Från Viagra till Bolt

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Trimma en virago? Inga problem, luft i däcken och byt ut fotpinnarna som väger ca 3,7kg tillsammans.
 

Bifogat

  • IMG_20240324_141459.jpg
    IMG_20240324_141459.jpg
    2 MB · Visningar: 13

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
2mils testrunda och vilken succe! Fixade frambromsen och med höjd tomgång är den en riktig go glidare med rätt bra power faktiskt.

Är kluven om jag ska plocka ner förgasaren och rengöra när jag tycker hojen går bra. Kanske vinterprojekt med gaffeln?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
2mils testrunda och vilken succe! Fixade frambromsen och med höjd tomgång är den en riktig go glidare med rätt bra power faktiskt.

Är kluven om jag ska plocka ner förgasaren och rengöra när jag tycker hojen går bra. Kanske vinterprojekt med gaffeln?
Kör ett tag och ta beslutet om fuggeclean senare, nya bensinen kan ju ev lösa upp lite gammalt klegg om du har flytning!:squid

Kul att den funkar och att du är stolt över att framföra en Virago, impa oss nu med knäskrap i nån snabb böj. ;) :hojsmilie

Anmäl dig till nån SMC avrostning och testa bromsteknik. :tummenupp
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
2mils testrunda och vilken succe! Fixade frambromsen och med höjd tomgång är den en riktig go glidare med rätt bra power faktiskt.

Är kluven om jag ska plocka ner förgasaren och rengöra när jag tycker hojen går bra. Kanske vinterprojekt med gaffeln?
🤔 Ja, pratar vi Viagra så har jag det i MOB. Pratar vi Virago har jag ingen erfarenhet. Men denna tillsats SI-1 har funkat för mig och "förknasare"🙂

20210506_113500.jpgred-line-bensintillsats-si-1.jpeg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Förresten tror jag att jag fimpar chokereglagen helt. Den startar väldigt fint på första försöket och den kommer ju alltid stå i garaget även senhöst. Så inga ultra kallstarter direkt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I ett par gamla fynd jag fått liv i har jag nödstädat förgasarna genom att köpa en flaska insprutningsrengöring, typ den i inläggen ovan, en hel flaska i 10 liter bensin och körde upp det mesta på en runda. Givetvis i hyfsat rengjord tank. Jag vill tro att det hjälpte, klart bättre gång efter några mil.
Det sägs att de där medlen är mest lacknafta så en rejäl skvätt sånt i tanken kanske är lika bra och billigare.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Såg att biltema hade en sådan flaska, ska börja med att testa det märket.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hur fan ska man kolla oljenivån när hojen inte har centralstöd längre? riskfyllt att ligga på golvet samtidigt som man måste luta hojen rakt ju!
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Visst tänker jag rätt när jag menar på att dämparn är inställd på hårdaste läget? Justerar jag den så kommer fjädern att få längre slaglängd och då gå lite mjukare men ej ta emot lika mycket vikt?
 

Bifogat

  • IMG_20240328_161051.jpg
    IMG_20240328_161051.jpg
    2.3 MB · Visningar: 10

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu har du max förspänning.
Mina dämpare är i klenaste laget. Vid normal körning är de rätt hårda men bottnar aldrig. Skulle jag dra en vägbula i hög fart skulle de def bottna. Det jag är ute efter är mer tolerans mot bottning. Mjukare skulle de få vara men då går de ju lättare i botten.

Så mina är korrekt inställda för att hålla emot max vikt?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ett tips som jag själv fick lära mig. Hade riktigt dålig broms fram och bytte övre bromsslang. Inget hjälpte och var redo att plocka ner allt.

Såg att handtaget var inställt för minihänder med dålig leverge. Ställde in så jag har större avstånd vid start för handtaget och kan dra ett större omfång. Gjorde riktigt stor skillnad. Typ 3ggr bättre bromsverkan och nu tar handbromsen mycket bättre än fotbromsen. Så var det inte innan.

Den skillnaden trodde jag inte man skulle hitta där.
 

Bifogat

  • IMG_20240329_091856.jpg
    IMG_20240329_091856.jpg
    2.4 MB · Visningar: 7

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur fan ska man kolla oljenivån när hojen inte har centralstöd längre? riskfyllt att ligga på golvet samtidigt som man måste luta hojen rakt ju!
Skulle oljan kollas med hojen på centralstödet? Då får du väl ändå inte rätt nivå när den nu står på hjulen?
Så mäta oljan du trattar på, film eller spegel och märk ut ”nya” nivån.
Alternativt är det inte så kvistigt. Se till så den har olja, typ.
Spegel tror jag på. Är den stor nog så kan du samtidigt jobba på image, pose på hojen medan du drar in kinderna sådär som alla hårdrockare gjorde på 80-talet. Du som bara skulle kolla oljan…
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Skulle oljan kollas med hojen på centralstödet? Då får du väl ändå inte rätt nivå när den nu står på hjulen?
Så mäta oljan du trattar på, film eller spegel och märk ut ”nya” nivån.
Alternativt är det inte så kvistigt. Se till så den har olja, typ.
Spegel tror jag på. Är den stor nog så kan du samtidigt jobba på image, pose på hojen medan du drar in kinderna sådär som alla hårdrockare gjorde på 80-talet. Du som bara skulle kolla oljan…
Hehe. Tack för input. Jag skruvade bort centralstödet under min kategori "trimma vikt för viragon" :) så det är borta nu.

Men blir nog till att be sambon sätta sig på hojen så kan man se lite bättre på glaset. Men som du säger, man behöver inte vara nojig på en sådan här motor.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Köp ett framhjulsstöd, eller bygg ett.
Ger i o f s lite lutning men nog försumbart bara att jämföra en gång så vet du sen.
Är praktiskt till mycket.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Köp ett framhjulsstöd, eller bygg ett.
Ger i o f s lite lutning men nog försumbart bara att jämföra en gång så vet du sen.
Är praktiskt till mycket.
Något att ha till vintern när jag river gaffeln kanske också?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top