Frågor man vågar ställa

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ah, du menar så. Nja jag för bok över mina fordon sedan 1988 så jag märker om förbrukningen drar iväg… Nollar alltid trippen och tankar fullt.

En gång fick jag i onormalt mycket diesel i Landcruisern på OK i Skellefteå; åkte tillbaka veckan efter (sparade kvittot) och påtalade saken. De kollade och mycket riktigt gick cisternen tom just då (tid på kvittot) och jag fick tillbaka mellanskillnaden på det bilen brukade behöva efter x mil och det som pumpen sade att den tankade i.

kan numer se ut såhär:
View attachment 498857View attachment 498858
Känner många kontrollfreaks, inklusive mig själv, men detta var hatten av.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Några random frågor:

1. Spelar barn kula någonstans i Sverige?
2. Hur gör man olika ostar (tänk talleggio vs keso vs herrgård)?
3. Vare sig man är religiös eller tror på evolution, kan någon förklara varför pungen är oskyddad?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Några random frågor:

3. Vare sig man är religiös eller tror på evolution, kan någon förklara varför pungen är oskyddad?
3. För att däggdjurspermier behöver lite lägre temperatur för att utvecklas optimalt. Det är iaf den officiella förklaringen.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Mmmenmen, 10%, liksom. Ittsallaaaat! Tanken är ju skohornad på plats!
Det kan ju kanske även vara så att tankvolymen räknas ut vid en viss nivå av tanken (kanske med en cm luft kvar i tanken?) och sen, beroende på utformning av röret till tanklocket, så stänger pumpen avolika långt ifrån den beräknade "max-linjen" i tanken. Det borde alltså ge mer att fråga biltillverkaren hur de specat tankvolymen de anger. Jag tror att svaret du får är att det är fullständigt sannolikt att du kan få i 5 liter mer i en tank än vad volymen är angiven till i teknisk data, utan att nåt är konstigt.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Några random frågor:

Minns inte var jag hört det, men i frågan om pungen tror jag att det handlar om att testiklarna mår bättre av ett svalare klimat. Det är lite därför man ofta påstår att löst sittande kalsonger har en positiv påverkan på spermieproduktionen.

Annars är det rätt dumt att ha en så känslig del blottad för yttre åverkan, men vi har ju också rätt lite skydd mot alla andra viktiga organ på torson. Alla andra däggdjur skyddar bröst- och magområdet genom att gå på alla fyra, medan vi som människor utvecklats till att leda med de mest vitala delarna på kroppen.
Eftersom det vanligaste instinktiva försvaret är att lägga sig i fosterställning så sitter det ju fortfarande kvar i muskelminnet att man ska sydda bröst och mage när man blir attackerad.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
3. För att däggdjurspermier behöver lite lägre temperatur för att utvecklas optimalt. Det är iaf den officiella förklaringen.
Jag har också hört det, men få saker hade evolutionärt varit starkare än den art som lyckats utveckla skyddade fortplantningsorgan. Det hade varit i klass med tummen eller ögonbrynet, klassiska USPar för människan.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Några random frågor:

En feministisk biologilärare jag hade på gymnasiet höll ett långt förbannat anförande över det skeva i att mannens fortplantningsorgan tog så mycket plats i förhållande till kvinnans då vårt "uppenbart" var så mycket mindre viktigt.

Jag vet såklart inte om skälet evolutionen/gud har valt konstruktionen just för att reta feminister som henne, men OM de/hen har det är så så tycker jag att det var värt det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En feministisk biologilärare jag hade på gymnasiet höll ett långt förbannat anförande över det skeva i att mannens fortplantningsorgan tog så mycket plats i förhållande till kvinnans då vårt "uppenbart" var så mycket mindre viktigt.

