Jag kommer nog aldrig att köpa en V-twin just på grund av att ljudet inte gör någonting för mig. Det finns ju massor med fina radfyror och tycker du (som jag) att twin-ljudet är tråkigt så ser jag ingen anledning att byta till en sådan.
Pinky skrev:2096630Just såna här inlägg som gör att jag dock har så förbannat svårt för att bestämma mig
DR-Zätare skrev:2096615När jag var på Midlanda ifjol somras var det en SP-1 där som jag tror hade HRC kit-avgassystem men jag är inte säker. Det var hur som helst det coolaste ljudet jag någonsin hört på en hoj, den lät som en Spitfire från andra världskriget när den dånade nedför rakan. Det var ju en hel del hojar där med olika sorters avgassystem, både radfyror och diverse Millar och annat, men första gången jag hörde den där hojen tänkte jag "vad i hela friden är det där för något?" och i nästa sekund "en sådan där måste jag ha!".
Jag tycker ljudet är ungefär som fartkänslan, en radfyra låter och känns som om den går fort hela tiden och ylar hysteriskt på höga varv (och går även hysteriskt fort då) medans en twin utstrålar ett bedrägligt lugn både i ljud och fartsensation, det känns och låter aldrig som om det går lika fort som det gör.
Anyway, en SP-1 med likadant avgassystem så har du lätt coolaste ljudet i kvarteret! Jag tycker dessutom SP-1:an är en cool hoj men där är ju smaken som baken. Vissa tycker bara den är tung och svag.
//Eric
MickeG skrev:2097094Det är nog min hoj du menar, och på den sitter det ett Jardine 2-1 i titan och kofiber + att luftburken är 3 gånger så stor som orginal vilket gör att det råmar regält när man öppnar spjället. Nytt för i år blir nya portade toppar och större insprut + att jag har tagit bort lite "onödiga" drev på kammarna. Och många håller med dig, liknande sound är det inte många som har. Hoppas vi ses i sommar också
Själv köpte jag min i Tyskland av en snubbe som byggt om en Honda vtrPinky skrev:2097110Jag vill också ha stor luftburk på min sjuhalva, råma är kul. Hur gör jag ?
Pinky skrev:2097045Detta kommer säkert ändras när jag ser och provkör lite twinnar nu när våren är här.
MickeG skrev:2097125Själv köpte jag min i Tyskland av en snubbe som byggt om en Honda vtr
ganska mycket + att hans Ducce är det fetaste som jag sett
Kolla sidan: http://www.honda-rc51.de/
samt här får du en bild på burken....den är stooor
amullo skrev:2097136Testa lite olika hojar! försök få till en provtur med nya 999.. Testastretta motorn är lite varvvilligare än den gamla Desmoquattron som du körde i 996:an.
Pinky skrev:2097045Kom precis hem nu efter en tur (andra turen för i år) och jag tog mig en funderare när jag satt där på hojen. Att veta med mig att känslan jag får mellan 8000-14000 rpm kommer försvinna om jag byter till en twin gör att jag just nu inte har en tanke på att byta till twin . Detta kommer säkert ändras när jag ser och provkör lite twinnar nu när våren är här.
Vi får väl se hur det utvecklar sig
DR-Zätare skrev:2098364Jag hade förresten en Ducce 916 som första hoj som jag efter två år bytte in mot en GSX-R 750 -00 så jag har provat lite av det du säger fast tvärtom eftersom jag gick från twin till radfyra.
Som hoj saknar jag Gixxern mer än Duccen även om jag saknar utseendet och utstrålningen från Duccen, det är faktiskt något speciellt med de hojarna. Dock går det inte annat än att älska Gixxern när den passerar 12000 varv och när de flesta andra slår emot varvtalsstoppen (i alla fall -00 när den var ny, nu varvar ju alla sju miljoner varv) så fortsätter den att yla sig upp mot 14000 innan man petar i nästa kugge och hela den underbara kakafonin upprepas växel efter växel. Allra härligast var det när jag lät bli att sitta långt fram i sadeln och framåtlutad över tanken utan istället satt längre bak i sadeln och lite mer upprätt, då när man höll stumt kom framhjulet så snällt vid 10-12000 i en härligt kontrollerad power wheelie och nådde en lagom vinkel vid 14000 när det var dags att växla till tvåan. Inte det optimala sättet att gasa snabbt på men ack så härligt! DET saknar jag faktiskt mer än Duccen.
Det är också viktigt att välja rätt slip on när man vill betona varvet, många slutdämpare får bara hojen att låta högre och dovare vilket gör att det blir mindre skillnad på ljudet vid olika varvtal, i alla fall tycker jag att man tappar en del av charmen med en Gixxer då, själen i en Gixxer är ju trots allt ylandet!
//Eric
word Provade dock en TLR med yoshimura helsystem nyligen och bestämde mig för att nästa hoj får bli en sån, grymt skön.IvarS skrev:2096626Låter som det är en Triumph Daytona du ska ha?
hållundan skrev:2098768Ska du byta nu bara för att du känner konkurrensen eller?
Jag säger som jag säger till mina närmsta bekanta. Jag är för ung för twin, är inte det minsta mogen för en sådan hoj. Jag är fortfarande kär i rad4ans agerande och dess ljud. Visst, en twin låter väl gött och har en vridmomentkurva som är lite olika 4ans, men, det dröjer tills (om jag ens) byter till twin.
Seså, se till att lägg ner lite mer nu i sommar med 750n så ska du få se att det är den optimala hojen!
Förresten, iridiumglaset var inge vidare, det kan du få behålla!
Mille är i och för sig den trevligaste twinnen jag kört, kändes oerhört smidig. Kan tänka mig att SP1 är som ett hangarfartyg i jämförelse.Pinky skrev:Just därför jag börjat titta på t ex mille och SP1.
Fortsätt gärna berätta om era erfarenheter
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |