Från rad-4 till V-twin...suck

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag kommer nog aldrig att köpa en V-twin just på grund av att ljudet inte gör någonting för mig. Det finns ju massor med fina radfyror och tycker du (som jag) att twin-ljudet är tråkigt så ser jag ingen anledning att byta till en sådan.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Pinky skrev:
2096630 Just såna här inlägg som gör att jag dock har så förbannat svårt för att bestämma mig :Bugar :yoparty

MickeG heter han som har den SP-1:an här på Sporthoj är jag rätt säker på. Det sitter mycket godis på den hojen!

//Eric

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Kom precis hem nu efter en tur (andra turen för i år) och jag tog mig en funderare när jag satt där på hojen. Att veta med mig att känslan jag får mellan 8000-14000 rpm kommer försvinna om jag byter till en twin gör att jag just nu inte har en tanke på att byta till twin . Detta kommer säkert ändras när jag ser och provkör lite twinnar nu när våren är här.

Vi får väl se hur det utvecklar sig :squid

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
DR-Zätare skrev:
2096615 När jag var på Midlanda ifjol somras var det en SP-1 där som jag tror hade HRC kit-avgassystem men jag är inte säker. Det var hur som helst det coolaste ljudet jag någonsin hört på en hoj, den lät som en Spitfire från andra världskriget när den dånade nedför rakan. Det var ju en hel del hojar där med olika sorters avgassystem, både radfyror och diverse Millar och annat, men första gången jag hörde den där hojen tänkte jag "vad i hela friden är det där för något?" och i nästa sekund "en sådan där måste jag ha!".

Jag tycker ljudet är ungefär som fartkänslan, en radfyra låter och känns som om den går fort hela tiden och ylar hysteriskt på höga varv (och går även hysteriskt fort då) medans en twin utstrålar ett bedrägligt lugn både i ljud och fartsensation, det känns och låter aldrig som om det går lika fort som det gör.

Anyway, en SP-1 med likadant avgassystem så har du lätt coolaste ljudet i kvarteret! Jag tycker dessutom SP-1:an är en cool hoj men där är ju smaken som baken. Vissa tycker bara den är tung och svag.

//Eric

Det är nog min hoj du menar, och på den sitter det ett Jardine 2-1 i titan och kofiber + att luftburken är 3 gånger så stor som orginal vilket gör att det råmar regält när man öppnar spjället. Nytt för i år blir nya portade toppar och större insprut + att jag har tagit bort lite "onödiga" drev på kammarna. Och många håller med dig, liknande sound är det inte många som har. Hoppas vi ses i sommar också
:tummenupp

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
MickeG skrev:
2097094 Det är nog min hoj du menar, och på den sitter det ett Jardine 2-1 i titan och kofiber + att luftburken är 3 gånger så stor som orginal vilket gör att det råmar regält när man öppnar spjället. Nytt för i år blir nya portade toppar och större insprut + att jag har tagit bort lite "onödiga" drev på kammarna. Och många håller med dig, liknande sound är det inte många som har. Hoppas vi ses i sommar också
:tummenupp

Jag vill också ha stor luftburk på min sjuhalva, råma är kul. Hur gör jag :)?

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Pinky skrev:
2097110 Jag vill också ha stor luftburk på min sjuhalva, råma är kul. Hur gör jag :)?
Själv köpte jag min i Tyskland av en snubbe som byggt om en Honda vtr
ganska mycket + att hans Ducce är det fetaste som jag sett
Kolla sidan: http://www.honda-rc51.de/
samt här får du en bild på burken....den är stooor

Bifogat

• SP2_Airboxfueltank-dummyexplanation.jpg
    SP2_Airboxfueltank-dummyexplanation.jpg
    73.1 KB · Visningar: 323

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Pinky skrev:
2097045 Detta kommer säkert ändras när jag ser och provkör lite twinnar nu när våren är här.

Det enda rätta att göra! :tummenupp

Jag älskar duccen.. Speciellt min lilla SP som varvar nästan 12.000 innan elektroniken klipper av. Så den ger bra ljud även "där uppe" (nåja.. 12 K rpm är mycket FÖR MIG! :4skrika )

Men helt klart så får man se sig frånkörd av det mesta vad gäller sporthojar när det går rakt fram.

Testa lite olika hojar! försök få till en provtur med nya 999.. Testastretta motorn är lite varvvilligare än den gamla Desmoquattron som du körde i 996:an.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
MickeG skrev:
2097125 Själv köpte jag min i Tyskland av en snubbe som byggt om en Honda vtr
ganska mycket + att hans Ducce är det fetaste som jag sett
Kolla sidan: http://www.honda-rc51.de/
samt här får du en bild på burken....den är stooor

Det där ser dyrt och invecklat ut, jag klipper ett stort hål i min luftburk istället :D

amullo skrev:
2097136 Testa lite olika hojar! försök få till en provtur med nya 999.. Testastretta motorn är lite varvvilligare än den gamla Desmoquattron som du körde i 996:an.