Jag vet såklart inte om skälet evolutionen/gud har valt konstruktionen just för att reta feminister som henne, men OM de/hen har det är så så tycker jag att det var värt det.
Haha, typiskt feminister.
Är ju samma i tunnelbanan eller bara allmänna platser. Hur de skall kompensera hela tiden.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag har också hört det, men få saker hade evolutionärt varit starkare än den art som lyckats utveckla skyddade fortplantningsorgan. Det hade varit i klass med tummen eller ögonbrynet, klassiska USPar för människan.
Jag tror det hade varit en skitdålig idé. Det hade ju evolutionärt drivit oss män mot att enbart producera en (1) spermie som skapas vid särskilda tillfällen, den s.k. spermielossningen. Sannolikheten för att just denna spermie skulle ha någon slags vettiga egenskaper att föra vidare till generationer hade i sammanhanget varit extremt låg. Mycket bättre att ha spermier i överflöd som får tävla om ägget och där den bästa vinner. Dessutom hade det då evolutionärt drivit kvinnorna mot att istället producera ägg i överflöd hela tiden. Om man tänker på vad det skulle innebära beteendemässigt... det hade förändrat precis ALLT i samhället.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror det hade varit en skitdålig idé. Det hade ju evolutionärt drivit oss män mot att enbart producera en (1) spermie som skapas vid särskilda tillfällen, den s.k. spermielossningen. Sannolikheten för att just denna spermie skulle ha någon slags vettiga egenskaper att föra vidare till generationer hade i sammanhanget varit extremt låg. Mycket bättre att ha spermier i överflöd som får tävla om ägget och där den bästa vinner. Dessutom hade det då evolutionärt drivit kvinnorna mot att istället producera ägg i överflöd hela tiden. Om man tänker på vad det skulle innebära beteendemässigt... det hade förändrat precis ALLT i samhället.
😅

Eftersom jag är porrskadad så kan jag inte läsa detta utan att få ohanterliga bilder i huvudet.

Men jag tycker du går snett, att vi skall ha mycket vildhavre är självklart, att den borde skyddas är lika självklart.

Varje individ är bara en badstund i djungeln från att hindra sina geners överlevnad. Det är inte rimligt att om man springer in i en avbruten bambu så blir det ingen avkomma.

Tycker du tar för lätt på frågan.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
😅

Eftersom jag är porrskadad så kan jag inte läsa detta utan att få ohanterliga bilder i huvudet.

Men jag tycker du går snett, att vi skall ha mycket vildhavre är självklart, att den borde skyddas är lika självklart.

Varje individ är bara en badstund i djungeln från att hindra sina geners överlevnad. Det är inte rimligt att om man springer in i en avbruten bambu så blir det ingen avkomma.

Tycker du tar för lätt på frågan.
Jag kan absolut sympatisera med din oro på det individuella planet när du springer runt där i bambusnåren.

Här krävs nog en vetenskaplig studie. Tre grupper av män. Grupp A som får bära suspensoar dygnet runt resten av livet. Grupp B som får sina spermier kraftigt decimerade på kemisk väg. Grupp C som får springa runt med blottat kön och därmed utgöra kontrollgrupp.

Forskningsfrågor:
  • Kommer grupp A att få färre spermier på sikt?
  • Kommer grupp B efter en tid att utveckla ett naturligt suspensoar?
  • Vilken grupp får ligga oftast?
Tyvärr kommer det behöva vara rätt långa studier, då det sannolikt dröjer ett antal tusen år innan vi ser de evolutionära effekterna.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ah
Shoei, Arai, mfl tillverkar två olika former - en för Asien och en för resten av världen. Lite trist eftersom priserna där annars var rätt bra.

4 år sen Arrave:
Screenshot-20240529-093656-You-Tube.jpg

Screenshot-20240529-093739-You-Tube.jpg

Screenshot-20240529-093938-You-Tube.jpg

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Några random frågor:

På fråga 1 så är svaret ja.
Störst försäljning av kulor hittar du i kranskommunerna till Stockholm, Haninge och Sollentuna.
Därefter så verkar Örebro vara en kul(!) stad.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Kul kuriosa; finns en medelstor vadarfågel som vänt på könsrollerna. Honorna bryr sej inte om äggen efter hon lagt dem i redet. Vill hanen att sin avkomma ska överleva har han helt enkelt inget annat val än att ta över ruvning och uppfostran. Evolutionärt har det lett till färre och mindre ägg, samt större och starkare spermier.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati