Frågor om nya licens systemet.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Utan att nämna namn, men det finns ett par stycken i Superbike som alltid är sist och aldrig kör snabbare.. år efter år. Och dessa personer bör verkligen byta ner sig. De är både i vägen på kval och har troligen inte roligt att bli varvad 2-3 gånger par race.

Det borde väl lösa sig själv. Om fler snabba klassar upp sig så kvalar dom söliga ju inte in till slut.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Utan att nämna namn, men det finns ett par stycken i Superbike som alltid är sist och aldrig kör snabbare.. år efter år. Och dessa personer bör verkligen byta ner sig. De är både i vägen på kval och har troligen inte roligt att bli varvad 2-3 gånger par race.

Men är det ett problem? Man har väl alltid kunnat ansöka om "nedklassning" om man så önskat? Och om man haft goda skäl så har man fått sin B-licens? Eller har jag fel?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Men är det ett problem? Man har väl alltid kunnat ansöka om "nedklassning" om man så önskat? Och om man haft goda skäl så har man fått sin B-licens? Eller har jag fel?
Ja, det har varit ett problem. Att förtydliga detta i reglerna, är ett sätt att säga åt förarna att ta sig neråt... utan att behöva byta licens.

Felet ligger även i att Svemo eller tävlingsledaren inte säger till personerna i fråga att träna mer / bli snabbare eller testa på att byta klass. Ingen vågar lägga krav? Det är ju faktiskt lite oartigt att påpeka kanske, men alla bara låter det det fortgå vilket är illa oxå. Jag personligen skulle ha klassat ner mig om jag konstant ligger sist med 1 sek efter näst siste man.

Det gäller bara 1-3 st. Samma personer år efter år som jag kört i Superbike iaf. Dessa blir varvade i snitt 2-3 gånger... (kanske överdrift nu, men 2 gånger iaf, på ett 10-20 min race). Det är inte så bra...
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Om jag förstår det rätt ska Superbike Challenge vara öppen för seniorlicens, på samma sätt ska 125GP/250GP/SST600 också vara öppna för seniorlicens. Pro SBK ska kräva elitlicens. Ska forska i detta på måndag, det är domarkonferens denna helgen så förhoppningsvis vet man mer på måndag.

Det skule betyda att man kan hoppa in i sst600 eller sbk challenge direkt efter licenskursen rätta mig om jag har fel?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
RR bännyy
Varför skulle man inte få ut nått på licensförsäkringen?
Jag fick det utan problem. (nej inte under 2008)

När hymlan har mer info på måndag så är denna debatt värd namnet.
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Man kan ju lika gärna göra om allt!!

2st klasser en 600 och en 1000
alla kvalar på samma villkår sen kör man ett A och ett B-race.
dela upp kvarlgrupperna efter tidigare tid på banan för att minimera risken för stora fartskillnader.
Och lös en pro-supersport klass med SM status (som förhoppningsvis kan köra med STCC).
Dom första 8 i 600 och 1000 har möjlighet att klassa upp sig till pro klasserna.

Serieanmälda förare i pro klasserna får köra, men får ej tillgodo räkna sig poäng.

(nu har ni lite ner och diskutera:) )
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Men det är ju rätt populärt bland A-förare att gå in i REC och dominera, så visst SKULLE det kunna bli ett problem.

;) Visste väl att den skulle komma. Men nu har det faktiskt aldrig hänt att någon har blivit utkvalad för den sakens skull, och det var väl det som det pratades om?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man kan ju lika gärna göra om allt!!

2st klasser en 600 och en 1000
alla kvalar på samma villkår sen kör man ett A och ett B-race.
dela upp kvarlgrupperna efter tidigare tid på banan för att minimera risken för stora fartskillnader.
Och lös en pro-supersport klass med SM status (som förhoppningsvis kan köra med STCC).
Dom första 8 i 600 och 1000 har möjlighet att klassa upp sig till pro klasserna.

Serieanmälda förare i pro klasserna får köra, men får ej tillgodo räkna sig poäng.

(nu har ni lite ner och diskutera:) )


Inte dumt!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
;) Visste väl att den skulle komma. Men nu har det faktiskt aldrig hänt att någon har blivit utkvalad för den sakens skull, och det var väl det som det pratades om?

Inte utkvalade, men det finns många långsamma förare i REC som tycker det är jobbigt med snabba A-förare i deras klass; "Låt oss ha vår sandlåda ifred, det är jobbigt att känna sig som man var ivägen osv".
A-förarna skäl för att köra REC är; "För att få mycket bantid, det är kul, för att jag vill osv" .
Samma resonemang och skäl skulle ju jag kunna använda för att tillfredställa mina behov... Med samma resultat; sura B-förare.
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nu vet jag lika mycket som er men jag trodde tokerierna från Svemo skulle sluta när Pelle klev in där, men det fortsätter visst. Man kan se det som att Svemo vill "Elit" satsa mer och ge dom snabbaste mera bantid. Det i sig är ju inget fel men jag tycker det är fel när det går ut över andra utövare.

Problemet är ju som vanligt brist på bantid och när första Senior åkaren inte får vara med pga av en Elit förare så kommer den här diskutionen blossa upp i större styrka. Värre är att den delar oss förare och bildar ett vi och ett dom vilket inte alls är bra. Svemo ska jobba för oss och se till att alla grenar mår bra, att införa regler som kanske är bra i en gren men inte alls passar i en annan bara föra att det blir bekvämare håller inte.

björn
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
Vad jag hört är att detta om att man skall kunna hoppa in i vilken klass man vill med senior licens bara var en allmän skrivning, som i senare skede kommer att rättas till och allt kommer fungera som det tidigare har gjort.
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Bara en liten inflikning,

Att man har A (numer Elit) licens har ingenting med hur snabbt man kör och göra. Vissa verkar tro att det finns en markant skillnad mellan A och B förare? Jag, till exempel, fick mer än nog med poäng för att klassa upp mig första året med Juniorlicens - på en helg i Norge (dubbelrace).

Ser ingen som helst nackdel med att A (dvs. Elit) förare ska få köra i Rookie-klasserna. De snabbaste i Rookie har alltid presterat bra tider, likt de långsammaste i A-klasserna presterat skamliga tider.

Enligt mig är det bättre att ta bort Rookie-klasserna. Döp om dem till något som låter i alla fall lite professionellt (hört att Rookieförare skyller sponsorproblem på namnet) och skapa något sorts divisionssystem istället. Där de nuvarande Rookie-klasserna blir som Division 1 och A-klasserna blir Allsvenskan.

Ingen professionell förare med mål skulle, med vilje, ligga kvar och vara överlägsen i en B serie säsong efter säsong.


----

För att återgå till ämnet lite,

Det jag ställer mig frågande till är färgerna på nummerbotten/siffror. Vill inte betala något och sen visar det sig att jag ska köra med gula siffror på rosa botten. Vill ha vitt på svart, vart kryssar jag i då?:tungan

Peace out.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man kan ju lika gärna göra om allt!!

2st klasser en 600 och en 1000
alla kvalar på samma villkår sen kör man ett A och ett B-race.
dela upp kvarlgrupperna efter tidigare tid på banan för att minimera risken för stora fartskillnader.
Och lös en pro-supersport klass med SM status (som förhoppningsvis kan köra med STCC).
Dom första 8 i 600 och 1000 har möjlighet att klassa upp sig till pro klasserna.

Serieanmälda förare i pro klasserna får köra, men får ej tillgodo räkna sig poäng.

(nu har ni lite ner och diskutera:) )
Inte alls tokigt...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vad jag hört är att detta om att man skall kunna hoppa in i vilken klass man vill med senior licens bara var en allmän skrivning, som i senare skede kommer att rättas till och allt kommer fungera som det tidigare har gjort.

Enu ett fall av Svemos " ett tydligare Svemo" alltså...

när fan ska dom lära sig :huvet


björn
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vidare kan man ju undra hur många som tjänar på att plocka ut sin Senior lic jämfört med att ta ut en tillfällig. Då Senior gruppen inte kommer köra Sm tolkar jag det som att det är helt ok att göra så och du måste köra mer än 6 tävlingar för att gå plus på en Senior lic. Kan man gissa att Svemo kommer lägga in en begränsning i hur många man får ta ut :rolleyes:

björn
 
Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
JA TACK !!! ... Det är ju helt ömöjligt att hitta vilken klass man kan/vill köre ...

Supersport, Stock, 600 rookie, you name it.... Jaja, det skulle väl vära rookie... Men, vafor inte bare göre 4 klasser

Samme helg, alle race
Rookie 1 (4-takt, 2-4 cyl. fria cc)
Rookie 2 (4-takt, 2-4 cyl. (4cyl, 600cc, 3 cyl 675, 2 cyl 750)
SuperStock Elit (4-takt, 2-4 cyl. (4cyl, 600cc, 3 cyl 675, 2 cyl 750)

Sammen med STCC
ProSuperbike Elit (4-takt, 2-4 cyl. fria cc)



Nej faktiskt inte, kanske dags att rensa upp i serieträsket och göra ett simplare upplägg.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top