Från Viagra till Bolt

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Om det är printade eller screenade dekaler kan det vara värt att köpa en en extra dekal att testa klarlacken på. Det är inte kul om färgen på dekalen rinner av när lösningsmedlet i klarlacken löser upp den.
Suck, köpte bara två... Aj aj. Får beställa två till.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Goda nyheter!

1. Hittade ny bättre plats för tutan.
2. Batteriet visar 12.88V efter vila i 12h.
3. Mekonomen finns i Varberg = måla i helgen.
4. Mitt framdäck (det livsfarliga Maxxis enligt Ghostrider) är skeppat.
5. Tur jag inte fota naken då spegelbilden syns på luftfiltret.

En bra mekdag.
 

Bifogat

  • IMG_20240403_095427.jpg
    IMG_20240403_095427.jpg
    3.1 MB · Visningar: 16
  • IMG_20240403_095412.jpg
    IMG_20240403_095412.jpg
    2.4 MB · Visningar: 16

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ny plan för luftboxen.

Om jag köper en vacumklocka från Biltema, denna:


Ska bli kul att kunna se om förgasarna är någolunda syncade vilket jag tror dom är. Men om jag noterar värdet med orginal luftburk för att sedan byta mot en rund som virago 920 har. Om värdet är mindre så ökat jag öppningen så jag får samma och om högre så täpper jag till.

Borde inte det funka?

Alternativt så funderar jag på att bygga en egen fyrkantig låda som man ser på äldre choppers som är skitsnygga.
Det kan ju inte cara rocketscience med filtret. En stängd låda med samma filter i med samma öppning på liknande plats måste ju ge samma resultat som orginal boxen.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det är Torsdag och alla vet att det är "bygga luftfilterlåde dagen".

Då jag är en väldigt självsäker och trygg person så delar jag med mig min prototyp! :)

Precis som skomakarlådan var så hoppas jag detta blir en "skrattar bäst som skrattar sist" situation. Annars får vi helt enkelt garva åt detta tillsammans. Det är vad gemenskap handlar om. Hahaha

Detta test går ut på att testa om vakumtunneln behövs eller om det räcker med en tät omgivning. Orginal så går det en egen kanal på baksidan av filtret men i min prototyp så tar jag bort kanalen men har samma storlek på öppningarna.

Har gjort ett starttest och märkte absolut ingen skillnad mot orginalfiltret. Men varför man har boxen är ju för att det inte ska bli skillnad i luftflödet relativt till hastighet / vind etc. Jag hoppad att boxen säkerställer detta.

En anna positiv sak är ju att om mna tröttnar på motivet så kan man ju bara bara byta lock från annan kakburk! Hohohoh

Ge mig era tankar innan provtur sker. :)

Funkar detta skall det byggas en riktigt snygg aluburk med något coolt motiv på. Rektangulär och lika platt som filtret.

Jag vill också testa en cylinderlåda med ett podfilter i med ett hål på samma ställe. Lite samma tanke men mer slim.
 

Bifogat

  • IMG_20240404_144343.jpg
    IMG_20240404_144343.jpg
    2.6 MB · Visningar: 16

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mina dämpare är i klenaste laget. Vid normal körning är de rätt hårda men bottnar aldrig. Skulle jag dra en vägbula i hög fart skulle de def bottna. Det jag är ute efter är mer tolerans mot bottning. Mjukare skulle de få vara men då går de ju lättare i botten.

Så mina är korrekt inställda för att hålla emot max vikt?

Ja men fjädringen på den typen av hojar är det billigaste du kan hitta, så förvänta dig inga underverk. Kort fjädringsväg dessutom.

Det går absolut att hitta bättre grejor men… varför?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ja men fjädringen på den typen av hojar är det billigaste du kan hitta, så förvänta dig inga underverk. Kort fjädringsväg dessutom.

Det går absolut att hitta bättre grejor men… varför?
Som allt annat på detta bygge är det bara för estetik. Dämparna var korta och gör att röven sänks snyggt över hjulen men med god marginal till däcket ändå. Det är inget underverk som du säger men ville bara försäkra mig att de var inställda på hårdaste preload. När du bekräftade min setting så är jag nöjd och glad.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har beställt lite nya slangar.

Gula bensinslangar.
Rosa vakumslangar
Vita genomskinliga vent hoses.

