stiften såg ganska lika ut när jag bytte allihop sist jag hade problem.

Jag har ändå kört ca 2000 mil mellan gångerna det strular, så jag vet inte om det känns rimligt att det är spridaren som är felet då eller om jag borde märkt av det tidigare i så fall?
Jag inser dock att ett tändstift ska hålla betydligt längre än så, så något jäkla fel är det ju.
 
Ska se om jag kanske kan kika på det i helgen. Jag vill minnas att stiften såg ganska lika ut när jag bytte allihop sist jag hade problem.

Jag har ändå kört ca 2000 mil mellan gångerna det strular, så jag vet inte om det känns rimligt att det är spridaren som är felet då eller om jag borde märkt av det tidigare i så fall?
Jag inser dock att ett tändstift ska hålla betydligt längre än så, så något jäkla fel är det ju.
En sak att testa om du har tid är ju att sätta i tvåans gamla stift i en annan cylinder och se om felet flyttas.
 
En sak att testa om du har tid är ju att sätta i tvåans gamla stift i en annan cylinder och se om felet flyttas.
Jovisst, men det fastställer ju bara att det stiftet är dåligt, inte varför det tagit stryk och gått sönder. Att det är dåligt vet vi ju eftersom problemet försvann när jag satte i ett nytt stift. Man skulle alltså behöva koppla om delar högre upp i kedjan för att kunna köra uteslutningsmetoden, men om det tar 2000 mil innan felet uppstår igen så blir det en ganska långdragen felsökning.

Jag får heller inga nya felkoder när jag kör scannern även med motorn igång.
 
Jovisst, men det fastställer ju bara att det stiftet är dåligt, inte varför det tagit stryk och gått sönder. Att det är dåligt vet vi ju eftersom problemet försvann när jag satte i ett nytt stift. Man skulle alltså behöva koppla om delar högre upp i kedjan för att kunna köra uteslutningsmetoden, men om det tar 2000 mil innan felet uppstår igen så blir det en ganska långdragen felsökning.

Jag får heller inga nya felkoder när jag kör scannern även med motorn igång.
Jag tror att du har löst problemet.
 
Var hittar jag en luftpåfyllare med vinklad anslutning mot Schraderventilen och bra mätning av trycket?
Jag vill använda den både på motorcyklarna och på hydropressen.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top