Tackar för tipset :tummenupp

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Ta och lyssna på när en trepip går över 10krpm, särskilt med öppnare luftburk och avgassystem.
Min gör det nätt o jämt (varvstoppet börjar gå in på 10300rpm), o nya Daytona 675an på kring 14000rpm.
Blir ett vrål som från en rad4 fast råare och "djupare".

:Bugar

(Inget fel på en högvarvig twin heller :yoparty )

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
KTM Super Duke har ett ganska eget ljud också, det är mer åt trippel hållet nästan än traditionellt twin ljud. Att det dessutom är en GRYMT underhållande hoj att köra gör ju inte saken sämre!

Jag tycker att Super Duke är hojen som Buell vill vara men inte riktigt lyckas med eftersom de vill göra allt på sitt eget innovativa sätt. KTM har helt enkelt byggt en vanlig twin och trimmat den istället för att ta en HD-rova, de har slängt dit helt "vanliga" bromsar från Brembo som biter otroligt bra och med otrolig känsla istället för att montera skivan direkt i fälgen osv, vidare har SD ett snabbstyrt och kvickt chassi utan att vara direkt nervöst medans Buell ska ha världens kortaste hjulbas alla kategorier, kosta vad det kosta vill.

Sen är det ju naturligtvis en smaksak om vilket man föredrar, jag tycker båda är coola hojar!

//Eric

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag handlade afrikanen lite för ljudets skull... Dom låter riktigt elaka med vettigt slipon på ;) Nästa hoj lutar mot en ilsken radfyra, bara för att pröva ;) Sedan blir det nog tillbaks till en twin, gillar vridet från låga varv... Precis som med bilar, en v8 är alltid trevligare än en liten tvärställd japanfyra ;)

FJS

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Italia-twin
twin

Tackar för tipset :tummenupp[/QUOTE]

Hörru Pinky! Ta o testa lite twinnar av olika årsmodeller, jag testade en cbr929 (tror jag , en -99:a var det) jag blev förvånad över vad fort jag kom upp i 200 knyck utan att det kändes eller lät som det....med detta vill jag bar ge dig en eftertanke eftersom jag tycker min 748SPS med lite ändrade chip/luft och 54mm kol all-the-way låter grymmare och manligare än rad4:an.

edit:smaken är som baken, alla mina hojpolare kör rad4

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag hade förresten en Ducce 916 som första hoj som jag efter två år bytte in mot en GSX-R 750 -00 så jag har provat lite av det du säger fast tvärtom eftersom jag gick från twin till radfyra.

Som hoj saknar jag Gixxern mer än Duccen även om jag saknar utseendet och utstrålningen från Duccen, det är faktiskt något speciellt med de hojarna. Dock går det inte annat än att älska Gixxern när den passerar 12000 varv och när de flesta andra slår emot varvtalsstoppen (i alla fall -00 när den var ny, nu varvar ju alla sju miljoner varv) så fortsätter den att yla sig upp mot 14000 innan man petar i nästa kugge och hela den underbara kakafonin upprepas växel efter växel. Allra härligast var det när jag lät bli att sitta långt fram i sadeln och framåtlutad över tanken utan istället satt längre bak i sadeln och lite mer upprätt, då när man höll stumt kom framhjulet så snällt vid 10-12000 i en härligt kontrollerad power wheelie och nådde en lagom vinkel vid 14000 när det var dags att växla till tvåan. Inte det optimala sättet att gasa snabbt på men ack så härligt! DET saknar jag faktiskt mer än Duccen.

Det är också viktigt att välja rätt slip on när man vill betona varvet, många slutdämpare får bara hojen att låta högre och dovare vilket gör att det blir mindre skillnad på ljudet vid olika varvtal, i alla fall tycker jag att man tappar en del av charmen med en Gixxer då, själen i en Gixxer är ju trots allt ylandet!

//Eric

Last edited:

Small Basterd

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Ducati ss
Pinky skrev:
2097045 Kom precis hem nu efter en tur (andra turen för i år) och jag tog mig en funderare när jag satt där på hojen. Att veta med mig att känslan jag får mellan 8000-14000 rpm kommer försvinna om jag byter till en twin gör att jag just nu inte har en tanke på att byta till twin . Detta kommer säkert ändras när jag ser och provkör lite twinnar nu när våren är här.

Vi får väl se hur det utvecklar sig :squid

Åkte ihop med en kompis förra åretsom har en sp1á med slipon, när han kom och blåste om mig i kanske 150 (och ökade) så höll jag på att kasta min rad4á i diket och ta en taxi till närmaste mc handlare för att köpa mig en twin. Ljudet från en twin (med öppna burkar) är tamejfan det fetaste avgasljud jag vet.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Jag har haft två radfyror, en triple och nu kör jag twin.

