Från Viagra till Bolt

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det där är väl vanligt bromsrör och nipplar? Ser iallafall så ut så då är det nog inte så jävligt ändå.
Borde väl gå att ha det ”rakt ut” för där rör sig inte gaffeln
Man måste böja röret då det klarar sig runt gaffelkronan liksom.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vet någon vänlig om själva cylindern där luftnipplarna sitter måste vara i exakt position i förhållande till hålet i gaffeln?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@blueridge Tack för länken, jag ska köpa ett sånt verktyg imorgon så kan jag nog fiska upp muttern igen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tack gode gud för detta svar. Helt omöjligt att installera röret och få det tätt. Iaf om man är amatör som mig samt har tappat muttern i motorn! Haha

Såg att det var ett hål i kylflänsarna muttern hade åkt ner i. Jag kommer ev kunna fiska upp den med en magnet men det är inget som skadar motorn iaf.
Tänker att det borde gå att få gjort en slang med nippel om du vill ha samma arr som du haft. Kan ju t o m välja var du vill ha luftnippeln då. På min cb900f var det slang och anslutningarna satt i locken på gaffeln. Inte ofta tätt....

Har du o-ring på nippelen?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tänker att det borde gå att få gjort en slang med nippel om du vill ha samma arr som du haft. Kan ju t o m välja var du vill ha luftnippeln då. På min cb900f var det slang och anslutningarna satt i locken på gaffeln. Inte ofta tätt....

Har du o-ring på nippelen?
Jag tänkte också på en slang. Hade varit det bästa och enklaste. Nippeln har bara ett hål i som röret passar. Sitter en liten gummiring inuti där nippeln skruvas fast dock.
 

Bifogat

  • IMG_20231104_172803.jpg
    IMG_20231104_172803.jpg
    2.2 MB · Visningar: 9
  • IMG_20231104_172745.jpg
    IMG_20231104_172745.jpg
    1.9 MB · Visningar: 9

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
@blueridge Tack för länken, jag ska köpa ett sånt verktyg imorgon så kan jag nog fiska upp muttern igen.
Mät hålet och sen diametern på magneten.... Kan ju finnas smidigare.

Ed1;
Det där är en formidabel grej för tappade verktyg, skruvar och annat. Eller städa upp järnfilspån. Hitta skruv och grejer i singel/makadam funkar också för det har jag testat.

Ed2;

På min är diametern på magneten 11 mm. Hålet?
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Man måste böja röret då det klarar sig runt gaffelkronan liksom.
Ja det är jag med på -böjen på bilden ska alltså vara rakt framåt inte nedåt som på bilden men den är i vägen rakt fram ? Detr inga bekymmer att lappa ihop iallafall oavsett men en lösning jag ? inte stött på på gafflar än ?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ja det är jag med på -böjen på bilden ska alltså vara rakt framåt inte nedåt som på bilden men den är i vägen rakt fram ? Detr inga bekymmer att lappa ihop iallafall oavsett men en lösning jag ? inte stött på på gafflar än ?
Här är inuti cylindern och så här ser muttern ut.

Om det funkar tänker jag prova två M10 nipplar med slang emellan som tidigare hade på sin hoj. Då kommer den inte vara ivägen samt en enkel installation med.
 

Bifogat

  • IMG_20231104_210619.jpg
    IMG_20231104_210619.jpg
    1.6 MB · Visningar: 10
  • IMG_20231104_210600.jpg
    IMG_20231104_210600.jpg
    2.4 MB · Visningar: 10

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Här är inuti cylindern och så här ser muttern ut.

Om det funkar tänker jag prova två M10 nipplar med slang emellan som tidigare hade på sin hoj. Då kommer den inte vara ivägen samt en enkel installation med.
Ut på nåt viragoforum och se vad de skriver om gaffeln!

Kanske bättre att plugga möget och i med mer eller tunnare/tjockare olja för mer roadworthiness.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Om inte magneten funkar.

Ta dammsugaren och tejpa fast en bränsleslang på. Sätter du något längst fram så kommer den bara att suga fast, annars så får du ner i behållaren och fiska ut, men det är ju en smal sak.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag lyckades fiska ut den igår med två skruvmeejslar då jag kunde komma åt muttern utifrån som tur var.

Men ska inte röra hojen på minst 10 dagar nu. Det vilar en förbannelse över den. Hur kan jag veta det?

Jo för imorse skulle jag bara crimpa på ett flatstift till batteriet och det första som händer är att jag tappar flatstiftet ner under sadeln och det... Försvinner in i hojen...


Så just nu pajar allting jag rör vid så jag får ta en paus nu. Ska till biltema och se om det finna nipplar/ventiler. Jag har bestämt mig för separata ventiler / gaffel. Det är lite ballt och jag slipper kopplingen emellan dom.
 

Bifogat

  • Thexfiles.jpg
    Thexfiles.jpg
    28.5 KB · Visningar: 5

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Gaffeln lever!

Lyckade hitta en M10 ventil hos rydbeegs-racing.

Vet inte exakt PSI det ska vara i gaffeln (har för mig 17-35 psi) men tre stycken av enheten "drag med cykelpumpen" gör att preloaden känns bra igen.

