Från rad-4 till V-twin...suck

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Trodde aldrig jag skulle starta en tråd om vad för hoj jag ska köpa men jag känner att jag behöver lite hjälp här. Har ingen direkt erfarenhet av twinnar, körde en TLR ner till Halmstad en gång men det var ju bara motorväg. Sniskade även runt på lite goa vägar med en Ducce 996, detta var dock innan jag ägt och kört en rad 4.


Känner att jag vill byta upp mig litegrann, lägga en sisådär 80 bananer på nya hojen. Tror inte att jag kommer bli missnöjd om jag köper mig en twin men jag är rädd att jag kommer sakna rad4:ans hysteriska skrikande (var ju trots allt det ljudet som gjorde att jag fick stånd när man hörde en ninja yla förbi när man var en 13 bast :D ).

Efter denna uppsats kommer nu min fråga:
Hur känner du som bytt från rad4 till twin?
Går det att leva utan skrikandet från motorn?
Förstår du min fråga :)?

Har ni några egna erfarenheter av min situation så dela gärna med er av dom :banana

MVH
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Jag hade en rad4, bytade till Duccetwin, men efter en månad bytade jag tillbaka till rad4, ångrar mig inte ett dugg.

Men det var bra att ha upplevt båda.
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
bo$ken skrev:
2096533 Jag hade en rad4, bytade till Duccetwin, men efter en månad bytade jag tillbaka till rad4, ångrar mig inte ett dugg.

Men det var bra att ha upplevt båda.

jag bytte från twin till rad4 och saknar ljudet som fan. på rejält kurviga vägar är tvinnen roligare, men raktfram fullt ös är ju 4an roligare. man kan kanske säga att rad4 kräver mer lekutrymme
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Har bytt fram och tillbaks mellan både twin och radfyra, rakt fram är radfyran lite roligare, framförallt för draget när man man kommer upp i registret, med twinnen kör jag jämnare, inte så mycket broms och gas utan mer jämn fart.

Jag kommer inte byta till radfyra igen inom överskådlig tid. Skall man köpa en fet sådan räcker det inte med småpengar.... en mv är dyyyyr.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
abethebabe skrev:
2096556 va fan e du full??? fick du ståfräs av en ninja??? har du aldrig hört en V-twin??? se till å leta upp en v-twin med sliponburkar, gasa lite, lyssna, får du inte ståfräs då bör du uppsöka läkare omedelbart. :va

Hehe, nej jag är nykter. Rätta mig om jag har fel men när jag var 13 (1996) fanns det inte så många potenta twinnar som rullade på vägarna. Hur som helst så var det radfyraljudet jag fastnade för.

Enligt mig så låter dagens twinnar gott på lågvarv (speciellt fullgas från 3000 rpm t ex) men ju mer varvet stiger desto mindre charmigt blir ljudet. Det goa mullret övergår till ett bröl vid högvarv, hata mig inte nu :).

För övrigt tackar jag för svaren än så länge, keep it going :tummenupp

Edit: Jag som gillar åka fort rakt fram på stora vägar bör kanske hålla mig till min radfyra men byta upp mig ett steg eller 2 :gnissla
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Pinky skrev:
2096528Hur känner du som bytt från rad4 till twin?
Går det att leva utan skrikandet från motorn?
Förstår du min fråga :)?
Det är kul att ta fyrorna på innern :D
Ja, men man blir nostalgisk ibland :rolleyes:
Hmmm, jo :hihi

Nån sa tidigare att fyrorna behöver lekutrymme och det håller jag nog med om lite granna. Det är lättare att ha kul med en twin men tyvärr är det kanske inte lika adrenalinframkallande då de oftast lurar sinnet med en lugnare gång trots att farten nog är densamma...
 

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda XR650R Dallara
Lyckosar som kör V-twin! Plocka av kåporna och ni har en custom, montera dit dom så är det en custom i ulvkläder :lol
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jåke skrev:
2096569 Det är kul att ta fyrorna på innern :D
Ja, men man blir nostalgisk ibland :rolleyes:
Hmmm, jo :hihi

Är just detta jag är rädd för, känner jag mig själv rätt så kommer jag just bli nostalgisk vilket kommer leda till att jag kommer sakna min radfyra istället för att njuta av fördelarna med en twin. Bah, får ta mig i kragen och se till att låna en mille eller sp1:a en heldag så jag får känna lite bättre på det :banana
 

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Jag bytte från en rad4 till twin. Det som gjorde att jag bytte (nja... en bidragande orsak i alla fall.) var att ljudet är myyyycket grymmare på en twin.

Låt mig sammanfatta... Du funderar på att byta från en rad4 till en twin och du är osäker på om du kommer att sakna ljudet från rad4:an?? :jisses

Gosse, när du väl känt mullret från en twin kommer du aldrig att vilja byta tillbaka igen. :tummenupp
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Ajabaja

JB74 skrev:
2096582 Lyckosar som kör V-twin! Plocka av kåporna och ni har en custom, montera dit dom så är det en custom i ulvkläder :lol

Lyckost dig som köpt världens dyraste fis-kudde :rolleyes: Jag växte ifrån BMX vid 10-års ålder.
 

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6n / RD350
Pinky skrev:
Enligt mig så låter dagens twinnar gott på lågvarv (speciellt fullgas från 3000 rpm t ex) men ju mer varvet stiger desto mindre charmigt blir ljudet. Det goa mullret övergår till ett bröl vid högvarv, hata mig inte nu :).

Jag håller helt med, twinnar låter bättre på låga varv och radfyror ylar vackert på höga varv. Så frågan är väl om man tänker köra mest på över eller under 10.000 rpm. :hihi
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Pinky skrev:
2096591 Är just detta jag är rädd för, känner jag mig själv rätt så kommer jag just bli nostalgisk vilket kommer leda till att jag kommer sakna min radfyra istället för att njuta av fördelarna med en twin. Bah, får ta mig i kragen och se till att låna en mille eller sp1:a en heldag så jag får känna lite bättre på det :banana

När jag var på Midlanda ifjol somras var det en SP-1 där som jag tror hade HRC kit-avgassystem men jag är inte säker. Det var hur som helst det coolaste ljudet jag någonsin hört på en hoj, den lät som en Spitfire från andra världskriget när den dånade nedför rakan. Det var ju en hel del hojar där med olika sorters avgassystem, både radfyror och diverse Millar och annat, men första gången jag hörde den där hojen tänkte jag "vad i hela friden är det där för något?" och i nästa sekund "en sådan där måste jag ha!".

Jag tycker ljudet är ungefär som fartkänslan, en radfyra låter och känns som om den går fort hela tiden och ylar hysteriskt på höga varv (och går även hysteriskt fort då) medans en twin utstrålar ett bedrägligt lugn både i ljud och fartsensation, det känns och låter aldrig som om det går lika fort som det gör.

Anyway, en SP-1 med likadant avgassystem så har du lätt coolaste ljudet i kvarteret! Jag tycker dessutom SP-1:an är en cool hoj men där är ju smaken som baken. Vissa tycker bara den är tung och svag.

//Eric
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
foobar skrev:
2096596 Jag bytte från en rad4 till twin. Det som gjorde att jag bytte (nja... en bidragande orsak i alla fall.) var att ljudet är myyyycket grymmare på en twin.

Låt mig sammanfatta... Du funderar på att byta från en rad4 till en twin och du är osäker på om du kommer att sakna ljudet från rad4:an?? :jisses

Gosse, när du väl känt mullret från en twin kommer du aldrig att vilja byta tillbaka igen. :tummenupp

Du har fattat mig helt rätt :). Både TLR:n och 996:an jag kört hade fina burkar på och ljudet var det inget fel på. Men som jag skrev tidigare så uppskattar jag inte riktigt twinljudet på högvarv. I dagsläget ryser jag när jag varvar ut min 750 och hela hojen ylar i en skön blandning av harmoni, vansinne och aggressivitet. Känner inte att jag upplevde detta på twinnarna vilket är just vad jag kommer sakna.

Det ultimata vore att ha en twin upp till 6000 rpm för att sedan går över till en 4:a :)

EDIT: TLR:n hade just Laserpipor som nämdes ovan och Duccen hade Termignoni kolfiber :tummenupp
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
DR-Zätare skrev:
2096615 När jag var på Midlanda ifjol somras var det en SP-1 där som jag tror hade HRC kit-avgassystem men jag är inte säker. Det var hur som helst det coolaste ljudet jag någonsin hört på en hoj, den lät som en Spitfire från andra världskriget när den dånade nedför rakan.
//Eric

Just såna här inlägg som gör att jag dock har så förbannat svårt för att bestämma mig :Bugar :yoparty
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
dannew skrev:
2096609 Jag håller helt med, twinnar låter bättre på låga varv och radfyror ylar vackert på höga varv. Så frågan är väl om man tänker köra mest på över eller under 10.000 rpm. :hihi

Nja, frågan är om han tycker om att leka på motorvägar eller på slingriga landvägar.
 

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda XR650R Dallara
Dino Velvet skrev:
2096605 Lyckost dig som köpt världens dyraste fis-kudde :rolleyes: Jag växte ifrån BMX vid 10-års ålder.

Trodde det va duccar som dyraste prutt-maskinen, Faan nu har ja köpt fel :huvet
Neejdå, ljudet fån en twin ä allt gött.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Pinky skrev:
2096617 Du har fattat mig helt rätt :). Både TLR:n och 996:an jag kört hade fina burkar på och ljudet var det inget fel på. Men som jag skrev tidigare så uppskattar jag inte riktigt twinljudet på högvarv. I dagsläget ryser jag när jag varvar ut min 750 och hela hojen ylar i en skön blandning av harmoni, vansinne och aggressivitet. Känner inte att jag upplevde detta på twinnarna vilket är just vad jag kommer sakna.

Det ultimata vore att ha en twin upp till 6000 rpm för att sedan går över till en 4:a :)

EDIT: TLR:n hade just Laserpipor som nämdes ovan och Duccen hade Termignoni kolfiber :tummenupp
Skulle nu mitt samvete gå åt helvete och mot all förmodan någon stans i framtiden få mig att köpa en twin är det bara en hoj jag vill ha isf, och det är en Mille ;) jag är en "4:a" älskare och kommer alltid att vare det.

Lycka till!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag körde en stor twin för första gången igår, KTM, Superduke. Detta efter att bara ha kört radfyror i sportsegmentet tidigare. Registret i twinen var helt klart maffigt, och för körning på kurviga vägar kan jag tänka mig att motorn känns helt rätt. Lättkörd och flexibel, med bra tryck över en stor del av registret. :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top