Frågor om nya licens systemet.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Om man inte har för avsikt att tävla en säsong, utan endast köra träningar. Då tolkar jag svemos utskick som att man kan lösa en så kallad "baslicens" för 1000kr o åka på..... Nån som vet om det är så lr?

I så fall: Är det samma försäkringskydd på en sådan licens?


det va inte länge sen en engångslicens kostade 150kr så, de har höjt tillräckligt tycker jag.

Skaru träna på LMS behövs ingen uttagen licens men såklart behövs bevis för licenskurs.

försäkringskydd i de olika licenser kan du nog hitta i andra trådar som diksuterat dom ganska genomgående...
slutsatset har väl varit densamma i alla år, skaffa en egen personskadeförsäkring, den är alltid bättre...

//håkan
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu har jag fått lite mer klarhet i systemet. Det kommer INTE att bli tillåtet för elitförare att köra i R1000/R600. Det som idag heter b-licens kommer fortsättningsvis att heta seniorlicens. A-licens kommer att heta elitlicens. Detta blir i korthet de enda skillnaderna.

Varför i h-vete kunde dom inte sagt det med en gång då för!!!!
"Vi ha bytt namn på licenserna" Pungt.

Det nya "tydligare Svemo"

Jag ber om ursäkt om jag har skapat en massa diskussioner med min trådstart, dock om man läser infon som man får från SVEMO så var det ju inte en helt obefogad fråga ändå tycker jag. Men i fortsättningen ska jag inte läsa infon från SVEMO eftersom den antagligen inte stämmer ändå :D

Håller med till 100%. "Det nya tydligare Svemo" blir glasklart om man INTE läser den info som går ut!:va
 
Last edited:

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
För att delta i tävlingar där det delas ut SM poäng så måste man nu ha en helårslicens. Det kommer inte att vara möjligt att köra på engångslicens i dom klasserna om man vill vara med i sammandraget. Delta då blir ganska poänglöst.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
För att delta i tävlingar där det delas ut SM poäng så måste man nu ha en helårslicens. Det kommer inte att vara möjligt att köra på engångslicens i dom klasserna om man vill vara med i sammandraget. Delta då blir ganska poänglöst.

poänglöst men inte meningslöst :) ska man bara köra ett fåtal så spelar det ju ingen större roll ... eller :va
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
det va inte länge sen en engångslicens kostade 150kr så, de har höjt tillräckligt tycker jag.

Skaru träna på LMS behövs ingen uttagen licens men såklart behövs bevis för licenskurs.
försäkringskydd i de olika licenser kan du nog hitta i andra trådar som diksuterat dom ganska genomgående...
slutsatset har väl varit densamma i alla år, skaffa en egen personskadeförsäkring, den är alltid bättre...

//håkan

Beviset för licenskursen kommer visst bara att vara giltigt i 12 månader.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
står det också där nånstans? smart att sänka från 5 år till 1 år liksom...

tydligt är det ju, de vill ha in mer pengar helt klart :)

//håkan

SBF har man bara sex månader på sig. Visserligen har de vart snälla mot folk som kommit någon månad sent ändå.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
SBF har man bara sex månader på sig. Visserligen har de vart snälla mot folk som kommit någon månad sent ändå.

åfasen, det visste jag inte.
men men... om man inte löst ut sin licens på 12 månader då? (man har haft, men inte tagit ut den på nåt/några år)

senast jag löste ut min licens var 2007, snart äre 12 månader sen jag hade en giltig licens, måste jag gå om licenskursen då?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
åfasen, det visste jag inte.
men men... om man inte löst ut sin licens på 12 månader då? (man har haft, men inte tagit ut den på nåt/några år)

senast jag löste ut min licens var 2007, snart äre 12 månader sen jag hade en giltig licens, måste jag gå om licenskursen då?

Ja,det måste du.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Alltså, är det här särskillt vettigt? Att låta en rutinerad förare ta upp en plats på en licenskurs avsedd för nybörjare låter som slöseri i mina öron. BEHÖVER verkligen Håkan gå om licenskursen? Om någon svarar ja på den frågan kommer jag få ett skrattanfall. Det här luktar statlig byråkrati lång väg.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Stopp nu!

Om jag fattat/hört rätt så gäller det dom som ÄNNU INTE det löst ut någon licens på sitt licenskursintyg. Det blir väl troligen så att dom som har ett gammalt intyg liggande måste minst lösa en sån där baslicens RR snarast och alla som går kurs har 12 mån på sig.
Har man haft licens tidigare och gjort uppehåll något år så är det väl som tidigare.
Nog finns det dom som redan har licens sedan många år, som verkligen borde fördjupa sina regelkunskaper.

