Frågor man vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad behöver man för 3D printer ?

Budgeten säger att typ flashforge adventure är rimligt.
Har kommit till insikt att det kan vara bra att kunna tillverka vissa delar, som är besvärliga att få tag på, själv.
Och dessutom så behöver jag lags lite Husqvarna-delar, för att jag är gravt missnöjd med Husqvarnas patetiska försök... :gnissla

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Har provat chatgpt, men inte fått tillfredsställande svar, så jag försöker här.

Har inte märkt det förrän nu, men insåg ganska snabbt här under veckan att de McDonalds-ställen som ligger i min närhet, dvs Hallunda, Vårberg, faktiskt ända bort till Älvsjö, så jobbar mestadels indier där.

Det problematiska för min del är hygienen. Jag har sett hur man går direkt från skurmoppen direkt till köket för att göra en hamburgare, utan att tvätta händerna emellan. Samt logiken i renhållningen där t ex man skurat toaletterna, och sen använder samma mopp, och samma vatten, till resten av ytorna ute i restaurangen. Som resultat genomsyras stället av urinlukt, dom själva verkar inte besväras av det.

Men när hände övertagandet? Har MD sålts till nån indisk storkedja? Senast jag kollade vad MD amerikanskt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Har inte märkt det förrän nu, men insåg ganska snabbt här under veckan att de McDonalds-ställen som ligger i min närhet, dvs Hallunda, Vårberg, faktiskt ända bort till Älvsjö, så jobbar mestadels indier där.

Det problematiska för min del är hygienen. Jag har sett hur man går direkt från skurmoppen direkt till köket för att göra en hamburgare, utan att tvätta händerna emellan. Samt logiken i renhållningen där t ex man skurat toaletterna, och sen använder samma mopp, och samma vatten, till resten av ytorna ute i restaurangen. Som resultat genomsyras stället av urinlukt, dom själva verkar inte besväras av det.

Men när hände övertagandet? Har MD sålts till nån indisk storkedja? Senast jag kollade vad MD amerikanskt.
Jag kan lova dig att oavsett vad som avslöjas om hygienen på McDonalds, eller som tidigare Max, så är det de mest hygieniska restaurangerna du kan äta på.

Tänk dig en indisk (dvs Bangladesh) restaurang utan kvalitetshandbok, processer, operations, HR, proffesionell drift.

Plus att en vanlig svenne banan restaurang är också skitig.

Jobbade på en bättre Golfklubb i gymnasiet, I've seen it.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Tänker inte ge mig in i en diskussion som baserar sig på personalens eventuella ursprung.
Men folk överlag är jääävligt dåliga på hygien. Dessutom så saknar de respekt för hypotetiska människor som de inte möter.

Vill du äta mat som är hygieniskt hanterad så är det nog till att du börjar med eget jordbruk och djurhållning.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Kan lägga till McDonlads i Barkarby. Vi kom hem nyss efter att vi handlat lite åt svärmor, vi tog en sväng till MD vid Ikea där och där jobbade ca 5-6 indier, och en svensk tjej.

Jag frågade den jag tyckte såg ut som chefen där på vilket sätt den "nya dip-såsen" till chiken-nuggets skilde sig från den gamla, jag fick en tom blick och ett kort svar på engelska som jag inte förstod. Så jag kallade på den svenska tjejen som förklarade för mig, på svenska, att det var nåt nytt recept dom provar och att hon inte kunde redogöra i detalj för innehållet.

Maten fick jag av en gullig indisk tjej, som inte heller talade svenska, så gick jag och satte mig och konstaterade lugnt att det äl är dags för indien att kolonisera västvärlden. Det verkar ha skett nåt slags övertagande av MD-restaurangerna nyligen. Först såg jag bara indier hos foodora och andra budtjänster, men nu finns dom även på MD.

Intressant förändring, jag hittade något, fast det är från 2017;

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Att hygienen i industrin är bättre än att mecka själv
Det är nog normen ja.

Min poäng är att om han vill ha kontroll över att det inte slinker in något äckel så får han sköta det själv från A till Ö. För även om det är bättre inom livsmedelsnäringen överlag än hos de flesta hobbyister, så finns det en hel del som man inte kan vara nöjd över som pedant.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad behöver man för 3D printer ?

