Frågor om nya licens systemet.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Oavsett om det var korrekt att han körde i Rookie-klassen eller inte i år så framkom det ju om inte annat vad nybörjare tyckte om att A-förare deltog i Rookie-klassen. Om det fanns några svemorepresentanter på plats så kan man tycka att de borde ha snappat upp tongångarna. Det som vore intressant att höra är ju vad som drivit fram det här beslutet, det måste ju vara några superbike/superstock förare som har drivit på. Jag menar om det är B-förare som tycker att de får för dålig sparring så är det ju bara att klassa upp sig...

Det är inga förare alls som drivit på, det är en harmonisering av licenssystemet till att bli lika inom samtliga mc-discipliner. RR är den enda gren inom svemo som haft annorlunda system än de övriga grenarna.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
ERF är nationell tävling från 2008. Tidigare kördes det som enklare, men från denna säsongen har det varit nationell, dvs samma som SM/SO.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tror man öppnat upp på högre nivåer också. Innan fick en förare som hade en licens för VM eller kört 3st wildcards inte köra i andra lägre serier. Nu verkar dom få det.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Slog ihop trådarna, det räcker med en tråd om detta ämnet.

Serier som man kan bli svensk mästare i är alltså vanliga, resten är enklare? Innebär det alltså att rookie-klasserna är enklare? :va

Nej, enklare tävling ska vara klubbmästerskap o dyl. ERF, SM är samtliga nationella tävlingar. SO är dessutom internationell tävling. B-tävling kan man nog köra som enklare tävling.
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Det är inga förare alls som drivit på, det är en harmonisering av licenssystemet till att bli lika inom samtliga mc-discipliner. RR är den enda gren inom svemo som haft annorlunda system än de övriga grenarna.

Varför harmonisera all mc-sport?
Vad är fel med att anpassa licens efter ändamål?

När jag ändå håller på.
Hur hur många har fått ersättning från svemos licens försäkring?
(Frågan även ställd i annan tråd)//
Det är ju bl.a det som är underlag för priset på licensen.
Benny
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...

Men bara för att argumentera...Så vänder jag på steken.
Om nu B-förare ställer upp i SB, vilken % sats gäller vid utkvalning?
Har hört 7% 10% 15%

Annars blir det väl en massa ramaskrik om långsamma/farliga förare,
4varvningar/race m.m..
//
Benny

Enda stället där det finns inskrivet i Sverige om en kvalgräns är i PRO-SBK's reglemente hos STCC. Där är det 107%, OM dom skulle använda den. Det finns en friskrivning att dom kan bortse från den och det har den varit konstant sen 2004.

I UEM reglerna finns det en rekomenadtion om 115% till nationella race. Enda stället man skulle kunna fått fram en gräns genom isf. Den gränsen används tex i IDM och Hollänska Mästerskapen.

Även i Endurance VM används 115%. I MotoGP är det 110% man kör med.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tror detta är ett icke-problem. Tror snarare att det blir mer populärt att B-förare kan tänka sig att köra både rookie och elit för att få mer träning och få prova på att köra mot bättre förare. Se det positiva nu.

Men kan det bli så? Var dte inte så att Elit kan köra Senior men inte tvärtom?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Men kan det bli så? Var dte inte så att Elit kan köra Senior men inte tvärtom?

Det är lite som var min mening i första inlägget, tvärtom hade ju varit kanon, tror det är många B-förare som skulle velat prova på att köra bland A-förarna! Men nu känns det ju helt bakvänt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är lite som var min mening i första inlägget, tvärtom hade ju varit kanon, tror det är många B-förare som skulle velat prova på att köra bland A-förarna! Men nu känns det ju helt bakvänt.

Håller med! Konstigt beslut...
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Håller med! Konstigt beslut...

Oj vad man kan köra nu. 2 Tjocky 1000 kval, warm up o rejs o allt. O lika mycke i sjuperbajk Tjällantsh. Och den har vi ju Bajk Tjällantsh på lördagskvällen också... :tummenupp

Nä. Det verkar urfånigt det där. Är det så att dom menade att man skulle få köra i klassen "över", men inte lyckades formuleras sig rätt. Men tror nog att det förhoppningsvis finns en rejsmoral att inte köra B-race (bland de flesta Svenska). Men klart jag förstår att man inte heller vill ha danskar o gästande rejsers som kör rookieracen vilket var fallet i höstas.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Oj vad man kan köra nu. 2 Tjocky 1000 kval, warm up o rejs o allt. O lika mycke i sjuperbajk Tjällantsh. Och den har vi ju Bajk Tjällantsh på lördagskvällen också... :tummenupp

Nä. Det verkar urfånigt det där. Är det så att dom menade att man skulle få köra i klassen "över", men inte lyckades formuleras sig rätt. Men tror nog att det förhoppningsvis finns en rejsmoral att inte köra B-race (bland de flesta Svenska). Men klart jag förstår att man inte heller vill ha danskar o gästande rejsers som kör rookieracen vilket var fallet i höstas.