Så jädra synd att jag har dragit sönder gängan som var dålig i ena, annars hade jag kunna satt en ventil där med. Nu fick jag tappa ur en M6 gänga ut den tidigare ventilen som jag skruvar ner en bult i. Blir tätt men ser inte så bra ut.

Kanske kna svetsa igen eller löda ihop?
Eller så skiter jag i det tills det börjar läcka igen.
 

Bifogat

  • IMG_20231107_115923.jpg
    IMG_20231107_115923.jpg
    2 MB · Visningar: 18
  • IMG_20231107_132247.jpg
    IMG_20231107_132247.jpg
    2.4 MB · Visningar: 17

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gaffeln lever!

Lyckade hitta en M10 ventil hos rydbeegs-racing.

Vet inte exakt PSI det ska vara i gaffeln (har för mig 17-35 psi) men tre stycken av enheten "drag med cykelpumpen" gör att preloaden känns bra igen.

Så jädra synd att jag har dragit sönder gängan som var dålig i ena, annars hade jag kunna satt en ventil där med. Nu fick jag tappa ur en M6 gänga ut den tidigare ventilen som jag skruvar ner en bult i. Blir tätt men ser inte så bra ut.

Kanske kna svetsa igen eller löda ihop?
Eller så skiter jag i det tills det börjar läcka igen.
Antingen gänga upp med M12 om materialet räcker och du hittar en nippel eller så testar du med HeliCoil (det finns andra märken oxå) gängreparation.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Antingen gänga upp med M12 om materialet räcker och du hittar en nippel eller så testar du med HeliCoil (det finns andra märken oxå) gängreparation.
Lite inne på att gänga upp med M12. Men måste hitta en plugg och O ring innan så jag vet att det blir tätt.

Annars kanske läge att testa HeliCoil. Hört en massa men aldrig testat.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Lampan och alla lysen inkopplade temporärt. Nu funkar allting så ska löda ihop skiten i helgen sen.

Dock en fundering...
Min OEM nyckelswitch hade bara ON läge. Inte ett extra P för positionslyse.

Jag har möjlighet att koppla in en switch på positionslyset men anser att det inte behövs då halvljus går på när man vrider på min startswitch. Det var så det var innan med. Antar att detta går igenom besiktningen?
 

Bifogat

  • IMG_20231107_215243.jpg
    IMG_20231107_215243.jpg
    3.1 MB · Visningar: 10

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Update! Sadeln har blivit med kläder.
Spraylim är the shit, mycket bättre än att häfta.

Sadeln blev bra men jag lärde mig att man inte kan ha så tunn bakre sadeldel som jag har. Blir inte så snyggt med så platt del. Men men det får fixas vid version 2.0.

Handtagen har anlänt till posten. Får se om jag orkar hämta...
 

Bifogat

  • IMG_20231116_114611.jpg
    IMG_20231116_114611.jpg
    2.7 MB · Visningar: 28

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nya handtag.
Detta får duga men vill ha bättre grejor gällande allt på styret förutom kopplingshandtaget.

Bättre bromsar
Bättre gashandtag
Bättre grips.

Har sett en massa videos där folk skickar på R1/R6 framgaffeln på viragon med hjälp av ett kit från cognimoto. Får se hur plånboken mår men fan så fränt med sporthojsgaffel på viragon...
 

Bifogat

  • IMG_20231116_144344.jpg
    IMG_20231116_144344.jpg
    2.4 MB · Visningar: 13

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Update! Sadeln har blivit med kläder.
Spraylim är the shit, mycket bättre än att häfta.

Sadeln blev bra men jag lärde mig att man inte kan ha så tunn bakre sadeldel som jag har. Blir inte så snyggt med så platt del. Men men det får fixas vid version 2.0.

Handtagen har anlänt till posten. Får se om jag orkar hämta...
Allt annat oaktat..finns det någon stackare som ska sitta bakpå?
Ser mer obekväm ut än TRXens pinobänk.
Passagerarplatsen på min muppiga hoj är idiotisk med decimeterbred plan yta i mitten och sluttande sidor. Doh! Bara dottern som åker och hon är både lätt och hyggligt tränad, så hon överlever men några längre turer blir det knappast.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Allt annat oaktat..finns det någon stackare som ska sitta bakpå?
Ser mer obekväm ut än TRXens pinobänk.
Passagerarplatsen på min muppiga hoj är idiotisk med decimeterbred plan yta i mitten och sluttande sidor. Doh! Bara dottern som åker och hon är både lätt och hyggligt tränad, så hon överlever men några längre turer blir det knappast.
Svar: Nej. Köra hoj med passagerare är brutalt tråkigt så detta bygge kommer eliminera skjuts totalt. ?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Mitt i Motogp yran är det dags att komma med ett designtips.

Min sadel blev lite för lång och tråkig. Detta fixades till med ett limmat fejkband runt. Enkel åtgärd och ger stor effekt.

Alltså hojen börjat bli riktigt snygg. Är bara övre styrkronan jag stör mig på. Den är inte vacker. Men det är ett jäkla jobb att byta framgaffel. Kanske om ett par år...
 

Bifogat

  • IMG_20231119_145240.jpg
    IMG_20231119_145240.jpg
    2.9 MB · Visningar: 21
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top