Budgeten säger att typ flashforge adventure är rimligt.
Har kommit till insikt att det kan vara bra att kunna tillverka vissa delar, som är besvärliga att få tag på, själv.
Och dessutom så behöver jag lags lite Husqvarna-delar, för att jag är gravt missnöjd med Husqvarnas patetiska försök... :gnissla
Vet du ungefär vad du är ute efter och vad du ska ha den till? Beroende på dina grundbehov kan det vara lämpligt att först bena ut om du ska ha en Resin- eller filamentskrivare, sen kan man börja funta på vilket specifik modell du ska ha koplat till mer specifika behov.

Exempel på behov kan vara hur många prylar du ska skriva ut av samma typ. En viss pryl tar en viss tid att skriva ut med en filamentskrivare beroende på hur bred, lång och hög den är, och följaktligen tar det ungefär dubbelt så lång tid att skriva ut två likadana prylar med samma skrivare. En resinskrivare bryr sig bara om höjden på prylen du ska skriva ut då den kan skriva ett helt lager över hela arbetsytan på samma gång. Du kan alltså skriva ut så större saker snabbare och/eller så många exemplar av samma pryl som du får plats med på skrivarens arbetsyta lika snabbt som det går att skriva ut en.

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Vet du ungefär vad du är ute efter och vad du ska ha den till? Beroende på dina grundbehov kan det vara lämpligt att först bena ut om du ska ha en Resin- eller filamentskrivare, sen kan man börja funta på vilket specifik modell du ska ha koplat till mer specifika behov.

Exempel på behov kan vara hur många prylar du ska skriva ut av samma typ. En viss pryl tar en viss tid att skriva ut med en filamentskrivare beroende på hur bred, lång och hög den är, och följaktligen tar det ungefär dubbelt så lång tid att skriva ut två likadana prylar med samma skrivare. En resinskrivare bryr sig bara om höjden på prylen du ska skriva ut då den kan skriva ett helt lager över hela arbetsytan på samma gång. Du kan alltså skriva ut så större saker snabbare och/eller så många exemplar av samma pryl som du får plats med på skrivarens arbetsyta lika snabbt som det går att skriva ut en.
Betydligt högre krav på ventilation och användning av skyddsutrustning med en resin skrivare dock, det är ett jävla klabb att hålla på med och man ska inte underskatta hur ohälsosamt det är att köra en sån utan ovanstående.

Blir sjukt nice prints med en dock, det är löjligt så små detaljer kan kan få till i extremt hög kvalitet även med en billig printer idag.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Betydligt högre krav på ventilation och användning av skyddsutrustning med en resin skrivare dock, det är ett jävla klabb att hålla på med och man ska inte underskatta hur ohälsosamt det är att köra en sån utan ovanstående.

Blir sjukt nice prints med en dock, det är löjligt så små detaljer kan kan få till i extremt hög kvalitet även med en billig printer idag.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk
Så är det ju, finns för och nackdelar med de båda metoderna så därför tänkte jag att om man kan begränsa sitt urval till den ena eller andra utifrån ens huvudsakliga behov så får man helt enkelt deala med de eventuella nackdelar det innebär. Vill man inte hålla på med kladdet som resin innebär så får man ju vackert acceptera att filament är långsamt och mindre detaljrika utskrifter etc.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Nå mest småprylar till mc och bil.
Typ fästen/kopplingar och småkomponenter som är svåra att köpa i butik.
Just nu behöver jag laga en gjutform så att jag kan gjuta silikondelar (avluftning) till röjsågens bränslesystem. Behöver också 4 & 5mm slangkopplingar med hullning i lite olika format till Våfflan.

Storlek tror jag inte att är så noga, egentligen inte snabbhet heller. Stora saker går hyfsat bra att tillverka för hand i metall, trä, eller glasfiber.
Däremot tacksamt om man kan skriva i ett material med någorlunda hållfasthet, samt bränsle-/kemikalie-tåligt, så man kan laga delar till bränslesystem etc.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bilfråga, finns det nån firma/privat som kan svarva bort gods på ett par 16" alufälgar, insidan på navet. 25mm godstjocklek och vill ta bort ca 8-10mm.
Norra Stockholm / Uppsala / Enköping helst mtp transport etc.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nå mest småprylar till mc och bil.
Typ fästen/kopplingar och småkomponenter som är svåra att köpa i butik.
Just nu behöver jag laga en gjutform så att jag kan gjuta silikondelar (avluftning) till röjsågens bränslesystem. Behöver också 4 & 5mm slangkopplingar med hullning i lite olika format till Våfflan.