Twin har jag alltid varit svag för, gillat konceptet och trånat många gånger på allt från VTR till Ducati.

Det är en skön motor att köra, fint register, kraft tidigt och med ett maffigt mellanregister utan att explodera och behöva varvas lika mycket som en radfyra. För min del tycker jag körningen blir mer harmonisk, inte så hysterisk, jag kör jämnare, behöver inte flippa på växlar lika mycket och kan nästan skippa bromsen och bara köra motorbroms. Ljudet myser jag över än idag, går inte att tröttna på.

Smaken är som baken, det är väl lite hur man kör och vad man gillar precis som med allt i världen. Try it, you´ll like it. Man kan alltid byta tillbaka en dag om man skulle tröttna.

FJS

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Italia-twin
DR-Zätare skrev:
2098364 Jag hade förresten en Ducce 916 som första hoj som jag efter två år bytte in mot en GSX-R 750 -00 så jag har provat lite av det du säger fast tvärtom eftersom jag gick från twin till radfyra.

Som hoj saknar jag Gixxern mer än Duccen även om jag saknar utseendet och utstrålningen från Duccen, det är faktiskt något speciellt med de hojarna. Dock går det inte annat än att älska Gixxern när den passerar 12000 varv och när de flesta andra slår emot varvtalsstoppen (i alla fall -00 när den var ny, nu varvar ju alla sju miljoner varv) så fortsätter den att yla sig upp mot 14000 innan man petar i nästa kugge och hela den underbara kakafonin upprepas växel efter växel. Allra härligast var det när jag lät bli att sitta långt fram i sadeln och framåtlutad över tanken utan istället satt längre bak i sadeln och lite mer upprätt, då när man höll stumt kom framhjulet så snällt vid 10-12000 i en härligt kontrollerad power wheelie och nådde en lagom vinkel vid 14000 när det var dags att växla till tvåan. Inte det optimala sättet att gasa snabbt på men ack så härligt! DET saknar jag faktiskt mer än Duccen.

Det är också viktigt att välja rätt slip on när man vill betona varvet, många slutdämpare får bara hojen att låta högre och dovare vilket gör att det blir mindre skillnad på ljudet vid olika varvtal, i alla fall tycker jag att man tappar en del av charmen med en Gixxer då, själen i en Gixxer är ju trots allt ylandet!

//Eric

Tycker det verkar som du e fast i rad4-träsket...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ska du byta nu bara för att du känner konkurrensen eller? :tungan

Jag säger som jag säger till mina närmsta bekanta. Jag är för ung för twin, är inte det minsta mogen för en sådan hoj. Jag är fortfarande kär i rad4ans agerande och dess ljud. Visst, en twin låter väl gött och har en vridmomentkurva som är lite olika 4ans, men, det dröjer tills (om jag ens) byter till twin.

Seså, se till att lägg ner lite mer nu i sommar med 750n så ska du få se att det är den optimala hojen!

Förresten, iridiumglaset var inge vidare, det kan du få behålla! ;)

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
IvarS skrev:
2096626 Låter som det är en Triumph Daytona du ska ha?
word :fakta Provade dock en TLR med yoshimura helsystem nyligen och bestämde mig för att nästa hoj får bli en sån, grymt skön.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
hållundan skrev:
2098768 Ska du byta nu bara för att du känner konkurrensen eller? :tungan

Jag säger som jag säger till mina närmsta bekanta. Jag är för ung för twin, är inte det minsta mogen för en sådan hoj. Jag är fortfarande kär i rad4ans agerande och dess ljud. Visst, en twin låter väl gött och har en vridmomentkurva som är lite olika 4ans, men, det dröjer tills (om jag ens) byter till twin.

Seså, se till att lägg ner lite mer nu i sommar med 750n så ska du få se att det är den optimala hojen!

Förresten, iridiumglaset var inge vidare, det kan du få behålla! ;)

Hehe, jag är inte rädd för dig din lilla pojkspoling :tungan. Känner dock att det skulle vara kul att byta hoj. Ligger väl nåt i det du säger att vi småkillar inte är mogna för twinnarna ännu. Samtidigt tycker jag det verkar lite meningslöst att byta upp mig till en gixxer 1000 eftersom jag är nöjd me den kraften jag har idag. Har inte heller hittat nån hoj som fyller mina önskemål för dom ca 80 papp jag tänkt lägga på hojen. K3 tycker jag inte om designen på, inte heller kawwa eller honda.

R1 går bort om den är äldre än -04 vilket gör att pengarna inte räcker till. Just därför jag börjat titta på t ex mille och SP1.

Fortsätt gärna berätta om era erfarenheter :) :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Pinky skrev:
Just därför jag börjat titta på t ex mille och SP1.

Fortsätt gärna berätta om era erfarenheter :) :tummenupp
Mille är i och för sig den trevligaste twinnen jag kört, kändes oerhört smidig. Kan tänka mig att SP1 är som ett hangarfartyg i jämförelse.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha