Framtiden -> Ännu dyrare körkort?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Hur ska man kunna prova om något nytt fungerar om man bara måste luta sig mot befintlig forskning?

Det är naturligtvis viktigt att prova nya saker hela tiden.
Därför är det viktigt att erbjuda dessa kurser på frivillig basis och sedan utvärdera dem

Däremot ska man inte lagstifta om saker som vi inte vet nåt om. Det är ju rent ut sagt korkat.
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Intressant tråd. Är det någon som kan förklara varför inte vägverket redovisar om föraren som körde ihjäl sig faktiskt hade behörighet för det fordonet som han/hon körde ihjäl sig med?

Om det är så att den tredjedelen (låter sjukt högt!) som, påverkad av alkohol eller andra droger, körde ihjäl sig på motorcykel faktiskt inte ens hade körkort så faller ju idén att införa en ny utbildning för den förarkategorin.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Intressant, denna rapporten hävdar ju oxå att vi vet för lite och att forskning efterfrågas. En annan sak som rapporten hävdar är att man inte kan se att just kurser som lär ut att man ska ta bort "felbeteenden" skulle funka särskilt effektivt för att få ner olyckorna. Det är ju annars en av de saker som påpekas väldigt mycket från SMC.
Den är dessutom väldigt vag i sina slutsatser om man läser vad de menar. Slutsatsen menar att man ska rikta in sina insatser mot körkortstagare, men kan inte säga riktigt hur.


ps. Jag brukade ta 1200kr+moms per påbörjad timme på förra jobbet. Har det någon betydelse när vi ska skriva våra fakturor?? Varken du eller jag tror väl egentligen att någon skulle betala för våra inlägg på ett forum. Ville du bara vara viktig med det påståendet?
:D

Nej jag vill inte vara viktig.
Jag vill påpeka för dig att jag inte har tid att sitta och leta upp en massa studier som du lika gärna kan leta upp själv.
Jag gav dig en länk jag hade i webbhistoriken. Kollar runt kring samma site och du hittar mer.
Jag är övertygad om att du vet hur man använder google och sökord.

Som jag sa så finns det flera studier när det gäller beteende mm.
Du vill ha studier som är knutna till just motorcyklar. (misstänker jag)
Fungerar människan annorlunda för att de sitter på en mc?
Det jag säger är att det finns massor med studier som man kan härleda till om du söker utanför trafikmiljön.
Det är trots allt människors beteenden och attityd.
Eller tror du tex räddningsverket bara jobbar med tex färdighetsträning? Att polisen gör det? Militär? Sjukvård?
Och en massa andra yrken?
Där bygger man utbildningar på risksituationer och hur man agerar i de situationerna utan att sätta sig själv eller andra i fara.

Du menar på fullaste allvar då att det inte går att applicera på motorcyklister?
Motorcyklister hjärnor måste med andra ord vara annorlunda än andra människors.

Intressant tråd. Är det någon som kan förklara varför inte vägverket redovisar om föraren som körde ihjäl sig faktiskt hade behörighet för det fordonet som han/hon körde ihjäl sig med?

Om det är så att den tredjedelen (låter sjukt högt!) som, påverkad av alkohol eller andra droger, körde ihjäl sig på motorcykel faktiskt inte ens hade körkort så faller ju idén att införa en ny utbildning för den förarkategorin.

De döda är väll i sanningens namn inte ett problem.
De kostar inte samhället speciellt mycket.. Tragiskt men sant.

Titta på allvarligt skadade istället. Där handlar det om några tusen som söker vård i över 24 h pga mc-olyckor.
Där hittar vi den stora gruppen som vi verkligen borde jobba med.
Når man fram här.. Ja då minskar antalet döda med..

De som ställer sig utanför lagen och kör utan körkort tex. Den gruppen kommer man aldrig nå.
Men man kan försöka förebygga så att de flesta inte väljer att bli kriminella.

Det är naturligtvis viktigt att prova nya saker hela tiden.
Därför är det viktigt att erbjuda dessa kurser på frivillig basis och sedan utvärdera dem

Däremot ska man inte lagstifta om saker som vi inte vet nåt om. Det är ju rent ut sagt korkat.

Japp och då får alla vara med och betala utbildning som några få måste ha.
Det är i sann kommunistanda :)
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det är naturligtvis viktigt att prova nya saker hela tiden.
Därför är det viktigt att erbjuda dessa kurser på frivillig basis och sedan utvärdera dem

Däremot ska man inte lagstifta om saker som vi inte vet nåt om. Det är ju rent ut sagt korkat.

Om vi skulle byta fokus lite. Du kritiserar Risk 1 och risk 2. Som jag förstår tycker du att det finns för dåligt underlag. Angående beteendepåverkan i allmänhet finns det som du säkert vet, mycket studier.

Vad som är gjort i samband med riskutbildningen är att försöka omsätta den kunskapen till reella utbildningar byggd på studier av den tidigare körkortsutbildningen och dess brister(se bl.a. den "nya" körkort B).

Om vi i dagslägt skulle behöva studier hur den utbildningens långtidseffekt är, skulle det ta många många år.

Halkbanan infördes för ca 20 år sedan, och det är väl först nu vi kan utvärdera långtidseffekten på den.

Så till grundfrågan: Anser du att körkortsutbildningen är tillräcklig?
Om inte vilka steg bör vi ta?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
De döda är väll i sanningens namn inte ett problem.
De kostar inte samhället speciellt mycket.. Tragiskt men sant.
Har för mig att jag läst nån gång om att någon hade räknat ut att ett släkt människoliv "kostade" ganska mycket för samhället. Flera miljoner tror jag.Tvåsiffrigt har jag för mig, men jag kan minnas fel. Sen är det ju extra kännbart om det är yngre människor som går bort? De har ju totalt sett för det mesta kostat mer än de hunnit betala tillbaka.
(Känns lite olustigt att tala om människoliv och ekonomi.)
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Angående frågan att lätt googla, jag har sagt det några gånger. Det går inte att hitta, Ezzo hittar det inte heller. Någon annan slutsats är svår att dra.

Angående min egen fundering över själva riskutbildningen så har jag ideér men det är ju inte mycket värt då jag inte ens förstår hur man tänkte med det upplägget som nu finns. Lite spontant kan jag säga att halkutbildningen är intressant som jämförelse. Där har jag försökt på många sätt att få en uppfattning om den är bra. Jag har inte kunnat hitta några rapporter eller utvärderingar om den var bra, däremot en hel del antydningar i text som kanske pekar mot att den inte har gjort någon skillnad. Jag har även e-postat transportstyrelsen men inte fått något svar.

Att slumpvis erbjuda en kurs för 3000kr för ett urval av förare som är nytagna körkortstagare är ju som forskningsprojekt inget anmärkningsvärt. Skulle man dessutom säga att resultatet är garanterat livräddande skulle ju finansieringen snabbt ordna sig från vetenskapsrådet. Skulle forskningsanslag vara kommunistiskt?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det är naturligtvis viktigt att prova nya saker hela tiden.
Därför är det viktigt att erbjuda dessa kurser på frivillig basis och sedan utvärdera dem

Däremot ska man inte lagstifta om saker som vi inte vet nåt om. Det är ju rent ut sagt korkat.
Ja, så kanske det är.
Och generellt kan man väl säga att förändringar från början aldrig upplevs vara bra. Speciellt inte om det medför kostnader. Nåja, tur att jag tog kortet innan de nu ska ta 3000 för att upplysa om att det inte är bra att köra drogpåverkad, eller vad det nu är vad den nya kursen går ut på.

Hoppas man får behålla kortet så att man slipper ta om det.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag håller med om att dessa 3k eller vad Risk1 o 2 kostar är en alldeles för saftig del som lagts på körkortskostnaden. Det misstänker jag att STR absolut haft en del inblandning i.

SMC vad jag vet (efter att ha läst på svmc.se och MC-folket) har varit ute efter att göra utbildningen säkrare just för att man sett hur den fortsatta utbildningen man bedriver på gocartbanor och storbanor har haft positiv effekt på att reducera förarnas felbeteenden.

Men att säga att man inte kan lägga på ytterligare utbildningssteg för att prova är ju ganska korkat, hur kan man då komma framåt?

Och som svar på Topic, ja, körkort kommer alltid att bli dyrare.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag håller med om att dessa 3k eller vad Risk1 o 2 kostar är en alldeles för saftig del som lagts på körkortskostnaden. .
Håller med faktiskt. Hade nog varit bättre att de pengarna gått till en bra hjälm eller handskar eller nåt. Lite som en bonuspresent till klarat prov. Tror det hade gett mer nytta i praktiken. Men det är väl också fel eftersom det inte finns forskning som stödjer att det är rätt?
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Bäst av allt är att det ska stå en fet gubbe med mustasch och en Honda Pan european bredvid sig (läs PROVFÖRRÄTTAREN) som han säkerligen aldrig själv skulle få runt konbanan om han så skulle göra provet för demonstration.
Min körlärare för hojkortet var en fet gubbe med mustasch och guldvinge. Med den gjorde han allt som jag förväntades göra med 125:a, på samma bana. :tungan
Och till er som tror att man är en trafikfara för att man kör utan kort
Jag tror inte en sekund att du är en trafikfara för att du kör utan körkort. Jag tror att du kör utan körkort för att du är en trafikfara.
Att slumpvis erbjuda en kurs för 3000kr för ett urval av förare som är nytagna körkortstagare
Att erbjuda en kurs (läs: med anknytning till riskbeteenden) är snudd på dödfött från första början, eftersom de som väljer att gå den typen av utbildningar är de som redan har både självinsikt och riskmedvetande. Den mest prioriterade målgruppen går aldrig att nå på frivillig väg.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Angående frågan att lätt googla, jag har sagt det några gånger. Det går inte att hitta, Ezzo hittar det inte heller. Någon annan slutsats är svår att dra.

Angående min egen fundering över själva riskutbildningen så har jag ideér men det är ju inte mycket värt då jag inte ens förstår hur man tänkte med det upplägget som nu finns. Lite spontant kan jag säga att halkutbildningen är intressant som jämförelse. Där har jag försökt på många sätt att få en uppfattning om den är bra. Jag har inte kunnat hitta några rapporter eller utvärderingar om den var bra, däremot en hel del antydningar i text som kanske pekar mot att den inte har gjort någon skillnad. Jag har även e-postat transportstyrelsen men inte fått något svar.

Att slumpvis erbjuda en kurs för 3000kr för ett urval av förare som är nytagna körkortstagare är ju som forskningsprojekt inget anmärkningsvärt. Skulle man dessutom säga att resultatet är garanterat livräddande skulle ju finansieringen snabbt ordna sig från vetenskapsrådet. Skulle forskningsanslag vara kommunistiskt?

Om du förväntar dig att det inte finns forskning inom attitydpåverkan, bara för att du inte hittar rapporter genom att googla, kan jag bara hänvisa till närmaste universitetsbibliotek.

Jag läste en hel del(av skiftande kvalitet) när jag vidareutbildade mig till "Utbildningsledare vid trafikskola" under mitten av 90-talet.

Angående frivilligkurs.
Vilken reliabilitet skulle en sån uppföljning ge?
Hur länge vill du vänta med uppföljningen för att se långtidseffekter?
Vad ska vi göra åt problemet fram till dess?
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Om du förväntar dig att det inte finns forskning inom attitydpåverkan, bara för att du inte hittar rapporter genom att googla, kan jag bara hänvisa till närmaste universitetsbibliotek.

Jag läste en hel del(av skiftande kvalitet) när jag vidareutbildade mig till "Utbildningsledare vid trafikskola" under mitten av 90-talet.

Angående frivilligkurs.
Vilken reliabilitet skulle en sån uppföljning ge?
Hur länge vill du vänta med uppföljningen för att se långtidseffekter?
Vad ska vi göra åt problemet fram till dess?

Man kan ju rimligen inte säga att alla rapporter som hanterar attitydpåverkan i allmänhet är bra att använda. Då finner man snabbt både rapporter som stödjer, men även rapporter som inte stödjer denna riskutbildning. Om man diskuterar år 2010 att införa ett lagkrav på en utbildning för körkortstagare kan jag tycka att det inte är helt orimligt att det skall finnas mycket goda studier som visar på att det är en utbildning som sänker olyckstalen.

Kolla på på halkbanan, om det nu skulle visa sig att den är helt egal för körkortstagarna, att de är involverad i olyckor i samma utsträckning, kommer då kravet på halkbana att tas bort?

Föreställ er hur vettigt det är med en halkbanedag för en norrlänning? Stora delar av deras hela körkortsutbildning sker ju för de flesta på ishalka. Tror ni de har dispens? knappast...

Argumentet att vi måste göra nåt är starkt, men jag manar efter en viss försiktighet. Det finns nämligen en sak värre än att agera, och det är att göra helt fel.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top