Från rad-4 till V-twin...suck

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
hållundan skrev:
2099416 Mille är i och för sig den trevligaste twinnen jag kört, kändes oerhört smidig. Kan tänka mig att SP1 är som ett hangarfartyg i jämförelse.
Och med det fartyget tog man hem superbike VM :yoparty

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
hjälp mig vid köp:...... suzuki Sv650 eller eller fzs-fazer
SV650 Twin...ingen ketchupeffekt, men rått o gött ljud, går gött
fazer, go ketchupeffekt, mer hp, lite mesigare ljud, inte lika snygg i mitt tycke..

Vad ska jag köpa, fruktansvärt svårt att bestämma mig

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ankan_84 skrev:
2099444 hjälp mig vid köp:...... suzuki Sv650 eller eller fzs-fazer
fazer, go ketchupeffekt, mer hp, lite mesigare ljud, inte lika snygg i mitt tycke..

För att göra det ännu svårare för dig: Varför inte en Hornet?

//Eric

Dark_Messenger

Guest
Ankan_84 skrev:

Ketchupeffekt? Är det något att sukta efter :va Tycker det är betydligt trevligare att ha ett jämt o fint register med brutalt drag ända från botten upp till toppen. Mer lätthanterligt plus att den övervägande delen av åkningen (åtminstone min) så befinner du dig ju inte på autobahn eller motorvägar där du kan stå på rakt fram, utan på mindre slingrigare vägar. Där precis som många har sagt kommer twinnen i sitt rätta element med sitt fina register.

Sen hur man överhuvudtaget kan jämföra japsylandet mot en brutalt stånkande/smattrande/morrande twin kan jag inte förstå.. Men det kanske bara är jag.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Dark_Messenger skrev:
2099591
Sen hur man överhuvudtaget kan jämföra japsylandet mot en brutalt stånkande/smattrande/morrande twin kan jag inte förstå.. Men det kanske bara är jag.
Det är bara du. Twin-ljudet passar en glidare, precis som ylandet från en radfyra passar en sporthoj.

Johan Bergqvist

Tarnished Tiger
Gick med
28 May 2005
Hoj
Ducati 848
Ankan_84 skrev:

Och för att göra det ÄNNU svårare :7peta , har du provat Ducati 900/750 ssie?

Fred00 skrev:
2099685 Det är bara du. Twin-ljudet passar en glidare, precis som ylandet från en radfyra passar en sporthoj.
Håller inte med

Polka

Medlem
Gick med
4 Jan 2006
Hoj
vtr1000f, gsxr600
Dark_Messenger skrev:
2099591 Sen hur man överhuvudtaget kan jämföra japsylandet mot en brutalt stånkande/smattrande/morrande twin kan jag inte förstå.. Men det kanske bara är jag.

Håller med dig. Fattar inte den här tråden faktiskt, killen funderar på att byta sin rad-4 mot en v-twin men han är rädd att han ska sakna ljudet från sin rad-4 :va

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Men herregud..............man byter väl inte en gång i livet bara :va . Prova lite av varje...erfarenhet kostar. Mycket fränare att "veta" än att tillhöra den massa som "tror" sig veta allt.

J

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Ställer mig lite frågande själv :va Sen när är "hysteriskt ylande" = gött ljud :näsblod

Är kanske som någon antydde : V4:a = pojke, V2:a = man, vad gäller ljudsmak...inget illa menat med det :tungan

P.S. Det finns ju V2 ljud ( glidare ) och sen finns det V2 ljud ( Sport ), inte riktigt samma sak.

Last edited:

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Hoj
Wildstar 1600 -03
Vad ska man säga? Har en sportster med raka rör, ohhhh vilket gött ljud! Men det är ju ingen sporthoj förstås, men en v-twin iallfall. Max varv vid 6000, och då ser jag varken framåt eller bakåt pga vibrationerna med kul höhö..

Mvh Pepe :yoparty

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Det kan nog stämma det där med åldern, när jag var 16 så var alkoläsk med grön,blå, röd färg det häftigaste och godaste man kunde dricka, nu är det bara blaskigt och sött.

Men gott rödvin eller en fin rökig whiskey väcker alla mina sinnen.

Så ljudet från en ducce, alfa sexa, ferrari v8 det är symfoni, ståfräs :banana

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Polka skrev:
2099860 Håller med dig. Fattar inte den här tråden faktiskt, killen funderar på att byta sin rad-4 mot en v-twin men han är rädd att han ska sakna ljudet från sin rad-4 :va

Jag antar att smaken är som baken. Jag har alltid vart svag för ljudet en radfyra ger ifrån sig på höga varv. Aldrig kännt detsamma med en twin, gillar såklart det ljudet också men på ett annat sätt. Kan väl säga att det går en mysig rusning genom kroppen av twinljudet men adrenalinrushen får jag från radfyran.

Finns en del här på forumet som tänker på samma sätt som mig och även gjort just det bytet jag funderar på att göra och ville bara ha lite info om hur dessa personer i fråga klarat sig utan adrenalinrushen från radfyran :).

Ska som sagt ta mig i kragen och provköra lite hojar inom kort för att få mig en bättre personlig bild av det hela. Men dom svaren som jag tagit åt mig av hittills gör att jag antagligen kommer byta upp mig till en gixxer 1000 -03 eller nyare :banana.

EDIT: Om det är nån som är sugen på min kolfiber raket så kan ni ju skicka ett PM :tummenupp

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
CBR 1000 RR
Samma tråd som jag var påväg att starta för en månad sedan ungefär.
Har bara kört radfyra, endast testat en ducce 999 som kompisen har, så, min twinkörande historia är som sagt ganska kort...

Men jag bestämde mig för hojbyte sålde 929'an, och köpte en Mille Factory -04, acropovic slipon ( stavning nej tack... ) Utan att ens provkört, må det bära eller brista med andra ord...
Kan lugnt påstå att jag är ruskigt nöjd med ljudet. Alltid kul att kunna starta bil larm på 25 meter, men ljuva livet när varvnålen luktar på varvstoppet runt 11000 rpm.
Den sången inger lite respekt i många små ylande symaskiner.
Men smaken är som baken, jag är iallafall fast i twinträsket för ett tag framöver.

Mvh Ted

Fajjerblejd

Monster Ludde
Gick med
19 Sep 2006
Hoj
-99 Monster 900
Jag kör bara radfyra för att jag inte har råd med en fet twin nu. Jag ska ha en sp-1 någon gång, den hojen e bara såå feeet!!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Maax skrev:
2100357 P.S. Det finns ju V2 ljud ( glidare ) och sen finns det V2 ljud ( Sport ), inte riktigt samma sak.
Glidare är långslagiga och sportmaskiner är kortslagiga. Dessutom har sportmaskinerna också för det mesta lite mindre slagvolym än en glidare.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Jahopp, ser att det har skett ett litet trådlyft. Blev ju sagt en ZX10 som rullat 1400 mil sen i maj. Går däremot i tankar på att byta till en KTM 950 motard till våren, några erfarenheter att dela med dig av?

Ville provköra igår men butiken hade inte någon inne så det fick bli en 950 adventure istället (samma motor men chassit skiljer sig ju markant). Bra tryck i motorn och i ett annat chassi så lär det absolut vara en kul hoj, billig försäkring gör ju inte saken sämre :).

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har enbart haft rad 4:eek:r förutom en liten pararelltwin(enstånka och 2 taktare räknar jag inte in..), MEN har provat flera olika Italienska stortwinnar o modeller av 2 märken..De jag har märkt när man kör stor twin är hur mjukt o fint och lugnt det känns att gå, men att det går fortare än vad man tror, man lurar sig lite då man när man är van vid rad4 att dra längre än vad man behövs(allt för lätt att hitta varvstoppet..)men kraften finns vid lägre varvtal.

Och trots att jag kört alla fjolårets "värsta" rad4:eek:r så måste jag säga att det hårigaste och brutalaste körupplevelsen jag upplevt är när jag kört är en viss Ducati:)

Mest bara en slump att man inte ägt en stortwin ännu, och är bara en tidsfråga innan man kör en sådan någon/några säsonger med tror jag:)
Och som en del skrivit, när man blivit van vid en sådan så saknar man säkert inte "skrik"fyran.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...