Storlek tror jag inte att är så noga, egentligen inte snabbhet heller. Stora saker går hyfsat bra att tillverka för hand i metall, trä, eller glasfiber.
Däremot tacksamt om man kan skriva i ett material med någorlunda hållfasthet, samt bränsle-/kemikalie-tåligt, så man kan laga delar till bränslesystem etc.
Ska du främst skriva smått så är resin ganska överlägset, det kan skriva ut detaljer som inte över huvud taget är möjliga med filament. Så ska du skriva riktigt små grejer, ner till någon eller några mm, kan det vara värt att överväga resin så du inte blir storleksbegränsad nedåt av att filament är mer lämpat till halvstora/stora prylar med mindre detaljer.

Jag har inte jättemycket erfarenhet med just kemiskt resistenta filament och harts, men jag har hört att det ska finnas. Googlade som hastigast och hittade detta:
Skärmbild 2025-04-08 115609.png
Så det verkar ju finnas.

På filamentsidan har jag hört att PETG ska vara väldigt tåligt, har läst om folk som skrivit ut förgasarflottörer som funkat efter väl över ett års användning.

Nylon sägs också funka bra ihop med bensin.

Sen måste du överväga dina behov i övrigt. Vill du ha en skrivare där du bara kan slita loss prylen från byggytan och börja använda den så är filament ditt enda val då resin behövr efterbehandlas, tvättas och härdas i en speciell härdstation... Sen är resin ganska kletigt att handskas med, vilket också är en aspekt att ta hänsyn till.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Exakt vad för torvbrytning görs med flygplan som det som vandaliserats på bilden? Hur mycket kommer det att kosta muppen på bilden att återställa? Var han smart nog att måla med vattenlöslig färg så han fick sin bild men inte går i personlig kk när räkningen kommer?

1744184072472.png

1744184176601.png

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Exakt vad för torvbrytning görs med flygplan som det som vandaliserats på bilden? Hur mycket kommer det att kosta muppen på bilden att återställa? Var han smart nog att måla med vattenlöslig färg så han fick sin bild men inte går i personlig kk när räkningen kommer?

View attachment 512983

View attachment 512984
Tror inte den sortens terrorister har så mycket inkomster så dom bryr sig inte om går i personlig kk

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag vet inte men jag ser att han gillar hoddie. En outlaw. A bad boy. Ett mode som delas i många olika grupper.

Var det inte en annan hoodiekille som skrev på FB ”Asfaltera våtmarkerna”. En massa digitala ryggdunkningar på det. Höhöhö. Gruppgemenskap.

Nu gillar jag inte demonstranternas metoder med blockering av stora vägar i rusningstrafik.
Klena straff för det dessutom.

Däremot gillar jag djur och natur. Om återställandet av våtmarker är bra även för miljön så varför inte. Regeringen är inne på samma linje.
Länsstyrelserna ska också se till att våtmarker hålls öppna så de inte växer igen. Träd och sly mm rensas bort.

IMG_1538.jpeg
IMG_1537.jpeg
IMG_1535.jpeg
IMG_1534.jpeg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet inte men jag ser att han gillar hoddie. En outlaw. A bad boy. Ett mode som delas i många olika grupper.

Var det inte en annan hoodiekille som skrev på FB ”Asfaltera våtmarkerna”. En massa digitala ryggdunkningar på det. Höhöhö. Gruppgemenskap.

Nu gillar jag inte demonstranternas metoder med blockering av stora vägar i rusningstrafik.
Klena straff för det dessutom.

Däremot gillar jag djur och natur. Om återställandet av våtmarker är bra även för miljön så varför inte. Regeringen är inne på samma linje.
Länsstyrelserna ska också se till att våtmarker hålls öppna så de inte växer igen. Träd och sly mm rensas bort.

View attachment 512987
View attachment 512988
View attachment 512989
View attachment 512990
Behövs inte torven som bryts? Hur skulle man göra det bättre tycker du?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Men hur är det med alla andra ytor som skövlas och omvandlas till nya stadsdelar? Säger man inget om det?

Annars är vi fler som gillar träsk och våtmarker. Mysiga mörka fuktiga ställen med alla möjliga kryp och livs..former.

yoda-on-dagobah+(1).jpg

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...