Visst skulle det kunna kännas frestande att anmäla sig till två race! T.ex. om man inte kan komma ifrån för att köra fredagsträning, så kan man ju få mycket träning innan första race ändå! Så har jag gjort förr när det fanns både Supersport och Standard 600.
Eller om väderprognosen säger "Hällregn på fredag, fint på lördag/söndag" så skulle det ju vara perfekt att träna mycket på lördag istället för att ta ledigt från jobbet en fredag.

Och som pricken över i ett litet Bajk Chällench på lördagkvällen... Då skulle man sova gott på natten!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Om jag förstår det rätt ska Superbike Challenge vara öppen för seniorlicens, på samma sätt ska 125GP/250GP/SST600 också vara öppna för seniorlicens. Pro SBK ska kräva elitlicens. Ska forska i detta på måndag, det är domarkonferens denna helgen så förhoppningsvis vet man mer på måndag.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Men det finns även en Baslicens = avsedd för den som bara tränar och deltar i enklare tävlingar. (kostar 1000:-/år)

Vad är en enklare tävling?
Hittar inget om ERF är en "enklare tävling" men vet att det inte är samma regler under ERF som på en SM/SO helg. (sökt både på svemo.se & erf)

Eftersom funktionärskravet på ERF är samma som en träning borde det väl räknas som en enklare tävling.
man kan ju inte kalla det enklare tävling på ena änden för att "slippa" ha fullgott med funktionärer och i andra ändan kräva full licens för att få in mer pengar... (eller jo, det går, det är ju Sverige)

Det är inga förare alls som drivit på, det är en harmonisering av licenssystemet till att bli lika inom samtliga mc-discipliner. RR är den enda gren inom svemo som haft annorlunda system än de övriga grenarna.

det är bara för att de som sitter o administerar inte vill hålla på med olika sorters licenser, det är ju jobbigt :D
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Om jag förstår det rätt ska Superbike Challenge vara öppen för seniorlicens, på samma sätt ska 125GP/250GP/SST600 också vara öppna för seniorlicens. Pro SBK ska kräva elitlicens. Ska forska i detta på måndag, det är domarkonferens denna helgen så förhoppningsvis vet man mer på måndag.

är det så, så äre ju suveränt faktiskt, Superbajk Chällänge då? borde väl va samma där?

hur många poäng behöver man för att klassa upp sig?

Man måste väl ta ett visst antal poäng också för att behålla elitlicensen?

I övrigt är det ju 15SM poäng (dvs halva PRO SBK halkar ner till senior...)
Hittar inte så mkt på svemo sidan om just licensystemet för RR... och det kan tex bero akut sömnbrist just nu :va
//håkan
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om jag förstår det rätt ska Superbike Challenge vara öppen för seniorlicens, på samma sätt ska 125GP/250GP/SST600 också vara öppna för seniorlicens. Pro SBK ska kräva elitlicens. Ska forska i detta på måndag, det är domarkonferens denna helgen så förhoppningsvis vet man mer på måndag.

Gör det är du bra. Det problem vi har i RR i Sverige är ju överfulla Rookie-klasser och jag kan inte se hur denna förändring förbättrar RR i Sverige. Så varför ska vi ha den?:confused:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu målar alla fan på väggen direkt. Allvarligt talat - hur många A-förare tror ni har mage och kan med att köra ett rookie-race om det innebär att man kvalar ut någon med "B-licens"? Ytterst få skulle jag säga.

Men det är ju rätt populärt bland A-förare att gå in i REC och dominera, så visst SKULLE det kunna bli ett problem.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Utan att nämna namn, men det finns ett par stycken i Superbike som alltid är sist och aldrig kör snabbare.. år efter år. Och dessa personer bör verkligen byta ner sig. De är både i vägen på kval och har troligen inte roligt att bli varvad 2-3 gånger par race.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top