Frågor man vågar ställa

Vart kan jag köpa två st. kondensatorer liknande dessa:

Utan att beställa 30 st(Conrad), eller för minst 250:- + frakt(Elfa)?

Ska fixa samma problem som dessa: https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=93098&start=15
Har du kollat på Electrokit i Malmö? https://www.electrokit.com/kondensatorer-1/
 
Vart kan jag köpa två st. kondensatorer liknande dessa:

Utan att beställa 30 st(Conrad), eller för minst 250:- + frakt(Elfa)?

Ska fixa samma problem som dessa: https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=93098&start=15

Har du någon gammeldags radio/tv handlare med verkstad så knallar du in till honom och frågar.

Annars frågar du en radioamatör på orten...
 
Är Nibe S735-4 hela 38% (33300kr bättre än en Comfortzone RX95? Det är ganska mycket pengar tycker jag.
Jag var på föredraget om bla EU's köldmediepolicy och det nya målet: Utrota alla PFAS där F-gasen R32 är en av ca 5000 PFAS, dvs organiska föreningar (kolföreningar) med flour.
Och så länge den inte går sönder värmepumpen med R32 i privat ägo så är det inga problem.
Som jag fattade det.
 
Last edited:
Jag var på föredraget om bla EU's köldmediepolicy och det nya målet: Utrota alla PFAS där F-gasen R32 är en av ca 5000 PFAS, dvs organiska föreningar (kolföreningar) med flour.
Och så länge den inte går sönder värmepumpen med R32 i privat ägo så är det inga problem.
Som jag fattade det.
Så du menar att Mitsubishi Luft/vattenpumpen vi fick installerad hösten 23 är obrukbar om den havererar?
 
Så du menar att Mitsubishi Luft/vattenpumpen vi fick installerad hösten 23 är obrukbar om den havererar?

Ja, annars har den ju inte havererat?
Däremot blir den oreparerbar också.

Jag hade en gammal SAAB med AC (okänt vilket köldmedium) som exet snurrade av vägen med, försäkringsbolaget bestämde sig för att laga, men när bilen var nästan färdig upptäckte dom en spricka i AC kondensorn och att systemet var tomt, vilket innebar att bygga om hela bilen till ett nyare AC system för ungefär lika mycket som bilen var värd....

Jag upplevde dessutom att den nya AC'n kylde sämre, trots att allt var nytt, än den gamla som förmodligen var nästan tom på kylmedel och hade utsliten kompressor
 
Last edited:
Ja, annars har den hy inte havererat?
Däremot blir den oreparerbar också.

Jag hade en gammal SAAB med AC (okänt vilket köldmedium) som exet snurrade av vägen med, försäkringsbolaget bestämde sig för att laga, men när bilen var nästan färdig upptäckte dom en spricka i AC kondensorn och att systemet var tomt, vilket innebar att bygga om hela bilen till ett nyare AC system för ungefär lika mycket som bilen var värd....

Jag upplevde dessutom att den nya AC'n kylde sämre, trots att allt var nytt, än den gamla som förmodligen var nästan tom på kylmedel och hade utsliten kompressor


Ja självklart då ju om den havererar så blir den obrukbar pga den inte får lagas. När kom detta på tapeten om att R32 skulle förbjudas?
 
Ja självklart då ju om den havererar så blir den obrukbar pga den inte får lagas. När kom detta på tapeten om att R32 skulle förbjudas?

Jag upplever det som att Comeback fått veta det nu (det är han som är i branchen), men det är ju inte första gången dom förbjuder ett kylmedel, och inte sista heller, vad än som kommer efter R32 kommer att förbjudas nästa gång dom har möte...
 
Så du menar att Mitsubishi Luft/vattenpumpen vi fick installerad hösten 23 är obrukbar om den havererar?
Är värmepumpen med R32 och eller någon annan F-gas och det behövs nytt köldmedium i samband med reparationen kan det bli problem få tag på R32 (F-gas) om några år. Ett "intressant" krux är att det tillkommit en ny EU-regel "man får använda F-gas om det inte går av säkerhetskäl byta till "naturligt" köldmedium". Naturligt, typ R290=propan eller R744=CO2=koldioxid.
Hur ska "säkerhetskäl" tolkas ?
Ja Mats Blomkvist sa: Det blir väl tillsynsmyndigheten, i det här fallet kommunen som ska avgöra "säkerhetskäl".
Och svensk köldmedielagstiftning är hårdare än EU's ! :hihi
Sverige har ju ambitionen att snabbast i EU förvandla landet mot medeltiden !
Sverige ska vara BÄST i klassen.
 