Gillar när det både är färgglatt och att man ser bensinen. Lättare felsökning också.

Viragon har ju rätt stora slangar (9mm) med ett filter som används som vent hoses till förgasarna.
Dess kan bli gamla och skräp från filtret kan åka tillbaka in och skits ner förgasarn

Jag tänkte köpa lite mindre slangar och routa dessa neråt i kabelkanalen under tanken, samma som bensin och el går. Blir osynligt utifrån samt snygg dragning.

Någon som tror det är en dålig ide att gå ner 3mm i diameter och köra längre slangar samt att de nya inte har filter.

De flesta endurohohar har samma setup.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Från 9 till 6mm diameter får du en rejäl areaminskning och därmed minskat flöde.
Nu rinner det väl inga stora mängder igenom och du lär ju märka om det funkar.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Från 9 till 6mm diameter får du en rejäl areaminskning och därmed minskat flöde.
Nu rinner det väl inga stora mängder igenom och du lär ju märka om det funkar.
Hoppas man märker direkt om det funkar eller inte men tack för svar och jag kommer testa mindre och längre slangar så får vi se. :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fy fan... Min... Rygg...

Dags för mc bänk innan man blir invalid.
Ut och sno några lastpallar och lägg en skiva över så kan du ju få upp hojen några dec beroende på hur många du hittar. En liten ramp är ju enkelt att fixa också.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ut och sno några lastpallar och lägg en skiva över så kan du ju få upp hojen några dec beroende på hur många du hittar. En liten ramp är ju enkelt att fixa också.
Ingen dum ide faktiskt. Har så litet garage så en bänk är tyvärr inte realistiskt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Skulle så gärna vilja ta bort pushkabeln och bara köra en pull gasvajer. Men då jag är mr överdriven säkerhet själv så nojar jag.
Den feta fjäder som sitter på förgasarn är ju helt otroligt att den skulle bli knas på om man tittar till den etc.

Vissa menar att man får bättre gaskontroll med push pull, andra inte. Hade bara enkel gasvajer på min xs400 och inga problem där.

Rykten säger att push kabeln dök upp efter en laswuiy för Harley där den som anmälde hävdade att förgasarn hade hängt sig.

Jag hävdar att man ändå trycker in kopplingen direkt om något knas uppstår men såklart en fördel om man kan stänga spjället med en kabel.

Nu vill jag ha tio stycken i rad som säger:

Skit i den kabeln, jag har alltid kört med en. Så jag kan ta bort den med gott samvete hehe.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Meine damen und herren. Vi har glada nyheter. Efter att ha blivit luftexpert kan jag säga att xv1100 är tacksam att dra på podfilter på och det är för att de inte sitter direkt på förgasarna. En ingång delad på båda samt att det är fortfarande en lång tunnel i ramen som fördelar luften.

Med rätt flöde efter att jag täckt podfiltret med plast inuti samt ett skydd som jag ska sätta framför som kommer passa perfekt i skruven för gamla boxen så kommer detta bli kanon!

Var ute en sväng och inbillar mig att hojen går bättre än innan men säkert placebo.

Ska kolla stiften, det enda jag är rädd för och vill undvika är att den går snålt utan att jag vet om det.

Men viktigt meddelande till att Virago-ägare. Ta bort den gamla IAS skiten!!! Inte ett enda backfire eller avgassmällar eller föuttet/splutter/bludder/bladder eller liknande.

Bra dag idag. Hoppas jag får behålla känslan vid längre turer och i hastigheter över 100km/h. Men ärligt, denna hojen kommer aldrig ändå gå på motorväg.
 

Bifogat

  • IMG_20240409_123924.jpg
    IMG_20240409_123924.jpg
    2.5 MB · Visningar: 10

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ny ost av märket Maxxis! Ska bli kul att testa i sommar. Hur nu det ska gå till med 70 hästar och mediumbra frambroms hehe.

Balanseringsstativ beställt så kränger när allt är hemma och jag kan balansera samtidigt.
 

Bifogat

  • IMG_20240409_211318.jpg
    IMG_20240409_211318.jpg
    1.9 MB · Visningar: 5

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Soppatorsk också... Härligt
 

Bifogat

  • IMG_20240411_180631.jpg
    IMG_20240411_180631.jpg
    6.9 MB · Visningar: 23
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top