Från rad-4 till V-twin...suck

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Den bästa kompromissen är V4 (=Aprilia RSV4) eller Yamaha R1-09 (wannabe V4)
 
Gick med
30 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2007,Suzuki DL1000
Jag tycker inte att man kan jämföra en v-twin och en radfyra. Helt olika karraktär å motorn, ljudet ja allt. Hade både och och är nu inne på att skaffa mig en av varje för att tillfrädsställa mina behov. Kanske inte bästa svaret men jag tycker det.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Ja du herr Pinky... sen blev det en gammal-gixx igen. Men hur kom du in på KTM 950 :) ?

Essgrens (läs: Andreas) trådlyft...

Vet inte varför jag vart inne på 950, troligtvis var jag sugen på motard men tyckte dom mindre var för trötta. Det stora åbäket visade sig ej heller det falla mig i smaken.

Bara att inse, det är och kommer alltid att vara radfyra för min del. :Bugar
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Håller med dig!

Jag tycker inte att man kan jämföra en v-twin och en radfyra. Helt olika karraktär å motorn, ljudet ja allt. Hade både och och är nu inne på att skaffa mig en av varje för att tillfrädsställa mina behov. Kanske inte bästa svaret men jag tycker det.

Alla hojar har ju fördelar, om man bara plockar fram dessa har man ju kul på alla typer. Twin och radfyra till vardags. I garaget bör ochså finnas lite tvåtakt, luft och vattenkylt. En luftkyld 3 pip Kawa 750, en söndagtur till favoritcaffet vid ettiden en söndag......... kul:)!

Varför är man nervig när man ska köpa hoj? Hoppas kunna fixa mig v-twin till helgen. Påskpresent. Stort ägg:rock! Toyman
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Essgrens (läs: Andreas) trådlyft...

Vet inte varför jag vart inne på 950, troligtvis var jag sugen på motard men tyckte dom mindre var för trötta. Det stora åbäket visade sig ej heller det falla mig i smaken.

Bara att inse, det är och kommer alltid att vara radfyra för min del. :Bugar

Trots att du blir frånåkt av 2 LC4:eek:r på slangen ;)
 

skania

skania
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV1000 Mille
Har skaffat mig en Aprilia RSV 1000 Mille och bytt från R6:a som jag haft innan. Min första Twin och på torsdag sak jag hämta den:) . Ljudet på tomgång är otroligt läckert så det ska bli spännande och höra hur den fungerar på bana/gata i sommar. Har inte ens provkört Millen så jag är grymt nervös. Tänk om jag bara hatar karatären i en Twin.
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Är väl högst personligt vad man föredrar. För egen del har jag provat bägge, allt från zx7r till Fireblade -08, men är def fast i Twinträsket, har en SP1 och en RSV-R, och för min del känns en radfyra avlägsen! :yoparty
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Trots att du blir frånåkt av 2 LC4:eek:r på slangen ;)

Jo, inte lätt alltid.

Lustigt nog skulle man kunna göra en jämförelse här och tycka att man i sin Land Rover Defender kör ifrån en Porsche vid ett rödljus om föraren i Porschen är omedeveten om att det är ett race på gång...suck.

Byt olja eller gör något annat vettigt med din trötta moppe istället.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jo, inte lätt alltid.

Lustigt nog skulle man kunna göra en jämförelse här och tycka att man i sin Land Rover Defender kör ifrån en Porsche vid ett rödljus om föraren i Porschen är omedeveten om att det är ett race på gång...suck.

Byt olja eller gör något annat vettigt med din trötta moppe istället.

Kul att du fortfarande blir så upprörd trots att det har gått 2år.
Enbart därför jag retas!

:krama
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
KTM RC8 med öppen Akra-burk. DET är porr!

Dessutom så kör du en twin lite annorlunda, du har effekten tillgänglig på ett annat sätt utan att BEHÖVA 10000 på nålen.

Sportiga twinnar (framförallts LC8 (KTM alltså)) har ofta ett rätt metalliskt ljud också vilket är kärlek i mina öron, betydligt råare än symaskinsurret från fyrorna.

Mina 0,50
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ljudet i rad4 är ju nästan pinsamt om man jämför med en ordentlig twin.. detta tycker jag trots att jag äger 2 st "4:eek:r" själv..

Är avis varje gång jag är ute och åker med en polare som har en ktm 950 sm..
Den skakar rutor på tomgång och ligger man bakom t ex vid rödljus så pulserar hela skinnstället av tryckvågorna...
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
För att vara lite snusförnuftig - det handlar inte om radfyra kontra twin, det handlar om DIG! :)

Det handlar om olika körsätt, vad man gillar för slags motortemperament, hur man väljer att vrida på rullen och när, på vilket sätt man vill impa vid korvkiosken... allt möjligt. Enda sättet att ta reda på saken är att prova att köra en säsong med twin, så kan du avgöra sedan.

Tyckte för övrigt kommentaren om lekutrymmet var rätt bra... det känns som om man behöver mer svängrum för att en stor fyra ska komma till sin rätt.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Ljudet i rad4 är ju nästan pinsamt om man jämför med en ordentlig twin.. detta tycker jag trots att jag äger 2 st "4:eek:r" själv..

Är avis varje gång jag är ute och åker med en polare som har en ktm 950 sm..
Den skakar rutor på tomgång och ligger man bakom t ex vid rödljus så pulserar hela skinnstället av tryckvågorna...

En porsche låter pinsamt jämfört med en stridsvagnsmotor också.

Jag hade en SP1, visst den lät fint på tomgång med öppna pipor, men det var nog allt. Den var ful tung och hade dåligt drag. Ungefär som en fet tjej.

För att vara lite snusförnuftig - det handlar inte om radfyra kontra twin, det handlar om DIG! :)

Det handlar om olika körsätt, vad man gillar för slags motortemperament, hur man väljer att vrida på rullen och när, på vilket sätt man vill impa vid korvkiosken... allt möjligt. Enda sättet att ta reda på saken är att prova att köra en säsong med twin, så kan du avgöra sedan.

Tyckte för övrigt kommentaren om lekutrymmet var rätt bra... det känns som om man behöver mer svängrum för att en stor fyra ska komma till sin rätt.

Tycker inte en rad4 kräver mer utrymme, mer att man kanske får lära sig ligga på rätt växel på rad4 för att utnyttja motorn
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag kör både och...

Slutsats:
Rad-4a, go att köra.... V-twin... sätter spår i själen :D

PUnKt! :yoparty

...Jag hade en SP1, visst den lät fint på tomgång med öppna pipor, men det var nog allt. Den var ful tung och hade dåligt drag. Ungefär som en fet tjej....

Vad är det du säger :confused:
Vet du inte hur man hanterar (får fart på) en :tuttar ? :rolleyes:

Min e inte alls bångstyrig :)
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top