Last edited:
Är värmepumpen med R32 och eller någon annan F-gas och det behövs nytt köldmedium i samband med reparationen kan det bli problem få tag på R32 (F-gas) om några år. Ett "intressant" krux är att det tillkommit en ny EU-regel "man får använda F-gas om det inte går av säkerhetskäl byta till "naturligt" köldmedium". Naturligt, typ R290=propan eller CO2=koldioxid.
Hur ska "säkerhetskäl" tolkas ?
Ja Mats Blomkvist sa: Det blir väl tillsynsmyndigheten, i det här fallet kommunen som ska avgöra "säkerhetskäl".
Och svensk köldmedielagstiftning är hårdare än EU's ! :hihi
Sverige har ju ambitionen att snabbast i EU förvandla landet mot medeltiden !
Sverige ska vara BÄST i klassen.


Då ska man alltså lägga upp ett lager med R32 alltså🤣🤣
 
Och svensk köldmedielagstiftning är hårdare än EU's ! :hihi
Sverige har ju ambitionen att snabbast i EU förvandla landet mot medeltiden !
Sverige ska vara BÄST i klassen.

Vilken gas är/har varit bästa ködmediumet genom tiderna?
Är det dom gamla freonerna?

Jag undrar om inte miljönyttan med effektivare köldmedium skulle uppväga miljöskadan från läckage?
Det var ju inte läckande kylanläggningar som gjorde hål i Ozonlagret, snarare att freoner användes som drivgas i alla sprayburkar, och det vet ju alla hur mycket hårspray det användes på 8o talet....
Det, plus att man blåste all frigolit och annan skumplast med freongas för att få det fluffigt.
Läckaget från kylanläggningar måste ha varit en minimal del.

Kunde man få upp verkningsgraden på värmepumpar/kylanläggningar 10% så är det rejäl miljönytta, och sedan tömma/återvinna freonet ur kasserade anläggningar.

Men det kanske har kommit något nytt som är lika bra/bättre, som vi inte har upptäckt miljöskadan av ännu
 
Misstänker att den här frågan luftats i någon tråd tidigare, men det kostar så lite att fråga expertisen på nytt.

Min 700 står nu utomhus i väntan på försäljning.
Ska jag välja att ha MC-garaget/skynket på hojen när det är fuktigt o regnar av o till, eller mår den bästast om den får frisk luft i skitvädret?
 
Misstänker att den här frågan luftats i någon tråd tidigare, men det kostar så lite att fråga expertisen på nytt.

Min 700 står nu utomhus i väntan på försäljning.
Ska jag välja att ha MC-garaget/skynket på hojen när det är fuktigt o regnar av o till, eller mår den bästast om den får frisk luft i skitvädret?
Kapell skyddar mot fyllskallar, klåfingriga ungar och uv-strålning (däck bl a). När det blåser nöter det hål på lacken t ex längst fram på framskärmen.
Mitt kapell blåste av häromdagen. Underkylt regn på det. Isskorpa över hela hojen. Det har jag aldrig sett irl förut. Snö och kapell bredvid har jag sett. Nu har jag en del obehandlad aluminium som oxiderar. Oxidationen börjar som bekant direkt när man släppt putstrasan. Det syns inte förrän efter en tid ute i regn och så. Glidande skala. Knullputs till misär. Polera igen.
Behandlade ytor som krom och lack tål utomhusklimat. Precis som en bil. Elsystemet fungerar i regn, även på en parkering mitt i vintern. Batteriet trivs bättre att stå svalt än i rumstemperatur.

Varken barn eller fyllskallar är så intresserade av motorcyklar utomhus på vintern.

Det ser bättre ut och känns bättre med kapellet på. Spekulanter lär tycka att kapell är bättre.
 
Alla mina hojar jag ägt har stått ute med kapell. På vinter har jag dubbla. Knyter ner kapellet fram i hjulet, och en lina runt om hela hojen på mitten. Vill inte att kapell ska blåsa av, och kanske stå och slå mot lacken på en bil om det blåser mycket. Utseendet på egna hojar bryr jag mig inte så mycket om.

"Never trust a guy with shiny gear"...
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top