Intressant, denna rapporten hävdar ju oxå att vi vet för lite och att forskning efterfrågas. En annan sak som rapporten hävdar är att man inte kan se att just kurser som lär ut att man ska ta bort "felbeteenden" skulle funka särskilt effektivt för att få ner olyckorna. Det är ju annars en av de saker som påpekas väldigt mycket från SMC.
Den är dessutom väldigt vag i sina slutsatser om man läser vad de menar. Slutsatsen menar att man ska rikta in sina insatser mot körkortstagare, men kan inte säga riktigt hur.
ps. Jag brukade ta 1200kr+moms per påbörjad timme på förra jobbet. Har det någon betydelse när vi ska skriva våra fakturor?? Varken du eller jag tror väl egentligen att någon skulle betala för våra inlägg på ett forum. Ville du bara vara viktig med det påståendet?
Nej jag vill inte vara viktig.
Jag vill påpeka för dig att jag inte har tid att sitta och leta upp en massa studier som du lika gärna kan leta upp själv.
Jag gav dig en länk jag hade i webbhistoriken. Kollar runt kring samma site och du hittar mer.
Jag är övertygad om att du vet hur man använder google och sökord.
Som jag sa så finns det flera studier när det gäller beteende mm.
Du vill ha studier som är knutna till just motorcyklar. (misstänker jag)
Fungerar människan annorlunda för att de sitter på en mc?
Det jag säger är att det finns massor med studier som man kan härleda till om du söker utanför trafikmiljön.
Det är trots allt människors beteenden och attityd.
Eller tror du tex räddningsverket bara jobbar med tex färdighetsträning? Att polisen gör det? Militär? Sjukvård?
Och en massa andra yrken?
Där bygger man utbildningar på risksituationer och hur man agerar i de situationerna utan att sätta sig själv eller andra i fara.
Du menar på fullaste allvar då att det inte går att applicera på motorcyklister?
Motorcyklister hjärnor måste med andra ord vara annorlunda än andra människors.
Intressant tråd. Är det någon som kan förklara varför inte vägverket redovisar om föraren som körde ihjäl sig faktiskt hade behörighet för det fordonet som han/hon körde ihjäl sig med?
Om det är så att den tredjedelen (låter sjukt högt!) som, påverkad av alkohol eller andra droger, körde ihjäl sig på motorcykel faktiskt inte ens hade körkort så faller ju idén att införa en ny utbildning för den förarkategorin.
De döda är väll i sanningens namn inte ett problem.
De kostar inte samhället speciellt mycket.. Tragiskt men sant.
Titta på allvarligt skadade istället. Där handlar det om några tusen som söker vård i över 24 h pga mc-olyckor.
Där hittar vi den stora gruppen som vi verkligen borde jobba med.
Når man fram här.. Ja då minskar antalet döda med..
De som ställer sig utanför lagen och kör utan körkort tex. Den gruppen kommer man aldrig nå.
Men man kan försöka förebygga så att de flesta inte väljer att bli kriminella.
Det är naturligtvis viktigt att prova nya saker hela tiden.
Därför är det viktigt att erbjuda dessa kurser på frivillig basis och sedan utvärdera dem
Däremot ska man inte lagstifta om saker som vi inte vet nåt om. Det är ju rent ut sagt korkat.
Japp och då får alla vara med och betala utbildning som några få måste ha.
Det är i sann kommunistanda