Från Viagra till Bolt

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan vad bra mekdag. Allt fixat, kunde lösa bensinslangen utan att behöva tömma och montera bort tanken.
 

Bifogat

  • IMG_20240515_120101.jpg
    IMG_20240515_120101.jpg
    2.4 MB · Visningar: 10
  • IMG_20240515_110447.jpg
    IMG_20240515_110447.jpg
    2.7 MB · Visningar: 12

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kanske ska fria till sambon nu när det blev över två förlovningsringar efter jag kapade styret...
 

Bifogat

  • IMG_20240515_111645.jpg
    IMG_20240515_111645.jpg
    2.6 MB · Visningar: 11

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ny provtur idag och vilken provtur!!!

1: Gaswiren fixad, lättare och mer gaskontroll.
2: Bränsleslangen läcker inte längre
3: Äntligen fixat bakskärmen så att dämparna tar i max utan att plåten nuddas.
4: Sittposition bättre.
5: Styet helt underbart efter jag kortade 1,5cm på varje sida.
6: Inte ett enda host, spott eller fräs under hela körningen.
7: Tomgången helt perfekt
8: Startade på absolut första försöket.
9: Batteriet har laddats riktigt bra och mitt lilla Jula batteri räcker gott och väl.
10. Däcket helt perfekt, inga vibrationer längre.
11: Hjullagren behövs nog inte bytas.
12: Gaffeln fram har slutat läcka.


Nu är det bara två saker kvar i sommar.
1: Lacka tank och bakskärm.
2: Klä in sadeln.

Hipp hipp hurra!

Fan de e gött att bara glida fram i 50-70km/h utan att känna minsta lilla behov att köra snabbare som man gör med sportisar eller tom T7:an.
Jag står för det. =)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ny längre tur för att testturen gick så bra. Slutade med att hojen började lukta ruttna ägg vilket betyder överkokt batteri.

Suck... Suck och suck. Jag tror följande har hänt:
Efter jag bytt till LED och hela tiden underhållsladdat så skickar hojen i mer kräm än vad batteriet ska ha. Den laddar även fast batteriet är fulladdat.

Osäker på om RR verkligen slår av vid fulladd? Den ska ju bara konvertera växel till lik och se till att den inte skickar på mer än typ 15v.

Så hur löser jag detta? En switch för att stänga av laddningen och stå och mäta vid vägkanten är ju inte smidigt precis...

Faaan vad det stinker. Sulfaten... Som en riktig äggafis x 100 typ.

Kanske finns en liten voltmätare som kan slå på av beroende på volt som man kan koppla in. Så man kan tex köra > 13V = Sluta ladda.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Alltså typ som en fungerande regulator menar du? :7peta 😅
Ah. Det ingår alltså i en fungerande RR att slå ifrån laddningen när batteriet visar spänning över 13,5V typ? Är du helt säker på att den slår ifrån allt och inte bara konstant laddar runt 13-15v?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Regulatorn är billig så det blir att beställa en ny oavsett så jag är säker på att den funkar.
Jag kör med ett 6Ampere Jula Batteri och är rädd att batteriet är för klent för en regulator som inte är så precis...

Så antingen trasig Regulator eller för litet batteri, men är osäker på om verkligen ett litet batteri ska spela någon roll.

Nästa steg nu är att fixa nytt batteri och mäta spänningen runt 2000 varv. Oavsett varv så ska den inte ladda mer än 14 max 15v typ.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
KAN vara att RR inte är jordat via chassit ordentligt! jag har flyttat på den så kan börja min misstanke där kanske?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Här är min RR. Bara för att dubbelkolla.
Vad är bäst?

1: Jorda båda skruvhållarna till jord OCH dra en kabel till negativ på batteriet
2: Bara jorda båda skruvhållarna.

Jag ska givetvis mäta efter jag installerat batteriet men om den visar bra värden så vill jag försäkra mig om att jag kopplat RR på bästa sätt.
 

Bifogat

  • IMG_20240526_103910.jpg
    IMG_20240526_103910.jpg
    2.7 MB · Visningar: 6

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Skönt! RR visar 18-19V direkt på låg tomgång knappast 2000 varv. Det är alldeles för mycket. Det skall ligga runt 13-14.5V Max. Vilket jag verkligen har för mig att den gjorde innan och jag har mätt detta. Så trasig RR helt enkelt. =)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Virago forumet...

"Checked the voltage at the battery today and its a whoping 17volts at idle. Climbs to 18 at around 3000k."

"Very common reg rec failure on these, usually the 47x type bolted to the footrest hanger, same as a TDR250, RD350F2 afaik, cheap as chips"
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Viagran back online. Underskatta inte kvaliteten hos små kinesiska barn. De har fin känsla för tillverkning.

Till priset av 120:- så köptes två så jag har en backup också.

Nu laddar den inte över 14,10V trots det extrema varvtalet 3500.

Klä in sadel och lacka skärm och tank så är hojen klar!
 

Bifogat

  • IMG_20240612_135844.jpg
    IMG_20240612_135844.jpg
    2.2 MB · Visningar: 7

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Målning på gång. Trots varningar köpte jag Biltema alu primer och svart blank färg. Klarlacken var slut men hoppas den kommer in när jag slipat klart och målat bakskärmen.

Kan bara säga direkt att det är över förväntan på primern. Fint lager och otroligt bra för att vara sprayburk.

Det skall dock sägas att jag är ute efter att det ska se "ok ut från längre än en meters avstånd" så ingen ultrafinish inte. Kommer bli så mycket bättre än tidigare oavsett. :)

Ska på med klistermärken också innan klarlacken.
 

Bifogat

  • IMG_20240617_142203.jpg
    IMG_20240617_142203.jpg
    2.8 MB · Visningar: 11

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ska köra slipduk 360 på min kinatank innan jag går lös med primern. Hoppas det funkar bra.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Målning på gång. Trots varningar köpte jag Biltema alu primer och svart blank färg. Klarlacken var slut men hoppas den kommer in när jag slipat klart och målat bakskärmen.

Kan bara säga direkt att det är över förväntan på primern. Fint lager och otroligt bra för att vara sprayburk.

Det skall dock sägas att jag är ute efter att det ska se "ok ut från längre än en meters avstånd" så ingen ultrafinish inte. Kommer bli så mycket bättre än tidigare oavsett. :)

Ska på med klistermärken också innan klarlacken.
Good from far, far from good.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Helt ok resultat.
Men jag velar fan om jag ska måla tanken eller behålla i metall. Tror jag får klä in sadeln först i den ljusbruna jag vill ha och sedan se.

Vad tycker ni, behålla tanken omålad eller måla svart som bakskärmen?
Har inte lagt på klarlack ännu heller.

Hojen är snyggare i verkligheten än på bilderna. Just sayin. Hahahaha
 

Bifogat

  • IMG_20240618_203846.jpg
    IMG_20240618_203846.jpg
    3.3 MB · Visningar: 21
  • IMG_20240618_203732.jpg
    IMG_20240618_203732.jpg
    2.4 MB · Visningar: 21

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Helt ok resultat.
Men jag velar fan om jag ska måla tanken eller behålla i metall. Tror jag får klä in sadeln först i den ljusbruna jag vill ha och sedan se.

Vad tycker ni, behålla tanken omålad eller måla svart som bakskärmen?
Har inte lagt på klarlack ännu heller.

Hojen är snyggare i verkligheten än på bilderna. Just sayin. Hahahaha
Ljusbrunt?
Är det för att slippa se att du har skitit ner dig när det har gått över 80 km/h?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top