Se hur det gick på Gelleråsen med gulflagg som exempel.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Alltså, är det här särskillt vettigt? Att låta en rutinerad förare ta upp en plats på en licenskurs avsedd för nybörjare låter som slöseri i mina öron. BEHÖVER verkligen Håkan gå om licenskursen? Om någon svarar ja på den frågan kommer jag få ett skrattanfall. Det här luktar statlig byråkrati lång väg.

Jag tycker Håkan ska gå om licenskursen... Jag kan vara lärare och lära honom några trix... ;)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Stopp nu!

Om jag fattat/hört rätt så gäller det dom som ÄNNU INTE det löst ut någon licens på sitt licenskursintyg. Det blir väl troligen så att dom som har ett gammalt intyg liggande måste minst lösa en sån där baslicens RR snarast och alla som går kurs har 12 mån på sig.
Har man haft licens tidigare och gjort uppehåll något år så är det väl som tidigare.
Nog finns det dom som redan har licens sedan många år, som verkligen borde fördjupa sina regelkunskaper.

Se hur det gick på Gelleråsen med gulflagg som exempel.

När jag började köra "riktig" RR så hade jag kört 5 säsonger i Classic Racing. Jag vädjade till Svemo om att få slippa licenskurs, bifogade ett intyg från tävlingsledaren i Classic och så var det klart; fick licensen utan kurs! Så viss måste man kunna få en licens om det finns dokumeterade kunskaper.

Sen så gick det iofs som det gjorde på Gelleråsen!!!!! :D :D :D
Och det som jag blev diskad för på Gelleråsen (min vädjan gick INTE igenom) berodde SÅKLART inte på bristande kunskaper!:fakta
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
När jag började köra "riktig" RR så hade jag kört 5 säsonger i Classic Racing. Jag vädjade till Svemo om att få slippa licenskurs, bifogade ett intyg från tävlingsledaren i Classic och så var det klart; fick licensen utan kurs! Så viss måste man kunna få en licens om det finns dokumeterade kunskaper.

Sen så gick det iofs som det gjorde på Gelleråsen!!!!! :D :D :D
Och det som jag blev diskad för på Gelleråsen (min vädjan gick INTE igenom) berodde SÅKLART inte på bristande kunskaper!:fakta

Liten misstanke, för att börja köra Classic RR så gick du en licenskurs? Eller surfade du räkmacka?

Reglementet för Classic är likadant som för modern roadracing... Så vad man vill lösa ut för bricka för året avser mer vad man vill tävla det året.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
När jag började köra "riktig" RR så hade jag kört 5 säsonger i Classic Racing. Jag vädjade till Svemo om att få slippa licenskurs, bifogade ett intyg från tävlingsledaren i Classic och så var det klart; fick licensen utan kurs! Så viss måste man kunna få en licens om det finns dokumeterade kunskaper.

Sen så gick det iofs som det gjorde på Gelleråsen!!!!! :D :D :D
Och det som jag blev diskad för på Gelleråsen (min vädjan gick INTE igenom) berodde SÅKLART inte på bristande kunskaper!:fakta

Blev du diskad på Gåsen? Jag trodde alla fick ett tidstillägg och hamnade långt bak i listan.
Vad var det för motargument som inte höll i den där vädjan?
Körde ni medvetet utan att slå av "eftersom det inte berodde på okunskap" eller vad?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Liten misstanke, för att börja köra Classic RR så gick du en licenskurs? Eller surfade du räkmacka?

Reglementet för Classic är likadant som för modern roadracing... Så vad man vill lösa ut för bricka för året avser mer vad man vill tävla det året.

Så var det kanske... Minns inte.. Åldern vettu.:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Blev du diskad på Gåsen? Jag trodde alla fick ett tidstillägg och hamnade långt bak i listan.
Vad var det för motargument som inte höll i den där vädjan?
Körde ni medvetet utan att slå av "eftersom det inte berodde på okunskap" eller vad?

Nej, diskade blev vi ju inte! Tillägg var det, helt korrekt! I min vädjan hävdade jag att förhållandena efter gulflaggsvarven blev sämre och därmed även varvtiderna. Vi var flera som ansåg detsamma, det kom regnstänk på visiret.

Alla vet ju att man ska pruta vid gulflagg och ingen slår ju av så mycket som man ska göra, man ska ju faktiskt kunna stanna! Jag slog av så mycket som jag alltid gjort vid gulflagg, så jag kunde passera hindret säkert. Min bästa varvtid sattes under gulflagg och den var några hundradelar snabbare än min näst bästa. Han som kom tvåa gjorde precis tvärtom, satte näst snabbaste varvet under gulflagg, fyra hundradelar långsammare än sitt snabbaste.
Han var hjälte, jag var bov.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top